"Spectatorii să nu judece povestea înainte de vreme"

Publicat în Dilema Veche nr. 434 din 7-13 iunie 2012
"Spectatorii să nu judece povestea înainte de vreme" jpeg

- interviu cu Cosmina STRATAN -

A absolvit cursurile Facultăţii de Jurnalism din Iaşi şi a terminat recent actoria la Bucureşti. Ca şi pentru Cristina Flutur, cu care a împărţit premiul de interpretare, acest rol din După dealuri reprezintă pentru Cosmina Stratan debutul ei pe marile ecrane.

Aţi terminat jurnalism şi actorie; cum s-au împăcat aceste două specializări cînd aţi interpretat rolul din După dealuri?

Nu prea s-au împăcat. De fapt, actoria e o meserie care te preia şi nu-ţi dă voie să mai faci şi altceva. Şi viaţa personală e cu semnul întrebării... Experienţa de jurnalistă, pe care am lăsat-o cumva în urmă, mi-a adus însă un plus la categoria evenimente trăite. Am văzut foarte multe lucruri şi am cunoscut mulţi oameni care m-au ajutat să înţeleg comportamentul uman. Mi-a plăcut tot timpul să studiez oamenii, poate aici se întîlnesc cele două profesii.

Cum aţi reacţionat cînd aţi aflat despre cazul Tanacu?

În momentul cînd s-a întîmplat n-am vrut să aflu multe detalii. Era o poveste prea tristă şi eu nu eram pregătită s-o cunosc.

Ce v-a frapat cînd aţi citit prima oară scenariul?

Rezolvarea găsită de Cristian pentru povestea asta. Întîmplările de la Tanacu sînt doar un punct de plecare pentru film. Relaţiile dintre personaje şi modul lor de acţiune reprezintă ficţiune. O ficţiune tristă spusă frumos.

A fost greu să treceţi de la scena de teatru în faţa camerei de filmat?

A fost prea palpitant ca să fie greu.

Aţi declarat la conferinţa de presă de la Cannes că în timpul turnajului vă doreaţi cumva să jucaţi rolul Cristinei; la ce anume vă refereaţi?

Mi se părea că rolul ei îi oferea o libertate la care eu nu aveam acces. Mi se întîmplă de multe ori ca rolurile colegilor mei de platou sau de scenă să mi se pară mai uşoare. Poate ăsta e şi motivul pentru care m-a şi atras personajul meu. E un personaj care îşi duce poverile în suflet fără să aibă curaj să spună sau să facă ceva. Cristian însă a făcut cumva să nu fie nimic greu.

Aţi lăsat loc de improvizaţie sau aţi negociat?

Ne-am cunoscut repede. E un soi de baftă care m-a şi ajutat să iau castingul, tind eu să cred. După care nu ne-am impus o metodă de lucru bătută în cuie. Am discutat, mi-a dat timp, apoi am discutat din nou, am înţeles că unele lucruri le pot întreba, şi altele nu, ne-am dat încredere, uneori am improvizat, uneori am respectat scenariul pînă la virgulă. A fost un dar.

Cît de repede aţi intrat în pielea unui personaj atît de chinuit?

M-am gîndit foarte rar la timp, deşi acum realizez că a fost scurt. Au fost scene la care m-am gîndit săptămîni întregi, şi altele, noi, pe care le-am învăţat în aceeaşi zi cu filmarea, pentru că scenariul le cerea. Fiecare a avut însă savoarea ei. Mă bucuram şi atunci cînd treceam prin cadru de la dreapta la stînga.

Ce amintiri aţi păstrat de la filmări?

M-am uitat recent la nişte scene care n-au mai avut loc în film, dar şi la dublele cînd greşeam textul sau îl spuneam greşit. Pentru mine sînt toate lucruri care nu se uită. Mi se părea amuzant la filmări cînd eram foarte obosită şi-mi pierdeam total accentul moldovenesc: personajul meu începea brusc să vorbească foarte corect. Toate sînt amintiri păstrate.

Cum apreciaţi întrebările jurnaliştilor după ce s-a aflat de premiul de interpretare?

Frumos a fost că emoţiile au fost mari de ambele părţi. Noi stăteam cu premiile în braţe fără să fi avut vreun moment în care să ne uităm bine la ele, iar jurnaliştii entuziasmaţi le încurcau şi ne încurcau. Nici nu pot să-mi aduc bine aminte ce ne-au întrebat sau ce le-am răspuns. A fost o avalanşă de strigăte în franceză şi engleză, dar şi combinaţia celor două s-a folosit destul de des.

Credeţi că filmul va fi înţeles în România?

A fost înţeles pînă acum în afara ţării, într-un fel sau altul. Va fi înţeles şi în România. Mi-ar plăcea însă ca spectatorii să nu judece povestea înainte de vreme. Un spectator derutat e pentru mine şi pentru film un cîştig, nu i-aş da nici un sfat, m-aş bucura că s-a întrebat.

În ce piese de teatru vă putem vedea la toamnă?

În Livada de vişini de Cehov. O să mă cheme Varia.  

a consemnat Roxana CĂLINESCU

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Nord Stream FOTO Shutterstock jpg
Atacul asupra Nord Stream: ipotezele sabotajului. Cele două certitudini
Teza „sabotajului” este puternic privilegiată pentru a explica scurgerile spectaculoase de gaze din gazoductele Nord Stream 1 şi 2 în Marea Baltică.
paltineanuaustral1 Sursafacebook jpg
Experienţa trăită de doi români la Antipozi, într-un pustiu din Australia FOTO
Într-un pustiu din Australia, doi exploratori au aflat despre cum sunt văzuţi românii în lume, experienţa trăită la Antipozi fiind relevantă pentru temerarii care traversează continentul.
Avion spion jpg
Zburând deasupra României, Aliații supraveghează mișcările arsenalului balistic nuclear al Moscovei
După ce Putin a amenințat cu folosirea armei nucleare, Aliații au trimis deasupra României avioane spion care au acum ca principală misiune supravegherea sistemelor de rachete balistice din subordinea Kremlinului

HIstoria.ro

image
Care este importanța strategică a Insulei Șerpilor?
De mici dimensiuni, având doar 17 hectare, Insula Șerpilor are cu toate acestea o importanță geostrategică semnificativă. Controlul insulei și al apelor înconjurătoare afectează toate rutele de navigație care leagă Ucraina de restul lumii.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.