Noapte electrică

9 mai 2020
Noapte electrică jpeg

● Good Time (SUA, 2017), de Josh & Benny Safdie.

Acum trei ani, filmul unor frați-regizori nu prea cunoscuți reprezenta contrapunctul absolut al unei ediții canneze molatice, cu alaiul ei de filme „de autor”, unde autor nu înseamnă o viziune singulară asupra lumii, ci un pretext numai bun pentru academisme și flexări de mușchi. Good Time – așa se chema acel film – își lua titlul în serios, lipindu-ne de ceafa unui escroc atașant care dă de belea, într-o cursă nebunească pînă la capătul nopții. Capabil de accelerări bruște compensate doar de fascinația privirii rătăcite peste neoanele orașului, filmul părea un bolid de curse pilotat de un șofer pe ecstasy, pentru care toate lucrurile se amestecă, iar ceea ce rezultă are o textură aparte. Acum, Good Time se vede pe Netflix și prospețimea sa e încă intactă. Uncut Gems, noul film al fraților Safdie (tot pe Netflix, deși ambele filme sînt filme de cinema), duce totul la un alt nivel de bezmeticeală – dar parcă nu mai regăsește prelungirile poetice care să facă dintr-o noapte de „hoții și vardiștii” un spectacol electric.

La vremea lui, Good Time a părut o sinteză a tuturor căutărilor extatice prin peisajul newyorkez pe care Josh și Benny Safdie le puseseră la cale în trecut. Cineaști americani independenți care se respectă, frații Safdie și-au încercat mîna și în mumblecore-ul cu lume boemă și dezaxată (Daddy Longlegs, 2009, delicios), și într-o investigare a marginalității care se tupilează chiar în centrul metropolei (Heaven Knows What, 2014, o docudramă despre dependenții de droguri tari). Dar asta nu e tot: trip frenetic pe urmele unui individ mai mult buclucaș decît tîlhar, mai mult vulnerabil decît rebel, Good Time revelează doi artiști ai nopții cum nu s-au mai văzut de la Scorsese (care va produce Uncut Gems). Pentru frații Safdie, New York-ul noaptea e o chestie sublim-înfiorătoare, care întinde capcane irezistibile la fiecare pas, iar muzica electronică fabuloasă a lui Daniel Lopatin e-acolo ca să lichefieze tot tabloul. Good Time, într-un sens, e un film de gen: un action movie care-și alege drept playground orașul american unde nimeni nu doarme – dar ceea ce face prețul acestui film somnambul sînt tocmai ieșirile sale în decor, care îl abat de la traseul bine stabilit, de tip jaf eșuat-fugă-capturare, și îl duc hăt departe, în nocturn. Trăgîndu-ne de mînecă înspre New York-ul invizibil – frații din film se trag dintr-o familie de greci, iar Connie își petrece parte din noapte în casa unei familii de negri din Queens –, filmul reinventează locurile cele mai familiare: oare cum ar arăta un parc de distracții cufundat în beznă și păzit de Barkhad „I’m the Captain Now“ Abdi?

Mergînd contra convențiilor genului, Good Time se lasă în voia unui scenariu dezordonat și imprevizibil (Ronald Bronstein, care a jucat rolul principal în Daddy Longlegs și a co-scris tot ce au filmat frații Safdie de-atunci încolo, e un maestru al faultului linearității clasice în care evenimentul A conduce cu necesitate către evenimentul B). Să nu ne mire că filmul zigzaghează fără oprire și că fiecare secvență a sa îl aduce pe Connie, protagonistul filmului, cu un pas mai aproape de infern. Ratînd copilărește un jaf armat și lăsîndu-și fratele bolnav mintal în mîinile polițiștilor, Connie ticluiește un plan de a-l recupera – sau, mai bine zis, îl improvizează pe parcurs. E extraordinară secvența în care, ajuns într-un spital în care sînt internați deținuți, Connie îl confundă pe fratele său cu unul dintre pacienți, iese pe furiș din spital împingînd necunoscutul într-un scaun cu rotile, apoi ajunge cu chiu, cu vai în casa unui străin, în partea opusă a orașului – și abia acolo își dă seama de greșeală. Dar e prea tîrziu: acum va trebui să joace cu cartea asta. Dacă există vreun erou de film care să alerge, în ciuda tuturor eforturilor, spre propria-i pieire, atunci Connie e omul nostru.

Good Time e un film bazat în egală măsură pe acest staccato în care bucata contemplativă calmează fuga haotică și pe un simț cromatic de zile mari: pînă și jaful eșuează din cauza unui gaz care împrăștie vopsea roșie pe tot ce prinde, strecurat în geanta cu cash. Fugind cu capul înainte, Connie e purtat pe brațe de un actor chintesențial al deceniului – l-am numit aici pe Robert Pattinson –, care-a făcut o piruetă la 180 de grade cu cariera sa, reorientînd-o dinspre entertainment ieftin spre film de artă. În fiecare nou film, Pattinson se-afundă tot mai mult, cu o furie teribilă, pe teritoriul experimentului. Iar experimentul începe pe propria piele: Pattinson are nevoie să-și desfigureze fața, să și-o acopere cu barbă neglijentă sau – ca în filmul ăsta – să-și vopsească părul, să-și pună o glugă de hanorac pe cap și să se piardă în noapte. Stopîndu-și cursa într-un zgîrie-nori în compania unui dubios, pe măsură ce se face ziuă, Pattinson va fi parcurs ceva distanță – și nu e deloc neplauzibil de văzut în acest film un documentar despre un vagabond nictalop care așteaptă cu teamă răsăritul.

Good Time este disponibil pe Netflix.

Coperta Muzeul jpg
Carte nouă la Charmides: „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea
Vă prezentăm un fragment din „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea, volum de versuri publicat de curînd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.