Convertirea la propria religie

Publicat în Dilema Veche nr. 656 din 15-21 septembrie 2016
Convertirea la propria religie jpeg

În secolul trecut, întîlnirea religiilor era o temă prosperă. De la sfîrşitul secolului al XIX-lea, conştiinţa occidentală se deschide spre tradiţiile extraeuropene. Alături de construirea orientalisticii şi a ştiinţei religiilor, apare un interes cultural şi spiritual pentru geografia religioasă a lumii. Apare sentimentul mai larg împărtăşit că între religii e firesc să existe dialog, că toate au ceva de spus celorlalte despre ţinta care le mobilizează.

După ce al Doilea Război Mondial şi-a purtat soldaţii prin toate colţurile lumii, prezenţa altor religii în mediile occidentale a sporit. În anii ’60, dorinţa de a înţelege fenomenul religios universal, sentimentul că această înţelegere te poate ajuta să-ţi pătrunzi mai bine propria credinţă – sau să-ţi construieşti propria spiritualitate – clocotea în universităţile americane. Dacă hermeneutica lui Mircea Eliade a avut o excepţională vibraţie, asta s-a datorat calităţii ei înnoitoare, dar şi aşteptării/receptivităţii tinerilor americani din epocă. Tot în anii ’60, Conciliul Vatican II a „oficializat“ deschiderea creştinismului occidental spre celelalte religii. Gesturile de colegialitate, întîlnirile ecumenice de rugăciune, dialogul interreligios au devenit parte din viaţa Bisericilor apusene. Cu o anumită lentoare, creştinismul răsăritean a început şi el să ia seama la diversitatea religioasă. În septembrie 1998 a avut chiar loc la Bucureşti întîlnirea „Oameni şi religii“. Învăţaţi să se ferească de vecinii catolici, ortodocşii au putut vedea – stînd alături – ierarhi şi adepţi ai foarte multor religii şi culte, unele exotice. Lumea religioasă – bicromă pînă atunci (noi, „adevăraţi“, vs ceilalţi, „insuficienţi“ ori „inferiori“) – şi-a revărsat deodată policromia în faţa lor. Iar murmurul vorbirilor din jurul ei nu mai era unul ostil, ci binevoitor, un ton la care Biserica Ortodoxă consimţea, lua parte.

Astăzi, în Europa, respectul faţă de diversitatea religioasă se menţine. Dar în prim-plan stă acum neliniştea faţă de migraţia unor musulmani străini de regulile democraţiei liberale. Islamul nu mai înseamnă atît o strălucită filozofie medievală, nici un sufism ale cărui îndrăzneli mistice îţi taie respiraţia. Înseamnă măcelarii Daesh, înseamnă o religie care ar cauţiona tradiţionalismul dur, inegalităţile nedemne, agresivitatea faţă de celelalte credinţe. Tendinţa de a întîlni – cultural şi spiritual – celelalte religii, în speţă islamul, e contracarată de o reacţie de mefienţă, de apărare. Pornirea „expansivă“ către diversitatea religioasă şi, prin ea, către universalul lui Dumnezeu lasă acum locul unei tendinţe de „contracţie“, de concentrare pe universal în forma lui occidentală. Socio-cultural vorbind, inversarea tendinţei e explicabilă, e justificată, e de pus la lucru. Cu condiţia ca această concentrare să nu devină închidere, respingere.

Spiritual vorbind, ceea ce secolul XX ne-a transmis ca atitudine faţă de diversitatea religioasă nu s-a perimat. De la René Guénon la Hein­rich Zimmer, Henry Corbin şi tot cercul Eranos, la Simone Weil, la membrii grupului de la Antim, pentru a i numi doar pe cîţiva, s-a nutrit convingerea că a cerceta celelalte religii în dimensiunea lor internă, vectorială, e benefic pentru înţelegerea propriei tradiţii. S-a adus dovada, nutrită de studiu, că a întîlni universalul divin în alte forme decît cea proprie ne ajută să sesizăm mai fin chipul pe care Universalul îl are în propriul spaţiu. În fond, de vreme ce Dumnezeu îţi adresează – pe direcţia religiei tale – chemarea spre transcendenţa Lui, eşti în­tr un fel îndemnat să recunoşti această transcendenţă şi sub alte chipuri, pe care El însuşi şi le dă. Eşti îndemnat să iei act de nemărginirea Lui semnificată de diversitatea religioasă. Conştiinţa dăruirii Lui, care nu acceptă limite mundane, te poate face, de altfel, mai sensibil la scandalul pe care – în orice religie – îl reprezintă fundamentalismul agresiv, închiderea lui Dumnezeu într-o ideologie şi, mai grav, contrafacerea religiei ajunsă pretext pentru crimă.

A întîlni colegial – şi lucid – diversitatea religioasă nu conduce la adoptarea altei religii ori la relativism. Ci la cîştigarea unui spor de limpezime cu care să înaintezi mai viu în propria credinţă. O religie e, în ea însăşi, deplină „dacă e urmată pînă la capătul spre care e direcţionată“, spunea A.K. Coo­maraswamy, „dar nici un drum nu e aşa de simplu încît să nu poată fi luminat ici şi colo de alte lumini decît cea a lămpii pelerinului, de vreme ce lumina fiecărei lămpi este doar refracţia Luminii luminilor“.

În plin Ev Mediu, ceva similar răzbate printre rîndurile unui cruciat intelectual. E Ramon Llull (1232-1315), căruia Universitatea din Bucureşti îi dedică un seminar internaţional în octombrie. Aristocrat şi poet trubaduresc, o viziune a lui Christos răstignit îl transformă într-un „nebun întru Dumnezeu“. Un nebun studios, teolog, filozof, mistic, care învaţă araba şi susţine constituirea de colegii unde să se studieze iudaismul şi islamul. Care călătoreşte şi scrie neîncetat (configurînd astfel limba literară catalană). Toate acestea pentru a-i converti la creştinism pe ceilalţi monoteişti (atît de prezenţi în Mallorca natală). Or, care e procedeul proaspătului angajat în opera de convertire? Prima lui scriere, Cartea păgînului şi a celor trei înţelepţi (tradusă de Jana Matei în colecţia „Biblioteca de cultură catalană“, Meronia, 2010), e o parabolă situată într-un tărîm cu simbolism intelectual. Un „păgîn“ filozof ia drumul pădurii, apăsat de finitudinea condiţiei umane. Trei „înţelepţi“, cîte unul pentru fiecare religie, „ies din oraş“ – vorbind despre credinţele lor – şi ajung la Fîn­tîna Înţelegerii. Acolo vor afla regulile dialogului consistent al credinţelor. În faţa omului disperat, fiecare îşi înfăţişează propria religie. Fericit că există vaduri către transcendent, filozoful se decide să adopte una dintre legi. Iar aici intervine o întorsătură care lansează convertirea spre deschis.

Cei trei înţelepţi se retrag, îl lasă singur pe cel ce va alege. Se întorc în cetate, propunîndu-şi să se întîlnească mereu pentru a-şi continua discuţiile cu atenţie curtenitoare şi cu consistenţa cîştigată la Fîntîna Înţelegerii. De ce au plecat, lă­sîndu l singur pe cel ce va alege? Tocmai pentru ca, spun ei, dezbaterea lor să nu aibă sfîrşit. Aşadar, tocmai pentru ca credinţa fiecăruia să nu se închidă într-o formulă teologică, ci să rămînă cale: intelectuală, spirituală, noetică. Nu superioritatea unei tradiţii faţă de celelalte pare a fi aici în cauză. Ci revelarea de sine a divinului în cele trei şi progresul înţelegerii umane. Cît despre omul singur, el e lăsat liber pentru ca, în discreţia intimităţii cu divinul, să pornească pe o cale…

După mine, „convertirea“ nu se referă atît la el, cît la cei trei înţelepţi care „se întorc“ fiecare spre propria tradiţie ca spre o înaintare nesfîrşită. Care „se întorc“ spre beneficiul dialogului credinţelor.

P. S. Cît despre islam, Coranul are declaraţii nete privind diversitatea religioasă. Printre care aceasta (5, 48, trad. George Grigore): „Noi am hotărît fiecăruia dintre voi o lege şi un drum. Dacă Dumnezeu ar fi vrut, ar fi făcut din voi o singură adunare, însă El a vrut să vă pună la încercare prin darul ce vi l-a făcut. Întreceţi-vă unii cu alţii în cele bune. Întoarcerea voastră, a tuturor, va fi la Dumnezeu…“ 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase. Cea mai recentă carte publicată e Modelul Antim, modelul Păltiniş. Cercuri de studiu şi prietenie spirituală, Humanitas, 2015.

Foto: Ramon Lull, wikimedia commons

Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)
image png
Acceptăm prinți!
Termenul „sindromul Cenușăreasa” a fost folosit pentru prima dată de dr. Peter K. Lewin într-o scrisoare către Canadian Medical Association Journal, în 1976.
image png
Mama și tarabele
Mama, deși avea gusturi mai nobile și, atunci cînd se juca, îi plăcea să se joace mai luxos, înțelegea și nevoia mea de kitsch-ul nu chiar dulce, ci simpatic.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.