Marx lives!

Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
Marx lives! jpeg

● Le Havre (Franţa-Finlanda, 2011), de Aki Kaurismäki. 

Noul film al maestrului finlandez Aki Kaurismäki, Le Havre, e un basm social plasat în portul titular din Franţa contemporană, unde un visător pe nume Marx (André Wilms), cu concursul unui alt spirit artistic, şi anume rockerul Little Bob (jucat chiar de rockerul Little Bob), şi mai ales cu susţinerea unor oameni din popor (băcanul, pîinăreasa, barmaniţa de la colţ), ajută un copil african, căutat de poliţie, să-şi regăsească mama. Stilistic (tropic şi iconografic), filmul (sau cel puţin o bună parte din el) se situează undeva între neorealismul magic al lui Miracol la Milano (Vittorio De Sica, 1951) şi etosul „unanimist“ al unora dintre filmele făcute (mai ales) de Jean Renoir (Crima domnului Lange – 1935; Viaţa e a noastră – 1936) în epoca realismului poetic francez şi a marii coaliţii guvernamentale de stînga numite Le Front Populaire. Pe soţia lui Marx o cheamă Arletty, după numele actriţei care a jucat în (alte) filme-cheie ale realismului poetic francez (realizate nu de Renoir, ci de Marcel Carné). Strada pe care locuieşte Marx e scenografiată şi eclerată ca o stradă construită într-un studio din anii ’30 – boulangerie vizavi de épicerie, iar pe colţ un bistrou cu fizionomii pitoresc-treizeciste, cu Piaf şi Gardel ca fond sonor şi cu numele ironic de „Le moderne“ –, iar personajele secundare sînt create sub semnul iconicităţii: poliţistul moustachu şi abătut (Jean-Pierre Daroussin), denunţătorul negru la suflet (Jean-Pierre Léaud) etc. Încă de la filmul din 2002 al lui Kaurismäki, Omul fără trecut, criticul J. Hoberman sugera că, oricît de serios-interesat ar fi acest regizor de revalorificarea mai vechilor „expresii cinematografice ale nobleţei sufletului proletar“, „adevărata lui internaţională rămîne cinema-ul însuşi“.

Pastişa lui nu e însă deloc una gen Artistul (adică un demers de domesticire a trecutului, de reprezentare a lui drept o ţară mai puţin străină), ci una plină de idiosincrazii, de efecte de insolitare, de distonanţe intenţionate, care duc vechiul „cine-front popular“ într-un teritoriu identificabil doar (sau, în orice caz, cel mai lesne) sub numele de „Akiland“. Stilizarea retro intră ocazional în coliziune cu actualitatea ca de breaking news a unor imagini – un reportaj TV despre lupte de stradă, un travelling prin curtea unui centru de detenţie pentru „clandestini“. Muzicile d’époque intră şi ele în coliziune cu rockăreala lui Little Bob. Dintre efectele de destabilizare din arsenalul lui Kaurismäki, unul dintre cele mai uşor identificabile este castingul actriţei sale favorite (cît se poate de nefranţuzoaica Kati Outinen) în rolul lui Arletty, dar şi ceilalţi actori vorbesc cu aceeaşi dicţie ultraformală, în aceeaşi limbă robotic-literară („Ipoteza dumneavoastră este interesantă...“) şi adesea într-o penurie ciudată de zgomote de ambianţă, şi cultivă aceeaşi rigiditate a posturii corporale. Idiomul ăsta verbal şi nonverbal (care în critica de film are şi el de mult un nume: „dialectul akilian“) e cu atît mai frapant atunci cînd subiectul este – ca la finalul lui Le Havre – un miracol: însănătoşirea bruscă a unei bolnave pe care doctorii o condamnaseră. „Acum mergem acasă“, anunţă reînviata-din-morţi, într-un ecou robotic, fals-naiv, al ultimei replici din o mie de filme hollywoodiene cu happy ending. „Cireşul e în floare“, mai constată ea pe acelaşi ton, după ce camera de filmare îl lăsase pe spectator să-şi umple ochii de unul singur cu naivul simbol în cauză. Filmul abundă în mici şi ultraseci nu-chiar-gaguri burleşti sau absurde (înneguratul comisar primind de la băcan un ananas şi continuîndu-şi inspecţia cu el în mînă; Marx trombonindu-l copilăreşte, dar cu succes, pe directorul centrului de detenţie, cum că e şi jurnalist, şi avocat, şi african), precum şi în trimiteri culturale (extra-cinematografice) numai bune de momit hermeneuţi (bolnavei întinse pe patul de spital i se citeşte din povestirile lui Kafka; spitalul se cheamă Flaubert, iar cineva mai pomeneşte la un moment dat şi de o madame Flaubert...). Hip într-un mod post-ironic, acest crowd-pleaser festivalier de calitate superioară conţine culori calde, purtări drăgălaş-copilăroase (ca să poată conta pe Little Bob, Marx trebuie să-l împace mai întîi cu soţia sa, de care s-a despărţit după o dispută pe teme de grădinărit), încă un miracol sau două pe lîngă cel din final şi un număr apreciabil de cadre dedicate căţelei lui Marx, Laika. Pentru unele gusturi, filmul însuşi poate să dea prea mult din coadă: oare caracterul extrem de hip-sofisticat al pseudonaivităţii sale nu-i compromite seriozitatea angajamentului de a resuscita o retorică cinematografică a solidarităţii boemo-proletare, într-o epocă în care, potrivit lui Kaurismäki însuşi, e mare nevoie de aşa ceva? Oare nu închide această retorică în ghilimele safe-distanţatoare, care o desemnează drept drăguţă şi nimic mai mult? Sau sînt, de fapt, ghilimele „ale tristeţii“ (cum le vede cronicarul de la New Yorker), care au puterea de a educa spectatorul (cronicarul de la Slant vede Le Havre ca pe un minunat film pentru copii) în perceperea tristei distanţe ce separă lumea-aşa-cum-e de lumea-aşa-cum-ar-trebui-să-fie?
 

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Alexandru Arsinel Arhiva Adevarul (9) JPG
Reacții la moartea lui Arșinel. Geambașu: S-a legat cu lanțuri de scaun și poziție
Moartea lui Alexandru Arșinel este deplânsă pe Facebook de colegi de breaslă și politicieni. Actorul a murit joi, 29 septembrie, la vârsta de 83 de ani.
hipertensiune pexels com jpg
Bolile cardiovasculare, un ucigaș tăcut care lovește în plin. Cifrele lipsei de educație
Societatea Română de Cardiologie transmite un mesaj cu ocazia Zilei Internaționale a Inimii, în care subliniază importanța informării corecte a populației pentru prevenția și depistarea precoce a bolilor cardiovasculare.
operaresidence2 jpg
Anunțul Untold care lasă hotelurile fără camere. Un apartament în centru ajunge la 2.386 de euro
Anunțul perioadei Festivalului Untold, 3-6 august 2023, lasă hotelurile și pensiunile din Cluj-Napoca fără camere pe cea mai mare platformă de cazare - Booking.com. Prețurile încep de la 170 de euro și depășesc 2.000 de euro.

HIstoria.ro

image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Care este importanța strategică a Insulei Șerpilor?
De mici dimensiuni, având doar 17 hectare, Insula Șerpilor are cu toate acestea o importanță geostrategică semnificativă. Controlul insulei și al apelor înconjurătoare afectează toate rutele de navigație care leagă Ucraina de restul lumii.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.