Film

Pagina 3
Aer de vacanță jpeg
Aer de vacanță
Le Rayon vert acceptă cu bucurie neprefăcută să destabilizeze un personaj care nu stă o clipă locului.
Praf de stele jpeg
Praf de stele
Filmul britanicului Harry Mcqueen evită cu eleganță propaganda ostentativă, o capcană greu de ocolit avînd în vedere tema peliculei sale.
Maurice Pialat, tușă de geniu jpeg
Maurice Pialat, tușă de geniu
Ce poate cinema-ul, artă menită să transcrie „ce se vede” și să se agațe de scoarța lucrurilor, atunci cînd se confruntă cu focul lăuntric și nevăzut al unui personaj?
„Din exterior e comod să fim obiectivi”   interviu cu regizorul Daniel SANDU jpeg
„Din exterior e comod să fim obiectivi” - interviu cu regizorul Daniel SANDU
„Mi-am dorit să încerc să construiesc emoția pe care am simțit-o eu atunci cînd am văzut știrea, o emoție pe care o simți atunci cînd vezi o mobilizare fără precedent a unor oameni într-o situație de criză.”
Din mînă în mînă jpeg
Din mînă în mînă
Găsim în film o concentrare a multor teme care l-au preocupat pe autorul lui înspre finalul carierei.
Din viața marionetelor jpeg
Din viața marionetelor
La 30 de ani distanță de la premieră, Dubla viață a Veronicăi are alura unui clasic.
Incertitudinea evidențelor jpeg
Incertitudinea evidențelor
Ideologia își croiește drum prin faliile societății că vrem, că nu vrem, iar a încerca să-i ștergi urmele (în loc să o deconstruiești) înseamnă, în definitiv, a încuraja miopia politică.
Intimitate jpeg
Intimitate
Film poetic cu elemente de basm, fără să aibă anvergura debutului său Cîinele japonez (2013), este în primul rînd un exercițiu de stil, o etapă coerentă și promițătoare a căutărilor formale ale autorului.
La telefon jpeg
La telefon
Filmul, prea indecis între nevoia moale a unei povești care să strîngă totul laolaltă și magnetismul peisajului atotcuprinzător, ar fi avut de cîștigat dacă s-ar fi lăsat pe de-a-ntregul în voia celui de-al doilea.
Sunetul tăcerii jpeg
Sunetul tăcerii
Regizorul Darius Marder, aflat la debut, reconstruiește aproape matematic, minimalist și fără efuziuni noua realitate a lui Ruben, pe două coordonate.
După lacrimi, furie jpeg
După lacrimi, furie
Nu atît trupe, stiluri, curente, cît o analiză a rasismului din perspectiva înrădăcinării sale sistemice în societatea britanică.
Starea de grație jpeg
Starea de grație
Peliculele sale labirintice, în care te pierzi în căutarea unui fir al Ariadnei care nu ți se descoperă decît după ce s-a terminat filmul, au o fascinație anume fără să fie intimidante.
Copiii lui Sitting Bull jpeg
Copiii lui Sitting Bull
Ce face Zhao intră în categoria „ficțiunilor documentate”, dar chiar și așa parcă tot am rata ceva – sentimentul că astfel putem pătrunde, pe urmele camerei sale de filmat, într-o lume mai mult sau mai puțin autarhică, pe care n-am văzut-o niciodată așa.
Vis orwellian jpeg
Vis orwellian
Este în primul rînd un experiment social, un performance antropologic.
O tînără adevărată jpeg
O tînără adevărată
Marele atu al acestui cinema ține de modul cît mai șters, cît mai inaparent în care înscrie aceste destine singulare în experiența mult mai largă a colectivității.
Știma apelor jpeg
Știma apelor
Undine este clădit în ansamblu pe o estetică a minimalismului, cu o poveste de dragoste plasată perfect în modernitate, dar cu discrete accente supranaturale calate pe forța atemporală a mitului.
Un western în plus jpeg
Un western în plus
Păcat că traiectoria acestei relații între cele două personaje nu-și lasă libertatea de a se avînta pe teren necunoscut.
Exilul interior jpeg
Exilul interior
Filmul se construiește lent, dar armonios din registre diferite și complementare.
Imaginea Dumnezeu jpeg
Imaginea-Dumnezeu
Spectatorul rămîne la final nu cu dezgustul pentru teroarea timpurilor de-atunci, ci cu amintirea călduță a felului în care acele timpuri arătau.
Orfeu sau filmul alfabet  Infidelitatea oglinzii jpeg
Orfeu sau filmul-alfabet. Infidelitatea oglinzii
Filmul abundă în referințe mitologice și reflecții ludice despre condiția artistului modern, dar și despre efemeritatea condiției umane.
India Song jpeg
India Song
Pe bucăți, filmul e admirabil. Luat împreună – nu tocmai, fiindcă arată mai mult ca un exercițiu de stil foarte îndemînatic, fără însă o reală adîncime sau justificare a asociațiilor pe care ni le solicită.
Unora le place jazz ul jpeg
Unora le place jazz-ul
O arhitectură a chipului uman care pare să se nască mereu ca din întîmplare.
Singurătăți paralele jpeg
Singurătăți paralele
Cu Tsai, tot mai puțin dispus să facă concesii progresiei narative fără opreliști (a și amenințat că se lasă de film acum ceva ani), știm că trebuie să dispunem de tot timpul, altfel nu merită.
Peisaj după bătălie jpeg
Peisaj după bătălie
Momentul rămas în istorie ca procesul din Chicago, din 1969, este tema acestui film politic în esență și realist ca formă, cu vagi accente poetice.
Guatemala de sub pămînt jpeg
Guatemala de sub pămînt
Povestea e incapabilă să inventeze o privire proaspătă sau o reflecție profundă asupra memoriei.
A fost odată un castel jpeg
A fost odată un castel
Pe lîngă reflexia în oglindă față de Kane, este și un omagiu adus epocii de aur a Hollywood-ului.
Inima e un vînător singuratic jpeg
Inima e un vînător singuratic
Sînt secvențe ceva mai acerbe, pline de venin și ură, în care adulții se văd chemați în fața camerei pentru a defula în tot ce au ei mai abject și mai crud.
Războiul, pasărea cu o singură aripă jpeg
Războiul, pasărea cu o singură aripă
Noua speranță a cinema-ului rus, Kantemir Balagov face mai puțin un film clasic despre război privit dintr-un unghi feminin, cît mai degrabă un film complex și intrigant despre sufletul slav.
Înapoi printre oameni jpeg
Înapoi printre oameni
Filmul funcționează tocmai pentru că refuză orice convingere prea apăsată referitoare la subiectul său.
Marea, marea jpeg
Marea, marea
Rareori am văzut o experiență mai pedestră – cei doi prieteni buni care ajung să se certe din cauza unei femei – tratată cu o asemenea fierbințeală.
Despre fragilitate – la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest jpeg
Despre fragilitate – la festivalul Les Films de Cannes à Bucarest
Se spune că omul nu devine nicicînd mai vulnerabil ca atunci cînd se oglindește în celălalt.
Toate focurile jpeg
Toate focurile
Interesul regizoral gravitează mai curînd în jurul unei atenții bressoniene față de gestul uman, înscris în mijlocul unei geografii fabuloase.
Afinitățile elective jpeg
Afinitățile elective
„Cînd mă observi, pe cine crezi că observ eu?”
Westernul revizitat jpeg
Westernul revizitat
Rămînem, după acest film, cu impresia unui obiect bibilit și protejat cu grijă, un obiect respectuos cu procesul, sacrosanct, de a găsi locul ideal în care să plasezi o cameră pe un teren nebalizat sau, dimpotrivă, un obiect pur și simplu manierist.
Filmul și neantul jpeg
Filmul și neantul
Nu poți scăpa de impresia unui artefact prețios, a unei instalații vizuale mai degrabă decît a unei mostre de cinema pur.
Două documentare de la One World Romania 2020 jpeg
Două documentare de la One World Romania 2020
Toate aceste locuri adormite sau animate sau prinse în rutina de zi cu zi, care nu anunță nimic, comunică cu trecutul, fiindcă sînt exact locurile unde s-au petrecut atrocitățile descrise de vocea din off.
O lacrimă de fată jpeg
O lacrimă de fată
În lumea jurnalismului de prima linie, numele lui Marie Colvin a devenit o legendă încă din timpul vieții.
Perdanții capitalismului jpeg
Perdanții capitalismului
Oare se mai poate trăi decent fără a ajunge să-ți vinzi (la propriu) și sufletul, în noua ordine ultraliberală de azi?
Adicție jpeg
Adicție
Schroeder face dovada unui film plin de promisiuni nerespectate, care se chinuie să găsească o forță vitală în toate peripețiile traversate, dar eșuează în zona unui nici-nici.
Menajeria de sticlă jpeg
Menajeria de sticlă
Short Term 12 are o furie și o febrilitate a cadrelor, o nervozitate a camerei de filmat care sfidează convențiile tehnice și uneori pare neglijență, însă această alegere sporește senzația de autenticitate și de adevăr trăit prin fiecare por al pielii.
„Trip” jpeg
„Trip”
Care-i diferența dintre un road-movie hollywoodian și unul à l’européenne?
Celuloidită jpeg
Celuloidită
Filmul adună curajul să ne facă părtași la dezgustul firesc pentru o lume care a abandonat luptele juste.
Dependent în pandemie jpeg
Dependent în pandemie
Una dintre terapiile cele mai moderne în tratamentul dependențelor este terapia cu povești.
Mică tectonică a sentimentelor jpeg
Mică tectonică a sentimentelor
E un film în care fiecare grup de vîrstă are codurile sale – unele lucruri pur și simplu nu se fac cînd ești trecut de 40 de ani –, iar fiecare cod are bîrfele sale, de consumat atunci cînd cel vizat nu e de față.
Privirea unui cineast jpeg
Privirea unui cineast
Kiarostami pare să își piardă inocența acelei priviri care racorda arta unui mare peisagist la umanismul unui regizor pentru care nu există „subiecte mari”.
Incantații jpeg
Incantații
Pictogramele care i-au făcut celebră semnătura de autor sînt compoziții perfecte și viu colorate, minuțioase tablouri vivante despărțite prin inserturi-cartoane ca în filmul mut.
America de la fereastră jpeg
America de la fereastră
Fascinat de destinele mărunte, filmul ne spune că în aceste dormitoare colective se petrec lucruri nebănuite, scoase parcă din rezervorul tuturor nevrozelor lumii.
„Naufragiul” Emei jpeg
„Naufragiul” Emei
Vîrf de lance al noului cinema chilian, Larraín ne dezvăluie cu acest nou film cam cum arată cinema-ul cînd preia fără jenă armele periculoase ale publicității.
Oameni și pești jpeg
Oameni și pești
Firava linie narativă a filmelor cineastei americane este contrabalansată însă de o mirare nedisimulată în fața detaliului, a gestului, a privirii, a șoaptei.
Noapte electrică jpeg
Noapte electrică
Mergînd contra convențiilor genului, Good Time se lasă în voia unui scenariu dezordonat și imprevizibil.