Asta ar face un guvern responsabil

Publicat în Dilema Veche nr. 814 din 26 septembrie – 2 octombrie 2019
Asta ar face un guvern responsabil jpeg

Ce-ar fi Bucureștii fără bombăneli? În România se poate imagina ceva cu o complexitate mai ridicată decît a unei cișmele care să nu fie expus imediat unui val de critici, bîrfe și contestări? Vă așteptați, poate, ca un eveniment cultural de anvergura Festivalului „George Enescu“ să fie prețuit pe de-a ntregul? Ei, aș! Ți-ai găsit. La București? Niciodată!

Festivalul are detractorii săi. Ceea ce i se reproșează de ani mulți este dimensiunea și costul – implicit, genul de program pe care îl are. Mai pe șleau, se spune că Festivalul „George Enescu“ ar putea fi mai ieftin, că ar putea să continue foarte bine și fără să mai invite muzicieni și orchestre chiar așa, numai din prima ligă. Și că ar putea fi mai scurt. Mentalitatea de „piață de mîna a doua“ lucrează mînă-n mînă cu pizma („fac și eu festivalul cutare, mie de ce nu-mi dă statul bani așa mulți?“). Așa cum valul sapă-sapă la temelia impresionantului castel clădit pe stînca ce stă în mare, zvonul, răutatea și meschinăria sapă-sapă la temelia marilor proiecte românești. Aud că, de la ediția viitoare, Festivalul „George Enescu“ va fi mai scurt în toate privințele: și ca durată, și ca număr de muzicieni/ansambluri de „A-list“ ce se vor alinia în program.

Am fost și sînt vehement împotriva scurtării festivalului și a scăderii valorii sale artistice. Mai întîi, eu cred că dimensiunea festivalului este esențială. Cum ar spune americanii, în acest caz mărimea contează! Bucureștii găzduiesc foarte multe festivaluri. În general, cultura română, eliberată de sub constrîngerile centralismului și ideologiei în 1990, a devenit într-o asemenea măsură producătoare de festivaluri încît riscă să devină ea însăși festivalieră. Avem festivaluri ale tuturor artelor, reunite sau separate. Avem festivaluri ale orașelor. Avem festivaluri ale îndeletnicirilor. Avem festivaluri dedicate unor personalități. Avem festivaluri ale unor publicații. Avem festivaluri ale unor fructe, ale unor roade ale pămîntului, ba chiar și festivaluri dedicate unor forme de relief. Avem și festivaluri în jurul unei idei. Iar în marea specie a festivalurilor muzicale, avem festivaluri pe genuri, festivaluri dedicate unui anume instrument, festivaluri consacrate unei anumite epoci și tot așa. Festivalul, care presupune efort de scurtă durată și o agendă limitată în timp, se potrivește mai mult românului, indiferent că este organizator sau spectator. Festivalul este cu mult mai aproape de specificul românesc decît opusul său, instituția. Instituția se construiește greu, presupune efort îndelungat și continuitate – este o trudă de tip sisific, care nu ne este tocmai specifică. Să recunoaștem, cele mai multe festivaluri nu lasă urme. Unele, însă, puține, se instituționalizează. Prin perseverență, prin prestigiu consolidat și, mai ales, prin anvergură. Într-o țară în care nu știm să fondăm instituții și, cînd le facem, se dovedesc de cele mai multe ori nimic mai mult decît fragile maimuțăreli, un festival care a devenit o instituție este o mare victorie a culturii. În timp, Festivalul Enescu a ajuns o instituție culturală în sine, tocmai din motivul pe care i-l reproșează unii: că e mare.

Să-l faci, acum, un festival de două ­week-end-uri înseamnă, de fapt, să închizi instituția care s-a născut din el și să-l cobori printre puzderia de festivaluri pe care autoritățile noastre le organizează, ca pe unul între altele.

Festivalul Enescu nu doar că are un program intens, susținut pe parcursul mai multor săptămîni, dar a obișnuit lumea muzicală prin participări de cel mai înalt nivel internațional.

De aceea are o identitate a sa, o ținută a sa, un standard al său. Este, pur și simplu, un festival la care participă cu regularitate muzicieni și ansambluri de top mondial. Paradoxal, cum ziceam, tocmai pentru acest lucru este criticat de unii, spunîndu-se că este foarte/prea costisitor.

Continuînd să ne mișcăm bezmetic între complexul de superioritate („avem o mare cultură“) și complexul de inferioritate („chelului tichie de mărgăritar îi trebuie“), plasăm nefericit judecăți nepotrivite. Cînd avem un eveniment prea mic, nesemnificativ, spunem că e păcat de banii cheltuiți pentru că nu are impact, cînd avem un eveniment de mare amploare și prestigiu, spunem că nu ni-l putem permite. Am auzit nu puțini oameni, ba chiar un fost ministru al Culturii, întrebîndu-se, retoric-insinuant: de ce oare SUA, Franţa şi Germania nu își permit un asemenea festival? E o întrebare care dovedeşte ignoranţă, atît în privinţa pieţelor culturale ale lumii, cît și în privința pieței culturale românești. Ia să ne gîndim puţin. De ce? Poate pentru că toţi marii artişti ai lumii, care vin la Bucureşti grupaţi, o dată la doi ani, vreme de trei săptămîni, la Festivalul Enescu, cîntă în SUA, Franţa şi Germania în mod obișnuit, în cadrul stagiunilor ordinare? De ce ar face cineva un festival de asemenea anvergură, adică un festival care să strîngă un dream team de muzicieni pentru trei sau patru săptămîni, dacă fiecare dintre muzicienii aceia cîntă în marile oraşe ale ţărilor respective cu regularitatea cu care dumneavoastră mergeți la serviciu? Mai mult, ansamblurile muzicale invitate au rezidențele în multe dintre aceste țări. În plus, diferența dintre calitatea vieții muzicale românești și cea a marilor țări care nu au ceva similar cu Festivalul Enescu este atît de mare.

Poate compara cineva viața muzicală românească cu cea din America, Franța sau Germania?

De aceea e nevoie aici de un Festival „George Enescu“, şi nu în SUA, Germania, Franţa. Pentru noi, aici, Barenboim, Radu Lupu, Murray Perahia, St Martin in the Fields, Concertgebouw, Filarmonica din Berlin, Orchestra Santa Cecilia, Gergiev și Martha Argerich, Pappano și Jordi Savall, Joyce Di Donato, Vadim Repin și Maxim Vengerov, Kissin, marile orchestre americane sînt rarităţi. Pentru ei, acolo, nu. Pentru ei, acolo, sînt obişnuinţe pe afişul săptămînal. Ei nu au de ce să dea mulţi bani o dată la doi ani ca să i strîngă pe toţi la un loc pentru o lună, fiindcă îi văd mereu, pe fiecare în parte, separat, dînd banii mulți continuu. Este exact diferența dintre cultura festivalieră, bazată pe „din cînd în cînd“ și cultura instituțională, bazată pe „tot timpul“.

Fără îndoială, cultura română este o cultură europeană. Dar asta nu înseamnă că viața culturală a României este, astăzi, europeană. Abia cu evenimente de genul Festivalului Enescu ne integrăm vieții culturale europene. A tăia din acest festival înseamnă a rupe legături deja stabilite cu Europa culturală de azi.

Melomanul român, vitregit tot timpul de muzică de mare clasă, primește o dată la doi ani ceea ce melomanul american sau francez primește în fiecare săptămînă a stagiunii. Nu vreau să fiu populist și să compar costul Festivalului „George Enescu“ cu alte costuri angajate de statul român, în diverse alte domenii. Dar, ca cetățean contribuabil al acestei țări, cred că în puține alte cazuri Guvernul cheltuiește banii mai cu folos decît o face, tot la doi ani, cu Festivalul „George Enescu“.

Atitudinea corectă, sănătoasă și, pardon de vorbă mare, românească ar trebui să fie aceea de a dezvolta această unică și impresionantă întreprindere culturală. Pasul următor, obligatoriu, este contrucția unei săli de concert adecvate. Să nu mergem înapoi, tăind festivalul! Să mergem înainte, lă­sînd festivalul așa cum este și dîndu-i sala de care are nevoie. Și el, și noi! Asta ar face un guvern responsabil și, iarăși spun vorbă mare, cu adevărat patriot!

Foto: Andrada Pavel

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Parteneri

Șefa Curții de Apel, judecătoarea Liana Nicoleta Arsenie FOTO Inquam / Gyozo Baghiu
Șefa Curții de Apel București acuză presiuni din DNA într-un dosar cu Lia Olguța Vasilescu: „Mi-a spus ce soluție trebuie să dau”
Președinta Curții de Apel București, judecătoarea Liana Arsenie, susține că o fostă procuroare DNA i-ar fi cerut să dea o anumită soluție într-un dosar care o viza pe Lia Olguța Vasilescu.
sua a atacat o barca a unor presupusi traficanti de droguri X  @Southcom mp4 thumbnail png
Atac american în Pacific: patru morți într-o operațiune împotriva „traficului de droguri”
Statele Unite au anunțat că au lansat, miercuri, un nou atac asupra unei nave pe care o consideră implicată în traficul de droguri în estul Oceanului Pacific.
Pericol de avalanșă Sursa Pixabay com jpg
Semnele care indică riscul de avalanșă în munți. Le ce trebuie să fie atenți turiștii care pășesc pe zăpadă
Turiștii care pornesc în drumeții montane de iarnă sau schiază în zone alpine neamenajate sunt sfătuiți de salvatorii montani să considere că, iarna, pe munte nu există zone complet sigure. Unele indicii arată că riscul producerii unor avalanșe este mai ridicat în anumite locuri.
femeie ganditoare zambet buchet lalele jpg
7 fructe și legume esențiale pentru un zâmbet sănătos și gingii puternice
O igienă orală corespunzătoare nu se rezumă doar la periaj și folosirea atei dentare. Dieta joacă un rol la fel de important în menținerea sănătății dentare și a gingiilor.
image png
5 semne care îți dovedește că un om este de încredere. Pe aceste persoane chiar te poți baza
Într-o lume în care relațiile personale și profesionale se construiesc pe încredere, a ști că ai alături oameni pe care te poți baza este esențial pentru liniște și echilibru emoțional.
Economii  Foto Freepik com jpg
Ce aplicații recomandă oamenii care chiar pun bani deoparte
Oamenii își aleg instrumentele care îi ajută să economisească în funcție de ce îi face să se simtă în siguranță. De aceea, soluțiile diferă radical de la o persoană la alta. O discuție recentă de pe Reddit arată ce funcționează, iar psihologii explică de ce.
romania ocupata de sovietici foto wikipedia jpeg
Povestea de Hollywood a dascălului român care a înfruntat singur colosul sovietic. „A urcat toate treptele iadului”
Decizia istorică a Ucrainei de elimina „protecția” pentru limba moldovenească este explicată de politologul Dorin Popescu. Expertul laudă contribuția lui Nicolae Gârșcan, unul dintre cei care au luptat împotriva fostei URSS pentru păstrarea identității românești și pentru limba română.
Prăjituri   Foto Freepik com jpg
Trucurile folosite de români pentru a opri pofta de dulciuri iarna. „Dacă ești tentat de un desert, fii atent la porție”
Decembrie este, pentru numeroși români, nu doar luna cadourilor și a sărbătorilor de iarnă, dar și o perioadă a exceselor de dulciuri, lucru care îi îngrijorează și îi face să caute metode de a trece cu bine peste astfel de tentații.
benzinarie carburanti pompa benzina foto shutterstock
De ce scade prețul benzinei. Cum se formează tariful carburanților și ce determină scumpirile în România
Prețul carburanților în România reflectă un mix între costurile de producție sau import, taxele și impozitele impuse de stat, precum și marja de profit a benzinăriilor, fiind influențat direct de evoluția petrolului Brent pe piața internațională.