Autoritarismul românesc

Publicat în Dilema Veche nr. 381 din 2 - 8 iunie 2011
Autoritarismul românesc jpeg

Într-un articol publicat acum cîţiva ani, făceam, la un moment dat, o constatare ce mi s-a părut ulterior puţin exagerată. Spuneam atunci că ar trebui să vedem în Ceauşescu o gigantică tumoră care, odată „operată“ (prin „ablaţia“ revoluţionară), a diseminat rapid, la distanţe mari de locul iniţial, în forma unor tumori mai mici, dar mai nocive decît excrescenţa-mamă. Mai exact, în decembrie 1989, Ceauşescu dispărea ca speciment unic, lăsînd totuşi loc unui şir interminabil de Ceauşeşti mai mici – clone miniaturale, răspîndite malign pe trupul secătuit al încercatei noastre patrii. Am avut senzaţia însă că, elaborînd un astfel de silogism, săream cumva calul. România devenise, între timp, membră NATO şi UE, liberalismul făcuse progrese pe toate palierele vieţii sociale, iar noile generaţii studiau comunismul la şcoală, ca pe un fenomen definitiv clasat. 

Astăzi, sînt nevoit să revin la acea observaţie grăbită şi, aprofundînd-o, să-i remarc – în ciuda tuturor obiecţiilor de formă care i s-ar putea aduce – validitatea incontestabilă de fond. „Tumora originară“ Ceauşescu a metastaziat în corpul societăţii româneşti actuale, declanşînd ceea ce ar trebui numit – paradoxal, admit – „ceauşismul post-ceauşist“. Într-un anumit sens, el este ceauşismul adevărat, autentic, experimentat la nivel de esenţă mentalitară, identitară, şi nu doar la cel de structură, cum se întîmpla înainte de 1989. Tipologia ceauşescului, dacă-mi e permisă o asemenea substantivare, a intrat, abia după două decenii de la „ablaţie“, în fiinţa noastră de adîncime, în exerciţiul nostru existenţial de ansamblu. În mod uşor absurd, înainte de Revoluţie, avîndu-l pe Ceauşescu în frunte, România se încăpăţîna să funcţioneze – în planul identităţilor colective – ca un organism sănătos, ce-şi „colectează“ răul într-un singur loc, la nivelul conducerii, la „centru“, unde gîngăveala şi stupiditatea clasei (comuniste) „coordonatoare“ era dispreţuită, ridiculizată şi, pînă la un punct, izolată, ca impact psihologic, de marea masă a populaţiei. Ceauşescu şi ai lui reprezentau duşmanul comun. Exista între noi, ceilalţi, o solidaritate robustă şi necondiţionată, nerostită neapărat, dar sugerată constant printr-o gestică elaborat-simbolică. Oamenii aveau impulsul civilităţii şi, obosiţi de retorica autoritaristă generală, practicau jocul democratic pe falii mici, clandestine, ce constituiau supapele evadării din spaţiul concentraţionar. Ne simţeam adesea călăuziţi de generozitate, aveam fiorii unei stări de complicitate universală, vorbeam codificat şi ştiam – dincolo de suspiciunea turnătoriei, devenite, e drept, un fel de patologie naţională la români – că undeva, în subteran, freamătă o fraternitate latentă, aptă de a schimba, fie şi într-un viitor incert, destinul nostru istoric (sublimul „stării“ respective a fost atins în zilele Revoluţiei propriu-zise!). Dacă Ceauşescu supravieţuise atîta timp pe palierul discursivităţii publice, neverosimil, în cel al percepţiei mentaliste el se transformase în cenuşă cu mult timp înainte de 1989, tocmai în virtutea amintitei solidarităţi populare şi a unităţii tăcute dintre oprimaţi. Numai cei care au trăit acei ani oximoronici pot înţelege subtilitatea unei asemenea curiozităţi. 

Astăzi, prin contrast – unul, fără îndoială, nefericit –, situaţia a ajuns perfect opusă. Discursul se vrea european, în timp ce, în planul identităţilor comunitare şi al mecanismelor publice, bătrînul Ceauşescu a înviat într-o multitudine de Ceauşeşti mai mult sau mai puţin diriguitori. Am chiar bănuiala că, dacă nu ar fi fost resuscitat de modul nostru de gîndire paseist şi patetic, el (Ceauşescu) ar fi trebuit (re)inventat. Se pare că, în absenţa lui, echilibrul tipologic-identitar românesc intră pe panta unei iremediabile prăbuşiri. Vechiul autoritarism, cu precădere, a revenit în forţă, luînd nu numai profil de modus operandi, ci şi de modus vivendi. Experimentul ceauşistic a iradiat în segmentele principale comunitare, derulîndu-se, cum spuneam, ca proces tipologic. Nu ne mai raportăm la un Ceauşescu singular şi bine delimitat, ci ne lovim de Ceauşeşti nediferenţiaţi, răspîndiţi haotic pe întregul interval. În România contemporană, nu mai poţi iniţia un dialog minim cu diversele compartimente ale existenţei sociale, că pătrunzi, volens-nolens, într-un sistem de restricţionări cu prototip ceauşist. Accesul la un birou/ghişeu/serviciu/departament oarecare este cenzurat de fantomele vechii autorităţi dictatoriale. Orice şef de scară retrăieşte în prezent, mnemotehnic, deliciile de coordonare ale Marelui Cîrmaci. Femeile de serviciu din instituţii dau directive şi te cheamă la ordine, iar secretarele sînt inexpugnabile autorităţi de fundament sistemic. Directoraşii abia îi văd pe cei din faţa lor, copleşiţi fiind de propria-le importanţă. Individul obişnuit nu mai face un pas fără a fi strivit de palma gigantică a nu-ştiu-cărei „notabilităţi“. Nu mică mi-a fost mirarea deunăzi, intrînd în ghereta portarului unei anumite instituţii şi întrebînd unde se află biroul X, să-l văd pe individul somnolent dinăuntru cum ridică o privire piezişă şi zice: „Drrragă tovarrăşe şi prretine, mai întîi faci cerrerre şi după aceia întrrebi! Altfel, vei fi arrestat!“. Ultima propoziţie (sacadată) a fost însoţită de un gest entuziast, cu mîna în aer, sugerînd proiecţia către viitor. Am ieşit năucit şi mi-am dorit, o clipă, să smulg drapelul tricolor, de la uşa clădirii, pentru a-l (re)decupa, sănătos, la mijloc.

Codrin Liviu Cuţitaru este prof. dr. la Facultatea de Litere a Universităţii din Iaşi (Catedra de Engleză). Cea mai recentă carte publicată: Istoreme, Editura Institutul European, 2009.

Cum ne pregătim pentru Paște jpg
Cum ne pregătim pentru Paște
Masa de Paște este un moment special în care familia și prietenii se adună pentru a sărbători și a petrece timp împreună.
credite jpg
Ce putem face atunci când avem nevoie de un credit rapid?
Dacă te confrunți cu diferite situații financiare urgente, care nu pot fi amânate, trebuie să știi că sunt mai multe modalități prin care poți lua credite rapide.
Sanatatea ficatului  Cum identifici semnele unui ficat bolnav jpg
Sănătatea ficatului: Cum identifici semnele unui ficat bolnav
Ficatul este un organ vital în corpul omului, fiind implicat în sute de procese, printre care: digerarea alimentelor, eliminarea deșeurilor din organism și producerea unor factori de coagulare care facilitează circulația sângelui.
Rolul esential al adjuvantilor in optimizarea pesticidelor jpg
Rolul esențial al adjuvanților în optimizarea pesticidelor
Condițiile de mediu, intemperiile, buruienile, precum și bolile și dăunătorii plantelor reprezintă tot atâtea provocări pentru fermierii moderni.
IMG 20240408 WA0011 jpg
Casa Memorială „Amza Pellea”, din Băilești, a fost redeschisă publicului
Manifestările dedicate cinstirii memoriei îndrăgitului actor român, născut în inima Olteniei, au debutat pe 6 aprilie, pe scena Teatrului Național Marin Sorescu din Craiova, locul în care și-a început fascinanta călătorie în lumea artistică.
pompy ciepła (2) jpg
Pompe de căldură - utilizarea, funcționarea și tipurile acestora
În ultimii ani, pompe de căldură s-au remarcat intre dispozitivele utilizate în sistemele moderne de încălzire.
header piese jpg
Sfaturi pentru conducătorii care apreciază piese auto online de calitate și serviciile unor profesioniști
Achiziționarea de piese auto online poate fi o modalitate convenabilă și eficientă de a-ți repara sau întreține mașina.
masa de paste jpg
Cum să aranjezi o masă festivă perfectă: trei sfaturi utile
Nu mai este mult până la sărbătorile de Paște. Chiar dacă poate părea cam devreme să începi pregătirile de sărbătoare, poți începe planificarea de pe acum dacă vrei să-ți impresionezi invitații.
caine in vacanta jpg
Cum să îți pregătești câinele pentru călătorii: 6 sfaturi pentru o vacanță fără probleme
Te pregătești să pleci în prima vacanță alături de câinele tău? Experiența de a pleca într-o călătorie cu cel mai bun prieten al tău poate fi una inedită, care te va încărca cu amintiri plăcute.
image png
Lumea în care trăim
Trăim ceea ce poartă numele de „marea epuizare”.
image png
Flori, lumi și profesoare
Flori le-am dus de cîte ori am avut ocazia, la propriu sau la figurat.
image png
Cît de puțin ne lipsește...
Zic alți psihologi: nu pierde copilul interior, „accesează-l”, joacă-te, have fun! Aiurea!
image png
Zoe, fii feminină!
În prezent, cînd vorbim despre feminism, nu ne mai raportăm la structura rațională a lui Beauvoir, ci la extremismele de tipul Solanas.
p 20 Aleksei Navalnîi WC jpg
O întrebare greu de ocolit
Pentru noi, astăzi, răul şi suferinţa nu sînt doar mari teme teoretice. Nici nu se limitează la experienţa lor privată.
image png
Tîlcuirile tradiției isihaste
O luminoasă excepție de la această triumfală decadență e de găsit în lucrarea Părintelui Agapie Corbu.
1038 21a centrul comunitar din Chiojdu, 2023 jpg
Arhitectura interesului public
Arhitectura interesului public reprezintă o dezvoltare rizomatică orizontală la nivel local.
p 24 M Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
Un preot din Spania, împreună cu partenerul său, au fost arestați pentru că ar fi făcut trafic cu Viagra.
image png
Pe ce te bazezi?
Pe măsură ce avansez în vîrstă, tind să cred că ceea ce numim intuiție se bazează pe experiența noastră de viață.
image png
De primăvară
Florile înșiruite mai sus se vindeau pe stradă, din loc în loc, înveselind-o. Schimbînd-o.
image png
Școli private, școli de fițe?
Nu se schimbase nimic, eram din nou o guvernantă „creativă”.
p 20 Valentina Covaci jpeg
Cum vorbim despre Dumnezeu
Merită să explorăm ce spune asta despre societatea noastră și despre discursul public din România.
image png
Călătorii în istoria cultului
A doua carte este o monografie asupra unui obiect liturgic esențial, pe care doar slujitorii îl pot vedea în altar: Antimisul. Origine, istorie, sfințire (Editura Basilica, 2023).
p 21 Geneva WC jpg
Nostalgii helvete
Job-ul (le petit boulot) pe care mi l-am dorit cel mai mult a fost cel de asistent plimbat căței genevezi.
p 24 M  Chivu 2 jpg
Cu ochii-n 3,14
● Un gunoier își dirijează colegul de la volanul autospecialei: „Dă-i, dă-i, dă-i! / Dă-i, că merge, dă-i!”. O versificație relativ salubră. (M. P.)

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.