⬆
Film
Pagina 13
Suleiman şi Garrone
Alături de regizorul italian Matteo Garrone, regizorul şi actorul Elia Suleiman – descris adesea de presă ca un Buster Keaton palestinian sau ca un Jacques Tati din Nazaret – a fost, anul acesta, invitat de onoare al Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest“.
„Şase peşti mari şi caracterul absurd al speranţei“
"Şase peşti mari face parte din aceeaşi serie de şapte scurtmetraje care prezintă cupluri în situaţii incomode. Filmul pune în discuţie caracterul absurd al speranţei. Povestea scenariului este dedicată memoriei artistei Ioana Nemeş, unul dintre cei mai cunoscuţi artişti contemporani români din generaţia sa."
Despre După dealuri ca adaptare după literatură (II)
Spovedanie la Tanacu e un roman-reportaj, a cărui autoare, Tatiana Niculescu Bran, animă, prin tehnici literare, o masă faptică acumulată exclusiv prin săpături jurnalistice asidue. Astfel, vocea ei auctorială trece adesea de la survolarea neutră a unei întregi biografii la mularea empatică pe gîndurile personajelor.
Frumos e în octombrie la Sibiu - Astra Film Festival 2012, Ediţia a XII-a
Timp de aproape patru zile, am „locuit“ în filme. Intram în sala de cinema ca în propria casă, mă aşezam mereu pe un loc ce devenise al meu, iar de acolo porneam, mai departe, în călătorii neînchipuite. Întîia dată am ajuns pînă departe, în America, plonjînd direct în filmul regizorului Rick Minnich...
"Întotdeauna îmi apăr personajele" - interviu cu actorul Bogdan DUMITRACHE
Pe 5 noiembrie are loc la HBO premiera celui de-al doilea sezon al serialului În derivă, în care o să ne reîntîlnim şi cu Bogdan Dumitrache. În 2013 o să-l vedem în filmul lui Călin Netzer, Poziţia copilului, şi în cel de-al treilea lungmetraj semnat de Corneliu Porumboiu, ale cărui filmări încep peste cîteva zile.
Despre După dealuri ca adaptare după literatură (I)
Am recenzat filmul După dealuri cu ocazia premierei lui internaţionale de la Cannes, referindu-mă la el, în prima frază a cronicii, ca la „extrem de chibzuita dramatizare (liberă) a lui Mungiu după cazul Tanacu“ – deci omiţînd să menţionez că, după cum scrie şi pe genericul filmului, e vorba despre o adaptare cinematografică.
"Filmul românesc merită asta!" - interviu cu Corina ŞUTEU
"Festivalul de film de la New York e un eveniment deja aşteptat, fixat pe harta lunii decembrie în New York. Anul trecut am avut peste 3000 de spectatori în cinci zile, iar acum doi ani toate ziarele importante din New York ne-au trecut evenimentul la rubrica de „recomandări“: The New York Times, Village Voice, Time Out, The New Yorker…"
„Un festival la scară umană“
"Există festivaluri care îşi fac reclamă aşa cum se scrie în cărţile de PR. Alţii cresc dintr-o conjunctură potrivită de facilităţi şi oameni potriviţi pentru a face lucrul acesta, altele rulează fonduri şi devin profitabile, iar alţii cresc şi devin tot mai mari pînă ajung nişte fabrici de proiecţii de filme cu garnitură de Q&A pe bandă rulantă."
Repetiţie daneză pentru Revoluţia Franceză
Realizată de Nikolaj Arcel pentru casa de producţie a lui Lars von Trier, drama istorică daneză Afaceri regale e plasată la curtea regelui Christian al VII-lea, în anii 1770: o perioadă extraordinară, cînd regatul a adoptat o serie de legi radical democratice, antinobiliare şi anticlericale.
"M-am bucurat să caut prin amintiri" - interviu cu Tudor GIURGIU
Tudor Giurgiu a regizat clipuri muzicale, documentare, scurtmetraje şi două filme de lungmetraj. Scenariul celui mai recent film al său, Despre oameni şi melci, îi aparţine lui Ionuţ Teianu, iar în rolurile principale joacă Andi Vasluianu şi Monica Bîrlădeanu. După prima săptămînă de proiecţii, filmul a adus în săli 27.000 de spectatori.
„Creşterea calitativă va fi evidentă la Anim’est 2012“
Ediţia a 7-a a Anim’est-ului va fi cea mai puternică de pînă acum. Am dublat numărul de invitaţi străini, pregătim cele mai tari două workshop-uri. Avem două studiouri mari invitate: Laika şi Pixar. Mark Shapiro de la Laika va povesti cum s-au facut Coraline şi ParaNorman, filmul din deschiderea ediţiei de anul acesta.
Cyborg
Adaptat de David Cronenberg după romanul omonim (din 2003) al lui Don DeLillo, Cosmopolis (care nu va rula la noi, dar va fi proiectat în cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest) e o punere în scenă foarte stilizată a apocalipsei capitalismului.
Pe partea asta a dealului
Joi, 27 septembrie, ultimul film al lui Cristian Mungiu, După dealuri, a fost prezentat în avanpremieră la Paris. La Cinéma des Cinéastes („le cinéma de ceux qui le font“ – anunţa imaginea proiectată înainte de începerea filmului), Radu Mihăileanu a jucat rolul gazdei, primindu-i pe regizor şi pe Cristina Flutur.
B nu vine automat după A
În limba română, noţiunea de film de serie B e adesea folosită la paritate cu cea de film (american) prost, dar, în limbaj industrial, „seria B“ desemnează, pur şi simplu, o categorie de produse proiectate nu cu scopul de a sparge piaţa, ci doar cu acela de a o menţine aprovizionată.
De la gentleman la brută
Nerecomandabil cinefililor, ci, eventual, anglofililor (şi, dintre aceştia, mai mult stereotipofililor), Hotelul Marigold e un picnic cu mari lorzi şi dames ale actoriei, în care ni se povesteşte despre efectul benefic al soarelui indian asupra sîngelui rece de senior citizen britanic.
Legende ale toamnei
Noul film al lui John Hillcoat, Lawless, e uşor de recunoscut drept un western. Cei buni sînt trei fraţi, Forrest (Tom Hardy), Howard (Jason Clarke) şi Jack (Shia LaBeouf), băieţi de la ţară, fabricanţi şi contrabandişti de alcool, prezentaţi ca nişte mici întreprinzători onorabili. Cel rău e un om al legii de la oraş (Guy Pearce), fandosit şi corupt.
Clasa muncitoare nu merge în paradis
Noul film al lui Tudor Giurgiu, Despre oameni şi melci, e o dramedie socială cu elemente de farsă populistă şi de rom-com, plasată în România anului 1992. Ca şi în Senatorul melcilor (1995) al lui Daneliuc sau în Occident (2002) al lui Mungiu, chipul-emblemă al Estului aflat la prima sa întîlnire cu Vestul îi aparţine lui Dorel Vişan.
Pulsul estetic al filmelor horror
Obişnuiam să spun că sînt vreo zece inşi în România care ştiu ce vorbesc, cînd vorbesc despre horror. La ediţia pilot a festivalului de la Biertan am concluzionat că numărul a crescut între timp la vreo douăzeci (dintre care patru-cinci au fost, probabil, direct implicaţi în organizare)
Un porno-purgatoriu
Lansat anul trecut la Festivalul de la Veneţia, filmul Ruşine – în care năravurile „ruşinoase“ ale unui erotoman sînt zugrăvite cu mare solemnitate – a făcut să se vorbească mult despre el (chiar şi la noi, unde n-a avut parte decît de trei proiecţii publice, sub sigla Festivalului B-EST, primele în martie şi ultima – săptămîna trecută).
Ce-am ales la referendum
Dacă principalul barometru al preferinţelor populare în domeniul istoriei filmului universal este topul IMDb, cotele valorilor la bursa criticii, precum şi la cea a regizorimii, se pot măsura cel mai precis după clasamentele făcute, o dată la zece ani, de British Film Institute (prin revista Sight and Sound).
Bordelografie
Spre deosebire de Mihai Fulger, eu n-aș spune că L’apollonide e „cel mai subtil film“ distribuit la noi anul acesta, dar această reprezentare a vieții de toate zilele într-o casă de toleranță pariziană fin de siècle e cu siguranță lucrarea unui „bordelograf“ cultivat literar și plastic.
Monumentalism pop
Ceea ce distinge Batman-urile lui Christopher Nolan de alte filme cu supereroi, inclusiv de Batman-urile mai vechi (Pop Art-ul serialului şaizecist cu Adam West, fantasmagoriile lui Tim Burton, camp-ul lui Joel Schumacher) e aplicarea unui relativ „realism“.
Da capo
După trei episoade succedate pe parcursul unui deceniu, seria Spider-Man o ia de la capăt cu un nou regizor (Mark Webb în loc de Sam Raimi), un nou actor (Andrew Garfield în loc de Tobey Maguire) şi un episod-pilot care povesteşte cum a devenit Spidey Spidey.
Celebrity karaoke
Rock pentru totdeauna e un musical din aceeaşi specie ca şi Mamma Mia! (2008): karaoke-musical-ul (sau jukebox-musical-ul), spectacol constînd în asmuţirea unei liote de celebrităţi hollywoodiene asupra unei selecţii de refrene arhicunoscute, fără prea mari eforturi de a converti refrenele respective în extensii „organice“ ale unui story.
Lumină de august
Un succes de critică la Cannes, Oslo, 31 august e cel de-al doilea film al regizorului norvegian de origine daneză Joachim Trier. Inspirat dintr-un roman existenţialist publicat în 1931, sub titul Le feu follet, de viitorul sinucigaş Pierre Drieu la Rochelle, filmul prezintă deambulările unui bărbat de 34 de ani care nu-i mai poate vedea vieţii nici un rost.
Vînători de una-alta
Abraham Lincoln, vînător de vampiri e un Bildungsroman de benzi desenate în mişcare, în care Abe cel Cinstit scrie istoria Americii cu un topor, măcelărind noapte de noapte, o viaţă întreagă, cu mişcări neo-hongkonghisto-post-matrixiene, vampiri sclavagisto-kung-fu-işti din statele sudiste.
O melodramă bună
Co-producţia argentiniano-spaniolă Sin retorno e o melodramă despre un accident de maşină, o fugă de la locul faptei, un tată care încearcă să-şi răzbune fiul (victima accidentului), un alt tată care încearcă să şi-l protejeze pe-al său (făptaşul), o coincidenţă nefericită şi o eroare judiciară urmată peste ani de încă o răzbunare.
Space opera cu părinţi şi copii
Prometheus, primul SF al lui Ridley Scott de la epocalul său un-doi cu Alien şi Blade Runner, e o operă de bătrîneţe, cu călcătură apăsată şi ambiţii sumative. Nu numai că explică originea creaturii din Alien şi repune problema Blade Runner-iană a existenţei sentimentelor la androizi, dar se mai şi ia în piept cu marile întrebări din categoria „ce căutăm noi în universul ăsta?“
TIFF 2012 şi patru ochi
Anul ăsta la Cluj, la o masă de la terasa Kaja Tanya, am avut revelaţia că o să îmbătrînim numărîndu-ne ediţiile de TIFF şi filmele/momentele memorabile ale fiecărui an. Am constatat cu stupoare că ne recuperăm mai greu după petreceri, dar sîntem la fel de entuziaşti, şi senzaţia asta e salvatoare şi funcţionează ca un anticearcăn performant.
„Direcţia documentaristă-militantă“
"Filmele vor acoperi mai multe direcţii. Una pe care o putem numi „documentaristă militantă“, cu filme care arată lupta unor oameni pentru a-şi apăra resurse sau abuzurile comise de către unii pentru a modifica sau a strica un echilibru firesc."
Spotless minds
Povestind despre patimile unei pictoriţe (grecoaice) nonconformiste (Georgiana Saizescu) din secolul al XIX-lea, Iubire elenă e o telenovelă, dar, cum ar veni, una homemade, făcută nu de profesionişti, ci parcă de fani care copiază televizorul în deplină inocenţă – adică în lipsa unor cunoştinţe elementare de dramaturgie, de regie şi de actorie.
"După dealuri are multe de spus dacă i se va da voie"
Lungmetrajul După dealuri regizat de Cristian Mungiu a fost recompensat cu două premii la Cannes: pentru scenariu şi pentru interpretare feminină (ex-aequo Cosmina Stratan şi Cristina Flutur). Cristina Flutur a absolvit în 2004 Facultatea de Teatru din Cluj-Napoca şi joacă pe scena Teatrului Naţional "Radu Stanca" din Sibiu.
"Spectatorii să nu judece povestea înainte de vreme"
A absolvit cursurile Facultăţii de Jurnalism din Iaşi şi a terminat recent actoria la Bucureşti. Ca şi pentru Cristina Flutur, cu care a împărţit premiul de interpretare, acest rol din După dealuri reprezintă pentru Cosmina Stratan debutul ei pe marile ecrane.
Party gotico-şaptezecist
Nu atît o poveste, cît o petrecere tematică dată de acel pururea hip decorator-de-interioare-designer-de-vestimentaţie-organizator-de-evenimente care ar fi putut fi Tim Burton, Umbre întunecate amestecă tradiţionale motive gotico-romantice şi artefacte fetişizate ale culturii de masă de pe la 1970, glumiţe, kink-uri sexuale şi victimisme nonconformist-adolescentine.
De la aceiaşi, aceloraşi - special Cannes 65
„Cînd dracu’ s-a mutat festivalul în noiembrie?“ Poate părea paradoxal – dacă ţinem cont de titlu, deşi realizez că titlul trimite mai degrabă la palmares decît la context –, dar asta a fost cea mai des auzită replică pe croazetă, în toate limbile posibile.
Un mare comic, dar un personaj mai mic
Mai întîi prin emisiunea TV Da Ali G. Show (Channel 4, UK, 2000; HBO, SUA, 2003-2004), iar apoi prin filmele Borat (2006) şi Brüno (2009), britanicul (de etnie evreiască) Sacha Baron Cohen s-a impus drept unul dintre cei mai consistent-provocatori (unul dintre cei mai stimulativi inclusiv din punct de vedere intelectual) artişti comici din mainstream-ul culturii anglo-saxone.
"Există covor roşu, nu şi morgă" - interviu cu Mihai CHIRILOV
În perioada 1-10 iunie se va desfăşura la Cluj cea de-a XI-a ediţie a Festivalului de Film Transilvania. Despre cum a început, a crescut şi ce ne pregăteşte pentru anul acesta TIFF-ul, am vorbit cu directorul artistic al festivalului.
„Sper ca acest al doilea film să fie destul de puternic“
"Morgen a fost un fel de miracol pentru mine. Ţin minte că la filmare aveam deseori un fel de senzaţie de déjà-vu. Filmam în locaţii prin care trecusem cînd eram copil, în locaţii foarte familiare, şi mi se părea că visez. Să pun în scenă secvenţe în nişte locuri pe care le cunoşteam ca în palmă părea oarecum ireal."
Noua lovitură a lui Mungiu
Proaspăt lansată la Cannes, extrem de chibzuita dramatizare (liberă) a lui Mungiu după cazul Tanacu, După dealuri, se înalţă cu uşurinţă atît peste Scila senzaţionalismului, cît şi peste Caribda antireligionismului reflex, împlinindu-se ca tragedie socială. E povestea a două orfane, Voichiţa şi Alina, care au crescut neavîndu-se decît una pe cealaltă.
Filme de artă & protecţia muncii
Plasat în România anului 1986, Visul lui Adalbert e în parte o comedie (sau commie-die) satirică în spiritul amiabil al Noului Val Ceh din anii ’60 şi în parte o afectuoasă expoziţie de memorabilia din „epoca de aur“, totul garnisit cu (uneori inspirate) cioace studenţesc-cinefile.
"Dragostea în absenţa corpului fiinţei iubite" - interviu cu regizoarea Anca HIRTE
În Franţa, Anca Hirte a realizat împreună cu soţul ei trei documentare selecţionate la cele mai mari festivaluri de gen. Filmul Păcătoasa Teodora (2011), coprodus de Elefant Films şi recompensat cu Premiul pentru cea mai mai bună imagine la Astra Film, relatează ritualul asumării depline a călugăriei prin căsătoria cu Isus.
„Veli este o perioadă a vieţii mele pe care o iubesc“
"Pentru mine a fost confirmarea, dincolo de premiile pe care le-am primit. Lucrul la filmul lui Cătălin Mitulescu a însemnat autocunoaştere, încredere, muncă, luptă, dragoste, oameni dragi, vise. Veli este o perioadă a vieţii mele pe care o iubesc."
Întreabă vîntul
O lucrare de maestru, A fost odată în Anatolia al lui Nuri Bilge Ceylan (care închide Festivalul Filmului European din Bucureşti, pe 13 mai) este (ca şi Aurora al lui Cristi Puiu) un mystery criminalistic conceput astfel încît să zgîndăre certitudinile epistemologice ce permit însăşi existenţa acestui gen de poveste.
Nu doar un film despre romi: "Şcoala noastră"
Dacă ar fi să vorbim despre Şcoala noastră scurt şi la modul general, am putea spune că este un documentar despre romi. Dar asta n-ar fi suficient. Este în primul rînd un film viu şi amuzant, care documentează procesul prin care trece o comunitate mică în încercarea de desegregare a învăţămîntului local.
Filmul unei epoci: Shame (2011)
Filmul: Brandon este un om cu o carieră de succes şi un apartament într-o zonă selectă a New York-ului. Nimic neobişnuit; ba chiar totul are o valoare tipologică. Avem şedinţele de la birou, ieşiri cu prietenii de la muncă, mîncare chinezească seara, în faţa laptopului.
Stupid party tricks
Undeva la Palilula, prima incursiune în cinematografie a respectatului regizor de teatru Silviu Purcărete, e o reprezentare teatralist-stilizată, faceţios-fabulatoriu-fantasmagorică (şi costisitoare) a vieţii (de provincie) în comunism şi, dincolo de asta, a „fiinţei naţionale“ româneşti.
Multe „first draft“-uri de scurtmetraje
Ideea First Draft-ului a apărut în 2009, primul an în care a existat asociaţia noastră culturală – Control N. Terminasem facultatea de cîţiva ani, scrisesem în continuare scenarii în formula de 3 şi am simţit că ar prinde foarte bine ca energia acestei echipe şi modul în care ne raportăm la scrierea scenariilor să fie „date“ mai departe, către oameni care sînt pasionaţi de film.
Marx lives!
Noul film al maestrului finlandez Aki Kaurismäki, Le Havre, e un basm social plasat în portul titular din Franţa contemporană, unde un visător pe nume Marx, cu concursul unui alt spirit artistic, şi anume rockerul Little Bob, şi mai ales cu susţinerea unor oameni din popor (băcanul, pîinăreasa, barmaniţa de la colţ), ajută un copil african, căutat de poliţie, să-şi regăsească mama.
"E timpul să ne gîndim şi la public" -interviu cu regizorul Tudor GIURGIU
"Personal, sînt extrem de onorat că am avut ocazia să îl cunosc şi să colaborez cu Silviu Purcărete. Sînt un idealist care încă mai crede în şansa unor întîlniri providenţiale iar ele se cheamă, pentru mine, Mircea Veroiu, Lucian Pintilie, Fanny Ardant şi Purcărete. Undeva la Palilula e o bucurie de film, pentru cei care vor şi încă mai pot să guste viaţa."
Transgresii moderate
Ejectat din middle-class-ul metropolitan turbat de Criză şi refuzînd să se adapteze la life-style-ul bugheziei provinciale, un cuplu conjugal (Jennifer Aniston şi Paul Rudd) se refugiază într-o colectivitate neo-hippie. Toate cele trei medii sînt caricaturizate clişeistic, dar meseriaş, în comedia Cu lumea-n cap.