Celebrity karaoke

Publicat în Dilema Veche nr. 440 din 19-25 iulie 2012
Celebrity karaoke jpeg

● Rock pentru totdeauna / Rock of Ages (SUA, 2012), de Adam Shankman.

Rock pentru totdeauna e un musical din aceeaşi specie ca şi Mamma Mia! (2008): karaoke-musical-ul (sau jukebox-musical-ul), spectacol constînd în asmuţirea unei liote de celebrităţi hollywoodiene asupra unei selecţii de refrene arhicunoscute – ABBA în Mamma Mia!, pop-rock optzecist aici –, fără prea mari eforturi de a converti refrenele respective în extensii „organice“ ale unui story. Plasat în epoca din care provine muzica şi în împrejurimile unui club de noapte (fictiv) în care s-ar fi produs formaţii legendare, story-ul de-aici e arhetipal – coborînd din Greyhound pe Sunset Strip din L. A., unde a adus-o visul ei de a ajunge cîndva pe scenă, ingenua Sherrie (Julianne Hough) calcă pe urmele eroinelor unui şir de filme ce se întinde de la prototipicul 42nd Street (1933) pînă la decadentul Showgirls (1995). Cu ajutorul unui băiat la fel de pur ca ea (Diego Boneta), care-şi aşteaptă şi el marea şansă, Sherrie devine chelneriţă în legendarul club, al cărui proprietar dur-dar-drept (Alec Baldwin) are necazuri cu datoriile şi cu un cuplu de politicieni conservatori (Catherine Zeta-Jones şi Bryan Cranston), porniţi la război împotriva rockului, în numele lui Dumnezeu şi al Familiei. Speranţele clubului şi ale junilor primi se leagă de pogorîrea zeului rock Stacee Jaxx (Tom Cruise), pentru un mare concert. Aşadar, la fel ca în basmele şaizecisto-contraculturale ale lui John Waters (după al cărui film din 1988, Hairspray, regizorul lui Rock of Ages chiar a făcut în 2007 un remake), celor liberi (aici, rockerii) li se opun cei încuiaţi (politicienii) şi cei mercantili (impresarul lui Stacee Jaxx, jucat de Paul Giamatti).

Numai că ceea ce oferă Rock of Ages e – vorba criticului David Edelstein – „un fel de Waters disneyficat“ – igienizat, mainstreamizat (şi heterosexualizat). Pentru început, muzica identificată aici cu spiritul libertăţii – spiritul pe care familisto-religioşii nu pot să nu-l urască, iar impresarul nu poate să nu-l trădeze atunci cînd realizează că sînt mai mulţi bani de făcut din boyband-uri de tip New Kids on the Block – e un pop-rock şlăgăros, mai mult decît un pic cheesy, care – vorba unui alt critic american, Andrew O’Hehir – n-a stîrnit niciodată controverse şi n-a reprezentat niciodată vreo subcultură mai ameninţătoare (la adresa valorilor tradiţionale) decît, eventual, „subcultura oamenilor-care-mai-dau-din-cînd-în-cînd-drumul-la-radio-atunci-cînd-sînt-în-maşină“: nu e chiar o muzică de pus pe un soclu neoşaizecist de la înălţimea căruia să li se scuipe în cap boyband-urilor de tip New Kids on the Block. Apoi, cu toate picăturile de sudoare alcoolizată şi degeţelele de groupies care se aleargă pe torsul mereu gol al lui Stacee/ Cruise, Rock of Ages e un film în care dragostea e mai degrabă pufoasă, striptease-ul – mai mult îmbrăcat, iar fumatul – strict interzis.

Succesul de care a avut parte acest spectacol pe Broadway, înainte de a fi transformat în film, n-are cum să fi datorat prea mult abilităţilor de caricaturist ale libretistului Chris D’Arienzo, responsabil (deşi numai în parte) şi de scenariul filmului: extravaganţele de life-style atribuite personajului Stacee (de pildă, e nedespărţit de o maimuţă purtătoare de uniformă cu epoleţi) sînt lipsite de fantezie, după cum şi parodia de discurs conservator anti-rock e mult mai slabă decît cea oferită uneori (în mod neintenţionat, bineînţeles) de the real thing (mă gîndesc, de pildă, la articolul prilejuit lui Mihail Neamţu de moartea lui Michael Jackson); bref, scenariul e atît de leneş încît nu-i dă nimic de jucat unui actor ca Paul Giamatti. Regia numerelor muzicale se reduce şi ea la două strategii aplicate fără nici o artă. Una e montajul paralel, prin care două sau mai multe planuri spaţiale sînt puse să danseze un fel de pogo bezmetic – de pildă, cu ocazia numărului „I Love Rock’n’Roll“ (cîntat împreună de Hough, Boneta, Baldwin şi Russell Brand, fără ca aceştia să se afle cu toţii în acelaşi loc) sau a numărului „Hit Me with Your Best Shot“ (cîntat şi dansat, într-o biserică, de Zeta-Jones şi de o cohortă de alte cucoane evlavioase – e unul dintre puţinele numere în care se poate vorbi despre o coregrafie –, în timp ce soţul personajului ei, retras în casa parohială împreună cu o secretară, primeşte cu gratitudine o bătaie la fund). Cealaltă strategie e fondu-enchaîné-ul, prin care numere ca „Waiting for a Girl like You“ sau „Heaven (Isn’t Too Far Away)“ sînt făcute să se prelingă pe ecran cu o siropoşenie al cărei caracter asumat – se cere apreciată într-un spirit camp – nu compensează pentru penuria de soluţii regizorale. Partea de cinema din acest spectacol tinde spre zero la sută. Restul e celebrity karaoke, abordat de Zeta-Jones cu voinicia probată şi în Chicago, abordat de Cruise cu fizicalitatea contorsionistă (trăgînd spre expresionism, dacă nu chiar spre kabuki) exhibată şi în Magnolia sau Tropic Thunder şi, în fine, abordat de Baldwin cu o sobrietate binevenită, avînd în vedere că revelaţia personajului său cum că ar fi gay e pusă în scenă astfel încît să solicite genul de toleranţă ce se manifestă prin hăhăieli groase.

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

Ivana Knoll FOTO Instagram png
Moment hilar în Qatar, cu doi bărbați care scot rapid telefoanele pentru a o poza pe Miss Croația | FOTO VIDEO
Una dintre cele mai provocatoare fane de la Mondialul din Qatar a fost Ivana Knoll, fotomodelul care a fost Miss Croația reușind să întoarcă privirile a mii de suporteri.
femeie inele de aur mana bijuterii shutterstock 1966151602 jpg
Zodiile care nu trebuie să poarte aur sub nicio formă. Cum alungi ghinionul adus de bijuterii
Deși este unul dintre cele mai iubite metale prețioase, poartă ghinion. Un astrolog celebru spune de ce nu e bine să purtăm aur. Totodată, există și un ritual simplu prin care se alungă spiritele rele.
cum poti avea succes la interviul de angajare jpeg
Noua strategie folosită de angajați pentru a obține măriri de salariu
Tot mai mulți angajați se arată interesați de posturi pe care nu au nicio intenție să le accepte doar ca să își forțeze șefii de la actualul loc de muncă să le ofere o mărire de salariu, arată Business Insider.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.