Vis orwellian

Publicat în Dilema Veche nr. 887 din 8 - 14 aprilie 2021
Vis orwellian jpeg

● DAU. Natasha (Rusia, 2020), de Ilya Khrzhanovskiy și Jekaterina Oertel.

Înainte de a vorbi despre DAU. Natasha, un preambul este necesar: filmul este strîns dependent de contextul său. Este în primul rînd un experiment social, un performance antropologic. Seria de filme DAU și de evenimente conexe, gîndite de regizorul Ilya Khrzhanovskiy, a pornit de la povestea savantului Lev Landau, care făcea experimente cu radiații sub atenta oblăduire a tătucului Stalin.

DAU a fost gîndit inițial ca un simplu lungmetraj, iar filmările au început în 2007. Clădirea enormă a unui bazin de înot abandonat din Harkov (Ucraina) a devenit centrul acestui proiect, fiind transformată în cel mai mare platou de filmare contruit vreodată în Europa. Aici a fost reprodus în cele mai mici detalii un institut de cercetare sovietic, care apoi a fost populat cu cercetători, artiști, chelneri, securiști și oameni obișnuiți, izolați de lumea exterioară, într-un univers paralel în spațiu și timp. Sute de oameni și-au abandonat viețile timp de doi ani și s-au mutat fizic și psihic în această reconstituire meticuloasă a URSS-ului din perioada 1938-1968.

Au rezultat astfel 700 de ore de filmare, transformate pînă acum în 15 filme. Primele două dintre acestea, DAU. Natasha și DAU. Degeneration, au fost proiectate la Festivalul de la Berlin în 2020. „Primul proiect cinematografic despre izolare, filmat în izolare, pentru oameni aflați în izolare”, așa a fost descris universul DAU de către Ilya Khrzhanovskiy, co-regizor alături de Jekaterina Oertel.

DAU. Natasha o are ca protagonistă pe Natasha (Natasha Berezhnaya), gestionară la cantina unui institut secret de cercetare nucleară din Rusia stalinistă. Personajul Natashei vine dintr-o lungă tradiție cehoviană: este pe rînd nostalgică și exuberantă, visează la o familie, dar acceptă o lungă relație cu un bărbat căsătorit, este simultan pasională („Nu doar să treci prin viață, ci să te ardă”) și romantică cu la fel de multă verosimilitate („Dragostea nu trece, se întîmplă o dată pentru totdeauna”, îi spune tinerei sale colege, chelnerița Olga (Olga Shkabarnya), care îi inspiră ba o tandrețe maternă și nevoia de a o proteja, ba accese de gelozie).

Pînă cînd toate măștile cad, după o aventură de o noapte cu un cercetător francez, Luc (Luc Bigé). Într-o intensă criză de luciditate, Natasha se oferă spectatorului așa cum e: fragilă, hipersenzitivă, conștientă că e extrem de singură și fără mari speranțe de viitor, sufocată între o muncă banală și concesiile pe care bănuim că le face sistemului (de exemplu, o relație mai mult forțată cu unul dintre șefii institutului, Blinov).

O psihodramă vizuală răscolitoare, dar în același timp greu de privit (la proiecțiile de la Berlinală, în 2020, o parte dintre jurnaliști și spectatori au părăsit sala), în aceeași măsură în care este și un experiment de sumbră inspirație orwelliană, DAU. Natasha este la fel de imersiv pe cît îi dai voie să fie. Compoziția cadrelor, montajul febril, deseori eliptic și aparent accidental, lungile durate ale secvențelor (pliate pe durata ritmului interior al personajelor), febrilitatea jocului și libertatea improvizației au puternice accente experimentale, pliate însă pe un cadru realist în tradiția marelui cinema rus.

Coșmarul femeii terorizate de sistem, dar și de tentația propriilor abisuri are însă o altă cheie stilistică decît în Sfioasa, excelentul film al cineastului ucrainean Serghei Loznitsa. El a recurs la o redare intermediată a suferinței prin stilistica unui coșmar. Creierul operează într-un mod diferit față de registrul diurn, într-un mod vizual, simbolic, intuitiv, astfel că orice excese ale absurdului, bizarului sau grotescului au fost permise în visul coșmaresc al eroinei lui Loznitsa. Natasha trăiește în schimb un coșmar cu ochii deschiși din momentul în care este anchetată de securistul Azhippo, interpretat chiar de un fost securist rus (Vladimir Azhippo), din cauza aventurii cu cercetătorul străin.

În psihoterapie se practică cu succes terapia repetiției de imagini, un proces care implică rescrierea activă a coșmarului de către pacient. Felul cum a fost gîndită secvența anchetei (care ocupă și cea mai mare parte a filmului, peste 30 de minute) este o astfel de recreare autentică, viscerală și brutală a unui coșmar diurn. Zguduit de realitatea suferinței totale văzute pe insula Sahalin, unde a făcut un reportaj care ulterior avea să devină cartea omonimă, Cehov nota: „Regret că nu sînt sentimental, altfel aș spune că în locuri precum Sahalinul ar trebui să mergem să ne închinăm”. Un astfel de loc ar putea fi, peste timp, institutul de cercetare nucleară al lui Lev Landau, care a inspirat proiectul DAU. Loc unde era posibil să rostești, asemenea securistului din film, Nu avem nevoie de un motiv ca să te omorîm”.

DAU. Natasha poate fi văzut pe TIFF Unlimited, începînd cu 7 aprilie, unde este programată și miniseria DAU. Degeneration, din 21 aprilie.

Andreea Vlad este critic de film.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Uimirea unui german care a vizitat Bucureștiul: „Nu-mi vine să cred cât e de subestimat!”. Ce spune despre micii din Obor VIDEO
Thomas Wiede, un turist german pasionat de călătorii, a petrecut în această primăvară un weekend la București. Iar impresiile sale la superlativ despre capitala României au fost împărtășite și pe canalul său de YouTube, care are peste 11.000 de abonați.
image
De ce vor tot mai mulți români să revină acasă, după mulți ani de Germania. „Aici nici nu am unde să cheltuiesc banii”
O conațională care locuiește în Germania a transmis un mesaj devenit viral pe Tik Tok pentru românii care muncesc în străinătate. Românca îi sfătuiește să ia spontan hotărârea de a reveni în România, dacă în țară se simt cel mai bine, pentru că altfel se vor amăgi singuri la nesfârșit.
image
Rețeta lui Ceaușescu pentru a pune mâna pe putere în România. Cum a reușit un copil sărac să ajungă stăpânul țării
Nicolae Ceaușescu a fost modelul perfect de politruc oportunist. Așa cum arată biografia fostului dictator acesta și-a făcut culoar către putere prin șiretenie, exploatând momentele prielnice, făcându-și loc cu coatele atunci când a fost nevoie.

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.