Perdan╚Ťii capitalismului

Publicat în Dilema Veche nr. 854 din 20 - 26 august 2020
Perdan╚Ťii capitalismului jpeg

ÔŚĆ Sorry We Missed You (UK-Fran╚Ťa-Belgia, 2019), de Ken Loach.

Oare se mai poate tr─âi decent f─âr─â a ajunge s─â-╚Ťi vinzi (la propriu) ╚Öi sufletul, ├«n noua ordine ultraliberal─â de azi? E una dintre ├«ntreb─ârile pe care britanicul Ken Loach le pune cu insisten╚Ť─â de c├«teva decenii bune, tr─âg├«nd semnal de alarm─â dup─â semnal de alarm─â cu privire la derivele pe care societatea noastr─â, pus─â pe c├«╚Ötig f─âr─â scrupule, le g─âzduie╚Öte binevoitoare ├«n s├«nul ei. E o ├«ntrebare pe care acesta, preocupat dintotdeauna s─â ofere o voce clasei muncitoare subreprezentate ├«n cinema, n-a pus-o parc─â niciodat─â cu at├«ta disperare, furie ╚Öi resemnare. E poate singura ├«ntrebare care, ├«ntr-o ╚Ťar─â condus─â de Boris Johnson, Theresa May et co. prin politici favorabile doar privilegia╚Ťilor, merit─â cu-adev─ârat pus─â.

├Än Sorry We Missed You vedem cum o familie se chinuie s─â supravie╚Ťuiasc─â pe o pia╚Ť─â a muncii excesiv de competitiv─â ╚Öi de inechitabil─â, ├«nl─ân╚Ťuind job-uri precare sau lucr├«nd ├«n condi╚Ťii inumane. Tat─âl (Kris Hitchen) se angajeaz─â la o firm─â de curierat ╚Öi d─â piept cu ni╚Öte cerin╚Ťe draconice (teribil─â e secven╚Ťa c├«nd un coleg mai experimentat ├«i ├«ntinde o sticl─â goal─â pentru urinat ├«ntre dou─â livr─âri); mama (Debbie Honeywood) are grij─â de persoane cu handicap sau de b─âtr├«ni, alerg├«nd de la un ÔÇ×clientÔÇŁ la altul ├«n func╚Ťie de un program f─âr─â noim─â. Asta e lumea ├«n alb ╚Öi negru a lui Loach: o lume ├«n care munca e singurul subiect de tratat, chiar dac─â ├«i r─âne╚Öte pe to╚Ťi, ├«n care cei afla╚Ťi ├«n pozi╚Ťii de putere s├«nt invariabil ni╚Öte nemernici ╚Öi ├«n care solidaritatea real─â se poate face sim╚Ťit─â numai la baz─â. Mai toate filmele lui Loach, de la acel de neuitat Kes (1969) ├«ncoace, s├«nt dedicate acestor oameni m─ârun╚Ťi, terfeli╚Ťi de Sistem, capabili totu╚Öi s─â str├«ng─â r├«ndurile ╚Öi s─â fac─â front comun ├«mpotriva Leviatanului capitalist care i-a l─âsat de izbeli╚Öte. Privind filmele lui ÔÇô blocuri de ├«ncredere ├«n necesitatea unei lumi alternative, mai juste ÔÇô, ├«ntrebarea, veche de c├«nd lumea, referitoare la posibilit─â╚Ťile concrete de ac╚Ťiune ale cinema-ului redevine dintr-odat─â actual─â.

De-aici decurge ╚Öi problema pe care opera lui Loach o ridic─â la fileu cu fiecare nou─â intrare a sa ├«n competi╚Ťia de la Cannes: e corect ca un film militant s─â fie realizat cu mijloacele manipulatoare ale melodramei? Sau altfel spus: c├«t mai poate s─â transpar─â dintr-o viziune revolu╚Ťionar─â, care s─â treac─â prin foc ╚Öi sabie organizarea str├«mb─â a societ─â╚Ťii, odat─â diluat─â cu scene l─âcr─âmoase ╚Öi noduri ├«n g├«t? ├Än anii ÔÇÖ70, pe c├«nd astfel de dezbateri, devenite r├«ncede ├«ntre timp, ├«╚Öi p─âstrau lustrul intact, melodramele politice ale lui Loach nu prea ar fi avut trecere. Acestuia i s-ar fi reamintit c─â un film, oric├«t de angajat, at├«ta timp c├«t se muleaz─â docil pe norma hollywoodian─â a iluziei realiste (o norm─â conservatoare prin excelen╚Ť─â), n-are cum s─â ob╚Ťin─â rezultate materialiste tangibile; sau c─â, vorba lui Godard, problema nu e s─â faci filme politice, ci filme f─âcute politic, adic─â s─â deconstruie╚Öti sintaxa filmului etc. etc. ├Än 2020 ├«ns─â, cu focurile acelor dezbateri abia mai mocnind pe ici, pe colo, cu r─âsp├«ndirea oftaturilor resemnate la auzul unei sintagme desuete precum ÔÇ×puterea cinema-ului asupra maselor...ÔÇŁ, cu pandemia care a venit peste noi, Sorry We Missed You ne apare drept ceea ce este: un film f─âr─â str─âlucire despre o lume ├«mpotriva c─âreia ar trebui s─â lupt─âm cu to╚Ťii. ├Änc─â o dovad─â c─â cinema-ul politic radical a cam dezertat marile ecrane ╚Öi s-a refugiat prin cotloane cinefile ╚Ötiute doar de ini╚Ťia╚Ťi ÔÇô ╚Öi c─â orice nou semn de via╚Ť─â primit de la Loach e un semn bun.

Judec├«nd la rece, putem s─â-i recunoa╚Ötem filmului meritul de a ne b─âga cu capul ├«n m─âruntaiele fetide ale noilor structuri din lumea de azi ÔÇô a╚Öa cum Godard depl├«ngea c├«ndva dificultatea de a imortaliza munca la band─â, ├«n uzine... Loach filmeaz─â toate aceste spa╚Ťii ostile privirilor exterioare pe modul vag-documentar al celui care se ├«nt├«mpla s─â treac─â pe-acolo, b├«jb├«ind dup─â un subiect sau un actor (non-profesionist) care s─â se afle ├«n centrul aten╚Ťiei. E doar o momeal─â, ├«ns─â, c─âci filmele sale s├«nt scrise p├«n─â la ultima virgul─â (spre deosebire de metoda unui Mike Leigh), iar forma lor e dintre cele mai conven╚Ťionale. ├Än schimb, ce impresie stranie s─â le prive╚Öti cu recul, drept ceea ce s├«nt de fapt: c─âr─âmizi dintr-o filmografie care vorbe╚Öte dezabuzat despre felurile tot mai subtile ├«n care cei de sus ├«i str├«ng cu u╚Öa pe cei de jos, oblig├«ndu-i s─â cedeze tot mai mult teren pe zi ce trece. La ├«nceputul filmului, un superior ├«i zice personajului principal: ÔÇ×Noi nu spunem c─â e╚Öti angajat aici, noi spunem c─â vii la bordÔÇŁ. ├Än cele mai bune momente ale lui, filmul lui Loach descuameaz─â tot acest putregai care se ascunde ├«n spatele unor mici detalii ce-amenin╚Ť─â, la o adic─â, s─â transforme orice via╚Ť─â tihnit─â ├«ntr-un calvar. Mecanica implacabil─â a acestui scenariu spune c─â toat─â tensiunea adunat─â la job va exploda ├«ntre cei patru pere╚Ťi ai casei, ├«n fa╚Ťa copiilor, ╚Öi c─â asta nu e via╚Ť─â. Un regizor cu idei pu╚Ťine, acest Loach? Un creator cu orizont ├«ngust? Se prea poate. Dar, privind ├«n jur, s-ar putea s─â ajungem s─â-i d─âm dreptate la finalul zilei.

Sorry We Missed You va rula la Bucharest International Film Festival.

Coperta Muzeul jpg
Carte nou─â la Charmides: ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea
V─â prezent─âm un fragment din ÔÇ×Muzeul convorbirilor ├«ntrerupteÔÇŁ de Anda Docea, volum de versuri publicat de cur├«nd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singur─âtate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e conving─âtor pentru c─â, ├«nainte de a ne ame╚Ťi cu panseuri spirituale, se impune ├«n calitatea sa de corp f─âr─â ru╚Öine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai t├«rziu, devenind un fel de dioram─â a felului ├«n care a putut naviga o fabuloas─â forma╚Ťie uitat─â a anilor ÔÇÖ80 prin soundscape-ul ├«nceputului deceniului urm─âtor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Vene╚Ťia
Edi╚Ťia din acest an nu e, din fericire, grandioas─â ╚Öi nici sentimentul de parc de distrac╚Ťie nu mai e la dispozi╚Ťia ta, ca p├«n─â acum.
TIFF anun╚Ť─â Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anun╚Ť─â prima edi╚Ťie SUNSCREEN, un nou festival de film la Constan╚Ťa
├Äntre 8 ╚Öi 11 septembrie, spectatorii din Constan╚Ťa vor putea urm─âri pe marele ecran zeci de filme de succes ╚Öi se vor bucura de ├«nt├«lniri cu invita╚Ťi speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombard─ârii) Berlinului
├Än goana dup─â supravie┼úuire nu mai e timp de reforme ┼či revolt─â.
p 17 2 jpg
Pe holurile facult─â╚Ťii
Drago╚Ö Hanciu ├«l filmeaz─â aici pe Gheorghe Blond─â (zis ╚Öi ÔÇ×nea JorjÔÇŁ), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului ├«n pragul pension─ârii.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am l─âmurit ├«nc─â dac─â exist─â un gen muzical LGBT, ori dac─â ideea de gen mai are vreo noim─â ├«n general, ├«ns─â sesiz─âm o propagare a sexualit─â╚Ťii alternative ├«n zone muzicale conservator-tradi╚Ťionaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu via╚Ťa lipsit─â de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
├Äncep├«nd cu anii 1939-1940, crea╚Ťia pictorului este influen╚Ťat─â de literatura romantic─â ╚Öi de ezoterism, ├«ndrept├«ndu-se cu deosebire c─âtre scrierile lui Novalis ├«n care artistul consider─â a fi g─âsit ecoul propriei sensibilit─â┼úi.
Pia╚Ťa Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii s├«nt a╚Ötepta╚Ťi la un eveniment impresionant, care ia startul ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca
P├«n─â pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din Rom├ónia va aduce ├«n ora╚Öul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiec╚Ťii.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dac─â veni╚Ťi la cea de-a 21-a edi╚Ťie de TIFF exclusiv pentru filme, iat─â 21 de titluri care s-ar putea s─â v─â plac─â.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru vis─âtori & imigran╚Ťi.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu ÔÇ×radiografiaz─âÔÇŁ dec├«t prin rico╚Öeu fragmentele de real care s-au nimerit ├«n cadru, fiindc─â adev─âratul lor subiect, universal ╚Öi incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu c├«nt─â ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi
ÔÇ×AnotimpurileÔÇŁ lui Vivaldi s├«nt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, ├«n concertul ce ├«nchide stagiunea Orchestrei de Camer─â Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate buc─ât─ârii ale lumii ╚Öi pove╚Ötile oamenilor care ├«ndr─âznesc s─â testeze limitele conven╚Ťionalului se ├«ntorc ├«n sec╚Ťiunea Film Food la Festivalul Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicat─â cinefililor pasiona╚Ťi de experien╚Ťe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioar─â, scrinul femeilor
Femeile au constituit adev─ârate constela╚Ťii de socialitate. Dac─â nu dispuneau de puterea economic─â sau politic─â, ele ╚Öi-au exercitat, ├«n schimb, geniul anim├«nd via╚Ťa capitalei pe fond de ÔÇ×pl─âcereÔÇŁ a spiritului comun ├«mp─ârt─â╚Öit─â.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre via╚Ťa lui Nichita St─ânescu a scris Bogdan Cre╚Ťu, ci una despre un mare poet ╚Öi moartea lui apropiat─â.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vie╚Ťii, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imagina╚Ťia din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o func╚Ťie integrativ─â a realit─â╚Ťii, tot a╚Öa cum visul (structura visului) poten╚Ťeaz─â atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul min╚Ťii ╚Öi palatul de p─âpu╚Öi
Rosencrantz ╚Öi Guilderstern s├«nt ÔÇ×juca╚ŤiÔÇŁ de Hamlet care, ├«n ÔÇ×nebuniaÔÇŁ lui, inventeaz─â o scenet─â.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, ve╚Ťi avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Camer─â Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lanseaz─â op╚Ťionalul de educa╚Ťie cinematografic─â pentru elevi
Programul EducaTIFF continu─â s─â se dezvolte la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru Rom├ónia, prima problem─â spinoas─â cu care s-a confruntat dup─â ob╚Ťinerea independen╚Ťei a fost stabilirea grani╚Ťei cu Bulgaria.
image
Controversele romaniz─ârii: Teritoriile care nu au fost romanizate, de╚Öi au apar╚Ťinut Imperiului Roman
Oponen╚Ťii romaniz─ârii aduc mereu ├«n discu╚Ťie, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au apar╚Ťinut Imperiului Roman ╚Öi care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─â categorii: acelea unde romanizarea ├«ntr-adev─âr nu a p─âtruns ╚Öi nu ÔÇ×a prinsÔÇŁ ╚Öi acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe r├ónd.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, ├«ntr-o vreme c├ónd majoritatea coloniilor spaniole din Americi ├«╚Öi declaraser─â independen╚Ťa sau erau pe cale s-o c├ó╚Ötige, pre╚Öedintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poart─â numele ╚Öi care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA ╚Öi a lumii.