Dou─â documentare de la One World Romania 2020

Publicat în Dilema Veche nr. 856 din 3 - 9 septembrie 2020
Dou─â documentare de la One World Romania 2020 jpeg

ÔŚĆ Zustand und Gel├Ąnde / Statut ╚Öi teren (Germania, 2019), de Ute Adamczewski.

Statut ╚Öi teren reviziteaz─â traumele necicatrizate ale nazismului, dezgrop├«nd m─ârturii personale, declara╚Ťii, procese-verbale, statistici ╚Öi comunicate de pres─â din zorii acelor ani infami, pe c├«nd lucrurile p─âreau deopotriv─â implacabile ╚Öi reversibile. Se creeaz─â astfel, sonor, un mozaic impresionant de voci, ├«n care c─âl─âi ╚Öi victime, colaboratori ╚Öi supravie╚Ťuitori se succed f─âr─â ├«ncetare, d├«ndu-╚Öi prioritate sau t─âindu-╚Öi calea. ├Än fond, dac─â efectul filmului se dovede╚Öte at├«t de p─âtrunz─âtor, asta se datoreaz─â ╚Öi dispozitivului s─âu foarte simplu: nu tu imagini de arhiv─â, nu tu ├«nregistr─âri cu opozan╚Ťii regimului, nu tu experimente estetice de orice tip. ├Än schimb, o suit─â generoas─â de cadre observa╚Ťionale cu burgurile nem╚Ťe╚Öti din prezent, fie ele cufundate ├«ntr-o t─âcere matinal─â sau aprinse de lumina s─ârb─âtorilor de iarn─â, care nu par s─â mai comunice deloc cu trecutul. Dar tocmai aici se g─âse╚Öte ideea filmului: c─âci toate aceste locuri adormite sau animate sau prinse ├«n rutina de zi cu zi, care nu anun╚Ť─â nimic, comunic─â cu trecutul, fiindc─â s├«nt exact locurile unde s-au petrecut atrocit─â╚Ťile descrise de vocea din off.

E o metod─â nu tocmai nou─â ├«n documentarul recent (amintesc doar de Depth Two, al s├«rbului Ognjen Glavonic, despre un masacru din timpul r─âzboiului iugoslav), care aici ├«ns─â d─â roade, fiindc─â filmul ├«n╚Ťelege, cu o preocupare cadastral─â, s─â restituie integral aura stranie ╚Öi puterea sumbr─â pe care aceste spa╚Ťii le eman─â atunci c├«nd s├«nt confruntate cu trecutul. De aici ╚Öi senza╚Ťia fabuloas─â, specific─â cinema-ului purs├«nge, c─â locurile ne vorbesc: c─â e nevoie s─â nimere╚Öti locul potrivit ├«n care s─â plasezi o camer─â de filmat ╚Öi s─â ╚Ötii s─â prive╚Öti ├«n jur suficient de mult─â vreme pentru ca fantomele peisajelor b├«ntuite s─â roiasc─â din nou deasupra ta. ├Än 1984, Jean-Marie Straub ╚Öi Dani├Ęle Huillet ne d─âdeau magnificul Prea devreme, prea t├«rziu, care ne ├«nv─â╚Ťa s─â vedem un peisaj, sco╚Ť├«nd la lumin─â luptele politice ╚Öi injusti╚Ťiile care dormitau ├«n ad├«ncul acestuia. Ani mai t├«rziu, Ute Adamczewski continu─â ├«n aceea╚Öi linie, ar─ât├«ndu-ne c─â un teren nu e niciodat─â doar un teren, ci un rezervor de urme care trebuie ├«mpiedicate cu orice pre╚Ť s─â se ╚Ötearg─â. Privi╚Ťi tensiunea extraordinar─â care se formeaz─â, ca ├«ntr-o supraimpresiune, atunci c├«nd vedem parcarea banal─â a unui magazin, iar pe fundal auzim o poveste despre o r─âpire ├«n plin─â noapte, desf─â╚Öurat─â cu ani de zile ├«nainte, dar tot acolo, c├«nd acolo era altceva. Leg├«nd i╚Ťele nev─âzute care construiesc spa╚Ťii modulabile ├«n timp (pentru a parafraza un alt film important din selec╚Ťia festivalului: Heimat e un spa╚Ťiu ├«n timp) putem pretinde c─â lupt─âm ├«mpotriva uit─ârii, veghind ca astfel de orori s─â nu se mai repete.

ÔŚĆ Wan mei xian zai shi / Prezent. Perfect (China, 2019), de Shengze Zhu.

Tot despre arheologie e vorba ╚Öi ├«n filmul lui Shengze Zhu, c├«╚Ötig─âtor la Rotterdam acum un an, prin ├«ncercarea de a recupera urmele extrem de volatile ale unui prezent tot mai digitalizat, tot mai alunecos, tot mai pervers. Filmul e compus din interven╚Ťii pe videochat ale unor vloggeri chinezi, pe care ├«i revedem ├«n repetate r├«nduri: de la un b─ârbat cu handicap sever, care deseneaz─â cu m├«inile lui fragile, asemenea unor flori, pe asfalt, la un tip care se filmeaz─â dans├«nd pe melodii celebre, la o t├«n─âr─â mam─â singur─â, lucr─âtoare ├«ntr-o fabric─â de textile. Gestul documentar al lui Shengze Zhu e pre╚Ťios, fiindc─â atrage aten╚Ťia asupra acestor tone de con╚Ťinut aparent anodin, f─âcute din cine ╚Ötie ce motiv (plictiseal─â, dorin╚Ť─â de c├«╚Ötig facil etc.), ╚Öi care nu au nicidecum voca╚Ťia de a d─âinui ├«n timp. Dar iat─â ce poate face cinema-ul atunci c├«nd d─â piept chiar ╚Öi cu cel mai vaporos material: ├«l fixeaz─â pe vecie ├«n timp. Acum ╚Ötim de chinuiala ├«nduio╚Ö─âtoare a unui muncitor echipat cum se cuvine, care danseaz─â Moonwalk-ul lui Michael Jackson pe ╚Öantier ╚Öi se pl├«nge c─â n-are fani; acum ╚Ötim de practica transgresiv─â a unui b─ârbat r─âmas blocat ├«ntr-un corp de copil, care ├«ntr-o zi a decis s─â-╚Öi taie penisul, r─âm├«n├«nd ├«ntr-un limbo sfid─âtor fa╚Ť─â de orice norm─â; ╚Öi tot a╚Öa.

Acum ╚Ötim, mai ales, de existen╚Ťa acestor video-uri care ÔÇô e drept c─â ajutate ╚Öi de alb-negrul imaginii filmului ÔÇô ne apar ├«n toat─â stranietatea lor. E ceva ├«n ele care le face mult mai tulbur─âtoare dec├«t un vlog ├«n care Selly poveste╚Öte cum a f─âcut accident cu ma╚Öina. Poate pentru c─â oamenii ale╚Öi de Shengze Zhu au, fiecare, traumele ╚Öi nefericirile lor, iar videochat-ul pare s─â fi ajuns ├«n via╚Ťa lor mai degrab─â ca un drog care ├«i bag─â ╚Öi mai tare la fund, dec├«t ca o chestie funny ╚Öi inofensiv─â. Sau poate pentru c─â felul ├«n care ace╚Ötia abordeaz─â problema, deopotriv─â distant (├«n genere, ├«ntreb─ârile fanilor primesc r─âspunsuri scurte ╚Öi zeflemitoare) ╚Öi boln─âvicios. Paradoxul e c─â, de╚Öi asist─âm la ni╚Öte conversa╚Ťii dintre cele mai stupide, experien╚Ťa filmului nu e nicidecum senin─â ╚Öi confortabil─â ÔÇô de parc─â cinema-ul ├«nsu╚Öi ar avea probleme s─â g─âzduiasc─â ├«n ╚Ťes─âtura lui ni╚Öte capete diforme, nef─âcute pentru luciul s─âu, ╚Öi care ne privesc de aproape. Shengze Zhu ╚Ötie, pe urmele marelui Jia Zhangke, c─â Zeitgeist-ul Chinei de azi trebuie c─âutat mai cur├«nd ├«nspre simulacru. ╚śi c─â, dac─â via╚Ťa chiar e ├«n alt─â parte, secre╚Ťia excesiv─â de virtual a acelui spa╚Ťiu ne poate pune pe calea cea bun─â.

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.