Cyborg

Publicat în Dilema Veche nr. 451 din 4-10 octombrie 2012
Cyborg jpeg

● Cosmopolis (Canada, 2012), de David Cronenberg.

Adaptat de David Cronenberg după romanul omonim (din 2003) al lui Don DeLillo, Cosmopolis (care nu va rula la noi, dar va fi proiectat în cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest) e o punere în scenă foarte stilizată a apocalipsei capitalismului. Schiţat în două vorbe, arcul narativ sună cît se poate de clasic – un tînăr rechin financiar se autodezintegrează, mai mult sau mai puţin voluntar, pe durata a 24 de ore –, dar tratarea aduce mai mult a performance art decît a dramaturgie tradiţională. Protagonistul îşi petrece o bună parte din timp în limuzina sa, care se degradează odată cu el – autodezintegrarea este aici şi dezintegrare auto, tot aşa cum, în Crash (1996) al lui Cronenberg (nici o legătură cu al lui Paul Haggis, din 2005), autoerotismul era o (şi) mutaţie survenită erotismului în era coliziunilor pe autostradă.

De la Videodrome (1983) la eXistenZ (1999), trecînd prin Musca (1986) şi Crash, filmografia lui Cronenberg se constituie într-un inventar al posibilităţilor de hibridizare între biologie şi tehnologie, iar Cosmopolis e, în parte, un portret al cybercapitalistului ca cyborg. Arborînd iniţial o faţă de piatră şi o ţinută – costum negru şi ochelari de soare – ca a agentului Smith din Matrix, protagonistul (Robert Pattinson) e una cu limuzina sa – în ea copulează şi excretează, în ea îşi primeşte doctorul şi diverşii consultanţi pe domenii precum finanţele (Emily Hampshire), artele (Juliette Binoche) sau teoria postmodernităţii (Samantha Morton). Ca şi în roman, aproape toate personajele (inclusiv bodyguard-ul) vorbesc în proză lirico-eseistică; sînt cu toţii mici barzi baudrillarzi ai futuropolisului. Caracterul nenatural al vorbirii lor e potenţat de sistemul de izolare fonică (sau „proustizare“, cum îi zice protagonistul) al limuzinei, dar designul de sunet al filmului e aproape la fel de epurat şi în secvenţele plasate în baruri sau pe străzi – în pofida faptului că acestea din urmă roiesc de demonstranţi, de autoincendiatori şi de profeţi ai apocalipsei. Consultanta în probleme de teorie spune despre acţiunile acestora că sînt doar cópii, citate, teatru de stradă, iar regia lui Cronenberg susţine această afirmaţie prin mizanscena apăsat teatrală de care au parte episoadele respective, prin suplimentul de artificialitate pe care li-l conferă faptul că se derulează dincolo de geamurile limuzinei insonorizate (ca nişte fragmente de film pe un ecran sau ca fundalurile vizibil-false ale multor secvenţe hitchcockiene plasate în maşini), prin distribuirea oraşului Toronto în rolul oraşului New York şi prin ecourile marxiste, respectiv bakuniniste, prezente atît în lozincile demonstranţilor („O stafie bîntuie prin lume...“), cît şi în reflecţiile cu voce tare ale protagonistului („Impulsul distructiv e un impuls creativ“).

Limuzina poate fi văzută foarte bine ca o metaforă a impulsului thanatic (sau, în formularea criticului J. Hoberman, ca o literalizare a noţiunii anglo-saxone de death drive) care-l mînă pe protagonist, în acea zi, să se deplaseze personal la o anumită frizerie din cartierul copilăriei sale (în timp ce-şi pariază averea pe prăbuşirea yuan-ului chinez), dar expediţia lui e cu siguranţă şi o expediţie în căutarea propriei autenticităţi pierdute. Frizerul, care obişnuia să-l tundă şi pe tatăl lui, e o apariţie cîtuşi de puţin cyborgiană, cu mustaţă albă şi chelie, iar cartierul în care locuieşte pare uitat de timp (şi, în mare parte, abandonat de oameni); pe drumul lui într-acolo, cyborgul dă cîteva semne de emoţie – cele mai clare fiind lacrimile vărsate la vestea morţii unui rapper. După cum observa criticul literar James Wood, romanul lui DeLillo, aşa post-orice cum se vrea, are un miez sentimental-tradiţional, după modelul unei nuvele precum Trăieşte clipa a lui Saul Bellow, al cărei protagonist se ruina şi el la bursă, tot pe durata unei singure zile, şi în cele din urmă îşi salva umanitatea. Filmul lui Cronenberg operează mai degrabă la confluenţa altor două moşteniri literare, una mai nesentimentală ca alta: a lui Brecht şi a lui Beckett. După atîtea strategii de distanţare emoţională a spectatorului, izbucnirea lăcrămoasă a protagonistului funcţionează mai puţin ca un moment „uman“ şi mai mult ca (încă) un moment de teatru al absurdului şi al grotescului, ca episodul de mai devreme, în care protagonistul şi una dintre consilierele lui se priveau în ochi unul pe altul, tot mai excitaţi, în timp ce el, poziţionat în patru labe, se supunea unui control la prostată. Astea fiind zise, teatrul lui Cronenberg îşi cam epuizează ideile regizorale spectaculoase pînă la intrarea în ultimul act – un lung dialog între capitalist şi „omul din subterană“ (Paul Giamatti). Iar unele dintre ideile – dintre conceptele – respective sînt şi ele, în felul lor, de modă destul de veche, cum ar fi aceea de a-l portretiza pe capitalist nu doar ca cyborg, ci şi ca vampir. Distribuirea lui Pattinson (cunoscut din seria Twilight) asigură prin ea însăşi o bucată din acest subtext, care e întărit prin machiaj şi prin scenografie – interiorul limuzinei nu sugerează doar o navă spaţială, ci uneori şi o criptă, ca şi restaurantul pustiu în care vampirul se desparte de zombificata lui soţie.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

alexi pitu profimedia webp
Tradiția scrisorilor președinților americani. Îi va lăsa Joe Biden lui Trump un mesaj scris în Biroul Oval?
Președintele american Ronald Reagan a inițiat fără voie o tradiție, după ce s-a gândit să-i lase o scrisoare de felicitare succesorului său George HW Bush, în sertarul Biroului Oval de la Casa Albă, relatează AP.
pod suspendat jpg
Povestea podului pietonal unic în Europa. Leagă două vârfuri montane celebre, iar peisaje îți taie respirația
În inima Alpilor elvețieni, la granița spectaculoasă dintre vârfuri acoperite de zăpadă și peisaje montane amețitoare, se află un pod care redefinește granițele ingineriei și ale turismului.
Rasarit  Foto Freepik com jpg
Cum poate fi deprins rapid obiceiul trezirii devreme. Om de știință: „Trei zile de durere, iar restul este ușor”
Dr. Andrew Huberman, un specialist în neuroștiință american urmărit de milioane de oameni pe paginile sale de Youtube, dezvăluie câteva dintre lucrurile esențiale pe care oamenii le pot face pentru a-și putea forma rapid un obicei din trezirea de dimineață.
taro 809873 1280 jpg
Micul dejun bizar care îți dă energie pentru toată ziua. E consumat de oamenii din Papua Noua Guinee și nu mai au nevoie de nicio masă
În inima Pacificului de Sud, pe tărâmul fascinant al Papua Noua Guinee, se ascunde un secret culinar care contrazice orice așteptare legată de alimentația de zi cu zi.
Intrarea triumfală a lui Alexandru Ioan Cuza în București, la 8 februarie 1859
De ce au rămas românii cu aproape jumătate de secol în urma europenilor. Ce a contribuit la decalajul uriaș față de Occident
Românii au suferit, din evul mediu, un decalaj de dezvoltare față de Occidentul european. Acest decalaj, deși mai redus, a persistat până astăzi. În plină epocă industrială, românii abia ieșeau din evul mediu. Cea care a reușit saltul către modernitate a fost o generație de tineri intelectuali.
Cele mai populare destinații turistice în 2025 potrivit TripAdvisor Colaj TripAdvisor
Destinațiile populare pentru 2025. Descoperă orașele care uimesc lumea
Vacanțele sunt mai mult decât o simplă evadare din cotidian; ele sunt o oportunitate de a descoperi locuri noi și de a trăi experiențe de neuitat.
atac tancuri tunuri razboi shutterstock 2130400232 jpg
E Rusia forța de temut ce sperie toată Europa sau și-a rupt colții pe frontul ucrainean? Concluzia surprinzătoare a lui Armand Goșu
Istoricul Armand Goșu a răspuns la întrebarea care preocupă o lume întreagă: cât de puternică e Rusia, de fapt, în condițiile în care un continent întreg pare terorizat, deși armata lui Putin suferă în Ucraina. Analiza lui ține cont de detalii importante, iar concluzia e una surprinzătoare.
Adevăratele pericole ale României descoperite de un vlogger australian Colaj YouTube Wesda
Vlogger australian în România: „Mi-am riscat viața vizitând Castelul Bran”. Ce spune despre romi, urși și capcane turistice
România, țara urșilor bruni, a miturilor despre Dracula și a peisajelor care îți taie răsuflarea, a fost adesea etichetată drept un loc periculos. Meme-uri care exagerează realitatea, povești alarmiste și prejudecăți adânc înrădăcinate contribuie la această reputație.