ARTE VIZUALE

Pagina 3
Sînt un furnizor de servicii de terapie estetică“  – interviu cu artistul vizual George ANGHELESCU jpeg
Sînt un furnizor de servicii de terapie estetică“ – interviu cu artistul vizual George ANGHELESCU
„Te poți duce pînă la capăt în nebunia ta și nu vei întîlni nici un zid, nu ai o cotă de atins sau o structură fixă de urmat.“
Cum poţi să vezi ce nu se vede – patru zile la Bienala de la Veneţia jpeg
Cum poţi să vezi ce nu se vede – patru zile la Bienala de la Veneţia
M-am întors de la Veneţia cu 461 de poze în telefon. 461 de încercări de a pune stăpînire pe un oraş care pare al tuturor, deşi nu e, de fapt, al nimănui, 461 de încercări de a fi curatorul propriei memorii vizuale, deşi memoria nu se lasă îmblînzită de un smartphone.
„Nu am nimic de spus, doar de arătat“   interviu cu artistul vizual Maxim LIULCA jpeg
„Nu am nimic de spus, doar de arătat“ - interviu cu artistul vizual Maxim LIULCA
Născut în 1987, cu studii la Cluj, reprezentat de galeriile :Baril din Cluj şi Spazio A din Torino, Maxim Liulca a expus constant în Belgia, Italia şi Austria. Poziţionat distinct printre artiştii emergenţi din generaţia sa, Maxim Liulca reuşeşte să propună un construct articulat abstract, în acelaşi timp epurat de vreo încărcătură culturală.
Tîrgul de artă de la Viena – focus: România jpeg
Tîrgul de artă de la Viena – focus: România
În cadrul ediţiei de anul acesta (2 – 5 octombrie 2014), o secţiune specială a Viennalei a adus în centrul atenţiei arta contemporană din România: cinci galerii (Plan B din Cluj, Jecza Gallery din Timişoara, Anaid Art Gallery, Zorzini Art Gallery şi Anca Poteraşu Gallery din Bucureşti) şi două spaţii nonprofit din capitală (Alert Studio şi Atelier 030202).
Artele vizuale în 2013 jpeg
Artele vizuale în 2013
Bienale, expoziţii, festivaluri. 2013 a fost un an plin. I-am întrebat pe patru critici de artă 1) care a fost cea mai bună „personală“, 2) cea mai bună „colectivă“ şi 3) cel mai interesant fenomen (tout genre compris).
Diplomaţia pentru toţi jpeg
Şase bienale
În ultimele două decenii, numărul bienalelor de artă a crescut vertiginos. Sînt tot mai multe asemenea evenimente – şi sînt tot mai multe care vor să conteze. Aproape fiecare oraş şi-a dorit una. Un astfel de eveniment, susţinut periodic, oferă un profil cultural, stîrneşte curiozitatea mediatică, ba chiar aduce şi profit.
Arta de a povesti în imagini jpeg
Arta de a povesti în imagini
După jurizarea celor peste 100.000 de fotografii înscrise în cea de-a 56-a ediţie a „World Press Photo“ – una dintre cele mai prestigioase competiţii de fotografie de presă din lume –, doar 54 de fotojurnalişti au fost declaraţi cîştigători. Pe cîţiva dintre ei îi puteţi regăsi într-o anchetă specială a revistei Dilema veche.
Expoziţia "World Press Photo 2013" la Bucureşti jpeg
Expoziţia "World Press Photo 2013" la Bucureşti
„Întotdeauna am spus că o imagine ar trebui să captiveze capul, inima şi stomacul“ – a spus Santiago Lyon, vicepreşedinte şi director de fotografie al Associated Press şi preşedintele juriului din 2013 al „World Press Photo“ – considerată una dintre cele mai importante competiţii de fotografie de presă din lume.
„Am avut întotdeauna o atitudine publică şi critică“ – interviu cu artiştii Lia şi Dan PERJOVSCHI  jpeg
„Am avut întotdeauna o atitudine publică şi critică“ – interviu cu artiştii Lia şi Dan PERJOVSCHI
Artiştii vizuali Lia Perjovschi şi Dan Perjovschi şi dirijorul Yoel Gamzou sînt laureaţii celei de-a cincea ediţii a Premiului „Prinţesa Margriet“ al Fundaţiei Culturale Europene. Ceremonia de decernare a premiilor va avea loc pe 19 martie 2013, la Bruxelles, în prezenţa Alteţei sale Regale Prinţesa Margriet a Olandei.
Backspace: povestea unei galerii atelier jpeg
Backspace: povestea unei galerii-atelier
Am asistat, relativ de curînd, la lansarea unei expoziţii-galerii-atelier: Backspace. 5 artişti plastici, Victor Bratu, Daniel Crăciun, Bogdan Lascăr, Sorin Moldovan şi Ovidiu Panighianţ. Cu toţii absolvenţi de Arte Plastice spre sfîrşit de ani ’90, au renovat o încăpere cu potenţial dintr-o casă veche şi şi-au expus acolo o parte din lucrări.
Hopper, un Antonioni al picturii jpeg
Hopper, un Antonioni al picturii
Hopper – el e azi la Paris pictorul care atrage aceste mulţimi pe care mediatizarea expoziţiilor le produce frecvent, mulţimi rebele faţă de stupiditatea aproape generalizată a televiziunii. Mulţimi factice căci se constituie în conglomerate disparate, unde pasionaţii se precipită iar „mondenii“ îi imită.
Geta Brătescu: o artă esopică jpeg
Geta Brătescu: o artă esopică
Pe 25 octombrie, Salonul de Proiecte a deschis expoziţia „Geta Brătescu: Atelierele artistului“, curatoriată de Magda Radu. O expoziţie de muzeu – realizată totuşi într-o anexă a acestuia, într-un spaţiu tînăr – ar putea surprinde.
Dialog vizual jpeg
Dialog vizual
Pe cei trei artişti – Ungureanu, Anghelescu şi Preda (UAP) – nu-i leagă aparent nimic. Nu formează un grup, pentru că vremea grupurilor a trecut, şi nici un subiect comun, pentru că fiecare expune în propriul spaţiu fără ca lucrările să se amestece. Sînt ca locatarii unui bloc.
„Cînd lucrezi cu noile tehnologii, eşti mereu în criză“  jpeg
„Cînd lucrezi cu noile tehnologii, eşti mereu în criză“
Fundaţia Culturală META organizează la Bucureşti, în perioada 11 octombrie – 11 noiembrie, Bienala Tinerilor Artişti. Ediţia din acest an, a cincea, se desfăşoară sub titlul „Overlapping Biennial“ şi are la origine un proiect curatorial de artă contextuală.
„Vorbim de fragilitate, dar ce e dincolo de ea?“ – interviu cu Mircea CANTOR jpeg
„Vorbim de fragilitate, dar ce e dincolo de ea?“ – interviu cu Mircea CANTOR
Mircea Cantor nu mai are nevoie de România. România îl urmează însă, orice ar face el, artist al lumii, care, la 35 de ani, ascultă cu un zîmbet de adolescent victorios cum ministrul francez al Culturii îi mulţumeşte la vernisajul expoziţiei personale de la Centrul Pompidou că, în urmă cu 15 ani, a plecat din ţara sa şi a ales Franţa.
Fotografiile excesului jpeg
Fotografiile excesului
Invitat la Montréal pentru a preda la universitatea UQAM, descopăr expoziţia World Press Photo şi pătrund sceptic în sălile care o adăpostesc. La Paris, vecin cu unul dintre reputatele locuri ale expansiunii fotografice actuale, am ratat numeroase expoziţii, dar aici îmi interzic o asemenea neglijenţă.
„Aduc strada în artă“ jpeg
„Aduc strada în artă“
În urmă cu aproximativ doi ani am fost contactat de către New Jersey Museum of Contemporary Art pentru a realiza un proiect destinat spaţiului exterior, străzii. Dintr-un număr de alternative, oraşul Red Bank a fost ales pentru a găzdui acest proiect intitulat „Heads“.
Curators' Network: despre artişti, curatori şi instituţii de artă jpeg
Curators' Network: despre artişti, curatori şi instituţii de artă
„Trebuie să ştii să faci networking“ aud tot mai des în jurul meu, fie că o zic artiştii, curatorii, criticii de artă, galeriştii. Dacă nu ai ocazia să împărtăşeşti ceea ce gîndeşti, îţi tai radical din şanse. Pe scurt, dacă eşti artist tînăr, trebuie să poţi porni de undeva, să ţi se dea posibilitatea să discuţi ceea ce faci.
1917 jpeg
1917
Nu puteam rata această expoziţie unică despre un an de cumpănă al lumii, 1917... anul ce a schimbat faţa Europei şi apoi cea a planetei. La Metz, în noul local al Centrului Georges Pompidou, s-au reunit opere şi documente, s-au reamintit date şi conflicte.
 „Copiii au o privire proaspătă“   jpeg
„Copiii au o privire proaspătă“
„Să înţelegem arta contemporană“ este un proiect la care am început să mă gîndesc din 2008, însă de-abia acum am reuşit să „combin toate piesele“ şi să îl lansez. L-am conceput special pentru copii şi elevi, pentru a-i familiariza, a-i învăţa să observe, să înţeleagă şi să analizeze ceea ce văd.
Cînd curatorul tace   impresii de la dOCUMENTA (13) jpeg
Cînd curatorul tace - impresii de la dOCUMENTA (13)
Am plecat înspre Kassel cu articolul lui Matei Martin în buzunar şi cu gîndul că mă întorc în acest oraş după cinci ani şi că le voi întîlni pe Lika şi Anca, prietenele mele de la ECLA cu care, în 2007, ne-am jurat că, orice ar fi, vom merge doar împreună să vizităm Documenta.
Întoarcerea la poveste   Arles 2012 jpeg
Întoarcerea la poveste - Arles 2012
De 42 de ani, Arles este capitala fotografiei. În fiecare vară, „Les rencontres photographiques“ îi aduc în micul orăşel din sudul Franţei pe cei mai importanţi artişti vizuali din lume. De la Henri Cartier-Bresson la Nam June Paik, de la Brassai la Peter Lindbergh – nici un artist fotograf consacrat nu a ratat aceste întîlniri.
Corăbii de hîrtie jpeg
Corăbii de hîrtie
„Corăbii Zburătoare, Berlin Storytelling“ e o instalaţie-poveste pe cît de berlineză pe atît de universală. Sînt sute de corăbii de hîrtie, corăbiile copilăriei. E o poveste pregătită pentru festivalul anual 48H Neukölln, cînd multe ateliere, galerii şi spaţii inventate îşi deschid uşile în mod sincron pentru un weekend lung în cartierul berlinez sudic Neukölln.
Mai puţin ca perfectul   Bucharest Biennale 5 jpeg
Mai puţin ca perfectul - Bucharest Biennale 5
De fiecare dată, Bienala Bucureştiului m-a dus în locuri necunoscute sau imprevizibile. Şi totuşi, dacă în trecut vorbeam chiar de instituţii de artă sau muzeale, proprii expunerii (Simeza, Orizont, Centrul de Introspecţie Vizuală, Muzeul de Geologie), de data asta vizita bienalei devine şi mai intensă.
Înapoi în Est   tehnici zilnice de supravieţuire jpeg
Înapoi în Est - tehnici zilnice de supravieţuire
Şerban Savu este unul dintre artiştii români cunoscuţi pe scena de artă internaţională, listat de către The New York Times şi Phaidon Press ca unul dintre cei mai promiţători artişti contemporani ai acestor ani (Vitamin P2 – New Perspectives in Painting, Phaidon Press, 2011 şi Younger than Jesus: Artist Directory, Phaidon Press, 2009).
„Într un fel sau altul toţi ne dorim o a doua viaţă” jpeg
„Într-un fel sau altul toţi ne dorim o a doua viaţă”
Sala Dalles, Bucureşti, 12 martie-6 aprilie, 56 de capote pictate de artistul Gheorghe Ilea. Capote de Dacia 1300. Optzecist, asimilat picturii neo-ortodoxiste a anilor '90, Ilea este un „artist de anduranţă”, „capabil deopotrivă de răbdare – înţeleasă inclusiv ca disponibilitate spre solidă reflecţie – şi de înnoire, realizată inclusiv prin apelul la registrul ludic” (Bogdan Iacob).
Artă la Muzeul Tehnicii   dialog cu artiştii Daniel KNORR şi Pavel BRĂILA jpeg
Artă la Muzeul Tehnicii - dialog cu artiştii Daniel KNORR şi Pavel BRĂILA
At your service. Art and Labour – acesta e titlul expoziţiei deschise recent la Technisches Museum din Viena în parteneriat cu Erste Stiftung. Printre artiştii invitaţi se numără Pavel Brăila, Daniel Knorr, Anna Jermolaewa, Ulrike Lienbacher şi Anne Tallentire. Fiecare dintre ei prezintă propria reflecţie asupra felului în care industria ne-a schimbat viaţa.
Poveşti personale din copilărie  jpeg
Poveşti personale din copilărie
"Proiectul datează de multă vreme. Ideea e să prezentăm, prin intermediul mai multor expoziţii temporare tematice, obiecte, credinţe şi ritualuri din sau despre copilărie. Prima expoziţie este prima sală a Muzeului Copilăriei. Nu există un spaţiu fizic în care să ne extindem, aşa că, cel puţin deocamdată, îl prezentăm într-un spaţiu virtual."
Iconoclasm bine temperat jpeg
Iconoclasm bine temperat
Roman Tolici e o fire tăcută. O nucă tare. Am fost prima oară la el în atelier acum opt ani şi, după ce m-a servit cu o cană plină de cafea, a trebuit să vorbim aproape o oră – mai mult eu, excitat de atîta cofeină – pînă a decis că e timpul să-mi arate nişte lucrări. Toate erau întoarse pudic cu faţa la perete.
„Umbra e ca un paşaport către spaţiul universal“  jpeg
„Umbra e ca un paşaport către spaţiul universal“
Am început aceste „captări“ din lumea aproape necunoscută a umbrelor în 2010. Rezultatul e această serie de tablouri intitulată chiar aşa: Shadows (Umbre). Pe suprafaţa generoasă oferită de backlite am înregistrat imagini din oraşul în care trăiesc. În lucrările mele am marcat umbrele locuitorilor în culori intense.
Pe orizontală şi pe verticală jpeg
Pe orizontală şi pe verticală
În 2009 am fondat împreună cu Cristi Fărcaş (video), Lucian Muntean (foto), Ciprian Voicu (web) şi Oana Ioniţă (manager proiecte) platforma de artă contemporană Modernism.ro. Aceasta susţine, promovează şi expune artişti români contemporani, creatori români, evenimente culturale de anvergură, proiecte bilaterale şi internaţionale din toate domeniile artei contemporane.
"Buddha adomit" sau arta gravurii în România jpeg
"Buddha adomit" sau arta gravurii în România
În 13 decembrie 2011, la „Galeria” din Bucureşti a avut loc vernisajul artistului plastic Andrei Ciubotaru, despre care Rectorul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, Ruxandra Demetrescu, spune că este „urmaşul tînăr al întemeietorilor care au trudit pentru a impune gravura ca disciplină nobilă a artelor frumoase: Theodor Aman, Gabriel Popescu, Simion Luca”.
Despre sclavia sexuală, cu delicateţe jpeg
Despre sclavia sexuală, cu delicateţe
Galeria de fotografie angajată Rue de l’Exposition a ICR Paris expune un fotodocumentar cutremurător: not Natasha de Dana Popa documentează ravagiile traficului de persoane în Republica Moldova, devenită în ultimii ani un Eldorado tragic al sclaviei sexuale.
Kassel, Berlin, Hanovra jpeg
Kassel, Berlin, Hanovra
Hanovra vrea să concureze oraşele Berlin şi Kassel. Expoziţia de artă „Made in Germany Zwei“ de la Hanovra atacă frontal cele două evenimente majore dedicate artelor vizuale: „Berlin Biennale“ şi „Documenta 13“. „Vrem să arătăm lumii că mai există şi altceva“, a spus directorul Kunstverein Hannover, René Zechlin, în mesajul de lansare al expoziţiei.
Contra realistul la Palatul Ştirbei jpeg
Contra-realistul la Palatul Ştirbei
„Ce n-aş da să am o a treia stare pentru suflet, dacă el ar avea două... O a patra stare pentru suflet, dacă el ar avea numai trei...“, scria Fernando Pessoa. Fiecare individ e un complice al realităţii, al locurilor comune şi al lucrurilor care le populează.
Mai mult decît samba, carnaval şi fotbal  jpeg
Ai Weiwei
Are o voce puternică. Deşi – sau tocmai pentru că – obişnuieşte să vorbească la portavoce. Ai Weiwei e unul dintre cei mai cunoscuţi artişti contemporani. A devenit celebru prin prezenţa sa la bienalele şi în galeriile de artă importante. Dar şi – mai ales în ultima vreme – datorită faptului că a îndrăznit să critice pe un ton ferm guvernul chinez.
Mici istorii jpeg
Mici istorii
Am multe istorii mici care, pe măsură ce timpul trece, mi se pare că se autonomizează în raport cu propria mea viaţă, căpătînd contur propriu. Una dintre ele priveşte construirea unei mănăstiri la Zărneşti, undeva pe un platou al Pietrei Craiului. E loc considerat sacru cel puţin din secolul al XIV-lea.
„Compoziția semnelor” jpeg
„Compoziția semnelor”
Îmi place presa scrisă. Îmi plac ziarele şi îmi extrag din ele materia primă pentru ceea ce fac. Capăt informaţie nu doar din textele propriu-zise, ci şi din contextul în care sînt publicate articolele, din alegerea fotografiei, din felul în care sînt puse titlurile, din compoziţia semnelor. Fiindcă asta fac şi eu pe pereţi.
Arta în căutarea unei noi modernităţi jpeg
Arta în căutarea unei noi modernităţi
La mijlocul lunii mai, la Viena, cu ocazia Tîrgului de artă Viennafair, aveai şansa să vezi la un loc un număr impresionant de galerii şi spaţii de artă din România. Această prezenţă masivă, susţinută de către Institutul Cultural Român, îţi oferea o imagine destul de concludentă asupra scenei artistice locale şi asupra artiştilor români care funcţionează într-un circuit internaţional.
Elveţia, o ţară mică cu mari colecţii de artă jpeg
Elveţia, o ţară mică cu mari colecţii de artă
Numărul impresionant de colecţii de artă şi muzee ale Elveţiei face parte dintre particularităţile mai puţin amintite ale acestei ţări. La o suprafaţă de 41.285 km2 şi o populaţie de 7,78 milioane de locuitori, Elveţia numără în prezent 1089 de muzee. Din 1965 pînă astăzi, evoluînd între globalizare şi teama de pierdere a identităţii, numărul muzeelor s-a triplat, ajungînd de la 340, la numărul actual.
Ce n a văzut Parisul   interviu cu Dragoş PĂTRAŞCU jpeg
Ce n-a văzut Parisul - interviu cu Dragoş PĂTRAŞCU
"Totul a început în prima decadă a anilor ’90, atunci cînd, la Centrul „Georges Pompidou“ din Paris, am văzut o amplă expoziţie avînd ca subiect erotismul în arta secolului al XX-lea. Pentru un vizitator din estul Europei, chiar artist fiind, o asemenea expoziţie a reprezentat un adevărat şoc vizual, prin totala lipsă de prejudecăţi în abordarea unei teme importante din creaţia artiştilor moderni şi contemporani."
„Istoriei artei estice trebuie scrisă de esticii înșiși” jpeg
„Istoriei artei estice trebuie scrisă de esticii înșiși”
"Au fost ani tumultuoşi în sensul că „urgenţele“ societăţii postcomuniste – stabilirea rolului artei şi al artistului în societate, restabilirea contactului cu publicul, evaluarea trecutului comunist în paralel cu încercarea de a înţelege schimbările bruşte din jur etc. – se prezentau simultan şi aveam senzaţia că trebuie să răspundem la toate acolo şi în acelaşi timp."
A cui e vina jpeg
A cui e vina
Probabil că e vina mea. N-ar fi trebuit să merg la final de noiembrie 2010 la toate expoziţiile importante din Paris, la Pompidou (Arma“, Nancy Spero), la Palais de Tokyo (Sophie Calle), la Cinematecă („Brune/Blonde“), la Maison Hugo („Portrete de scriitori din 1850 pînă în zilele noastre“), la Maison Balzac (Louise Bourgeois) ş.a.m.d.
Avem miau miau şi avem hihihi  jpeg
Avem miau-miau şi avem hihihi
Azi a desenat cu creionul, ţinut pe rînd, în fiecare mînă, fiindcă nu era convinsă cum i-ar şade mai bine. A trasat linii pe caiet şi a rîs cu mare satisfacţie. I s-a părut fantastic că a reuşit să scoată sunete din clapele colorate ale pianului. Dacă o mai şi lauzi că ştie să bată din palme, you made her day!
Iarnă la Berlin jpeg
Iarnă la Berlin
„Asphalt Grün“ e o poveste cu mulţi brazi şi mult Berlin. Instalaţia e construită pentru Plattenvereinigung, o instituţie cu o altă poveste adăpostită într-o hală industrială uriaşă, Peter-Behrens-Halle. În 2011, Plattenvereinigung va fi amplasată în spaţiul public berlinez.
Subvegherea jpeg
Subvegherea
Termenul de sousveillance (tradus literal şi metaforic în cea de-a patra ediţie a Bienalei Tinerilor Artişti, Bucureşti prin „subveghere“) a apărut într-o primă etapă în contextul reconsiderării relaţiilor de supraveghere şi control. Expoziţia reper „CTRL [SPACE] Rhetorics of Surveillance from Bentham to Big Brother“ analiza practicile contemporane panoptice, de supraveghere sau observaţie represivă, dar şi paranoia webcam-urilor sau fantasmagoriile reality-show-urilor.
Actori la început de carieră jpeg
Eforturi inutile?
Eforturi inutile. Mişcări fără o direcţie precisă. Acţiuni fără scop. Dar gesturi care arată absurdul, nedreptatea, persecuţia. Francis Alÿs, unul dintre cei mai în vogă artişti europeni (este european doar prin naştere, altminteri, trăieşte la Mexico City) prezintă la Tate Modern o interesantă reflecţie despre sensurile şi rosturile artelor contemporane. Le Monde vede în acest demers „evenimentul sezonului“ în artele vizuale.
Actori la început de carieră jpeg
Arta interzisă?
„Sacrilegiu“, „instigare la ură“, „pornografie“. Acuzaţiile dure au fost formulate împotriva lui Andrei Erofeev şi Iuri Samodurov, doi artişti care au îndrăznit să se joace cu focul în Rusia. Adică să deschidă o expoziţie cu „Arta interzisă“. Cei doi au adunat cîteva zeci de lucrări de artă (fotografii, colaje etc.).
Tineri artiști români la Institutul Italian jpeg
Tineri artiști români la Institutul Italian
La 101 ani de la lansarea de către Filippo Tommaso Marinetti în paginile prestigiosului ziar parizian Le Figaro a „Manifestului futurist“, cînd a lansat nu numai premisele noilor coordonate ale artei, designului grafic, arhitecturii şi teatrului în secolul XX, ci şi un mod original, ce va deveni specific avangardei, de a se adresa publicului, în spirit futurist, adică abordînd într-un anumit fel tradiţia, convenţiile, Institutul Italian de Cultură prezintă o expoziţie de schiţe de costume
Actori la început de carieră jpeg
Artă pentru toți
Pe la începutul anilor ’80, ministrul francez al culturii, Jacques Lang, a întreprins cîteva demersuri substanţiale pentru a ameliora accesul publicului larg la manifestările culturale. Prin acest program de „democratizare a culturii“ au luat naştere Sărbătoarea Poeziei, Noaptea Muzeelor, apoi Sărbătoarea Muzicii şi, în cele din urmă, Noaptea Galeriilor.