Praznic la moartea sfintelor motoare

Publicat în Dilema Veche nr. 457 din 15-21 noiembrie 2012
Praznic la moartea sfintelor motoare jpeg

● Holy Motors (Franţa, 2012), de Leos Carax. 

Enfant terrible al cinema-ului francez optzecist (adică al „valului“ – numit la vremea aceea şi „cinéma du look“ – care a urmat Noului Val), regizorul Leos Carax (numele e o anagramă a prenumelor lui reale, Alex şi Oscar) este un showman debordant şi un neoromantic deloc sfielnic, cu o evidentă investiţie sentimentală în mistica cinema-ului-ca-magie. Noul său alter ego – protagonist al primului său lungmetraj din secolul XXI, Holy Motors – se numeşte Oscar (e jucat, ca aproape toţi protagoniştii de pînă acum ai lui Carax, de Denis Lavant) şi e un fel de actor de cinema adaptat la o lume cripto-SF din care par să fi dispărut camerele de filmare. După cum explică el însuşi, Oscar continuă să facă ceea ce face „pentru frumuseţea gestului“ (la care i se răspunde că însăşi existenţa frumuseţii – care „e în ochii privitorului“, nu-i aşa? – trece sub semnul întrebării într-o lume fără spectatori). Agenda lui e totuşi plină. O limuzină cu şoferiţă (jucată de Edith Scob, o grande dame a cinema-ului francez) îl duce prin Paris, de la o programare la alta. Limuzina îi serveşte şi drept cabină de machiaj. De fiecare dată cînd coboară din ea, Oscar intră ori în cîte un film diferit, ori pe cîte un platou de filmare unde, chiar şi în lipsa regizorilor şi a cameramanilor, se creează „magie“.

De pildă, la unul dintre aceste rendez-vous-uri, Oscar şi o parteneră mimează o scenă de sex, îmbrăcaţi în costume mulate şi prevăzute cu senzori. Spectacolul oscilează între figurativ (de pildă, mimarea unui cunilingus recognoscibil) şi non-figurativ (dansul punctelor luminoase – adică senzorii de pe costume – la care se reduc formele lor în întuneric). O parte din pantomima celor doi ne e arătată din nou, după ce-a fost prelucrată pe computer (costumele lor fiind din acelea special create pentru acest proces) şi a devenit o împreunare între doi şerpilieni de fantasy. Acest episod nu constituie doar un demo elegant despre cum se creează asemenea personaje-cyborg (i.e. fabricate pe computer, dar din materiale filmate cu oameni); regizorul rimează imaginea lui Oscar (filmat din profil în timp ce merge pe o bandă de alergare, în faţa green screen-ului care ar urma să fie înlocuit, în post-producţie, de un fundal computer-generated) cu imaginea unuia dintre modelele care i-au pozat lui Étienne-Jules Marey, în anii 1880, pentru studiile sale protocinematografice despre mişcare. Lumea post-cinematografică în care Carax l-a plasat pe Oscar invită la o hermeneutică elegiacă despre dispariţia (inclusiv din lumea noastră) a ceea ce se înţelegea odată prin “film“ – tehnologie fotografică, „sfintele motoare“ (camere şi proiectoare) pomenite în titlu –, dar rima cu Marey scoate în evidenţă continuitatea cinema-ului, faptul că tot despre imagini mişcătoare (adică moving pictures sau movies) vorbim. (În acelaşi spirit, costumele mulate ale celor doi pot fi văzute – aşa cum le-a văzut istoricul David Bordwell – ca făcînd legătura între „vampirii“ de la 1915 ai lui Feuillade şi nenumăraţii ninja din filme făcute mai spre zilele noastre.)

Unul dintre lucrurile pe care le face Carax aici, după cum a mărturisit el însuşi, e să pună în aplicare (măcar o parte din) diferitele idei de filme (sau de momente filmice) pe care le-a strîns în lunga perioadă în care n-a mai lucrat la nici un lungmetraj, iar acest foc continuu de idei îi contrazice propriul discurs (prezumtiv) despre moartea cinema-ului. Nu e el, aici, omul care să susţină un ton elegiac, mai ales atunci cînd Oscar, intrat în pielea unui gnom fetid pe nume Merde, creează o capodoperă de performance art anarhist – profanînd cimitirul Père Lachaise, mîncînd flori, bancnote şi păr de femeie, refugiindu-se la loc, cu Eva Mendes la subraţ (King Kong-style), în canalul din care a ieşit, îmbrăcînd-o în femeie musulmană şi adormind cuminte cu capul în poala ei, în timp ce din propria poală se înalţă o erecţie noduroasă. Ce-i drept, alte performance-uri ale lui sînt mai puţin eruptive. De pildă, într-una dintre ele e pe post de tătic tulburat de drama tipic-puberală pe care o trăieşte fetiţa lui. Într-alta e pe post de muribund meditativ, într-un context inspirat vag din Portretul unei doamne – Henry James (căruia Carax îi şi mulţumeşte pe genericul de final) fiind doar una dintre numeroasele referinţe (şi autoreferinţe) presărate ca din senin de autor pe tot parcursul filmului. Sînt ele – aceste referinţe – piese ale unui puzzle reconstruibil şi de altcineva în afară de Carax? Sau sînt talismanele lui private, încărcate de emoţii la ale căror surse spectatorii nu pot avea decît un acces parţial (ceea ce nu înseamnă că nu le pot simţi intensitatea)? În orice caz, Holy Motors cere de la spectator – nu mai puţin decît cereau primele filme ale lui Buñuel – o repudiere a nevoii de logică narativă de tip cauză-efect, o disponibilitate de a naviga de la un moment la altul ca de la un vis la altul. Odată ce i se îndeplineşte condiţia respectivă, acest film în care autorul a vrut să (s)pună „totul“ (indiferent ce-o fi acel „tot“) se face accesibil prin spectaculosul său – conţine şi două (dacă nu trei) numere muzicale, dintre care unul guest-starring Kylie Minogue.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

image png
Ireal cum și-a salvat un bărbat căsnicia: „Am lăsat-o pe soția mea sa petreacă timp cu alți bărbați”
Pe cât sunt de frumoase relațiile de iubire, pe atât de tumultoase pot fi uneori. În disperare, un bărbat a apelat la o metodă aspru criticată pentru a-și salva căsnicia: i-a permis soției sale să aibă întâlniri cu alți bărbați
plantatie capsuni inghetata cermei, arad   foto arhiva personala costel visan (9) jpeg
Un arădean care a investit 5.000 euro în plantația de căpșuni a rămas din nou fără recoltă. „Am stropit, am avut folie anti-îngheț”
Temperaturile negative neașteptate pentru aprilie l-au lăsat pe un arădean fără recolta de căpșuni. A investit 4.000 – 5.000 euro doar în acest an. De neînțeles, spune fermierul, este că firmele de asigurări nu acceptă să încheie polițe, așa că an de an truditorii pământului contorizează pagubele.
Colaj Candidati alegeri 2025  Crin Antonescu Victor Ponta George Simion Nicusor Dan si Elena Lasconi Foto Inquam Photos
Ce a adus prima săptămâna de campanie prezidențială. Analist: „Candidaturile sunt extraordinar de fragile”
Prima săptămână de campanie a adus mișcări de amploare pe scena politică, cu efecte directe în ceea ce privește scrutinul de pe 4 mai. Analiștii punctează că pentru turul II este o luptă strânsă între cinci candidați.
image png
O femeie de 38 de ani și-a găsit marea dragoste: Marcellus, un robot AI. „În viitor, relațiile cu roboți umanoizi vor deveni normale”
Dragostea modernă pare să se ducă, ușor, ușor într-o altă zonă. O femeie plănuiește să se căsătorească cu un robot AI. Impresionanta poveste o descoperiți în continuarea acestui articol.
telefon mobil smartphone istock jpg
Cum au ajuns să fie deformați, la propriu, oamenii erei digitale
Era digitală ne-a schimbat definitiv viața. Dincolo de beneficii, medicii spun că dependența tot mai accentuată de tehnologie ne deformează efectiv trupurile cu un impact semnificativ, pe termen lung, asupra sănătății noastre. Se vorbește inclusiv de o involuție a speciei umane.
Donald Trump FOTO AFP
Cum va schimba Trump Europa? „În 4 până la 5 ani, valul trumpist care bântuie peste tot își va reduce intensitatea”| ANALIZA
Ce efecte va avea asupra Europei în următorii anii valul de trumpism și de național-populism care bântuie prin tot vechiul continent? Este întrebarea la care a răspuns profesorul Sergiu Mișcoiu, analist politic care a studiat mişcările şi discursurile radicale.
noul cod fiscal
Mediul de afaceri se așteaptă la noi taxe după alegeri: S-ar putea modifica TVA-ul sau Codul Fiscal
Primul trimestru din 2025 a fost caracterizat de așteptare în mediul de business din România, mulți antreprenori continuând să tragă frâna de mână, preferând să aștepte să vadă ce se întâmplă cu alegerile, cu taxele și cu piața în general.
Loretta Lynn FOTO X jpg
14 aprilie: Ziua în care s-a născut „Regina Muzicii Country”, Loretta Lynn
Loretta Lynn s-a născut pe 14 aprilie 1932, în Butcher Hollow, Kentucky, SUA, și a decedat pe 4 octombrie 2022, în Hurricane Mills, Tennessee.
santorini NBC News jpg
Care este cea mai frumoasă insulă din Grecia. Peisajele ei unice fascinează pe toată lumea
Grecia este un adevărat colț de rai pentru iubitorii de soare, mare și cultură. Din cele peste 1.000 de insule, fiecare cu farmecul ei aparte, există una care se ridică deasupra tuturor – Santorini.