Celuloidit─â

Publicat în Dilema Veche nr. 848 din 9 - 15 iulie 2020
Celuloidit─â jpeg

ÔŚĆ Ne croyez surtout pas que je hurle / Nici s─â nu v─â g├«ndi╚Ťi c─â urlu (Fran╚Ťa, 2019), de Frank Beauvais.

Ne croyez surtout pas que je hurle / Nici s─â nu v─â g├«ndi╚Ťi c─â urlu trebuie c─â e filmul pe care cinefilii get-beget l-au privit f─âr─â s─â ╚Ötie dac─â li se vorbe╚Öte despre visul lor cel mai intim sau despre co╚Ömarul lor cel mai r─âscolitor. Frank Beauvais (n. 1970, regizor, selec╚Ťioner de film, consultant muzical ÔÇô le trec aici pentru c─â, ├«n cazul acestui monolog ultrapersonal, toate au relevan╚Ť─â) a mers cu acest film pe linia fin─â care separ─â mania de psihoz─â, singur─âtatea de solitudine, cinefilia de cin├ę-folie. O linie care conduce, ├«n cele din urm─â, ├«n inima tenebrelor, de unde Beauvais, cu chiu, cu vai, a reu╚Öit s─â revin─â ├«n urma unei travers─âri sec─âtuitoare. E de-ajuns s─â privim acest ultim cadru al filmului, o planare ├«n zbor venit─â ├«n siajul at├«tor imagini asfixiante de p├«n─â atunci, pentru a ╚Öti c─â filmul ÔÇô la fel ca autorul s─âu chinuit ÔÇô a reu╚Öit ├«n sf├«r╚Öit s─â decoleze. Paranteza neagr─â s-a ├«nchis, magia unei rutine care st─â sub semnul viselor de celuloid s-a evaporat. Generic de final.

Filmul descrie deci o perioad─â de c├«teva luni, timp ├«n care Beauvais se refugiaz─â, volens nolens, ├«ntr-un c─âtun izolat din Alsacia, dar care s-ar putea situa la fel de bine la cap─âtul lumii. Expulzat din cartierele tot mai exclusiviste ale Parisului, artistul pauper ajunge ├«ntr-un loc de care nu-l leag─â nimic ÔÇô mentalit─â╚Ťi, op╚Ťiuni politice, loisir-uri ÔÇô, experiment├«nd un soi de lockdown sumbru ├«n care fiecare nou─â zi e perceput─â ca un obstacol ce trebuie dep─â╚Öit c├«t mai repede. Cum? Prin filme, c├«t mai multe, mestecate pe repede ├«nainte, kilometri ├«ntregi de pelicul─â, stive ├«ntregi de DVD-uri, gr─âmezi virtuale de fi╚Öiere desc─ârcate ilegal ÔÇô anything goes, at├«ta timp c├«t Beauvais ├«╚Öi poate umple orele f─âr─â s─â se g├«ndeasc─â de dou─â ori, abrutiz├«ndu-╚Öi mintea cu imagini ├«n mi╚Öcare ╚Öi c─âz├«nd ├«ntr-o trans─â cvasi-opiacee. Filmele s├«nt un panaceu: feresc de o singur─âtate prea zgomotoas─â ╚Öi scot, la nevoie, din ├«ncurc─âtur─â. ├Äntr-o secven╚Ť─â zguduitoare, Beauvais evoc─â scurta convie╚Ťuire al─âturi de tat─âl s─âu ├«nstr─âinat, d├«nd fr├«u liber unei proze f─âr─â compromis, care l-ar face atent ╚Öi pe Kafka. B─ârba╚Ťi apar╚Ťin├«nd unor lumi ireconciliabile ÔÇô unul cultiv├«nd o imagine desuet─â despre virilitate, cel─âlalt fiind homosexual ÔÇô, cei doi se v─âd adu╚Öi laolalt─â de un film din anii ╩╝40 de Jean Gr├ęmillon. Va fi ╚Öi ultima ocazie, c─âci tat─âl sufer─â o criz─â ╚Öi moare ├«n timpul proiec╚Ťiei.

Beauvais ├«ns─â nu-╚Öi pierde min╚Ťile, ba chiar g├«nde╚Öte o form─â special─â pentru jurnalul s─âu de cinefil. Parti-pris-ul filmului mizeaz─â pe un paradox: simplu spus, ce poate ie╚Öi din ├«nt├«lnirea dintre o component─â vizual─â alc─âtuit─â exclusiv din imaginile filmelor devorate ├«n acele luni ÔÇô imaginile altora prin excelen╚Ť─â ÔÇô ╚Öi o component─â sonor─â ├«n care lupt─â s─â se fac─â auzit─â con╚Ötiin╚Ťa torturat─â a auctorelui? R─âspuns: un statement aproape patologic, ├«ntr-at├«t de insistent se reflect─â ego-ul naratorului ├«n toate aceste cioburi de lumi str─âine cu care a intrat ├«n contact. ├Än fond, vocea descrie acel point de basculement ├«n care, dup─â cum aminte╚Öte ╚Öi Beauvais, filmul ├«nceteaz─â s─â mai fie o fereastr─â ╚Öi se transform─â ├«ntr-o oglind─â. De unde ╚Öi senza╚Ťia c─â fiecare imagine e ÔÇ×bun─âÔÇŁ, fiecare centimetru de pelicul─â poate servi la ceva, fiecare umbr─â de pe ecran cap─ât─â ecou ├«n propria minte. Bricol├«nd ├«n singur─âtate la masa de montaj, Beauvais descoper─â c─â momente mici, de umplutur─â, din filmele cinematecii de sub frunte (cum zicea Radu Cosa╚Öu) pot, dac─â nu s─â dubleze, atunci m─âcar s─â aproximeze fidel contururile propriei existen╚Ťe. Cum ar veni, filmul bate via╚Ťa, care oricum era mediocr─â.

Beauvais ├«mbrac─â aici hainele spectatorului tipic, ╚Öi nu doar ├«n fa╚Ťa ecranului, ci ╚Öi ├«n fa╚Ťa lumii care, ╚Öchiop─ât├«nd, merge cumva ├«nainte. Ca o cutie de rezonan╚Ť─â, omul se treze╚Öte singurul scandalizat de mersul str├«mb al lucrurilor: atentate, masacre ├«n Orientul Mijlociu, naufragii pe Mediterana ÔÇô nu pare un moment bun pentru umanitate, mai ales pentru o fire pr─âp─âstioas─â ca a regizorului. S─â treac─â la ac╚Ťiune? Nu e nici genul ─âsta de om, altfel ar fi f─âcut-o de mult. A╚Ötept├«nd v├«rsta resemn─ârii totale, prive╚Öte neputincios supunerea total─â a societ─â╚Ťii ├«n fa╚Ťa Capitalului. Nu exist─â mult─â ├«n╚Ťelegere ├«n acest film, iar atunci c├«nd aceasta apare totu╚Öi, o face sub forma unor acorduri implicite, care nu se cer detaliate. Poate c─â cele mai amare momente ale filmului vin atunci c├«nd realiz─âm c─â povestea sa nu e dec├«t aceea, imuabil─â, a singur─ât─â╚Ťilor ├«ntre care ne ducem vie╚Ťile, ╚Ötiind c─â posibilitatea evad─ârii e doar o iluzie care se va solda invariabil cu pagube. Ca radiografie maniacal─â a unui ego hipertrofiat ╚Öi ├«ncol╚Ťit din toate p─âr╚Ťile, filmul adun─â curajul s─â ne fac─â p─ârta╚Öi la dezgustul firesc pentru o lume care a abandonat luptele juste, observ├«nd clinic ╚Öi f─âr─â plase de siguran╚Ť─â impasul unei genera╚Ťii ÔÇô ├«nc─â una ÔÇô pe care putem s─â o calific─âm f─âr─â griji drept ÔÇ×pierdut─âÔÇŁ.

Ne croyez surtout pas que je hurle este disponibil pe MUBI.

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.