A fost odată un castel

Publicat în Dilema Veche nr. 870 din 10 - 16 decembrie 2020
A fost odată un castel jpeg

● Mank (SUA, 2020), de David Fincher.

Filmele create în oglindă față de un alt film, de obicei în registrul parodiei, satirei sau unei reinterpretări personale a unei capodopere, apar nu rareori. Însă o peliculă gîndită atît conceptual, vizual, cît și scenaristic ca o replică în oglindă, o mise en abîme pe cît de sofisticată, pe atît de accesibilă unui public larg cum este Mank, care rescrie pînă la un punct geneza capodoperei Citizen Kane, sînt destul de rare.

David Fincher și-a gîndit cel mai ambițios și complex film al său de pînă acum, Mank, pe două paliere, perfecte vase comunicante. Pe lîngă reflexia în oglindă față de Kane, este și un omagiu adus epocii de aur a Hollywood-ului (sau, cum spune în Mank magnatul media William Randolph Hearst, personajul real care l-a inspirat pe Charles Foster Kane: „Este o eră de aur în care întreaga lume va fi o scenă”). Era o epocă de glamour și splendoare, cînd moguli ca Louis B. Mayer sau David O. Selznick făceau legea, cînd dive ca Jean Harlow sau Rita Hayworth erau afrodiziacele fabricii de vise, iar studiourile își permiteau să angajeze ca scenariști mari scriitori ca Upton Sinclair (pe care pe la spate îl atacau pentru socialismul său utopic, care lua mințile angajaților marilor studiouri ce începeau să aibă ambiții sindicale) sau F. Scott Fitzgerald, ale cărui opere erau mult prea literare pentru ambițiile mercantile ale Cetății Filmului.

Undeva la mijloc în acest peisaj complicat s-a aflat, în epoca frenetică a jazz-ului, protagonistul lui Mank, dramaturgul respectat pe Broadway și scenaristul de film Herman J. Mankiewicz, evreu de origine, alias Mank. Era o generaţie împărțită organic între decadență totală și triumf intelectual, pe care Scott Fitzgerald o caracteriza cel mai bine: „A crescut ca să descopere că toţi zeii sînt morţi, toate războaiele încheiate şi orice credinţă în oameni zdruncinată”.

Grație jocului histrionic al lui Gary Oldman, acest mare actor contemporan, Mank este un semiratat temut de mulți, ignorat de alții, admirat de și mai mulți, de o imensă cultură și un imens talent pe care și-l împarte cu alcoolul. Are în el un inepuizabil sarcasm inteligent și o tandrețe mare de tot față de toți cei din jurul său, cărora le deschide ochii ca să poată întrezări frumusețea acolo unde ea nu mai există sau nu o mai pot percepe din cauza blazării, ratării sau falsității vieții pe care o duc („Sînt ca un peștișor într-un bol, însă nimic nu-i al meu”, îi spune lui Mank, în debutul unei iubiri platonice, starleta Marion Davies (perfectă în rol Amanda Seyfried) – cea care a inspirat personajul Susan Alexander – în lungile și labirinticele cadre de urmărire prin grădinile luxuriante ale domeniului lui Hearst, care a inspirat fabulosul castel și oraș privat Xanadu din filmul lui Orson Welles).

De altfel, imaginea castelului Xanadu, cu lungile sale coridoare de marmură și sutele de statui, colecționate din Europa de către Kane, este cea de la care Mank concepe viitorul scenariu al filmului: „Însingurat în Xanadu, neterminatul și deja părăginitul palat al plăcerilor, Kane...”.

Ca și în Citizen Kane, camera de filmat devine, prin sensibilitatea lui Mank, reflexul unui ochi de poet (era epoca în care se paria pe sume mari pe, spre exemplu, durata plutirii unei frunze pînă la pămînt), căci, așa cum spunea Orson Welles, „fără acoperirea poeziei, cinematograful ar fi rămas o simplă curiozitate tehnică”. De aici și cromatica stilizată în alb-negru, accentul pe profunzimea cîmpului vizual și fluiditatea camerei în spațiu, trecerile de la un detaliu la altul cărora li se dă o amploare aproape cosmică. Sînt secvențe întregi foarte elaborate, dar totuși vii, fără să dea impresia de prețiozitate sau calofilie, care reverberează de realism poetic, unghiuri grafice, numeroase note de umor și jocuri de cuvinte, și chiar accente suprarealiste (cum sînt girafele și zebrele ale căror siluete în clarobscur răspund în contrapunct siluetelor statuilor grecești).

Sînt salturi febrile ale imaginației și spiritului în care Mank își devorează Don Quijotele propriu: este lunga scenă-cheie a filmului, în care Mank le aruncă în față lui Willie Hearst, lui Marion și apropiaților acestora cît de falsă e viața lor de marionete: „Cine altcineva ar face bani din înfruntarea morilor de vînt? Don Quijotele nostru, ce-ar fi să îl facem un magnat al presei?”.

Un elogiu fair play pentru o măreție ratată se află în această mizanscenă, replică pentru cea din Xanadu, acel cavou de lux pentru visurile de glorie a lui Kane, din care rămăseseră doar amintirile pure cu sănii Rosebud și ierni magice ale copilăriei. Dacă, în filmul lui Orson Welles, Rosebud era doar piesa lipsă din acel puzzle nesfîrșit care este viața unui om, în filmul lui David Fincher, Mank este numele sau convenția literară/licența poetică prin care o Dulcinee poate deveni cheia unui castel de nisip, a unui templu al iluziilor, fără ca acesta să fie, deși efemer, mai puțin autentic (căci, cum spune Mank, „fiecare clipă a vieții mele este înșelătoare”, însă asta nu face clipa înșelătoare mai puțin reală, căci există și adevăruri și seducții ale momentului).

Într-o reinterpretare a unui celebru basm, scriitorul Michael Cunningham vedea în părul tăiat al lui Rapunzel o urmă a perfecțiunii pe care ea o păstra pentru prințul orb. „Nu-i amintește niciodată că nu mai e un organism viu (…) că e doar o amintire pe care ea o păstrează intactă, pe care o ține în prezent, doar pentru el. De ce ar vrea el să știe?”

Mank este difuzat în România de Netflix începînd cu această lună.

Andreea Vlad este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
China trimite Rusiei „ajutor letal” pentru războiul din Ucraina. Ministrul britanic al Apărării: „Avem dovada”
China trimite Rusiei „ajutor letal” pentru războiul din Ucraina, afirmă ministrul britanic al Apărării, Grant Shapps, în timp ce consilierul pentru securitate națională al SUA, Jake Sullivan, spune că nu a existat încă niciun semn de transfer direct de arme, potrivit The Guardian.
image
Viața bate filmul. Dezvăluirile incredibile ale unei foste spioane a Moscovei. Ce spune despre Putin și războiul din Ucraina
Și-a sedus victimele ca o „maestră a manipulării”. Aliia Roza, fost spion, a făcut dezvăluiri despre aventurile sale în materie de sexpionaj în cadrul unui podcast de la Tenderfoot TV, , „To Die For", relatează NY Post.
image
Cum vă poate reduce stilul de condus costurile de combustibil cu 30-40%
Doriți să profitați la maximum de fiecare picătură de combustibil pe care o puneți în rezervor? Atunci urmați aceste sfaturi simple de conducere.

HIstoria.ro

image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.
image
Războiul aerian împotriva Germaniei
Pe la mijlocul anului 1943, soarta războiului s-a întors în favoarea Aliaților atât în Europa, cât și în Pacific. Informațiile ULTRA au jucat un rol extrem de important în războiul aerian deasupra Germaniei.