Stupid party tricks

Publicat în Dilema Veche nr. 429 din 3 - 9 mai 2012
Stupid party tricks jpeg

● Undeva la Palilula (România, 2012), de Silviu Purcărete.

Undeva la Palilula, prima incursiune în cinematografie a respectatului regizor de teatru Silviu Purcărete, e o reprezentare teatralist-stilizată, faceţios-fabulatoriu-fantasmagorică (şi costisitoare) a vieţii (de provincie) în comunism şi, dincolo de asta, a „fiinţei naţionale“ româneşti. Şi e un film şocant de lipsit de inteligenţă, atît în ceea ce spune, cît şi în felul în care o face.

Abia sosit în orăşelul titular, tînărul doctor (Áron Dimény), care e reprezentantul publicului în film (odată cu el descoperim Palilula), e informat că nici un pacient al spitalului n-are nimic – „bolnavi sîntem numai noi, ăştia sănătoşi“: un indiciu timpuriu al faptului că s-ar putea să nu existe metaforă îndeajuns de rîncedă încît să nu-şi găsească locul în acest film. Într-o altă ironie alegorică, la fel de hipopotamică, protagonistul, care e pediatru, e informat că în Palilula nu există nici măcar un copil. Pe predecesorul său (Alexandru Georgescu) îl găseşte întins pe o masă de autopsie; „meseria bolnavului e să stea în pat cu clisma-n cur şi să zacă“ – ricanează autopsierul (Răzvan Vasilescu), practic înotînd nu doar într-o imitaţie de sînge, ci în primul rînd într-o imitaţie (plumbuită) de guignol nouăzecist încrîncenat, pintiliano-daneliucist. Îndemnul administratorului de spital (George Mihăiţă) către bocitoare – „Mai cu viaţă, fir-aţi ale dracu’!“ – ţine de aceeaşi tradiţie.

Cît despre discursurile cu „dragi tovarăşi şi pretini“, rostite de un secretar PCR grotesc de ştirb (Constantin Chiriac), în rîsetele batjocoritoare ale palilulenilor, ele ţin de tradiţia desenării insistente de mustăţi pe portretele unui Ceauşescu devenit nepericulos – genul de practică pentru care englezii au inventat cuvîntul „lame“. La aceeaşi cotă de stringenţă a inteligenţei satirice anticomuniste se plasează şi secvenţa demonstraţiei pacifiste forţate, pe care palilulenii o iau la mişto – aşa cum iau ei totul, fiind ajutaţi şi de starea lor permanentă de abţiguire. La fel de banal în psiho-etnologia pe care o etalează ca un talk-show de televiziune şi conceput nu atît ca o naraţiune, cît ca o colecţie de scene din viaţa palilulenilor, spectacolul se ţine exclusiv în brioul cu care regizorul e în stare să susţină rolul fellinian pe care şi l-a asumat: acela de mare scamator-dictator – la secvenţa asta vreau ca personajele să înceapă brusc să meargă pe pereţi, la secvenţa astalaltă vreau ca mortul să revină printre cei vii, în cadrul ăsta am nevoie de un bărbat care-şi aprinde ţigara cu un aruncător de flăcări, în cadrul următor vreau o femeie cu un ochi de sticlă ce iradiază lumină, în celălalt vreau doi mimi androgini care se rotesc pe loc, în celălalt vreau multe muşte, iar în celălalt – multe broaşte. Dictatele Marelui Scamator fiind, în cazul de faţă, complet arbitrare – condiţiile în care morţii pot sau nu să reapară, în care viii pot sau nu să meargă pe pereţi etc., fiind, pentru spectator, imposibil de determinat –, toate aceste efecte nu sînt altceva decît party tricks. Şi, trecînd peste faptul că a construi un spectacol numai şi numai din ele nu e semnul unei gîndiri estetice mult evoluate peste nivelul uitaţi-ce-mi-iese-mie-din-joben, apariţiile datorate jobenului lui Purcărete nu sînt nici cine ştie ce.

Sînt doar multe. Aproape în fiecare cadru există ba cîte un hermafrodit, ba cîte un biciclist care pedalează pe loc, ba cîte un cuplu slab-gras, ba cîte un cuplu conjugal care acum-se-bate-acum-se-pupă, ba cîte o excentricitate scenografică – un cabinet cu pereţii plini de radiografiile unei creaturi care pare a fi diavolul, o baie comună cu personajele înşirate la orizontală, fiecare în cădiţa sa, un aparat de zbor construit din vechituri reciclate. În general, aceste idei nu sînt deloc dramatizate – de pildă, aparatul zburător nu joacă nici un rol în film, iar capacitatea hermafroditului de a fi femeie atunci cînd luna e plină şi bărbat atunci cînd luna e nouă nu produce decît un momenţel amărît de farsă erotică (el/ea încearcă să-l violeze pe protagonist), scenarizat şi pus în scenă sub semnul unei fuşereli totale. Pe lîngă faptul că această creativitate e sleit-compulsivă şi mărunt-decorativă – ce sînt toate aceste manifestări ale ei, dacă nu nişte cioace mai poleite? –, ea tinde să-l abandoneze de tot pe scamator pe porţiuni întinse din durata de 140 de minute a filmului: personajele ridică iar şi iar paharele; prostituate felliniene invadează ecranul hohotind; o pajişte se umple de cupluri în pielea goală, pentru o orgie în stil Zabriskie Point. Şi, în pofida efectelor speciale (un picaj vertiginos al camerei de filmare asupra unei variante CGI a oraşului, un George Mihăiţă tăiat în două de tren, cu o jumătate de corp încă cinstindu-se cu băutură de-o parte a şinelor de cale ferată, în timp ce cineva aprinde o lumînare lîngă jumătatea rămasă de partea cealaltă), această creativitate nu se sprijină aproape deloc pe instrumentele proprii cinematografului – atît unghiulaţia, cît şi montajul fiind convenţionale. Ideea lui Purcărete despre ce înseamnă un umor prin excelenţă cinematic este să vireze de la color la monocrom şi să dea mişcarea mai repede. 

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Rezultatul protestelor împotriva turiștilor: stațiunile spaniole se golesc
Spaniolii furioși din cauza turismului în masă au primit exact ceea ce au cerut, deoarece Magaluf , unul dintre cele mai importante locuri de vacanță din Mallorca, este pe jumătate gol. De fapt, arată ca un oraş fantomă.
image
Alimentele pe care experții în siguranță alimentară nu le-ar mânca niciodată de la bufetul de mic dejun al unui hotel
Cu toţii suntem de acord că, în vacanţă, unul dintre avantajele de a sta la un hotel este bufetul de mic dejun inclus în pachetul achiziţionat. În acelaşi timp, ultimul lucru pe care ni-l dorim este să rămânem în cameră din cauza vreunei boli digestive.
image
Caravană electorală, atacată cu bâtele într-o comună din județul Buzău VIDEO
Lupta politică se duce și cu ciomagul, pe alocuri. O demonstrează filmarea realizată de membrii unei caravane electorale din comuna buzoiană Calvini, în care se vede cum sunt alergați și amenințați cu bâtele de un grup de săteni.

HIstoria.ro

image
Efectele surprinzătoare ale prezenței ofițerilor ruși în Bucureștiul anului 1877
În cadrul Războiului ruso-turc din 1877, după declararea de Război Imperiului Otoman, trupele ruse intră în România, în drum spre Turcia. Ca urmarea a acestui fapt, Bucureștii lui 1877 sînt luați cu asalt de ofiţerii ruși, gata să-și cheltuiască banii nebunește.
image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.