America de la fereastră

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 28 mai - 3 iunie 2020
America de la fereastră jpeg

● American Beauty (SUA, 1999), de Sam Mendes.

Știm din melodramele lui Douglas Sirk că, de-ar fi să decojim smalțul care îmbracă suburbia americană – acest ideal de viață bună al anilor ’50 –, am rămîne cu un miez putred. Unitatea familială, casa primitoare, peluza tunsă la milimetru – nimic altceva decît nervurile unei frunze de smochin ipocrite, care ascunde deriva unei întregi societăți. Cu culorile lor stridente, cu personajele lor prinse într-un rictus etern, cu peisajele lor mereu însorite, filmele lui Sirk ne spun că visul american al cartierului rezidențial tihnit atîrnă de-un fir și că, odată tăiat acest fir, totul se poate transforma într-un coșmar. Știm din capodopera lui Hitchcock datînd din aceeași perioadă, Rear Window, că orașele sînt, în fond, doar o adunătură de oameni care-și spionează vecinii care-și spionează etc. Sam Mendes și scenaristul Alan Ball știu bine că, după Sirk și Hitchcock, fericirea emanată de suburbie a-nceput să miroasă a hoit. Rezultat? Suburbia e, în American Beauty, acest creuzet de weirdos în care pasiunile refulate au fost înlocuite de pulsiuni perverse, voyeur-ul din Rear Window și-a luat o cameră video cu care își filmează vecinii fără jenă, iar ceea ce înregistrează e tulburător.

Pe YouTube, printre comentariile la melodia Holding Back the Years a celor de la Simply Red – un cîntec care vorbește despre nereușitele din viață –, cineva a scris: „cînd împlinești 40 de ani și deodată înțelegi”. Cam așa și cu Lester Burnham (Kevin Spacey), care știe că anii au trecut pe lîngă el și că e blocat într-o existență de două parale, ratată pe toate planurile: personal, profesional, sexual, nimic nu merge. Simplul fapt că e conștient de toate astea îl așază însă deasupra celorlalți: în satira imaginată de film, toți locuitorii suburbiei mimează o viață perfectă, în spatele căreia – e lecția lui Sirk – pîndesc neîmplinirea, trauma și pasiunea reprimată, gata să ne copleșească. Suburbia necesită un anumit mindset – cel al succesului cu orice preț, sau măcar al imaginii succesului –, iar nevasta lui Lester, Carolyn (Annette Benning), e arhetipul ideal, o parodie nestăpînită a acestei ideologii fals cîștigătoare care face ravagii prin State, de tip You can do it. Dacă Benning nu livrează aici cel mai antipatic personaj al deceniului – heirupista cu un job fără haz, care plînge în hohote atunci cînd descoperă că viața nu e tocmai fair –, cred că prinde măcar Top 5-ul. Să n-o nedreptățim totuși, căci lecția filmului e să ne reamintească, iar și iar, că pe fațada fardată pot apărea oricînd crăpăturile unei vieți adevărate care, cîndva, a luat-o pe arătură. Însă Lester e singurul capabil să recunoască acest lucru deschis.

Suburbia conține, ca orice regim de locuire, rateurile (nenumărate) și momentele sale de poezie (răzlețe), iar filmul toarnă suficientă materie în personajele sale pentru ca toate acestea să reverbereze diferit, în funcție de experiențele individuale ale fiecăruia. Per total însă, filmul lui Mendes ajunge prea tîrziu pentru a mai putea crede vreo secundă în inocența suburbiei – încă din 1986, David Lynch începea Blue Velvet cu o muzicuță veselă și niște cadre de tip carte-poștală dintr-o suburbie, doar pentru a ne arăta apoi că acolo se află culcușul Răului –, dar e drept că regizorul privește psihoza personajelor cu îngăduință voluptuoasă. Fascinat de destinele mărunte, filmul ne spune că în aceste dormitoare colective se petrec lucruri nebănuite, scoase parcă din rezervorul tuturor nevrozelor lumii. De la distanță, oamenii tînjesc maladiv unii după alții, visînd la revelații carnale care să le arunce viețile într-o cu totul altă direcție. Incapabile să se apropie fără să păcătuiască, personajele sînt reduse la a privi pe geam – iar una dintre cele mai interesante secvențe, în care un om crede că își vede fiul executînd o felație, confirmă faptul că uneori s-ar putea să percepem lucrurile trunchiat, că viața se va răsfrînge în continuare mult în hors-champ, și că fereastra, ca orice ecran, vine la pachet cu doza sa de minciună.

Sam Mendes nu e Mike Leigh, iar personajele sale, cam prea cartonate, nu au nici ascuțimea politică, nici doza de șarm autentic dintr-un film minunat numit High Hopes, o radiografie socială a epocii Thatcher. Dar, cu American Beauty, e probabil cel care s-a apropiat cel mai mult de acea reușită. Avansînd destul de lent, filmul aparține unei epoci în care planurile de cinema se tăiau mai greu și ascundeau în ele mai mult mister – și în care filmele studiourilor americane încă ne puteau lua pe sus. Au trecut de-atunci douăzeci de ani, Mendes își testează mușchii jucîndu-se de-a războiul, de Thora Birch nu s-a mai auzit mare lucru, iar Spacey a fost trecut pe linie moartă în urma acuzațiilor de hărțuire. După ce regăsește pofta de viață, personajul lui Spacey se definește ca „un om obișnuit care nu are nimic de pierdut”, transformîndu-se dintr-un loser apatic într-un loser periculos. Gîndindu-ne la ceea ce aveam să descoperim mai tîrziu, e imposibil să nu simțim rezonanța stranie a acestui frustrat sexual, un personaj mai autobiografic decît ne-am fi închipuit.

American Beauty este disponibil pe HBO GO.

Coperta Muzeul jpg
Carte nouă la Charmides: „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea
Vă prezentăm un fragment din „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea, volum de versuri publicat de curînd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.