Adicție

Publicat în Dilema Veche nr. 852 din 6 - 12 august 2020
Adicție jpeg

● More (RFG-Franța-Luxemburg, 1969), de Barbet Schroeder.

În anii ʼ60, cineastul Barbet Schroeder umbla prin cercurile intelectuale din care făceau parte regizori ca Éric Rohmer sau Jacques Rivette. Rohmerienii îl știu pe Schroeder drept fondatorul casei de producție Les Films du Losange, pasul decisiv în desăvîrșirea metodei de lucru a lui Rohmer, cu filme economice făcute în echipă redusă și scoase pe bandă rulantă, după un principiu infailibil; rivettienii îl știu pe Schroeder drept soțul marii actrițe Bulle Ogier, în jurul căreia s-a organizat întreg cinema-ul, plin de comploturi și labirinturi, imaginat de Rivette. Însă nu știu cîți cinefili l-au mai păstrat pe Schroeder pe radar atunci cînd acesta ajunsese să presteze la Hollywood, regizînd blockbustere și primind chiar și o nominalizare la Oscar. MUBI îi consacră cineastului o retrospectivă de trei titluri realizate mult înainte de toate astea, în Europa, într-o epocă fierbinte în care se întîmplau destule. More este primul dintre ele.

Un film transnațional timpuriu, More prezintă traseul neamțului Stefan (Klaus Grünberg), student la matematică, din Lübeck în Ibiza via Paris. Anul fiind 1969, ar fi naiv să credem că Stefan are în vedere vreo țintă precisă – sau că se va lăsa cu o excursie inofensivă, fără urme, gen discoverEU. Dimpotrivă: Europa Occidentală e, în film, un vast tărîm hippiot, narcoman, post-68-ist, doldora de afaceri dubioase care nu-ntîrzie să iasă la lumină. Înotînd prin ape tulburi, Stefan o cunoaște pe americana Estelle (Mimsy Farmer), care-și duce veacul într-un apartament modest-dar-boem din Paris, apoi pleacă, îndrăgostit, pe urmele ei. Mai un joint, mai o doză de horse (heroină), iar studentul nostru se vede hooked – dependent de (și captiv în) noua lui viață. Iată adevăratul subiect al filmului, dincolo de ravagiile drogurilor: momentul teribil cînd un om realizează că s-a împotmolit pe nevăzute într-un trai fără scăpare care îi va aduce pierzania și că orice mișcare de împotrivire e inutilă: agitația nu face decît să-l bage și mai tare la fund.

Care e atunci verdictul la capătul celor două ore ale filmului? Aș zice că Schroeder face dovada unui film plin de promisiuni nerespectate, care se chinuie să găsească o forță vitală în toate peripețiile traversate, dar eșuează în zona unui nici-nici: nici narațiune picarescă în care Stefan să întîlnească în jurul său oameni fără nici o pretenție de a deveni personaje rotunde, nici scenariu închegat care să observe abrutizarea pînă ce devine o experiență viscerală. Ca orice film în care drogul e obiect de studiu, More ajunge la rîndul său să demonteze ideea că more is more, fixîndu-și ca terminus momentul cînd more devine too much. Pînă să atingă însă concluzia moralizatoare, filmul va fi strîns puncte bonus arătînd două sau trei chestii simple: întîi, că tragedia începe adesea cu niște oameni care vor să scape de plictiseală (boala secolului), pe principiul „m-aș bucura atît de tare dacă ai lua cu mine, doar o dată”; apoi, că – așa cum au arătat alții – n-are nici un rost să căutăm motive sofisticate, de tip „căutare spirituală”, pentru un act care în genere nu e motivat de nimic și nu-și caută justificări; în fine, că uneori viața stă într-o alegere simplissimă și că există oameni care au ghinion. Ca Stefan.

Căci a diminua impactul lui More printr-un gest disprețuitor din mînă ar fi o greșeală. Ce hippiot wannabe, care mai vedea și ceva cinema între două sesiuni de spiritism, n-a derulat pe ecranul minții aceste scene cu Stefan și Estelle făcînd amor pe stînci, în fața valurilor, sau bucurîndu-se de o viluță din piatră ponce complet izolată, în care pot face fix ce-i taie capul – totul, cireașa de pe tort, împachetat pe muzică de Pink Floyd? Aura previzibilă de film-cult e parte din șarmul straniu al acestui proiect, deopotrivă cea mai familiară și cea mai surprinzătoare apariție autohtonă din sălile franceze ale acelor ani. Cea mai familiară, pentru că More adună laolaltă o pleiadă întreagă de referințe, de la coafura à la Jean Seberg afișată de Mimsy Farmer, evocînd eroina din À bout de souffle, la ficțiunile timpurii ale lui Jacques Demy în care adicția, exotismul, tensiunea erotică erau la ordinea zilei. Cea mai surprinzătoare, pentru că More nu împărtășește predilecția intelectualo-literară a cinema-ului francez, fiind mult mai apropiat de asprimea unui Zabriskie Point, care-și derula amorul damnat prin uscăciunea deșertului.

Din această situare prea internațională pare să vină și pericolul care pîndește filmul la tot pasul, acela de a da într-un esperanto artistic (vorba celor de la Cahiers du Cinéma de pe vremuri) în care toate deciziile regizorale se amestecă într-o pastă cinematografică diluată și sărăcită. Un soi de Knorr pe lîngă ciorba bunicii. Poate și la capitolul ăsta More are ce să ne învețe în 2020, anticipînd porcăriile impersonale observabile azi la tot pasul, rod al coproducțiilor care sufocă cinema-ul de autor (cu cîteva excepții fericite) din toate părțile. Mă gîndesc aici la filmele așa-zis „universale”, care s-ar putea petrece în orice loc de pe planetă, dar se petrec acolo unde e mai comod și mai ieftin. Însă More n-are nimic comod în el.

Coperta Muzeul jpg
Carte nouă la Charmides: „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea
Vă prezentăm un fragment din „Muzeul convorbirilor întrerupte” de Anda Docea, volum de versuri publicat de curînd la Editura Charmides.
p 17 2 jpg
Singurătate
Fassbinderul actorului Oliver Masucci e convingător pentru că, înainte de a ne ameți cu panseuri spirituale, se impune în calitatea sa de corp fără rușine.
951 17 Breazu jpeg
Capsule de timp
Considerate atunci prea bizare, vor fi lansate, din nou, 30 de ani mai tîrziu, devenind un fel de dioramă a felului în care a putut naviga o fabuloasă formație uitată a anilor ’80 prin soundscape-ul începutului deceniului următor.
951 21 Pavilionul SUA   Simone Leigh jpg
Laptele viselor la Veneția
Ediția din acest an nu e, din fericire, grandioasă și nici sentimentul de parc de distracție nu mai e la dispoziția ta, ca pînă acum.
TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).

HIstoria.ro

image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.
image
SUA și Republica Dominicană - Cum a eșuat o anexare dorită de (mai) toată lumea
Pe 2 decembrie 1823, într-o vreme când majoritatea coloniilor spaniole din Americi își declaraseră independența sau erau pe cale s-o câștige, președintele SUA, James Monroe, a proclamat doctrina care-i poartă numele și care a devenit unul dintre documentele emblematice ale istoriei politice a SUA și a lumii.