Două documentare de la One World Romania 2020

Publicat în Dilema Veche nr. 856 din 3 - 9 septembrie 2020
Două documentare de la One World Romania 2020 jpeg

● Zustand und Gelände / Statut și teren (Germania, 2019), de Ute Adamczewski.

Statut și teren revizitează traumele necicatrizate ale nazismului, dezgropînd mărturii personale, declarații, procese-verbale, statistici și comunicate de presă din zorii acelor ani infami, pe cînd lucrurile păreau deopotrivă implacabile și reversibile. Se creează astfel, sonor, un mozaic impresionant de voci, în care călăi și victime, colaboratori și supraviețuitori se succed fără încetare, dîndu-și prioritate sau tăindu-și calea. În fond, dacă efectul filmului se dovedește atît de pătrunzător, asta se datorează și dispozitivului său foarte simplu: nu tu imagini de arhivă, nu tu înregistrări cu opozanții regimului, nu tu experimente estetice de orice tip. În schimb, o suită generoasă de cadre observaționale cu burgurile nemțești din prezent, fie ele cufundate într-o tăcere matinală sau aprinse de lumina sărbătorilor de iarnă, care nu par să mai comunice deloc cu trecutul. Dar tocmai aici se găsește ideea filmului: căci toate aceste locuri adormite sau animate sau prinse în rutina de zi cu zi, care nu anunță nimic, comunică cu trecutul, fiindcă sînt exact locurile unde s-au petrecut atrocitățile descrise de vocea din off.

E o metodă nu tocmai nouă în documentarul recent (amintesc doar de Depth Two, al sîrbului Ognjen Glavonic, despre un masacru din timpul războiului iugoslav), care aici însă dă roade, fiindcă filmul înțelege, cu o preocupare cadastrală, să restituie integral aura stranie și puterea sumbră pe care aceste spații le emană atunci cînd sînt confruntate cu trecutul. De aici și senzația fabuloasă, specifică cinema-ului pursînge, că locurile ne vorbesc: că e nevoie să nimerești locul potrivit în care să plasezi o cameră de filmat și să știi să privești în jur suficient de multă vreme pentru ca fantomele peisajelor bîntuite să roiască din nou deasupra ta. În 1984, Jean-Marie Straub și Danièle Huillet ne dădeau magnificul Prea devreme, prea tîrziu, care ne învăța să vedem un peisaj, scoțînd la lumină luptele politice și injustițiile care dormitau în adîncul acestuia. Ani mai tîrziu, Ute Adamczewski continuă în aceeași linie, arătîndu-ne că un teren nu e niciodată doar un teren, ci un rezervor de urme care trebuie împiedicate cu orice preț să se șteargă. Priviți tensiunea extraordinară care se formează, ca într-o supraimpresiune, atunci cînd vedem parcarea banală a unui magazin, iar pe fundal auzim o poveste despre o răpire în plină noapte, desfășurată cu ani de zile înainte, dar tot acolo, cînd acolo era altceva. Legînd ițele nevăzute care construiesc spații modulabile în timp (pentru a parafraza un alt film important din selecția festivalului: Heimat e un spațiu în timp) putem pretinde că luptăm împotriva uitării, veghind ca astfel de orori să nu se mai repete.

● Wan mei xian zai shi / Prezent. Perfect (China, 2019), de Shengze Zhu.

Tot despre arheologie e vorba și în filmul lui Shengze Zhu, cîștigător la Rotterdam acum un an, prin încercarea de a recupera urmele extrem de volatile ale unui prezent tot mai digitalizat, tot mai alunecos, tot mai pervers. Filmul e compus din intervenții pe videochat ale unor vloggeri chinezi, pe care îi revedem în repetate rînduri: de la un bărbat cu handicap sever, care desenează cu mîinile lui fragile, asemenea unor flori, pe asfalt, la un tip care se filmează dansînd pe melodii celebre, la o tînără mamă singură, lucrătoare într-o fabrică de textile. Gestul documentar al lui Shengze Zhu e prețios, fiindcă atrage atenția asupra acestor tone de conținut aparent anodin, făcute din cine știe ce motiv (plictiseală, dorință de cîștig facil etc.), și care nu au nicidecum vocația de a dăinui în timp. Dar iată ce poate face cinema-ul atunci cînd dă piept chiar și cu cel mai vaporos material: îl fixează pe vecie în timp. Acum știm de chinuiala înduioșătoare a unui muncitor echipat cum se cuvine, care dansează Moonwalk-ul lui Michael Jackson pe șantier și se plînge că n-are fani; acum știm de practica transgresivă a unui bărbat rămas blocat într-un corp de copil, care într-o zi a decis să-și taie penisul, rămînînd într-un limbo sfidător față de orice normă; și tot așa.

Acum știm, mai ales, de existența acestor video-uri care – e drept că ajutate și de alb-negrul imaginii filmului – ne apar în toată stranietatea lor. E ceva în ele care le face mult mai tulburătoare decît un vlog în care Selly povestește cum a făcut accident cu mașina. Poate pentru că oamenii aleși de Shengze Zhu au, fiecare, traumele și nefericirile lor, iar videochat-ul pare să fi ajuns în viața lor mai degrabă ca un drog care îi bagă și mai tare la fund, decît ca o chestie funny și inofensivă. Sau poate pentru că felul în care aceștia abordează problema, deopotrivă distant (în genere, întrebările fanilor primesc răspunsuri scurte și zeflemitoare) și bolnăvicios. Paradoxul e că, deși asistăm la niște conversații dintre cele mai stupide, experiența filmului nu e nicidecum senină și confortabilă – de parcă cinema-ul însuși ar avea probleme să găzduiască în țesătura lui niște capete diforme, nefăcute pentru luciul său, și care ne privesc de aproape. Shengze Zhu știe, pe urmele marelui Jia Zhangke, că Zeitgeist-ul Chinei de azi trebuie căutat mai curînd înspre simulacru. Și că, dacă viața chiar e în altă parte, secreția excesivă de virtual a acelui spațiu ne poate pune pe calea cea bună.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Hailie Jade Scott, fiica lui Eminem, s-a căsătorit. Cum a arătat marele eveniment: „M-am trezit soție” FOTO
Fiica cunoscutului rapper Eminem, Hailie Jade Scott, și-a pus pirostriile. Tânăra de 28 de ani s-a căsătorit cu Evan McClintock sâmbătă, 18 mai, în orașul Battle Creek, Michigan.
image
Fiica Lisei Marie Presley se opune licitației Graceland, proprietatea emblematică a legendarului Elvis Presley
Nepoata lui Elvis Presley, actrița Riley Keough, încearcă să împiedice vânzarea Graceland, reședința regretatului cântăreț din Memphis, Tennessee, relatează BBC.
image
Vești bune pentru șoferii de camion: soluții pentru traficul intens din vama Giurgiu-Ruse
Șoferii de TIR ar putea scăpa de cozile interminabile din punctul de trecere al frontierei Giurgiu-Ruse. Autoritățile române și bulgare vor să redeschidă conexiunea de feribot pe ruta Giurgiu-Ruse pentru a reduce traficul intens și blocajele de pe podul peste Dunăre.

HIstoria.ro

image
Războiul aerian împotriva Germaniei
Pe la mijlocul anului 1943, soarta războiului s-a întors în favoarea Aliaților atât în Europa, cât și în Pacific. Informațiile ULTRA au jucat un rol extrem de important în războiul aerian deasupra Germaniei.
image
Unde e corectitudinea presei românești din anii celui de-al Doilea Război Mondial?!
Februarie 1941. România generalului Antonescu aparține Axei. Germania, noul nostru partener strategic, e în război cu Anglia. Presa vremii respective urmărește îndeaproape mersul Războiului.