Celuloidită

Publicat în Dilema Veche nr. 848 din 9 - 15 iulie 2020
Celuloidită jpeg

● Ne croyez surtout pas que je hurle / Nici să nu vă gîndiți că urlu (Franța, 2019), de Frank Beauvais.

Ne croyez surtout pas que je hurle / Nici să nu vă gîndiți că urlu trebuie că e filmul pe care cinefilii get-beget l-au privit fără să știe dacă li se vorbește despre visul lor cel mai intim sau despre coșmarul lor cel mai răscolitor. Frank Beauvais (n. 1970, regizor, selecționer de film, consultant muzical – le trec aici pentru că, în cazul acestui monolog ultrapersonal, toate au relevanță) a mers cu acest film pe linia fină care separă mania de psihoză, singurătatea de solitudine, cinefilia de ciné-folie. O linie care conduce, în cele din urmă, în inima tenebrelor, de unde Beauvais, cu chiu, cu vai, a reușit să revină în urma unei traversări secătuitoare. E de-ajuns să privim acest ultim cadru al filmului, o planare în zbor venită în siajul atîtor imagini asfixiante de pînă atunci, pentru a ști că filmul – la fel ca autorul său chinuit – a reușit în sfîrșit să decoleze. Paranteza neagră s-a închis, magia unei rutine care stă sub semnul viselor de celuloid s-a evaporat. Generic de final.

Filmul descrie deci o perioadă de cîteva luni, timp în care Beauvais se refugiază, volens nolens, într-un cătun izolat din Alsacia, dar care s-ar putea situa la fel de bine la capătul lumii. Expulzat din cartierele tot mai exclusiviste ale Parisului, artistul pauper ajunge într-un loc de care nu-l leagă nimic – mentalități, opțiuni politice, loisir-uri –, experimentînd un soi de lockdown sumbru în care fiecare nouă zi e percepută ca un obstacol ce trebuie depășit cît mai repede. Cum? Prin filme, cît mai multe, mestecate pe repede înainte, kilometri întregi de peliculă, stive întregi de DVD-uri, grămezi virtuale de fișiere descărcate ilegal – anything goes, atîta timp cît Beauvais își poate umple orele fără să se gîndească de două ori, abrutizîndu-și mintea cu imagini în mișcare și căzînd într-o transă cvasi-opiacee. Filmele sînt un panaceu: feresc de o singurătate prea zgomotoasă și scot, la nevoie, din încurcătură. Într-o secvență zguduitoare, Beauvais evocă scurta conviețuire alături de tatăl său înstrăinat, dînd frîu liber unei proze fără compromis, care l-ar face atent și pe Kafka. Bărbați aparținînd unor lumi ireconciliabile – unul cultivînd o imagine desuetă despre virilitate, celălalt fiind homosexual –, cei doi se văd aduși laolaltă de un film din anii ʼ40 de Jean Grémillon. Va fi și ultima ocazie, căci tatăl suferă o criză și moare în timpul proiecției.

Beauvais însă nu-și pierde mințile, ba chiar gîndește o formă specială pentru jurnalul său de cinefil. Parti-pris-ul filmului mizează pe un paradox: simplu spus, ce poate ieși din întîlnirea dintre o componentă vizuală alcătuită exclusiv din imaginile filmelor devorate în acele luni – imaginile altora prin excelență – și o componentă sonoră în care luptă să se facă auzită conștiința torturată a auctorelui? Răspuns: un statement aproape patologic, într-atît de insistent se reflectă ego-ul naratorului în toate aceste cioburi de lumi străine cu care a intrat în contact. În fond, vocea descrie acel point de basculement în care, după cum amintește și Beauvais, filmul încetează să mai fie o fereastră și se transformă într-o oglindă. De unde și senzația că fiecare imagine e „bună”, fiecare centimetru de peliculă poate servi la ceva, fiecare umbră de pe ecran capătă ecou în propria minte. Bricolînd în singurătate la masa de montaj, Beauvais descoperă că momente mici, de umplutură, din filmele cinematecii de sub frunte (cum zicea Radu Cosașu) pot, dacă nu să dubleze, atunci măcar să aproximeze fidel contururile propriei existențe. Cum ar veni, filmul bate viața, care oricum era mediocră.

Beauvais îmbracă aici hainele spectatorului tipic, și nu doar în fața ecranului, ci și în fața lumii care, șchiopătînd, merge cumva înainte. Ca o cutie de rezonanță, omul se trezește singurul scandalizat de mersul strîmb al lucrurilor: atentate, masacre în Orientul Mijlociu, naufragii pe Mediterana – nu pare un moment bun pentru umanitate, mai ales pentru o fire prăpăstioasă ca a regizorului. Să treacă la acțiune? Nu e nici genul ăsta de om, altfel ar fi făcut-o de mult. Așteptînd vîrsta resemnării totale, privește neputincios supunerea totală a societății în fața Capitalului. Nu există multă înțelegere în acest film, iar atunci cînd aceasta apare totuși, o face sub forma unor acorduri implicite, care nu se cer detaliate. Poate că cele mai amare momente ale filmului vin atunci cînd realizăm că povestea sa nu e decît aceea, imuabilă, a singurătăților între care ne ducem viețile, știind că posibilitatea evadării e doar o iluzie care se va solda invariabil cu pagube. Ca radiografie maniacală a unui ego hipertrofiat și încolțit din toate părțile, filmul adună curajul să ne facă părtași la dezgustul firesc pentru o lume care a abandonat luptele juste, observînd clinic și fără plase de siguranță impasul unei generații – încă una – pe care putem să o calificăm fără griji drept „pierdută”.

Ne croyez surtout pas que je hurle este disponibil pe MUBI.

Coperta Muzeul jpg
Carte nouă la Charmides: „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea
Vă prezentăm un fragment din „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea, volum de versuri publicat de curînd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.