"Întotdeauna îmi apăr personajele" - interviu cu actorul Bogdan DUMITRACHE

Publicat în Dilema Veche nr. 453 din 18-24 octombrie 2012
"Întotdeauna îmi apăr personajele"   interviu cu actorul Bogdan DUMITRACHE jpeg

Pe 5 noiembrie va avea loc la HBO premiera celui de-al doilea sezon al serialului În derivă, în care o să ne reîntîlnim şi cu Bogdan Dumitrache. În 2013 o să-l vedem în filmul lui Călin Netzer, Poziţia copilului, şi în cel de-al treilea lungmetraj semnat de Corneliu Porumboiu - Un interval de 9 minute -, ale cărui filmări încep peste cîteva zile. E genul de actor empatic, care şi-ar scoate personajele la o bere şi le-ar sări în ajutor dacă ar avea probleme. Cînd mă gîndesc la el, primul cuvînt care îmi vine în minte e “autentic”.


De la Trafic, scurtmetrajul lui Cătălin Mitulescu, în care v-am văzut prima dată, au trecut nişte ani. În Din dragoste cu cele mai bune intenţii al lui Adrian Sitaru jucaţi rolul principal. Aveaţi nevoie de premiul de la Locarno din 2011 pentru interpretare masculină cîştigat pentru acest rol? A venit la momentul potrivit?

Am terminat facultatea în 1999, după care, în 2010, am făcut două-trei roluri. Am avut cîteva apariţii în Hîrtia va fi albastră, Moartea domnului Lăzărescu, dar nu erau decît nişte apariţii, nici un rol suficient de consistent în care să arăt că şi eu sînt actor. Dar au venit aceşti trei ani în care am lucrat intens.

A fost un drum lung şi nu aşa constant. Aşa că aveam nevoie de acest premiu, de această confirmare. Cînd m-am suit pe scenă la Locarno să-l primesc, culmea e că n-am simţit extaz şi fericire, ci am simţit uşurare. Au fost zece ani în care cariera mea a avut hopuri şi pauze foarte lungi şi nu mai eram aşa de sigur de continuarea ei. Şi, atunci, acest premiu mi-a confirmat că pot să merg mai departe, că am şanse să reuşesc ca actor şi că pot să trăiesc din asta.

Aveţi o agenţie de casting (împreună cu Dragoş Bucur). V-a ajutat în vreun fel faptul că n-aţi jucat în aceşti ani, dar aţi rămas în branşă?

Agenţia de casting m-a ajutat foarte mult. Din mai multe puncte de vedere. În primul rînd, mi-a permis luxul de a-mi alege ce vreau să joc şi ce nu. Avînd agenţia, am putut trăi din asta. Apoi, eu sînt un actor care a evoluat, profesional vorbind, nejucînd. Nici un sportiv nu prea evoluează dacă nu se antrenează. Dar casting-ul pe mine m-a ajutat să evoluez. Văzîndu-i pe alţi actori cum dau probe, cum joacă, am luat de la fiecare ce mi-a plăcut şi m-am dezvoltat nejucînd.

Mai aveţi emoţii cînd mergeţi la un casting?

Am emoţii, un casting e un casting. Poţi să ai o zi bună sau o zi proastă. De exemplu, cînd am dat prima dată probe la Din dragoste… n-am luat casting-ul. Pur şi simplu am avut o zi proastă, n-am înţeles exact ce trebuia să fac pe acea secvenţă. Totuşi, acum sînt mai relaxat. M-au ajutat premiul acesta şi evoluţia mea din ultimul timp să fiu mai încrezător.

Ce înseamnă pentru dumneavoastră proiectul În derivă? Aţi jucat în primul sezon şi o să vă revedem şi în al doilea. E diferit de ce aţi făcut în cinema?

Faţă de cinema, un serial e diferit ca ritm de lucru, în primul rînd. E mult mai intens şi mai rapid, dar condiţiile de lucru şi calitatea produsului final, cînd vorbim de acest proiect HBO, e mult mai aproape de cinema. În derivă e un produs calitativ superior, de asta mi-am şi dorit să joc în el. Serialul acesta mi s-a părut şi foarte ofertant pentru un actor. Acelaşi set, prim-plan, prim-plan, dă-i şi joacă.

Evoluează Tudor, personajul pe care-l jucaţi? E în aceeaşi conjunctură? S-a schimbat ceva pentru dvs. de la primul sezon?

În cel de-al doilea sezon, cuplul Tudor-Ruxandra se desparte, iar personajul principal al terapiei este copilul lor, pe care cei doi părinţi îl vor însoţi.

În seria a doua s-a schimbat regizorul, am lucrat cu Constantin Popescu, cu care mai lucrasem la Portretul luptătorului la tinereţe. Şi de această dată am avut o colaborare bună. În seria a doua a serialului a mai intervenit rutina şi a trebuit să fac un efort să nu mă las într-un confortabil „îl ştiu deja pe Tudor“, aşa că am trecut la o nouă abordare a rolului. Cred că o să fie un sezon bun. Sînt sigur!

Mai toate rolurile dvs. de pînă acum sînt personaje cu mici sau mari drame. Cum le-aţi abordat? Aţi rezonat cu vreunul în mod special?

Cu toate personajele mele rezonez. Pun ceva din mine în ele şi ceva din ele vine şi se amestecă cu ceea ce vreau eu. Ca să fac credibil un personaj trebuie să-l filtrez prin personalitatea mea, să încerc să trăiesc acea dramă a personajului ca să văd cît de departe pot merge.

Experienţele de viaţă îl ajută pe un actor să înţeleagă mai bine sau să se ascundă mai bine în spatele personajului?

Cred că-l ajută. E important să-ţi poţi imagina o situaţie. Atunci cînd n-ai trecut niciodată prin acea situaţie, ai putea pierde măsura. Poţi să crezi că o reacţie firească ar fi să faci ceva, cînd, de fapt, nu e.

De exemplu, cînd am filmat pentru Din dragoste cu cele mai bune intenţii, am fost convins că, dacă eu aş fi pus în situaţia personajului, aş reacţiona la fel. Culmea e că apoi am fost pus în acea situaţie şi n-am reacţionat deloc aşa, ci dimpotrivă. Dar construcţia a pornit de la fapul că atunci cînd cineva apropiat se află în pericol, dai la o parte destul de multe lucruri – raţiune, logică – şi încerci să forţezi lucrurile într-o anumită direcţie, doar pentru a fi sigur că ai făcut tot ce trebuia să faci. Pe de altă parte, în Portretul luptătorului la tinereţe am jucat un sniper şi nu am omorît pe nimeni înainte ca să ştiu cum e. Cred că orice experienţă personală poate fi folosită în construcţia unui personaj, dar cred că e o greşeală mare să confunzi rolul cu tine, sau actorul cu personajul.

Rolurile de pînă acum mi se par de băieţi buni, dar cu momente de rătăcire. Mă gîndesc acum şi la Lecţia de box – scurtmetrajul lui Alexandru Mavrodineanu. Vă doriţi să jucaţi şi alt gen de personaje?

Culmea e că mi se pare că am jucat numai antipatici pînă acum şi aş vrea să trec şi în partea cealaltă... dar întotdeauna îmi apăr personajele şi încerc să le justific chiar dacă ele nu fac cele mai simpatice lucruri. Întotdeauna încerc să le umanizez, ca cel care le vede să înţeleagă de ce fac acele lucruri, uman vorbind. Întotdeauna îmi apăr personajele.

Filmul lui Călin Netzer e tot o dramă?

E tot o dramă, eroul ei principal nu e personajul meu, ci mama acestuia, jucată de Luminiţa Gheorghiu. E un film despre relaţia dintre mamă şi fiu, în cazul acesta mama fiind prea protectoare. În urma unui accident, fiul – care a încercat să se desprindă de ea – ajunge în aceeaşi poziţie a copilului neajutorat şi începe din nou să depindă de ea.

Începeţi în curînd filmările la Un interval de 9 minute al lui Corneliu Porumboiu. Schimbaţi registrul?

Şi aici joc un tip plin de întrebări şi căutări, însă mai raţional şi, deci, mai calm. Este un regizor aflat în timpul filmărilor, preocupat şi distant, fără să fie, însă, arogant sau isteric.

Nu aţi avut cel mai tipic traseu. Ce i-aţi spune unui actor aflat la început care se duce la primele casting-uri şi nu le ia?

Cred că am dat 1000 de casting-uri. Regula nu e că te duci şi dai o probă şi o şi ei. În general dai 20-30 de probe ca să iei una. Curaj! Cu hotărîre înainte!  

a consemnat Ana Maria SANDU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.