Inima e un vînător singuratic

Publicat în Dilema Veche nr. 869 din 3 - 9 decembrie 2020
Inima e un vînător singuratic jpeg

● Dronningen / Dama de cupă (Danemarca-Suedia, 2019), de May el-Toukhy.

1) Filmul danez Dama de cupă prezintă relația năbădăioasă dintre un tînăr de 15 ani (Gustav Lindh) și noua familie în care este integrat cu forța, alcătuită din tatăl lui natural (Magnus Krepper), femeia cu care s-a recăsătorit (Tryne Dirholm) și două fetițe gemene. Între tînăr și mama lui vitregă prinde să se înfiripeze o relație fizică – vedem semnele incipiente, cu femeia care îl privește pe ascuns și Gustav care se pretează jocului dintr-un amestec de teamă și fascinație. Vedem scene în care femeia regăsește o fantezie vitalistă pe care o credea de mult pierdută – ca atunci cînd, ajunsă cu Gustav și fiicele ei la rîu, abandonează orice sarcină presantă de moment și intră în apă, bălăcindu-se voios în compania băiatului; sau ca atunci cînd începe să se balanseze de una singură, senzual și disponibil, pe melodia Tainted Love, chiar în mijlocul unor musafiri angajați într-o discuție serioasă, care o observă cu coada ochiului.

Dar dacă Dama de cupă vorbește en passant despre o relație vag-incestuoasă, centrul său de greutate se află în altă parte. Mai precis, în investigarea urmărilor mîloase ale acestui act, căci – oarecum de la sine înțeles – legăturii propriu-zise i se pune capăt destul de repede, atunci cînd lucrurile amenință să derapeze urît. După ce ne-a momit cu o explorare a pasiunii („Viața e scurtă și dorința infinită” ar putea să fie un titlu alternativ) care s-a dovedit, în cele din urmă, destul de fadă, filmul prinde zvîc atunci cînd ajunge să dea la iveală raporturile dezechilibrate de putere dintre personaje. Sînt secvențe ceva mai acerbe, pline de venin și ură, în care adulții se văd chemați în fața camerei pentru a defula în tot ce au ei mai abject și mai crud. Sînt, în fond, secvențe în care filmul, aidoma protagonistei sale, își dă în fine frîu liber, promițînd să ne poarte într-o direcție greu de intuit, care se poate sfîrși cu orice: de la un happy end pe principiul „împăcare, împăcare / fără nici o supărare”, oricît de improbabil ar suna, pînă la un slasher în care mațele tuturor se devarsă pe ecran.

2) Se ia un decor oarecare – să zicem o vilă de aristocrați, pierdută undeva într-un colț de natură, complet izolată de orice reper recognoscibil. Se iau niște actori, de preferință cît de cît cunoscuți, și li se dau pe mînă niște personaje oarecare – să zicem, un cuplu de vîrstă mijlocie, retras dinspre viața socială cu hedonismele ei de-o seară înspre o rutină domestică fără scăpare. Se ia o situație arhetipală, despuiată de complexități potențiale, și se ilustrează prin imagini oarecare.

E o concepție cît se poate de sărăcăcioasă cu privire la cinema, mai ales din partea unui film care, pe alocuri, pare că-i face cu ochiul acelui maestru al suspansului care a fost Hitchcock. Privind Dama de cupă am ajuns să mă întreb mai multe lucruri: întîi, de unde senzația că lucrurile arătate aici sînt parcă scoase din debara, lustruite în grabă și luminate cu proiectorul? De cîte ori n-am mai văzut o relație între doi oameni pe care îi separă prăpastia vîrstei, în care el e invariabil un bad boy care emană virilitate (în acest sens, ridicol de lină tranziția tînărului de la un copil-problemă care-și jefuiește propria familie la un frate protector care le citește surioarelor povești înainte de culcare), iar ea e invariabil o burgheză bine instalată într-o viață fără hurducături, care are nevoie să viseze puțin cu ochii deschiși? Și de ce, în loc să ne arate libidoul nestăpînit al unei femei trecute – lucru într-adevăr îndrăzneț –, doar ni-l flutură pe la nas, preferînd calea tried and true a satirei împotriva conformismului burghez? Căci, trebuie amintit, filmele mari n-au ales niciodată acea cale.

M-am întrebat, în fine, mai ales ceva care e la mintea cocoșului și care mă izbește adesea atunci cînd văd filme europene de azi: oare cînd am ajuns să preferăm genul ăsta de artă lucrată la bandă, în care toate deciziile de scenariu și de mizanscenă au devenit normate și acum trec bine-mersi dintr-un film în altul, impasibile la gîndul că, deși nu sînt traversate de nici o idee, traversează prin loc interzis? Cînd a murit Pasolini? Cînd Syberberg a făcut celebrul Hitler, ein Film aus Deutschland? Cînd am înființat școli și programe de film în toate colțurile lumii, apoi am înlocuit atenția pentru decizii de mizanscenă – un absolut nedetronabil – exclusiv cu discuții despre identitate și gen? Sau cînd expresia „a face film” a ajuns să însemne, de fapt, a te confrunta cu „comitete și comiții” nesfîrșite, pînă ce arta ajunge desfigurată de un organism decizional cu damf de corporație?

Priviți imaginile filmului: o excursie în natură, cu razele soarelui filtrate printre crengi, ține loc ideii de fericire; o casă spațioasă și rece – ideii de vid existențial. Aceste lucruri ne erau deja familiare încă dinainte de-a penetra în angrenajul poveștii, fiindcă le-am mai văzut în alte filme, foarte probabil regizate de Yorgos Lanthimos, acest specialist în mituri universale transpuse în decoruri de „europudding”. Cinema-ul de artă european făcut pe bani mulți pare incapabil de a se mai smulge din această tranșă de umanitate pe care a investigat-o, monoton și inerțial, ad nauseam. E nevoie de o schimbare.

Dama de cupă este disponibil pe TIFF Unlimited.

Victor Morozov este critic de film.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cât a ajuns să coste un apartament cu două camere la București. „Se dă cu tot cu Mercedes?”
Prețurile apartamentelor cresc de la o zi la alta în București și în marile orașe, dar cererea mare face ca proprietarii lor să reușească să le vândă indiferent de preț. Cu toate acestea, mulți au remarcat cu surprindere cât a ajuns să coste un apartament în București.
image
Pilot britanic de la Baza Kogălniceanu: „Am putut vedea dronele Shahed intrând în Odesa“
Șase avioane RAF Eurofighter Typhoon sunt așezate pe calea de rulare, cu două motoare turate, în timp ce personalul de la sol se grăbește să adauge ultimele detalii înainte de decolare.
image
Surprize de infarct pentru români în drum spre Grecia. „Capcanele”, reactivate după 3 ani: „Aveți grijă să țineți dovada, niciodată nu se știe”
Una dintre cele mai populare destinații pentru români, Grecia, e la mare căutare și în acest an. Doar că mulți dintre ei au parte de surprize de infarct pe șoselele ce duc spre stațiunile elene.

HIstoria.ro

image
Care a fost singurul trofeu european câștigat de o echipă națională de fotbal a României?
Pe 29 aprilie 1962, aproape 80.000 de spectatori au ținut să fie prezenți la finală, pe „23 August”.
image
Cine au fost agenții dubli din al Doilea Război Mondial?
Cea mai importantă parte a Operațiunii Fortitude a reprezentat-o rolul jucat de agenți dubli.
image
Când au apărut primele bănci din Țara Românească
Pe măsură ce viața economică a Țării Românești se dezvoltă, apar numeroase proiecte și încercări pentru organizarea instituțiilor naționale de credit. Î