⬆
La zi în cultură
Pagina 91

Ramon Llull, BIEFF
Ramon Llull, Cartea Păgînului şi a celor trei înţelepţi (Editura Meronia, 2010, trad. Jana Balacciu Matei), tratatul celebru din secolul al XIII-lea al lui „Doctor Illuminatus“ în care un evreu, un creştin şi un musulman pledează pentru propriile adevăruri, dar mai ales pentru dialog şi toleranţă. (Simona Sora)

De la podul de flori la puntea de cărţi
Relaţiile (culturale şi nu numai) României cu Moldova sînt parazitate de un patriotism romantic, care se exprimă în sloganuri sforăitor-festiviste sau nostalgico-resemnate, dar şi, uneori, de cealaltă parte a Prutului, de o atitudine profund românofobă, specifică unei bune părţi a elitelor (post)comuniste rusofile.

Apocalipsa după Farid
Mihai Mihalcea este Farid Fairuz. În subsolul de la subRahova, Mihalcea îşi povesteşte copilăria. „E în stare acum să vă facă să plîngeţi, să vă emoţionaţi, să empatizaţi cu el şi să-i daţi crezare. O să inventeze tot felul de poveşti bazate pe sechelele sale.

Un atlet al conjuncţiei
Îmi aduc aminte perfect cînd l-am întîlnit pentru prima dată pe Dan C. Mihăilescu. Eram în vechea casă a lui Malaxa din Aleea Alexandru (proaspăt repatriată după o lungă experienţă elveţiană care mă schimbase – în bine, ziceam eu atunci), lucram de puţin timp la Dilema.

Amintiri din epoca de azi
În timpul protestelor bucureştene din ianuarie 2012, „Manifestul“ pus pe rime de Norzeatic, filmat în alb şi negru, a devenit viralul emblematic al unei anumite părţi din masa celor prezenţi, fizic sau doar virtual, în Piaţa Universităţii. Cariera acestui MC se suprapune pe aproape întreaga istorie a hip-hop-ului fabricat în România.

„O poveste care sper să ajungă la cît mai mulţi oameni“
E vorba despre un tînăr de aproximativ 30 de ani, care decide ca în noaptea de revelion să se despartă de iubita actuală, fiind nemulţumit de relaţia lor. Porneşte în aceeaşi noapte în căutarea unei foste iubite, pentru că are senzaţia că ea este, de fapt, marea sa dragoste. Rămîne de văzut dacă are dreptate sau nu.

Ieşit din rîndul „filmelor cu proşti“
Eminenţă a aşa-numitului „New Hollywood“ al anilor ’70, contribuitor la transformarea unora dintre vechile reguli ale jocului în cele după care se joacă şi acum, William Friedkin e totodată un regizor aproape neamploaiabil din perspectiva Hollywood-ului conglomerat al zilelor noastre.

Poetul, complice al tăcerii
O constatare tristă: între ultimul titlu antum (volumul de proză scurtă T de la Trezor, apărut în anul 2000) şi primul volum tipărit postum (antologia poetică Jucătorul de şah alcătuită de Gellu Dorian în anul 2011) s-au scurs 11 ani!

Jurnal de lectură. Un Don Juan al cărţilor
Alberto Manguel e cititorul-scriitor prin excelenţă. Trăieşte citind şi scrie făcînd un necontenit apostolat al lecturii. O vreme i-a citit lui Borges (cînd Borges ajunsese aproape orb), apoi a transformat lectura într-o gimnastică respiratorie de zi cu zi.

„Arta nu are nevoie de unanimitate“ – interviu cu regizorul Cristian MUNGIU
"Cel mai greu a fost să înscenăm secvenţele de violenţă fizică şi mentală. Dacă nu găseşti dozajul şi abordarea precise, rişti să te simţi penibil, stingher, neadecvat. Ca să poţi interpreta adecvat suferinţa, tulburarea, violenţa, trebuie să îngădui ca, într-o măsură, aceste stări să te afecteze cu adevărat pe tine ca persoană, ca actor."

Dumitru Crudu, SoNoRo, O.Children, Lights out!
Interviul cu Dumitru Crudu luat de un cristian pentru Observator cultural nr. 390, cu toate poveştile lui autentice de bibliotecă basarabeană, de fracturism fracturat, de tinereţe (cînd voia să se tundă ca Mircea Dinescu şi-l refuzau toate frizeriţele din Moldova), de poezie adevărată şi de moarte asumată. De neratat. (Simona Sora)

Criza economică şi crizele democraţiei
Între libertatea presei şi bunăstarea unei ţări există o relaţie de determinare. Cu cît o ţară este mai bogată, cu atît presa e mai liberă. Sigur, această relaţie nu e valabilă peste tot în lume, însă ea poate fi atestată în peisajul european.

Criza de identitate la FNT (II)
Festivalul Naţional de Teatru s-a încheiat cu o surpriză. Premiul instituit peste noapte – „la solicitarea Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru (AICT/IATC)“, după cum ni se comunică – a ajuns la două producţii independente cu tematică socială.

Ce este o familie?
Sînt foarte rari scriitorii pe care nu-i poţi citi altfel decît în întregul lor: cu toate cărţile pe care le-au scris, cu toate însemnările, eboşele, jurnalele (la care ai acces), cu toate comentariile (profunde sau tembele) despre ei, cu biografie şi cu literaratură, cu tot şi toate.

Solo
În biologie, muzică şi politică, lucrurile evoluează prin cladogeneză (cînd o specie se ramifică) şi anageneză (cînd o specie e înlocuită de o formă mai evoluată a sa). A fi mai evoluat nu înseamnă a fi mai puternic, mai deştept sau mai sofisticat, ci mai adaptabil.

„Întrebări despre viitor“
Ni s-a părut mult mai relevant să vedem ce crede publicul nostru decît să prezentăm un colaj de imagini din spectacolele invitate la festival. Cred că e important să arătăm că sîntem interesaţi de ceea ce gîndesc clujenii şi chiar să le promovăm gîndurile.

Praznic la moartea sfintelor motoare
Enfant terrible al cinema-ului francez optzecist, regizorul Leos Carax (numele e o anagramă a prenumelor lui reale, Alex şi Oscar) este un showman debordant şi un neoromantic deloc sfielnic, cu o evidentă investiţie sentimentală în mistica cinema-ului-ca-magie.

Debut la preţ redus
M-am bucurat să aflu că volumul premiat la ediţia de anul acesta al concursului de manuscrise al USR este de proză scurtă. Bucuria însă n-a ţinut mult, căci Preţul corect, cartea de povestiri a Constanţei Roşoiu (n. 1978), este, în cele mai bune pagini ale sale, mediocră.

Scrisorar
Primele patru pagini ale romanului te lasă năuc. E vorba de prima scrisoare a ei (Saşa) către el (Volodia) şi de prima scrisoare a lui către ea. Enunţuri cu viraje strînse, întorsături din condei făcute cu iuţeala sclipitoare a păstrăvului, un strop de sibilinism melancolic, o discretă ambiguitate a plasării în timp.

„Urăsc ideologiile“ – interviu cu regizorul Elia SULEIMAN
Născut în 1960, Elia Suleiman este cunoscut pentru „trilogia palestiniană“: Chronicle of a Disappearance (1996, Premiul pentru debut la Veneţia), Divine Intervention (2002, Premiul Juriului şi Premiul FIPRESCI la Cannes) şi The Time That Remains (2009), filme care au fost proiectate la Festivalul „Les Films de Cannes à Bucarest“.

„Televiziunea adînceşte criza culturală“ – interviu cu regizorul Matteo GARRONE
A fost asistent de imagine, înainte de a se apuca de pictură, apoi de regie. Matteo Garrone (n. 1968) a regizat Gomorra (2008) şi Reality (2012), ambele distinse cu Marele Premiu la Cannes. Filmul Reality a fost proiectat cu ocazia Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest“.

Jurnal de lectură, SoNoRo, Gala Brătescu
La Salonul de Proiecte (pe Calea Moşilor nr. 62-68) puteţi vedea, pînă pe 2 decembrie, expoziţia „Geta Brătescu: atelierele artistului“. Găsiţi acolo cîteva dintre lucrările reprezentative ale artistei, bine ambalate teoretic & contextual. Un moment rar, de neratat. (Matei Martin)

Obama & Romney: cărţile prezidenţiale
Ce citesc Romney şi Obama? Care sînt cărţile care i-au format pe cei doi principali candidaţi la preşedinţia americană? Mai multe ziare americane au încercat să facă un profil intelectual al celor doi din perspectiva bibliografiei parcurse. Barack Obama ar fi un „devorator de cărţi“, ne asigură Time.

Criza de identitate a FNT (I)
Ca şi anul trecut, ca acum doi ani şi cam de cînd a început celebra criză mondială care e vinovată pentru orice (indolenţă, prostie, indiferenţă, nepricepere, rea intenţie etc.), Festivalul Naţional de Teatru a stat sub semnul incertitudinii financiare şi doar încăpăţînarea organizatorilor a făcut ca această ediţie să existe.

Tabloul cu două languste
Dacă m-aţi întreba care este romanul – dintre toate romanele scrise vreodată – pe care mi-aş fi dorit să-l scriu, răspunsul ar fi (luna asta, cel puţin): Piaţa Diamantului de Mercè Rodoreda. Nu Don Quijote, nici La umbra fetelor în floare, nu Învierea, nici chiar Memoriile lui Hadrian sau Străveacul.

După douăzeci de ani
Pentru John Joseph Lydon – puteţi să-l numiţi la fel de bine Johnny Rotten –, drumul de la anarhie la untul pe pîine a trecut prin una dintre cele mai interesante formaţii din epoca de după pulverizarea zgomotoasă a Sex Pistols-ului şi a genului muzical căruia i s-a circumscris. Public Image Ltd. e numele ei.

Dialog vizual
Pe cei trei artişti – Ungureanu, Anghelescu şi Preda (UAP) – nu-i leagă aparent nimic. Nu formează un grup, pentru că vremea grupurilor a trecut, şi nici un subiect comun, pentru că fiecare expune în propriul spaţiu fără ca lucrările să se amestece. Sînt ca locatarii unui bloc.

Ars combinatoria 007
De obicei, regizorii Bond-urilor au fost nişte simpli administratori de manej sau şefi de şantier, şi nu nişte artizani interesaţi de fineţuri. Skyfall este primul episod regizat de un artizan cu pretenţii – Sam Mendes. Şi lucrul acesta sare – plăcut – în ochii apreciatorului sau apreciatoarei de cinema.

„Toată muzica îşi trage rădăcinile din dragoste“
Ensemble Raro a fost creat de patru tineri muzicieni, în 2004, şi reuneşte şapte naţionalităţi: letonă, germană, română, rusă, britanică, austriacă şi japoneză. Cei patru artişti şi-au făcut timp, înainte de începerea festivalului SoNoRo, să ne răspundă la cîteva întrebări.

Cuba cotidiană
Cuba continuă e o declaraţie de dragoste în cuvinte şi imagini, nu are o agendă. Or, această lipsă de interes pentru temele mari şi preocupare pentru (supra)vieţuirea cotidiană încarcă paginile, deopotrivă cu text şi cu fotografii, de o mare înţelegere a acelei lumi.

În livadă, rîndunicile
În 1997, britanicul Peter Hobbs era proaspăt absolvent de Oxford şi se pregătea pentru o carieră diplomatică în Orientul Mijlociu. Omul însă a ţinut să dea mai întîi o raită prin Pakistan – aşa, de amorul aclimatizării –, lucru ce avea să se termine prost, cu o boală grea, de care nu avea să scape decît după ani lungi de suferinţă şi solitudine.

„Cînd lucrezi cu noile tehnologii, eşti mereu în criză“
Fundaţia Culturală META organizează la Bucureşti, în perioada 11 octombrie – 11 noiembrie, Bienala Tinerilor Artişti. Ediţia din acest an, a cincea, se desfăşoară sub titlul „Overlapping Biennial“ şi are la origine un proiect curatorial de artă contextuală.

Maşina lumii, Led Zeppelin, Tuxedomoon
Maşina lumii de Carlos Drummond de Andrade – o antologie edificatoare din poezia celui mai important poet modernist brazilian, autorul acelui poem care a împărţit Brazilia „în două categorii mentale“: „În mijlocul drumului era o piatră / era o piatră în mijlocul drumului / era o piatră / în mijlocul drumului era o piatră“. (Simona Sora)

Cuvinte interzise
Inaugurarea, la Berlin, a unui memorial al Holocaustului împotriva populaţiei sinti şi rome redeschide această veche controversă culturalo-lingvistică. Avem voie, măcar în contextul onorant comemorativ, să vorbim despre „ţigani“? Putem pronunţa acest cuvînt de vreme ce a căpătat, cu timpul, o rezonanţă injurioasă?

eXplore Wim Vandekeybus
Wim Vandekeybus este un fenomen. Luciditatea analitică a artistului flamand devine performativă într-o formulă complexă, vădit ironică. Cel mai recent spectacol, booty Looting, a fost prezentat în cadrul eXplore dance festival care merită pentru acest lucru multe mulţumiri.

Meditaţia celor două steaguri
Nici un poliţist n-ar fi îndrăznit în urmă cu un an să bubuie cu pumnii şi picioarele într-o uşă din Hotel Universal la ora 6 dimineaţa. Pe atunci, în primii ani după 1990, studenţii din Universitate şi mai ales cei de la Litere care conduceau Liga erau lăsaţi în plata Domnului.

Un efort lăudabil
Am trăit mereu frustrarea de a nu fi crescut odată cu Dead Can Dance. Am cumpărat majoritatea albumelor lor retroactiv, cînd trupa era deja un nume, mi-a fost recomandată mai mult decît am apucat să o recomand eu, n-am simţit bucuria de a o descoperi cînd nimeni nu auzise de ea şi de a o da mai departe.

„Înfometaţi de muzică“
Am încercat să nu uităm nici o secundă motivele care ne-au împins iniţial către muzică şi să ne ghidăm mereu după ele. Sînt pure, constante şi nealterate. Atunci, în ziua întîi, nu exista dorinţa de a avea succes sau de a cîştiga mulţi bani.

Suleiman şi Garrone
Alături de regizorul italian Matteo Garrone, regizorul şi actorul Elia Suleiman – descris adesea de presă ca un Buster Keaton palestinian sau ca un Jacques Tati din Nazaret – a fost, anul acesta, invitat de onoare al Festivalului „Les Films de Cannes à Bucarest“.

„Vorbim de fragilitate, dar ce e dincolo de ea?“ – interviu cu Mircea CANTOR
Mircea Cantor nu mai are nevoie de România. România îl urmează însă, orice ar face el, artist al lumii, care, la 35 de ani, ascultă cu un zîmbet de adolescent victorios cum ministrul francez al Culturii îi mulţumeşte la vernisajul expoziţiei personale de la Centrul Pompidou că, în urmă cu 15 ani, a plecat din ţara sa şi a ales Franţa.

Fotografiile excesului
Invitat la Montréal pentru a preda la universitatea UQAM, descopăr expoziţia World Press Photo şi pătrund sceptic în sălile care o adăpostesc. La Paris, vecin cu unul dintre reputatele locuri ale expansiunii fotografice actuale, am ratat numeroase expoziţii, dar aici îmi interzic o asemenea neglijenţă.

Cartuşe din copilărie
Cîştigător al concursului de debut al Editurii Cartea Românească de anul trecut, romanul teoreticianului muzical Andrei Pogorilowski are un personaj relativ asemănător cu cel din romanul fostului violonist Radu Ţuculescu, Femeile insomniacului, roman apărut tot în acest an şi la aceeaşi editură.

Cosmopolis
Te duci cu gîndul mai întîi la Metropolis (SF-ul din anii ’20, apărut şi ca roman, şi ca film mut): oraş futurist, oameni blocaţi în relaţii neomeneşti, criză a societăţii viitorului etc. Era stranie povestea de acolo, dar nu exagerat – SF vintage, ce să-i faci!

Munca onestă, ambiţiile constructive, talentul şi inteligenţa
Vineri, 26 octombrie, începe Festivalul Naţional de Teatru. Ediţia de anul acesta propune o temă centrală, un "Focus" - opera regizorală a lui Silviu Purcărete. E o ediţie aniversară, dar, în acelaşi timp, o ediţie săracă - poate cea mai săracă de cînd există acest festival.

Alina Mungiu-Pippidi, Bărbatul absolut, Fărîme de viaţă
De ce nu iau românii premiul Nobel de Alina Mungiu-Pippidi, o serie de treziri la realitate şi „injecţii de mîndrie naţională“ greu de încasat, dar irefutabile în ansamblul lor. De citit neapărat! (Simona Sora)

La librărie ca la pediatrie
Publicul librăriilor se infantilizează. E o tendinţă nouă, descoperită în urma unui studiu realizat de Buchreport, o publicaţie specializată editată de Asociaţia Editorilor şi Librarilor din Germania. Tendinţa – ilustrată de evoluţiile pieţei de carte din ultimul deceniu – poate fi depistată şi în alte ţări din Europa occidentală.

Un spectacol normal
Spectacolul Platonov în regia lui Alexandru Dabija este unul normal. Normalitatea lui variază însă în funcţie de reper. Într-un peisaj teatral profesionist, în căutare de limbaje/teme/estetici/interpretări noi, Platonov ar reprezenta normalul. Universul teatrul românesc este însă diferit de această situaţie ideală.

Piaţa seducţiei
N-aş putea băga mîna în foc că unul dintre cei trei autori ai satirei antişaizeciste din 1992, Ghici cine trage în tine? de Max Torpedo, ar fi fost Alexandru Muşina (ceilalţi doi fiind, desigur, Andrei Bodiu şi Caius Dobrescu). N-aş putea băga mîna în foc nici că Jolán Benedek ar fi, cum cred unii, Muşina tout craché.

Nocturnă
În august 2009, tot ceea ce numisem indie pînă atunci se topea uşor-uşor într-o pastă în care cocoşeala şi melancolia, două dintre invariabilele care i-au determinat şi condiţionat itinerariul, nu mai reuşeau să spună mare lucru într-un peisaj eliberat din ce în ce mai mult de imperativele canalelor oficiale de diseminare.

„Şase peşti mari şi caracterul absurd al speranţei“
"Şase peşti mari face parte din aceeaşi serie de şapte scurtmetraje care prezintă cupluri în situaţii incomode. Filmul pune în discuţie caracterul absurd al speranţei. Povestea scenariului este dedicată memoriei artistei Ioana Nemeş, unul dintre cei mai cunoscuţi artişti contemporani români din generaţia sa."