Starea de grație

Publicat în Dilema Veche nr. 890 din 29 aprilie - 5 mai 2021
Starea de grație jpeg

● Zile în paradis / Days of Heaven (SUA, 1978), de Terrence Malick.

Vizionînd la întîmplare orice film de Terrence Malick, invariabil te întrebi: ce vrea, de fapt, de la noi? Peliculele sale labirintice, în care te pierzi în căutarea unui fir al Ariadnei care nu ți se descoperă decît după ce s-a terminat filmul, au o fascinație anume fără să fie intimidante. Chiar dacă nu sînt imediat accesibile, sînt lipsite de prețiozitatea altor esteți ai celei de-a 7-a arte sau de teribilismele unor cineaști dornici să epateze cu orice preț. Nu sînt elitiste, deși este clar că se adresează unui anumit public, care nu este indus în eroare de lipsa unei narațiuni clasice, a unei dezvoltări epice convenționale.

Americanul este un poet mistic în aceeași măsură în care e un chirurg vizual al fluxului conștiinței, procedeu care, pe măsură ce cariera sa a avansat, a ajuns să determine forma fluidă, versatilă, deseori experimentală a filmelor sale. Nu există un dialog exact, mai ales în creațiile tîrzii, ci personajele sale ni se adresează prin voice-over, astfel că devenim pe o cale directă complici ai gîndurilor, emoțiilor și frămîntărilor lor. De altfel, ele nu au nevoie de cuvinte ca să comunice („Scriu pe apă ceea ce nu îndrăznesc să îți spun”, îi spune în voice-over unul dintre personaje altuia). Cunoașterea este întotdeauna privilegiul simțurilor, al intuiției și al sensibilității poetice. Este un efect al beatitudinii clipei, rațiunea fiind apriori un pariu pierdut în încercarea de a te situa într-o lume artificială, sedusă de tehnologie, vanitate sau consumerism. De aici deconstrucția lungilor sale secvențe foarte elaborate, fragmentarea prin montaj în cadru sau racorduri uneori intenționat greșite, care seamănă mult cu o transă, cu un vis în stare de veghe.

Dacă accepți pariul pe care ți-l propune Malick (filosof ca pregătire), limbajul său cinematic atît de personal, imersiunea este totală. Ea este și foarte spontană, făcînd loc miracolului țîșnit aproape din nimic, că este fluturele în stradă din The Tree of Life, lanurile și focul din Days of Heaven, motivul perlei din Knight of Cups, pasărea din The Thin Red Line sau dansul din A Hidden Life.

Unul dintre paradoxurile creației sale inegale (dar chiar și peliculele mai puțin reușite sînt capitole importante) este armonia cu care îmbină senzualitatea cadrelor cu o viziune aproape mistică a iubirii. Întîlnirea iubirii coincide mereu cu o renaștere totală a individului, cu accesul la grația divină („M-am topit în noaptea eternă, o scînteie, am căzut în flăcări", spune ca într-o incantație Marina (Olga Kurilenko), eroina din To the Wonder (2015), în momentul în care îl întîlnește pe americanul Neil (Ben Affleck).

Tot ea, o emigrantă ucraineană rătăcind între Paris și Oklahoma, are darul de a transpune o emoție supremă în termenii „luminii create în ziua dintîi”, acea lumină primordială de natură paradiziacă („Aproape că pot atinge acea lumină, care vine direct din cer”, spune ea la finalul filmului, după ce s-a confruntat dureros cu imperfecțiunea iubirii profane). Este, în termenii lui Simone Weil, o mostră a uniunii complementare a celor două forțe care domnesc asupra universului: lumina și greutatea, derizoriul care e întotdeauna generat de imperfecțiunea condiției umane.

Zile în paradis / Days of Heaven, al doilea film al  lui Malick, avea să fie prima sa capodoperă. A fost urmată, după două decenii, de The Thin Red Line, unde iubirea în forma sa cea mai pură, iubirea divină, e confruntată cu absurdul războiului, acest hazard suprem provocat de natura gregară a omului.

În acest film din deceniul 7 se află în germene una dintre mărcile stilistice preferate ale cineastului, acea coregrafie epifanică a sentimentelor care i-a devenit o a doua natură. Premisa este simplă: înaintea Primului Război Mondial, oțelarul Bill (Richard Gere, aflat la debutul carierei) fuge alături de iubita sa Abby (Brooke Adams) și sora adolescentă Linda (Linda Manz) din cauza unui conflict cu șeful său. Rătăcesc pînă în Texas, unde se angajează temporar la strînsul recoltei unui fermier foarte înstărit, dar cu o condiție precară a sănătății (Sam Shepard). Acesta se îndrăgostește de Abby și o cere în căsătorie, însă ea îl iubește pe Bill, deși își dorește să aibă parte de o viață mai bună. O dilemă aparent fără soluții.

Însă confruntarea principală nu este doar a eroilor cu formele diferite ale iubirii (de la patimă autodevorantă la pasiune sau atașament romantic), ci a eroilor cu perfidia cotidiană a vieții. Paradisul este mai degrabă o utopie, într-un univers în care precaritatea socială motivează deseori comportamentul individual. Însă chiar și așa, miracolul este întotdeauna prezent, ca în toate filmele americanului, că este vorba de căutarea de sine, de conștientizarea tăcerii sau de abandonul în fața perfecțiunii naturii. Este adevărata căutare din spatele fiecărui cadru. „Viața e un vis în care nu poți greși”, îi spune Marinei o altă emigrantă din To the Wonder, iată o cheie care explică pînă la punct elanul vital suprem al personajelor lui Malick, revelația clipei de dincolo de orice precaritate a vieții, de orice pierdere, gol sau absență.

Zile în paradis / Days of Heaven poate fi vizionat pe HBO Go.

Andreea Vlad este critic de film.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cum este terorizată de vecini o familie din Timișoara: „Coșmarul durează durează de 20 de ani, defilează cu topoare și cu un pistol prin curte” VIDEO
Imagini șocante surprinse de o cameră de supraveghere, în ele se observă cum mai mulţi cetăţeni de etnie romă terorizează o familie din Timişoara. Primarul Dominic Fritz a publicat imaginile și a făcut apel la instituţiile statului pentru a stopa acest fenomen.
image
Medicamentele care vor fi retrase din farmaciile din România, de săptămâna viitoare
Șapte medicamente de pe piață vor fi retrase pentru că nu respectă standardele de conformitate.
image
Perla Coroanei industriei auto din România. Cum a ajuns Uzina Aro în vizorul negustorilor de automobile din întreaga lume
Automobilul Românesc Original, ARO, supranumită „Florea de colţ” a munţilor, a cunoscut gloria în anii ’70 şi ’80. În Italia, în 1972, presa vremii vorbea elogios despre un câştigător al unui mare raliu automobilistic internaţional, cel de la Prato.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.