Dependent în pandemie

Publicat în Dilema Veche nr. 847 din 2 - 8 iulie 2020
Dependent în pandemie jpeg

● The Gambler / Jucătorul (SUA, 2014), de Rupert Wyatt.

● Oslo, 31. august / Oslo, 31 august (Norvegia, 2011), de Joachim Trier.

La modul primar, adicțiile sînt percepute ca fiind comportamente nefirești ale naturii umane, vicii sau vulnerabilități obscure. La nivel subtil, ele pot indica o fractură între raportul omului cu realitatea, o compensare pentru felul distorsionat în care individul se percepe pe sine și lumea obiectivă. Una dintre terapiile cele mai moderne în tratamentul dependențelor este terapia cu povești, care încearcă să refacă această verigă-lipsă dintre individ și univers invitînd pacientul să se imagineze în rolul unui personaj dintr-un basm cu care simte că are cele mai multe afinități.

Într-o astfel de poveste despre sine se află și eroul din The Gambler, James Bennett, un profesor conferențiar de literatură și scriitor de relativ succes, dar și, în zona sa de umbră, un pătimaș jucător de poker pe mize mari. Jim este mai degrabă un perfecționist filosof stoic: „Singurul lucru care contează este imposibilul. Te naști cu nervii unui soldat, cu înțelegerea unui înger, dar care e rostul a toate? Poate vei fi un filosof sau rege sau Shakespeare, și asta e tot ce îți dau? (…) Vreau lucruri  nelimitate. Vreau totul“, îi mărturisește el lui Amy (talentata Brie Larson), în care vede o viitoare mare scriitoare. Un rebel lucid (nu ezită să le spună cursanților săi că geniul este magic, nu material și nu e pentru oricine, deci să nu își facă iluzii), Jim este sedus de fapt de o estetică a hazardului, de mirajul mizei supreme de totul sau nimic. Nu este exclusă o latură autoflagelantă, el văzînd în cel de-al șaselea glonț rămas pe țeavă în Străinul și nefolosit de Meursault, în scena crimei, un glonț păstrat de acesta pentru sine. Lucrurile iau amploare în momentul în care creditorul său îi dă un termen de șapte zile pentru a-i restitui o sumă mare de bani. Cum negativitatea are darul că te cam aduce în concret, mai ales cînd e vorba de propria viață, are de ales între a se împrumuta de la un pitoresc personaj interlop numit Frank (savurosul John Goodman), a intra în pariuri sportive ilegale sau a cere bani de la mama sa, milionara Roberta (Jessica Lange), destul de grijulie însă cînd este vorba de soarta averii familiei.

Jim este un autentic parior all in cu viața (eu, de fapt, nu sînt un jucător, repetă el). Este o cheie de interpretare tandru-autoironică, detașată și precisă (brechtiană chiar, dacă nu ar fi suprarealist să îi alături pe Brecht și pe Mark Wahlberg în aceeași propoziție) a lui Jim. Dar adevărul este că Wahlberg face aici un bun rol de compoziție, o surpriză poate pentru mulți, actorul fiind cunoscut mai ales pentru filme de acțiune, însă el a lucrat și cu mari regizori ca Paul Thomas Anderson, Martin Scorsese sau James Gray. Ca stilistică, britanicul Rupert Wyatt respectă fidel canonul studiourilor americane și tonalitatea filmelor neo-noir ale unor Coppola sau Scorsese (filmul este, de fapt, un remake după clasicul omonim al lui Karel Weisz din 1974), însă are subtilitățile sale: felul în care decupează prezența lui Jim din mijlocul tenebroasei mulțimi a cazinourilor și, în general, din mijlocul lucrurilor (ca un reflex al pendulării sale între o lume ideală și o lume imperfectă, dar apriori perfectibilă), decupajele extrase aleator din realitate și înnobilate uneori de privirea celui care o privește. Plus o coloană sonoră cu Radiohead, Pulp, Bob Dylan, Pink Floyd și hitul M83 Outro, destul de iubit de cineaști.

p11 oslo 31 august jpg jpeg

Despre decupaje subiective din realitatea văzută prin ochii unui dependent, dar într-o manieră fragmentar-onirică (pe care avea să o ducă aproape de perfecțiune în cel mai cunoscut și premiat film al său, Louder than bombs), este vorba și în Oslo, 31. august, filmul unuia dintre cei mai interesanți cineaști contemporani, norvegianul Joachim Trier. El narează, într-un film de autor foarte personal, o singură zi din viața unui dependent de droguri de mare risc, Anders (expresivul Anders Danielsen Lie), de 34 de ani, care tocmai a părăsit un centru de reabilitare după șase ani de tratament și  o tentativă de sinucidere. Ca și Jim Bennett, el este de condiție bună, arată bine, este inteligent și motivat, deci are toate premisele să vadă viața ca pe un dar, nu ca pe o capcană. Însă tocmai asta se întîmplă pe parcursul unui voiaj interior și exterior deopotrivă, într-o zi de sfîrșit de august în Oslo: sentimentul de vid, de înstrăinare, de inutilitate este acolo, viu, și mușcă. Îl simte și cînd își vizitează cel mai bun prieten, Thomas, ajuns acum un convențional tată de familie, cînd se confruntă cu suspiciunea unui potențial șef la un interviu de angajare sau la petrecerea unei prietene, preocupată că se simte bătrînă la 30 de ani și nu mai poate rivaliza cu fetele de 20 de ani „cu sîni țepeni”.

La fel ca Jim, Anders tînjește după o a doua șansă și poate că speră ca peregrinările pe urmele fostei sale vieți, revizitarea ei pentru a-și asuma pierderea îl pot ajuta să o ia de la capăt cu adevărat. Joachim Trier este un senzorial, stropii de apă, lumina, zăpada, vîntul foșnind prin părul lung al unei fete sau penumbrele fiind semne distincte în estetica sa, dar el este și un poet. În încercarea de a se recupla la sine, la viață, Anders înregistrează hipertrofiat raza de soare, ecoul, zgomotele străzii sau, într-un bistrou, dorințele unei fete: a înota printre delfini sau a trimite un mesaj într-o sticlă care speră să fie găsit. Tot hipertrofiat înregistrează și amintirile. O fostă iubită, Iselin poate, este preocupată să îi demonstreze că melancolie sună mai bine decît nostalgie. Mai mult decît o diferență de nuanță, așa cum în Oglinda lui Tarkovski reflexia lucrurilor în oglindă era mai adevărată în amintire decît amintirea realității lor.

The Gambler poate fi vizionat pe HBO Go, iar Oslo, 31. august pe platforma MUBI și online.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Gheorghe Hagi, „fiert“ din cauza lui Ianis: întrebarea care l-a iritat după România – Ucraina
Fostul căpitan al tricolorilor a asistat din tribune la marea victorie a naționalei.
image
Cântărețul Florin Decuseară a căzut de la înălțime la Centrala de la Cernavodă. Șanse minime de supraviețuire
Un bărbat de 46 de ani este în stare gravă, la spital, după ce a căzut de la 10 metri înălțime la Unitatea 3 a Centralei Nucleare de la Cernavoda, în timpul serviciului. Victima este Florin Decuseară, un cunoscut cântăreț local.
image
Scăldătoarea ursului din Parcul Național Retezat. Imagini rare surprinse în sălbăticia munților VIDEO
Temperaturile ridicate de la începutul verii au fost resimțite și în Munții Retezat, unde animalele sălbatice au căutat locuri de scăldat pentru a se răcori. Camerele de monitorizare a faunei au surprins în imagini un urs, bucurându-se de o baie într-un ochi de apă.

HIstoria.ro

image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns:
image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.