Balanţe

Publicat în Dilema Veche nr. 200 din 9 Dec 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Una dintre banalităţile care se pot spune despre o lege sau o decizie administrativă e că ea are părţi bune şi părţi rele. Mai toate reglementările sînt astfel, e vorba de o regulă aproape fizică. O lege avantajează o categorie şi dezavantajează alta. Important e ca, puse în balanţă, beneficiile şi pierderile să dea un rezultat pozitiv, iar partea negativă a reglementării să fie suportabilă. La noi, de cîte ori cineva propune o lege sau ia o decizie la nivel mai mare, o face evident în interesul grupului pe care-l reprezintă şi nu se uită decît la beneficiile care pot rezulta pentru acel grup care, în cel mai bun caz, poate fi chiar o categorie de cetăţeni. Iniţiatorul îşi susţine proiectul cu toată tăria şi cu toate mijloacele de care dispune, fără să-l intereseze partea negativă a reglementării. Nu vei auzi din gura autorităţilor un discurs ca, de pildă: "Am luat hotărîrea să construim un pasaj suspendat (orice posibilă asemănare cu fapte sau personaje reale e pur întîmplătoare) pentru un trafic mai bun în zona cutare. Vor fi avantajate atîtea zeci de mii de automobilişti, care zilnic vor ajunge mai repede la serviciu. Vor suferi cîteva sute de familii cărora pasajul le va trece prin faţa ferestrelor, acoperindu-le vederea, şi le va crea disconfort din cauza zgomotului. Alte cîteva zeci de familii vor fi obligate să-şi părăsească locuinţele care trebuie demolate. Acestea vor primi despăgubiri care să le asigure posibilitatea să-şi cumpere alte locuinţe. 15 familii acceptă aceste despăgubiri, 25 sînt nemulţumite şi solicită în plus daune morale pentru tot deranjul care le-a fost pricinuit de această situaţie". Nu auzim aşa ceva. Iar după construirea pasajului, cum ar fi ca Primăria să spună cu de la sine voinţă: "Construcţia a durat mai mult cu cinci luni. Vom lua măsuri (amenzi...). Vom da despăgubiri celor afectaţi. În urma funcţionării şantierului, pe lîngă cele 3 magazine demolate, alte 7 au avut mari pierderi. Nivelul de zgomot la blocurile din apropierea pasajului e cu atîţia decibeli mai ridicat decît am estimat. În schimb, traficul e mai fluid, iar în zonele adiacente s-au dezvoltat alte tipuri de afaceri (două benzinării şi trei magazine înfiinţate la capătul pasajului unde înainte era un teren viran etc.)". Părţile negative sînt dezvăluite la noi doar de presă sau de adversarii politici ori de concurenţii economici ai unui proiect. Autorităţile nu vorbesc decît de avantaje şi, cel mult, mai recunosc cîte un dezavantaj atunci cînd nu au încotro, deşi ele au răspundere pentru toţi cetăţenii (şi pentru cei care pierd). La Londra a fost introdusă, în urmă cu cîţiva ani, o taxă pentru şoferii care vor să circule, între anumite ore, în zona centrală. S-a făcut un proiect amănunţit în care s-au estimat toate consecinţele, bune sau rele. După intrarea taxei în vigoare, Primăria a făcut periodic rapoarte despre efectele sistemului. Rapoarte, adică nişte documente ştiinţifice şi în acelaşi timp pe înţelesul tuturor şi accesibile oricui, cu multe zeci de pagini, grafice şi analize despre cît a scăzut poluarea, cît a scăzut nivelul de zgomot, cît s-a pierdut în comerţ, cît s-a pierdut în servicii, ce sume s-au adunat din taxă, ce se va face cu banii etc. La un moment dat, şi-au pus chiar problema că taxa e prea mare şi nivelul traficului a scăzut prea tare, aşa încît nici din banii de pe taxă nu se mai puteau face toate investiţiile planificate (era vorba de transport în comun, pasaje subterane şi altele). Socoteala aceasta era dată periodic şi de fiecare dată cu aceeaşi acurateţe şi seriozitate. Toată lumea a putut vedea cît de fin trebuie să fie reglajul unor asemenea decizii. E adevărat că parcă nici acolo Primăria n-a vorbit prea mult despre cîştigul firmelor care au livrat sistemul de taxare. Dincolo de asta însă, la noi, de regulă, unii văd doar partea bună, alţii doar partea rea. Se creează militanţi care se angajează în bătălii mediatice, repede transformate în ceartă şi care ajung să nu mai aibă nici o legătură cu realitatea.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Echipa nationala de fotbal Romania (Sportpictures) jpg
Istoria, pe cale să se repete. Planul pentru Mondial: unde și când ar urma să evolueze România, dacă se califică la turneul din 2026
Dacă România va reuși să obțină calificarea, ar urma un parcurs interesant la Mondial, cu meciuri în Canada și Statele Unite, pe stadioare încărcate de amintiri din 1994.
notre dame redeschidere jpg
Misterele de sub Notre-Dame. Ce a ascuns catedrala timp de 900 de ani? „Este cu adevărat impresionant”
Reconstrucția catedralei Notre-Dame din Paris, începută în februarie 2022, a scos la iveală vestigii impresionante care au stat ascunse sub podeaua edificiului timp de aproape un mileniu. Descoperirile arheologice au oferit o privire rară asupra modului în care catedrala era vizitată în Evul Mediu ș
tren, foto shutterstock jpg
Un nou tren va traversa Europa, legând mai multe țări și orașe celebre, pe o distanță de aproximativ 1400 km. Ruta va fi inaugurată în 2026
Vești bune pentru iubitorii de călătorii cu trenul! O nouă rută europeană de aproximativ 1.400 de kilometri va fi inaugurată în 2026. Traseul este spectaculos și face legătură între patru țări îndrăgite de turiști.
Bătrân la urnele de vot Foto Arhiva Adevărul
Ghidul alegătorului în Capitală. Unde votezi în funcție de domiciliu sau reședință
Bucureștenii votează pe 7 decembrie noul primar general. Iată regulile, condițiile și pașii necesari pentru a afla exact unde poți vota.
soarece freepik jpg
O adolescentă a găsit un șoarece viu într-o pungă sigilată de cereale: „M-am gândit că ar putea fi un gândac, dar se auzea cum mesteca”
O elevă și mama sa au descoperit un șoarece viu într-o punga de granola - un amestec de fulgi de cereale, nuci, semințe și fructe - pe care tânăra o cumpărase de la un supermarket, deși ambalajul produsului era sigilat.
Donald Trump  Imago png
AEP inquam jpg
S-a încheiat campania electorală pentru alegerile locale parțiale de duminică, 7 decembrie
Campania electorală pentru alegerile locale parţiale de duminică, începută în 22 noiembrie, se încheie sâmbătă, la ora 7.00. Autoritatea Electorală Permanentă face apel la competitorii electorali să respecte cu stricteţe prevederile legale
Structura de la protecție de la centrala de la Cernobîl, avariată FOTO Profimedia jpg
Avarii la scutul de protecţie al centralei de la Cernobîl. ONU: „Şi-a pierdut funcțiile principale de siguranță, inclusiv capacitatea de izolare”
Scutul de protecție al centralei de la Cernobîl, construit pentru a izola resturile radioactive ale reactorului distrus în 1986, a fost avariat de impactul unei drone, potrivit Agenției Internaționale pentru Energie Atomică a ONU.
Sorana Cirstea (EPA) jpg
„Nu e ușor să spui la revedere. Mulțumesc tenis”. Sorana Cîrstea, anunț sfâșietor despre retragerea din circuit
Sorana Cîrstea și-a anunțat intenția de a se retrage după încă un sezon, dorind să încheie cariera atingând o nouă performanță importantă în clasament.