Guatemala de sub pămînt

Publicat în Dilema Veche nr. 872 din 23 decembrie 2020 - 6 ianuarie 2021
Guatemala de sub pămînt jpeg

● Nuestras madres / Mamele noastre (Guatemala-Belgia-Franța, 2019), de César Díaz.

Dacă harta cinema-ului era la început o planșă întunecată, cu doar cîteva zone cît de cît reliefate – Statele Unite și cele mai bogate țări europene –, e clar că, din anii ʼ60, cinefilia și-a făcut un scop în sine din a pune cît mai multe stegulețe pe acest teren pînă atunci nebalizat – de a descoperi, adică, țări și autori de departe, în care cinema-ul există, iar noi n-am știut nimic despre asta. Așa au ajuns în atenție țări precum Polonia sau Japonia (prin oameni ca Jerzy Skolimowski sau Nagisa Oshima), mai apoi, cîteva decenii mai tîrziu, Filipine (Lino Brocka), Taiwan (Edward Yang și Hou Hsiao-hsien) sau Iran (Abbas Kiarostami, Mohsen Makhmalbaf) și tot așa. Dar existau pînă recent – și încă mai există –, în ciuda acestor eforturi care presupun ca cineva de la capătul lumii să trimită vești despre cultura lui, iar cineva din centrele de putere europene să semneze confirmarea de primire, „țări fără imagini” (pentru a prelua o formulă de la Serge Daney). Printre ele și Guatemala. Din 2015, odată cu Ixcanul, filmul regizorului Jairo Bustamante, s-a rezolvat problema. Chiar monteurul acelui film, César Díaz, a cîștigat anul trecut trofeul Caméra d’Or la Cannes (cel destinat cineaștilor debutanți) cu Nuestras madres, un film care prelungește vîna etnografică a lui Bustamante, luminînd un teritoriu necunoscut și dîndu-i la iveală poveștile.

Cînd apare un astfel de film care strigă: „Priviți adevărul despre această țară!”, judicios e să ne întrebăm întîi și-ntîi care sînt mecanismele ideologice pe care le pune în mișcare. Căci una e să te trezești deschizător de drumuri și să-ți păstrezi inocența privirii, și cu totul alta e să te știi învestit cu o astfel de misiune. A ajunge primul într-un loc e, în fond, o binecuvîntare în aceeași măsură în care e și o otravă. Fiindcă de multe ori contractul despre care vorbeam mai sus, cel încheiat între un film venit dintr-o țară mică și șubrezită de Istorie și un mare festival de film occidental, nu e nici pe departe atît de metaforic și de onest – ci include, ca să folosim o expresie la modă, interese mari la mijloc. Să nu ne mire, deci, că Nuestras madres, o co-producție cu Europa, nu e filmul care putea (și trebuia) să fie – ci doar o variațiune palidă, derulată pe fundal guatemalez și înnobilată cu o miză „politică”, și care cedează mult prea ușor în fața mainstream-ului cinematografic. Sau, altfel spus, coletul trimis din celălalt capăt al lumii o fi conținînd el lucruri nemaivăzute, dar degeaba dacă e ambalat într-o formă banală, care a ajuns să se tocească la contactul cu prea mulți spectatori. Iar cel mai îngrijorător e de fapt gîndul că, de n-ar fi fost astfel ambalat, nu s-ar fi găsit nimeni care să aibă curiozitatea să îl deschidă.

Ce vedem în Nuestras madres? Vedem lupta neobosită a soțiilor victimelor războiului civil care răvășea țara în anii ʼ80, în scopul identificării osemintelor celor uciși cu sînge rece atunci. Pentru asta, regizorul César Díaz recurge la o soluție ingenioasă, optînd pentru un personaj de antropolog care să ambreieze ficțiunea în același timp în care îi conferă o poleială de document autentic. Dar descoperirile filmului se cam opresc aici, fiindcă povestea e incapabilă să inventeze o privire proaspătă sau o reflecție profundă asupra memoriei. Film despre trauma colectivă, Nuestras madres se blochează într-un gest consolator destul de moleșit, în care justețea apriorică a premisei pare să țină loc pentru orice chestionare de amploare a problemei. În fond, e mare păcat că, manevrînd un conținut fragil, care se cere dezgropat – la propriu – cu urgență și delicatețe, filmul adoptă un scenariu facil (protagonistul, aprins la ideea că și-ar putea identifica tatăl, e acompaniat de un tovarăș care e antiteza lui perfectă: acolo unde omul nostru e intrepid și motivat, celălalt e pe modul „lasă-mă să te las”), care caută rotunjimi inexistente în locul unor rupturi firești și nivelează asperități care ar fi trebuit prezervate în stare naturală.

De unde rezultă și imposibilitatea filmului de a da naștere unei mizanscene mai texturate, care să studieze gesturi unice și să descrie fluxuri invizibile prezente în orice amintire îndurerată, în orice tragedie care nu se dizolvă. La asta se adaugă și durata prea scurtă a poveștii (75 de minute), care nu face decît să îngroașe impresia de notă falsă de la un capăt la altul, ca și cum toate personajele n-ar fi decît niște lozinci prestabilite, gata să faciliteze obținerea unor fonduri europene de producție. Ca multe, prea multe filme de autor de azi, care se dau politice deși structura lor e flască și cel mult aluzivă, Nuestras madres nu doar că dă cactusul militantismului pe o floricică parfumată gata să seducă spectatorii neatenți, ci pierde și arta de detaliu a cinema-ului adevărat. Există destule exemple recente de filme care, abordînd tematici similare – cîte țări din America Centrală și de Sud, atîtea dictaturi sîngeroase –, o fac cu mijloacele rarefiate ale cinema-ului: Los Silencios (2018) de Beatriz Seigner sau mai ales documentarele chilianului Patricio Guzmán despre dictatura lui Pinochet: El botón de nácar (2015) și Nostalgia de la luz (2010), care operează niște conexiuni fabuloase bricolînd modest cu „ceea ce se vede” – iar așa ceva nu e la îndemîna oricui. Pentru asta e nevoie de meșteșugul unui mare cineast.

Nuestras madres este disponibil pe HBO Go.

Victor Morozov este critic de film.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Trucul prin care poți evita clonarea cardurilor Colaj capturi video DMS
Un român urmărit internațional s-a predat de bunăvoie. Este învinuit de falsificarea de carduri bancare
Un bărbat din Bacău, în vârstă de 41 de ani, urmărit internațional, s-a predat miercuri, 11 iunie, la Oradea. Acesta era urmărit pentru falsificare de carduri de plată şi înşelăciune.
Cristi Chivu (Facebook) jpg
Cristi Chivu, gata de primul meci la Inter. Românul a ajuns în SUA cu noua echipă
Antrenorul român, aproape de primul meci său la Inter.
image png
Cristian Ghinea îl face „leneș” pe ministrul Sănătății: un singur spital din PNRR poate fi gata la termen, din 24. „România ratează o şansă istorică”
România "ratează o şansă istorică", în condiţiile în care doar un spital din cele 24 prevăzute în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) va putea fi gata la termen, apreciază senatorul USR Cristian Ghinea.
Familia regală a României alături de împăratul Franz Joseph și ducele Alfred de Saxa-Coburg și Gotha, la Palatul Cotroceni (© MNIR)
Istoria unei fotografii: Împăratul Franz Joseph, primit la Palatul Cotroceni de familia regală a României
Muzeul Național de Istorie a României (MNIR) deține în patrimoniul instituției o fotografie inedită, realizată în septembrie 1896, la Palatul Cotroceni, și care surprinde familia regală a României alături de împăratul Franz Joseph și ducele Alfred de Saxa-Coburg și Gotha.
Poliţia de Frontieră FOTO IJPF Galaţi
Un poliţist de frontieră a fost reţinut pentru că a pus în circulaţie bancnote contrafăcute. Deținea 10.000 de euro falși
Un poliţist de frontieră a fost reţinut, pe 11 iunie, de BCCO Timişoara după ce ar fi intrat în posesia sumei de 10.000 de euro în bancnote contrafăcute. Agentul a oferit o parte din bani altei persoane, pentru a fi puşi în circulaţie.
Florin Citu FOTO Facebook
Florin Cîțu: PNL „să părăsească urgent negocierile”. Motivul invocat de fostul premier liberal
Liberalul este de părere că „nu poți cere voturi de dreapta și să guvernezi ca un partid de stânga”.
 Tánczos Barna FOTO gov.ro
Ministrul Finanțelor cere demiterea directorilor de la Salrom şi Apele Române. „Este inacceptabil ce s-a întâmplat ieri la Praid!”
Tanczos Barna, ministrul Finanțelor, a transmis joi, 12 iunie, faptul că a cerut demiterea directorilor de la Salrom şi Apele Române, în cadrul ședinței de Guvern.
barbat batut parcare mall constanta, sursa Replica mp4 thumbnail png
Un bărbat a fost atacat de doi tineri în parcarea unui mall din Constanța şi a fost bătut cu o cheie de strâns roţi
Un bărbat a fost atacat în plină zi, în parcarea unui mall din Constanța, de doi tineri care l-au urmărit și l-au agresat cu brutalitate.
banner alexandru ciucu jpg
Cât a costat ținuta de ginerică a lui Mihai Albu? Alex Ciucu lansează o nouă colecție pentru miri: „Costumul cu garanție, fără retur, ca-n căsnicie”
Alex Ciucu lansează o nouă colecție pentru miri, sub deviza: „Costumul cu garanție, fără retur, ca-n căsnicie”. Cât a costat ținuta de ginerică a lui Mihai Albu?