"Dragostea în absenţa corpului fiinţei iubite" - interviu cu regizoarea Anca HIRTE

Publicat în Dilema Veche nr. 430 din 10-16 mai 2012
"Dragostea în absenţa corpului fiinţei iubite"   interviu cu regizoarea Anca HIRTE jpeg

În Franţa, Anca Hirte a realizat împreună cu soţul ei trei documentare selecţionate la cele mai mari festivaluri de gen. Filmul Păcătoasa Teodora (2011), coprodus de Elefant Films şi recompensat cu Premiul pentru cea mai mai bună imagine la Astra Film, relatează ritualul asumării depline a călugăriei prin căsătoria cu Isus. Filmul va fi proiectat la Festivalul Filmului European (3-13 mai), organizat de ICR.

Aţi terminat Politehnica la Bucureşti, apoi aţi studiat antropologie, iar în 1994 aţi debutat cu filmul Venus. Cum aţi ajuns la film documentar?

Am pierdut cinci ani din viaţă studiind chimia anorganică şi am terminat facultatea în 1990, imediat după Revoluţie. Mai funcţiona încă sistemul de repartiţii, dar nu mai era obligatoriu. Astfel, cînd am aflat de un post de conservator chimist la Muzeul Ţăranului Român, m-am hotărît să aplic. Director al muzeului era Horia Bernea, pe care am avut incredibila şansă de a-l cunoaşte încă din copilărie. El a fost una dintre persoanele care m-au marcat în profunzime. Am început să lucrez la MŢR aşadar, mai întîi la secţia de conservare şi, un an după aceea, la secţia de antropologie.

În acea perioadă, la începutul anilor ’90, Biserica începuse o campanie de canonizare a unor personalităţi istorice şi religioase. MŢR organiza de fiecare dată o echipă care „mergea pe teren“. Eu făceam parte din această echipă, avînd un rol foarte vag. La fiecare „deplasare“ participa şi un bărbat care filma evenimentul. Pe scurt, la una din canonizări el nu a putut veni. Şi atunci am pus camera pe umăr şi am filmat. A fost un adevărat coup de foudre!

În toamna anului 1993 am aflat că muzeul găzduia un stagiu de „iniţiere în realizarea filmelor documentare“, organizat de Atelierele Varan din Paris, în colaborare cu Ministerul Culturii din Franţa şi cu Societatea de Antropologie din România. Fără prea multă speranţă, mi-am depus candidatura pentru unul dintre aceste două locuri şi l-am obţinut. Astfel, pe 4 decembrie 1993, l-am întîlnit pentru prima dată pe cel care avea să-mi schimbe viaţa din toate punctele de vedere – Jean Lefaux, realizator de filme documentare, unul dintre cei doi formatori ai Atelierelor Varan. Din acel moment, am plonjat în universul unui cinema definit ca o magie a imaginii şi a sunetului. Şi am trăit povestea de dragoste pe care mi-o dorisem dintotdeauna: absolută, totală, fără limite. La sfîrşitul stagiului, am plecat cu Jean Lefaux la Paris. În iunie 1996 s-a născut fiica noastră, Ana. În martie 2005, subit şi brutal, Jean a murit.

Ce filme aţi realizat şi la ce teme v-aţi oprit pînă a ajunge la subiectul măicuţei din Păcătoasa Teodora?

Cît a trăit Jean, am făcut două filme împreună, ambele în România. Primul se numeşte De la chute (Treptele căderii) şi are ca subiect reeducarea de la Piteşti. Al doilea se numeşte Voyage dans l’irréalité immédiate (Călătorie în irealitatea imediată) şi este un fel de portret mental al românilor. Primul film pe care l-am realizat singură, după moartea lui Jean, se numeşte Je dors mais mon coeur veille (Dorm, dar sufletul meu veghează), filmat în judeţul Cluj, pe lîngă Cîmpia Turzii. Este un film destul de special, construit ca un soi de puzzle. Îmi este foarte drag pentru că m-a făcut să-mi dau seama că îmi păstrasem capacitatea de a mă minuna în faţa vieţii.

Dorinţa de a face un film într-o mînăstire de maici mi-a venit cînd eram în montaj cu filmul Dorm, dar sufletul meu veghează. Motivaţia profundă nu mi-a fost nici mie absolut clară de la început, dar doream să fie un film de cinema, şi nu de televiziune, aşa că am scris un scenariu pe care l-am depus la un concurs de la CNC-ul francez. Abia la sfîrşitul scrierii scenariului mi-am dat seama că subiectul filmului este cum poţi trăi dragostea în absenţa corpului fiinţei iubite. Voiam să filmez măicuţe pentru că ele trăiesc o poveste de iubire absolută, totală şi fără limite cu Isus – iubitul, logodnicul sau soţul lor.

Multe dintre filme dvs. sînt coproducţii. În ce măsură se implică instituţiile franceze în finanţarea filmului documentar?

Toate filmele mele sînt finanţate în mare majoritate de către organizaţii franceze (CNC, comisii de cultură regionale, municipale). Vorbind la modul general, părerea mea este că Franţa are, încă, unul dintre sistemele culturale cele mai generoase ca implicare a instituţiilor în finanţarea filmelor documentare. Problema mea personală este că, în expresia „film documentar“, cuvîntul care contează pentru mine este „film“ („documentar“ semnificînd doar faptul că filmez persoane reale, şi nu actori care interpretează un rol). Dar, în Franţa, ca de altfel peste tot în lume, filmul documentar se traduce mai mult prin „reportaj“ (în sensul bun al cuvîntului).

Cum televiziunile sînt cele care pot aduce cei mai mulţi bani într-o producţie de film documentar, proiectele mele sînt mereu dificil de realizat, căci nu sînt absolut deloc pe gustul lor. Modul meu de a face filme îmi restrînge destul de puternic paleta de subvenţii posibilă: doar cei de la secţia cinematografică a CNC-ului par sensibili la propunerile mele; din păcate, acolo este concurenţa cea mai mare, întrucît toţi realizatorii de filme de ficţiune de autor (Alain Resnais, Thierry Garrel, Manoel de Oliveira, Costa-Gavras, Valéria Bruni-Tedeschi, fraţii Dardenne) cer (şi obţin, desigur) finanţare de la această comisie.

De ce v-aţi oprit la maica Teodora şi cum au înţeles măicuţele filmul?

Cînd m-am hotărît să fac un film despre măicuţe, mănăstirea la care m-am gîndit imediat a fost Văratec: o alegere cinematografică pură, datorită albului perfect al clădirilor în contrast cu negrul hainelor măicuţelor. Opţiunea a devenit evidentă din primul moment cînd m-am dus acolo, unde am fost primită de Maica Stareţă Iozefina. I-am explicat motivul demersului meu cinematografic: dragostea pe care am trăit-o cu Jean, moartea lui bruscă. Din acel moment, Maica Stareţă m-a luat sub aripa sa şi mi-a deschis larg porţile mînăstirii. Încrederea pe care mi-a arătat-o a fost, de la început şi pînă la sfîrşit, totală, ajutorul ei a fost constant, deşi filmările au durat mult timp – mai exact, un an şi jumătate. De la început, mi-am dorit ca personajul principal al filmului să fie o tînără rasoforă (etapa dinaintea călugăriei), care se pregăteşte pentru călugărie. Cum am văzut-o prima dată pe Teodora, am ştiut că ea este cea pe care o căutam. Pentru frumuseţea, misterul, lumina şi calmul din ea. Am, cu personajele filmelor mele, o relaţie de dragoste şi încredere reciprocă care nu se bazează pe discursuri sau declaraţii sau discuţii lămuritoare, ci pe ceea ce simţim profund şi puternic unul pentru celălalt în timp ce construim împreună filmul.

Cum v-aţi documentat pentru a regiza un film în care ritualul călugăriei este minuţios urmărit?

Înainte de a începe filmările, am fost în vizită două săptămîni la Văratec. Am trăit cu măicuţele – ele erau „familia“ mea, iar eu făceam parte din viaţa lor. Scopul meu nu era să relatez cu exactitate ritualul călugăriei, ci să povestesc cinematografic iubirea şi nunta Teodorei cu Isus. De altfel, în film, la momentul călugăriei propriu zise, am folosit foarte puţin din „sunetele directe“ şi am creat un univers sonor muzical, împreună cu un tînăr şi foarte talentat editor de sunet, Marius Leftarache.

Filmul are un titlu ironic, uşor telenovelistic…

Pentru mine titlul filmului nu are nimic ironic. Este un titlu provocator, desigur. Dar cea care mi-a dat titlul a fost Teodora însăşi: la sfîrşitul nunţii, cînd este felicitată şi primeşte flori de la restul măicuţelor, ritualul este de a fi întrebată „Cum te cheamă, măicuţă?“, ea răspunde de fiecare dată „Teodora Păcătoasa“. Pentru că aceasta este condiţia omului alungat din Rai: de a fi un păcătos!

Cînd va fi lansat filmul în Franţa?

Filmul va ieşi în sălile de cinematograf franceze în luna septembrie. Un distribuitor independent, Thomas Ordonneau de la Shellac Distribution, s-a îndrăgostit de film şi-l va proiecta în patru săli din Paris, dar şi prin toată Franţa. Cum se spune, à suivre… 

a consemnat Roxana CĂLINESCU 

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Un oraș din România se află în topul celor mai ieftine orașe din Europa de vizitat în 2024. Pe ce poziție s-a clasat
De la Lisabona până în capitala Lituaniei, în urma unei analize făcută de specialiștii englezi, a reieșit o listă cu cele mai accesibile orașe europene pentru turism de weekend, printre care se află și unul din România.
image
Păţania de groază a unor nemți. Au rămas suspendaţi cu autorulota deasupra unei prăpăstii. „Dacă făceau asta românii în Germania...“
Salvamontiştii din Neamţ, care acţionează în zona masivului Ceahlău, au dat detalii despre o misiune care i-a avut în prim-plan pe membrii unei familii germane.
image
Turist speriat de prețurile din centrul unui mare oraș din România: „E prea mult“
Restaurantele, terasele și barurile reprezintă, fără îndoială, puncte importante de atracție pentru foarte mulți turiști. Cu toate acestea, mulți dintre ei se lovesc de prețurile piperate din marile orașe ale României.

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.