Inima e un vînător singuratic

Publicat în Dilema Veche nr. 869 din 3 - 9 decembrie 2020
Inima e un vînător singuratic jpeg

● Dronningen / Dama de cupă (Danemarca-Suedia, 2019), de May el-Toukhy.

1) Filmul danez Dama de cupă prezintă relația năbădăioasă dintre un tînăr de 15 ani (Gustav Lindh) și noua familie în care este integrat cu forța, alcătuită din tatăl lui natural (Magnus Krepper), femeia cu care s-a recăsătorit (Tryne Dirholm) și două fetițe gemene. Între tînăr și mama lui vitregă prinde să se înfiripeze o relație fizică – vedem semnele incipiente, cu femeia care îl privește pe ascuns și Gustav care se pretează jocului dintr-un amestec de teamă și fascinație. Vedem scene în care femeia regăsește o fantezie vitalistă pe care o credea de mult pierdută – ca atunci cînd, ajunsă cu Gustav și fiicele ei la rîu, abandonează orice sarcină presantă de moment și intră în apă, bălăcindu-se voios în compania băiatului; sau ca atunci cînd începe să se balanseze de una singură, senzual și disponibil, pe melodia Tainted Love, chiar în mijlocul unor musafiri angajați într-o discuție serioasă, care o observă cu coada ochiului.

Dar dacă Dama de cupă vorbește en passant despre o relație vag-incestuoasă, centrul său de greutate se află în altă parte. Mai precis, în investigarea urmărilor mîloase ale acestui act, căci – oarecum de la sine înțeles – legăturii propriu-zise i se pune capăt destul de repede, atunci cînd lucrurile amenință să derapeze urît. După ce ne-a momit cu o explorare a pasiunii („Viața e scurtă și dorința infinită” ar putea să fie un titlu alternativ) care s-a dovedit, în cele din urmă, destul de fadă, filmul prinde zvîc atunci cînd ajunge să dea la iveală raporturile dezechilibrate de putere dintre personaje. Sînt secvențe ceva mai acerbe, pline de venin și ură, în care adulții se văd chemați în fața camerei pentru a defula în tot ce au ei mai abject și mai crud. Sînt, în fond, secvențe în care filmul, aidoma protagonistei sale, își dă în fine frîu liber, promițînd să ne poarte într-o direcție greu de intuit, care se poate sfîrși cu orice: de la un happy end pe principiul „împăcare, împăcare / fără nici o supărare”, oricît de improbabil ar suna, pînă la un slasher în care mațele tuturor se devarsă pe ecran.

2) Se ia un decor oarecare – să zicem o vilă de aristocrați, pierdută undeva într-un colț de natură, complet izolată de orice reper recognoscibil. Se iau niște actori, de preferință cît de cît cunoscuți, și li se dau pe mînă niște personaje oarecare – să zicem, un cuplu de vîrstă mijlocie, retras dinspre viața socială cu hedonismele ei de-o seară înspre o rutină domestică fără scăpare. Se ia o situație arhetipală, despuiată de complexități potențiale, și se ilustrează prin imagini oarecare.

E o concepție cît se poate de sărăcăcioasă cu privire la cinema, mai ales din partea unui film care, pe alocuri, pare că-i face cu ochiul acelui maestru al suspansului care a fost Hitchcock. Privind Dama de cupă am ajuns să mă întreb mai multe lucruri: întîi, de unde senzația că lucrurile arătate aici sînt parcă scoase din debara, lustruite în grabă și luminate cu proiectorul? De cîte ori n-am mai văzut o relație între doi oameni pe care îi separă prăpastia vîrstei, în care el e invariabil un bad boy care emană virilitate (în acest sens, ridicol de lină tranziția tînărului de la un copil-problemă care-și jefuiește propria familie la un frate protector care le citește surioarelor povești înainte de culcare), iar ea e invariabil o burgheză bine instalată într-o viață fără hurducături, care are nevoie să viseze puțin cu ochii deschiși? Și de ce, în loc să ne arate libidoul nestăpînit al unei femei trecute – lucru într-adevăr îndrăzneț –, doar ni-l flutură pe la nas, preferînd calea tried and true a satirei împotriva conformismului burghez? Căci, trebuie amintit, filmele mari n-au ales niciodată acea cale.

M-am întrebat, în fine, mai ales ceva care e la mintea cocoșului și care mă izbește adesea atunci cînd văd filme europene de azi: oare cînd am ajuns să preferăm genul ăsta de artă lucrată la bandă, în care toate deciziile de scenariu și de mizanscenă au devenit normate și acum trec bine-mersi dintr-un film în altul, impasibile la gîndul că, deși nu sînt traversate de nici o idee, traversează prin loc interzis? Cînd a murit Pasolini? Cînd Syberberg a făcut celebrul Hitler, ein Film aus Deutschland? Cînd am înființat școli și programe de film în toate colțurile lumii, apoi am înlocuit atenția pentru decizii de mizanscenă – un absolut nedetronabil – exclusiv cu discuții despre identitate și gen? Sau cînd expresia „a face film” a ajuns să însemne, de fapt, a te confrunta cu „comitete și comiții” nesfîrșite, pînă ce arta ajunge desfigurată de un organism decizional cu damf de corporație?

Priviți imaginile filmului: o excursie în natură, cu razele soarelui filtrate printre crengi, ține loc ideii de fericire; o casă spațioasă și rece – ideii de vid existențial. Aceste lucruri ne erau deja familiare încă dinainte de-a penetra în angrenajul poveștii, fiindcă le-am mai văzut în alte filme, foarte probabil regizate de Yorgos Lanthimos, acest specialist în mituri universale transpuse în decoruri de „europudding”. Cinema-ul de artă european făcut pe bani mulți pare incapabil de a se mai smulge din această tranșă de umanitate pe care a investigat-o, monoton și inerțial, ad nauseam. E nevoie de o schimbare.

Dama de cupă este disponibil pe TIFF Unlimited.

Victor Morozov este critic de film.

Coperta Muzeul jpg
Carte nouă la Charmides: „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea
Vă prezentăm un fragment din „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea, volum de versuri publicat de curînd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.