Despre sclavia sexuală, cu delicateţe

Publicat în Dilema Veche nr. 413 din 12-18 ianuarie 2012
Despre sclavia sexuală, cu delicateţe jpeg

- Dana POPA expune la Paris "not Natasha" -

Galeria de fotografie angajată Rue de l’Exposition a ICR Paris expune un fotodocumentar cutremurător: not Natasha de Dana Popa documentează ravagiile traficului de persoane în Republica Moldova, devenită în ultimii ani un Eldorado tragic al sclaviei sexuale. 

Li s-a promis un loc de muncă şi s-au trezit vîndute pe piaţa prostituţiei. Subiect incomod, în logica programărilor curajoase ale galeriei de fotografie angajată a ICR Paris, not Natasha e un fotodocumentar greu de susţinut cu privirea. „Maria, 19 ani. I s-a spus că va vinde şosete într-un bazar turcesc. A devenit ea însăşi marfă, pe piaţa sclaviei sexuale“ stă scris sub chipul tînăr, oarecare, ieşit într-o fereastră scorojită. Variaţiune pe aceeaşi temă, fiecare imagine e un concentrat de detalii tulburătoare, aproape banale, dacă n-ar deveni şocante în contextul temei şi prin articulare cu explicaţia legendelor.
„Valeria vrea neapărat să probeze rochia preferată a mamei, plecată la Moscova cu doi ani în urmă. Fratele şi sora ei nu-şi mai aduc aminte cum arată mama lor“ decriptează textul sub fotografia unei adolescente care se uită în oglindă cu rochia mamei în braţe. „Le însoţeam pe fete în parc. Era plăcerea lor de sîmbătă dimineaţa: să se uite la mirese“, comentează textul lîngă chipurile a două copile, întinse în iarbă. Dana Popa adaugă: „Au fost vîndute pe 2000 de dolari, precum carnea la kilogram, în funcţie de cum arătau, de manierele pe care le aveau. Au fost forţate să fie cu cîte patru, pînă la douăzeci de clienţi pe zi“.

După trei ani de muncă la proiect, fotografa Dana Popa găseşte cuvîntul prostituţie inexact, prea vag, aşa cum personajele sale detestă porecla Natasha, care li se pune automat de către proxeneţi şi clienţi, fiindcă sînt originare din Est. Ceea ce Dana Popa a documentat fotografic, cu infinită empatie şi delicateţe, în centre de reinserţie din Republica Moldova, în familiile şi locurile de unde au plecat, e nemăsurat mai brutal: se cheamă trafic de fiinţe umane destinate prostituţiei, un fenomen cifrat în zeci de milioane de dolari anual în lume şi mii de persoane forţate la sclavie sexuală. „Seria not Natasha a Danei Popa este un act de curaj, argumentează comisarul expoziţiei, Katia Dănilă, directoarea ICR Paris. Ea realizează o imersiune în universul femeilor victime ale traficului sexual şi oferă o faţă umană unui fenomen despre care auzim des vorbindu-se, dar despre care nu ştim prea multe lucruri.“

Timp de doi ani, artista s-a strecurat în cotidianul acestor victime sau al familiilor lor, le-a ascultat poveştile, a privit în jur şi a pus chip şi detalii umane pe statistici: „Am fotografiat aceste femei, victime ale traficului sexual, după ce ele reveniseră în Republica Moldova, pentru a arăta cum ajung să trăiască într-o lume care le ignoră complet suferinţa, cu imensa umbră a fricii că familia lor ar putea într-o zi să le arunce în stradă“ explică Dana Popa. Înainte de a dori să le cunoască pe Liuda, Svetlana sau Cristina (pentru a le proteja, prenumele au fost schimbate), Dana Popa – artistă născută în România, stabilită în Anglia – făcea fotografie de studio. Urmărit minuţios pe mai multe trasee ale sclaviei moderne – Chişinău, Odesa, Istanbul, Londra –, proiectul a presupus un salt colosal, în gol, fără plasă de salvare. Cum să documentezi fotografic poveştile atroce ale acestor copile – obiecte sexuale de vînzare – fără să fie indecent să arăţi drame atît de personale? „Ele oricum sînt desfigurate în identitatea lor, iar eu nu mi-am permis să desfigurez mai mult. Am vrut să creez o imagine prin care privitorul meu să se apropie nu de victimele care sînt, ci de fiinţele umane care sînt“, explică artista. În jurul unui subiect grav, Dana Popa exersează, cu pudoare, o poetică a desfigurării în registru aparent minimalist – un colţ de cameră, o geantă, un jurnal, un afiş cu preţul serviciilor sexuale, un căruţ de copil recompun existenţe mutilate, chiar dacă din fotografie personajele lipsesc. Tragic rămîne faptul că nu e vorba de o simplă figură de stil, ci de constatarea crudă că femeile au dispărut cu adevărat: din familie, de lîngă copiii sau soţii lor, din regnul fiinţelor umane, din viaţă. „Am fotografiat de unde au plecat, de ce au plecat şi la ce s-au întors“ detaliază artista. „Am fotografiat locurile de unde femeile lipsesc. Într-un sat din Republica Moldova, familia păstrează ca pe un altar camera copilei care a dispărut la 15 ani. Dacă nu ating lucrurile e ca şi cum timpul nu s-ar scurge şi ea se va putea întoarce, în ziua respectivă, de la şcoală. Într-un alt caz, şocată, Tania îmi arată, deodată plină de speranţă, fotografia fetei ei. Unii spun că a fost împuşcată în Turcia.“ Pentru fetele care se mai întorc, mutilarea continuă, implacabil stigmat al societăţii: „Există o idee perversă cum că aceste femei din Europa de Est ştiu unde se duc“, se indignează Dana Popa. „În timp ce-mi povestea cum a fost traficată de verişoara ei pentru un pumn de dolari, una din fete a plîns non-stop, fără oprire.“

Cînd au plecat, n-aveau nimic. Cele care au scăpat, cînd s-au întors, aveau şi mai puţin. Realitate brutală care respinge privirea. Şi totuşi, ceva din fotografie o susţine: Dana Popa a ştiut să recupereze în imagini demnitatea lor caldă, nealterată. 

Cristina Hermeziu este jurnalistă. Recent, a coordonat volumul Revoluţia din depărtare, Editura Curtea Veche, 2011.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.