Arta în căutarea unei noi modernităţi

Publicat în Dilema Veche nr. 390 din 4-10 august 2011
Arta în căutarea unei noi modernităţi jpeg

- Curated by_Vienna 2011. Modernităţile Estului -

La mijlocul lunii mai, la Viena, cu ocazia Tîrgului de artă Viennafair, aveai şansa să vezi la un loc un număr impresionant de galerii şi spaţii de artă din România. Această prezenţă masivă, susţinută de către Institutul Cultural Român, îţi oferea o imagine destul de concludentă asupra scenei artistice locale şi asupra artiştilor români care funcţionează într-un circuit internaţional. Erau prezente Galeriile Andreiana Mihail, Ivan, Recycle Nest din Bucureşti, Jecza din Timişoara, Plan B, Sabot, Laika din Cluj, platformele independende Vector (Iaşi) şi Centrul de Introspecţie Vizuală (Bucureşti), revista IDEA artă+societate.

În paralel cu Tîrgul de artă, a avut loc şi un amplu proiect, curated_by, în care galerii importante din Viena au deschis, timp de cîteva luni, expoziţii cu artişti provenind din Estul Europei. „Timp de peste o sută de ani, modernitatea a fost caracterizată de supremaţia economică, politică şi (nu în ultimul rînd) culturală a Vestului. Artă internaţională însemna doar artă provenind din Europa de Vest, Statele Unite şi naţiuni precum Japonia. Restul era clasificat drept necivilizat.“ – aşa descrie criticul de artă şi curatorul vienez Sabine B. Vogel situaţia internaţională a artei contemporane, un caz care începe să se nuanţeze după 1989, printr-o deschidere deopotrivă spre Est şi Sud. Timp de decenii, arta creată dincolo de Cortina de Fier e considerată ca nefiind modernă, o artă imposibil de subordonat canonului unic, dominant, al modernităţii occidentale. „Percepţia asupra artei este determinată de graniţe politice“ – încheie Vogel. Era, deci, momentul ca, odată graniţele spulberate, supremaţia modelului vestic să dispară în favoarea unei noi hărţi: cea a micromodelelor, a modernităţilor multiple.

curated by_Vienna 2011 East by South West s-a aflat în acest an la a treia ediţie şi a implicat 21 de galerii, 21 de curatori şi un număr impresionant de artişti din Estul Europei. Din catalogul curated_by am extras o parte din analiza realizată de către criticul de artă vienez. Iniţiat de către departure-Creative Agency a Municipalităţii Vienei (ceva de neimaginat pentru Primăria Bucureştiului, de exemplu!), curated by a investigat în 2011 transformările Europei ultimilor ani, Viena funcţionînd precum un liant cultural pentru locuri precum Budapesta, Bucureşti, Cluj, Istanbul, Cracovia, Varşovia, Ljubljana, Praga, Riga, Sofia, Tallinn, Tbilisi, Vilnius, Zagreb. Titlul – parafrază la Hitchcock, East by South West – „reflectă statutul Vienei, în diferite momente ale istoriei europene, de avocat al culturii şi artei contemporane din spaţiul Europei de Est“. Dar nu înseamnă asta oare căutarea, de către Vest, a unui nou rol dominant?

Un discurs precum acesta, de „unificare“ a Europei, pare deja unul suprasolicitat şi suprasaturat: instituţiile vestice realizează, de douăzeci de ani încoace, megaretrospective dedicate artei estice şi identifică figuri artistice istorice venite din ţările estice, figuri ce ajung rapid să facă o carieră internaţională. Christoph Thun-Hohenstein, directorul curated by, pune aceste probleme încă actuale, legate de receptarea şi înghiţirea occidentală a Estului: „Sistemul de artă global a împresurat aceste ţări, selectînd ceea ce este comercial «exploatabil» pentru o audienţă internaţională şi arătînd în bienale şi simpozioane platforme «atractive» şi critice la adresa pieţei de artă“, dar iniţiativa sa o vede precum o colaborare sistematică între cele mai bune galerii vieneze şi importanţi curatori internaţionali, cu scopul de a arăta relevanţa artei acestei arii geografice, multitudinea de discursuri pe care ea le provoacă, discursuri ce pot deschide o nouă analiză a conceptului de modernitate, într-un centru cultural precum Viena. Unele dintre expoziţiile cele mai dense şi care au vizat artişti din România au fost „Communism never happened“, curatoriată de către Ami Barak la Galeria Charim (artişti: Mircea Cantor, Călin Dan, Adrian Ghenie, Iosif Király, Victor Man, Olivia Mihălţianu, Ciprian Mureşan, Ioana Nemeş, Şerban Savu), „Material culture“ a artistelor Anetta Mona Chişa şi Lucia Tkácˇová (Galeria Christine König, curator Dessislava Dimova) şi „Actual“ la Galeria Mezzanin. Aceasta din urmă, curatoriată de către artistul Ion Grigorescu, îi avea pe artiştii Vladimir Bulat, Ghenadie Popescu (Republica Moldova), Florina Coulin, Ovidiu Feneş, Andrei Gheorghiu, Paul Gherasim, Nicu Mihali, Ghenadie Popescu, Bogdan Vlăduţă, Peter Alexander. „Actual“ mi s-a părut o expoziţie importantă, pentru că îl are pe Ion Grigorescu, de data aceasta în poziţia de curator, şi pentru că artistul român este la ora actuală una dintre figurile româneşti, aparţinînd generaţiei ’70, cele mai discutate şi cele mai circulate internaţional.

Ion Grigorescu „Actual“

În ultimele două luni, mi s-a întîmplat să îl văd pe Ion Grigorescu în două spaţii şi două ipostaze diferite. La Viena şi în Pavilionul României de la Veneţia, în cadrul celei de-a 54-a ediţii a Bienalei de artă. Dacă prima expoziţie s-a încheiat la începutul lunii iulie, Bienala este deschisă pînă pe 28 noiembrie. La Viena îl regăsim pe artist într-o expoziţie în care, discret, orchestrează totul. Cea de-a doua imagine a sa, la Veneţia, este – în schimb – a unui Grigorescu prezentat precum o figură istorică, un Grigorescu exponent al avangardei estice.

Deşi artistul nu este prezent în galeria vieneză cu nici o lucrare, expoziţia în sine devine o operă, prin modul în care lucrările se înlănţuie înăuntrul ei, prin declaraţia de credinţă a artistului, prin biografiile subiective scrise rînd cu rînd de către artist. Grigorescu îşi joacă rolul ambiguu de participant şi martor: este martorul lucrărilor unor artişti în care crede şi în acelaşi timp e participantul activ, dumnezeul expoziţiei, cel care o asamblează. Într-o analiză pe care curatoarea slovenă Zdenka Badovinac i-o face la începutul anilor 2000, aceasta spune că, în performanţele lui, Ion Grigorescu îşi explorează propriile limite ale corpului şi propria intimitate, iar unica lui audienţă este camera de luat vederi. De data aceasta, vorbim tot de explorări în intimitate – box cu camera de luat vederi –, dar Grigorescu devine intermediarul acestor lucrări şi ne aşază pe noi în poziţia auditorului.

Artiştii săi sînt, fiecare în parte, evadaţi, detaşaţi dintr-un loc în celălalt. Asta împart cu el, acest soi de scăpare de lume, fuga continuă şi evadarea în artă şi din artă către altceva. Dar ceea ce îi deosebeşte de el este fuga de locul originar – fie în Vest, fie în România –, aceasta îi face să fie veşnic dezrădăcinaţii şi outsiderii. Dacă la Grigorescu vorbim de acea opţiune de a nu emigra în perioada comunistă pentru că „acasă e mai greu“ să-ţi practici arta, iar arta pentru el este refugiul ultim, la o parte dintre artiştii săi vorbim despre plecare şi despre apărarea individualităţii prin emigrare, aşa cum spune chiar Grigorescu. Acesta este cazul lui Vladimir Bulat, al lui Andrei Gheorghiu sau al Florinei Coulin. Dar pentru fiecare în parte arta este teritoriul de exprimare a libertăţii. Oriunde ai fi în lume, esenţial este să te simţi liber să îţi practici arta. Arta ca teritoriu al tuturor deteritorializărilor – aceasta este una dintre lecţiile pe care vrea să le dea Ion Grigorescu.

Şi astfel, o nouă idee de modernitate, desprinsă de obosita tiranie istorică a fatalităţilor geografice Vest-Est-Sud, ar putea începe să vadă lumina zilei, „coborînd“ arta la nivelul nevoilor elementare ale omului şi lăsînd-o liberă să-şi exercite virtuţile eliberatoare şi formatoare.

Daria Ghiu este critic de artă.

Foto: Bogdan Vlăduţă, "Autoportret gol al lectorului prin Universitatea Naţională de Arte"

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Nicușor Dan, conferință de presă la Palatul Cotroceni Inquam Photos / George Călin
Nicușor Dan, vizită în Finlanda. Întrevedere cu premierul Petteri Orpo și reprezentanții companiilor din domeniul industriei de Apărare
Nicușor Dan efectuează, pe 15 și 16 decembrie, o vizită în Finlanda. Președintele va avea o întrevedere cu premierul acestei țări și cu reprezentații companiilor din domeniul apărării, dar și o întâlnire cu membrii ai comunităților românești.
florin prunea
Mirel Radoi (Sportpictures) jpg
Mirel Rădoi este de negăsit, după plecarea de la Universitatea Craiova. Oltenilor le merge bine fără fostul antrenor
Universitatea Craiova s-a impus duminică seară la Sibiu, 3-0 cu Hermannstadt, și s-a apropiat la două puncte de liderul Rapid.
horoscop 4 august jpg
Zi excelentă pentru o zodie de foc! 15 decembrie aduce noroc, reușite și vești bune pentru acești nativi
Zi de aur pentru o zodie de foc! 15 decembrie aduce noroc, reușite și vești excelente pentru acești nativi.
Donald Trump și Vladimir Putin în Alaska FOTO AFP
Cum a devenit lumea lui Putin o cameră de ecou. Riscuri pentru Donald Trump
Generalii spun că toate obiectivele războiului vor fi atinse. Economiștii insistă că economia Rusiei va rezista mai bine decât cea a Ucrainei, în ciuda sancțiunilor. Iar președintele american Donald Trump afirmă că Rusia este mult mai puternică și că Kievul nu mai are cărți de jucat.
fost presedinte brazilia jair bolsonaro AFP jpg
Zeci de mii de manifestanţi din Brazilia se opun reducerii pedepsei fostului președinte Bolsonaro, condamnat la 27 de ani de închisoare
Zeci de mii de oameni au ieşit duminică, 14 decembrie, pe străzile din Brazilia pentru a protesta faţă de dorinţa parlamentului brazilian de a reduce pedeapsa fostului preşedinte de extremă-dreapta Jair Bolsonaro, condamnat la 27 de ani de închisoare pentru tentativă de lovitură de stat.
Diana Buzoianu, ministrul Mediului FOTO gov.ro
Moţiune simplă la Senat împotriva Dianei Buzoianu: „100.000 de români condamnaţi la sete şi boală sub privirea complice a ministrei Mediului”
Senatul va dezbate şi supune votului, luni, 15 decembrie, moţiunea simplă iniţiată de AUR intitulată „Prahova sub asediu. Peste 100.000 de români condamnaţi la sete şi boală sub privirea complice a ministrei mediului, Diana Buzoianu”.
cenaj jpg
Ninel PEIA FOTO FB NINEL PEIA jpg
Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresişti la guvernare”, dezbătută şi supusă votului în plenul reunit al Parlamentului
Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare - fără progresişti la guvernare”, prezentată de chestorul Senatului Ninel Peia (AUR) în urmă cu o săptămână, va fi dezbătută şi votată luni, 15 decembrie, în plenul reunit al Parlamentului.