„Urăsc ideologiile“ – interviu cu regizorul Elia SULEIMAN

Publicat în Dilema Veche nr. 456 din 8-14 noiembrie 2012
„Urăsc ideologiile“ – interviu cu regizorul Elia SULEIMAN jpeg

Născut în 1960, Elia Suleiman este cunoscut pentru „trilogia palestiniană“: Chronicle of a Disappearance (1996, Premiul pentru debut la Veneţia), Divine Intervention (2002, Premiul Juriului şi Premiul FIPRESCI la Cannes) şi The Time That Remains (2009), filme care au fost proiectate la Festivalul „Les Films de Cannes à Bucarest“. 

Cum au fost primite filmele dumneavoastră în Israel?

Publicul de acolo îmi consideră filmele de autor, dar asta se datorează şi faptului că ele nu intră în cinematografe prin circuitul oficial, sînt proiectate la universitate sau, în cel mai bun caz, la cinematecă. Nu pot spune că există cenzură sau boicot în cazul meu, dar în general cam toate peliculele palestiniene sînt filme de propagandă. În Ierusalim eu pot lansa un film la cinematecă. Există un public de nişă, fie el cu vederi liberale sau de stînga, care apreciază în primul rînd latura vizuală a filmului meu, ingnorînd uneori complet subiectul abordat. În general, nici criticii de film din ţara mea nu intră foarte adînc în subiectele trilogiei regizate de mine. Un mare succes de public l-a avut Divine Intervention, excelent primit de critica locală, dar şi de public. Spre deosebire de The Time That Remains, unde mai toţi au refuzat să comenteze subiectul: naşterea statului Isreal.

Despre ce e vorba în acest film?

The Time That Remains este despre exil, bombardamente şi execuţie. Nimeni nu vrea să comenteze realitatea, o pun deoparte, ocolind tema în sine, dar punctînd artificiile vizuale. Recenziile au fost în general bune, dar publicul a găsit filmul angoasant, dezolant... Pelicula relatează 50 de ani de luptă într-un Nazareth ocupat de armata isrealiană. Este o ciudăţenie, pentru că Divine Intervention care, după părerea mea, e mai slab decît The Time That Remains, a avut un succes uriaş. Poate şi pentru că e un film oarecum relaxant, prin comparaţie cu acesta, care este şi cel mai personal, fiind o cronică de familie.

Sursa de inspiraţie a fost jurnalul tatălui dvs.

The Time That Remains sau „cronica unui prezent absent“ a fost un film foarte greu de făcut. Mi-a fost dificil să explic printr-o peliculă momentele dureroase prin care am trecut eu şi părinţii mei. Mama era în viaţă, dar foarte bolnavă, şi, nepropunîndu-mi să fac un documentar despre boala ei, am ales să prezint „latura poetică“ a suferinţei care a măcinat-o. Dar am întîmpinat atîta rezistenţă, de la producători la autorităţi, să nu fac acest film, încît toţi au vrut în final să marginalizeze filmul, încercînd să-l îndepărteze de marile festivaluri de gen. Cu toate acestea, The Time That Remains a ajuns în competiţie la Cannes, iar eu, de fiecare dată cînd îl văd, mă simt încă extrem de emoţionat. Filmul e mai puternic decît mine, mă atacă interior şi mă macină.

Cum reuşiţi să mai aveţi umor, dat fiind realitatea tragică?

Fără umor nu cred că aş fi putut supravieţui, iar uneori pînă şi războiul cade în derizoriu şi în parodie. Îmi place să privesc situaţia şi din acest punct de vedere.

Aţi spus undeva că Palestina este un „concept“, nu o ţară, şi că „singura ţară este memoria, iar memoria este corpul“...

E o realitate că nu pot vorbi de ţara mea, pentru că nu am ţară, nu mă simt acasă nicăieri. Mă simt puţin mai aproape de casă în Nazareth, dar e un oraş mic şi doar memoria mă face să aparţin puternic acestui loc. Înainte de a veni la Bucureşti, am fost două zile acolo, după trei ani de absenţă. Mi-au trebuit cîteva zile de singurătate înainte de a mă putea acomoda şi de a medita asupra a ceea ce sînt. Între timp am călătorit, nu mai am nimic acolo, părinţii mei nu mai trăiesc, iar legăturile mele cu locul nu mai sînt aceleaşi. Prin urmare, pot spune că mă simt acasă la Paris sau la New York, dar cuvîntul „patrie“ îmi e total străin. Am un fel de sentiment de apartenenţă care nu are nimic de-a face cu acela de a fi evreu. Mă aflu mereu la margine.

Aţi filmat 7 zile în Havana – film ce marchează o rupere totală de ceea ce aţi făcut pînă acum...

E o nouă direcţie în care vreau să mă îndrept. Dacă mi se dă o cameră de filmat, sînt gata să reiau acest gen de film. Am acceptat să fac filmul despre Havana pentru că ştiam că următorul meu lungmetraj va avea o stilistică similară. Mă refer la conţinut, dar şi la stilul vizual. Cînd am scris scenariul pentru filmul omnibus 7 zile în Havana, nu văzusem oraşul, dar am accceptat oferta ca pe o provocare, ştiind că acest loc poate deveni un pretext pentru un nou început. Nu mi-a fost uşor.

Sînteţi mulţumit de rezultat?

Da, pentru că este exact opusul acelei frămînturi interioare din filmele mele trecute. Episodul „Joi“ din 7 zile în Havana e un film lejer, accesibil, fără a fi superficial. Am încercat să-mi păstrez stilul, să fac un film ca martor al unui loc pe care nu-l ştiam defel. Nu am făcut din Havana un loc exotic, am fost onest cu mine şi faţă de camera de filmat, dar am ales să introduc poezia în scenariu pentru că aşa am simţit eu.

Ce urmează?

Am obosit, recunosc, de atîtea emoţii personale, de o implicare atît de puternică. Urmează un film mai puţin reflexiv, ca o reacţie la ce am regizat pînă acum. Vreau s-o iau mai uşor şi să marchez cumva diferenţa dintre o „piesă wagneriană şi un Jingle Bells“. Va fi o trecere frumoasă de la un registru la altul. Am fost fericit că havanezilor le-a plăcut filmul meu, că i-a impresionat. Ca o concluzie, înlăuntrul meu sînt mulţumit că am reuşit să mă distanţez de un anumit tip de cinema, dar am reuşit, cred, să arăt Cuba fără perdea, iar filmul e poetic, nu am ideologizat nimic. Urăsc ideologiile. 

interviu realizat de Roxana CĂLINESCU 

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

furtuna nori negri kremlin shutterstock
Regimul lui Putin, tot mai aproape de colaps în stil sovietic decât ne-am imagina
Ucraina pierde încet conflictul de trei ani pe câmpul de luptă. Rusia pierde încet conflictul economic într-un ritm aproximativ egal.
bani multi pensie jpg
Locul de muncă plătit cu 500 lei pe zi, dar de care românii nu vor să audă. De ce oamenii refuză să lucreze în acest domeniu: „Nimeni nu mai găsește oameni dispuși la muncă fizică”
Deși avem printre cele mai mici venituri din Europa, există joburi care oferă și 500 de lei pentru o zi de muncă, însă majoritatea românilor le evită, iar pentru angajatori este din ce în ce mai greu să găsească personal.
nadia comaneci dan grecu facebook webp
pensie jpg
Categoria de seniori care e în pericol să-și piardă pensia. Documentul pe care trebuie să îl depună până la sfârșitul lunii decembrie 2024
Pensionarii trebuie să depună neapărat un act, dacă nu vor să rămână fără pensii. Această categorie de vârstnici au de luat în calcul mai multe aspecte, dacă vor să își asigure pensia pe viitor.
parlamentul european profimedia  jpg
Europarlamentarul cu cele mai mari venituri din noul Parlament European este român. Încasează 657.000 euro pe an, dar susține suveranismul
Aproximativ 30% dintre cei 720 de deputați din Parlamentul European câștigă în mod colectiv un venit suplimentar de peste 6,3 milioane de euro pe an, pe lângă salariul de europarlamentar, potrivit unui studiu recent.
d97f711af287e3e172d47ba7331937318e07113a png
Cum vor arăta oamenii în 2050 dacă nu vor dormi mai mult de 6 ore pe noapte
Un model digital grotesc arată cum ar putea arăta oamenii în 2050, dacă nu începem să dormim suficient. Medicii recomandă ca adulții ar trebui să un somn de 7 - 9 ore, pe noapte. Apar durerile de spate, părul se subțiază, piele este lăsată, ochii sunt roșii și apar pierderi de memorie.
fcsb hoffenheim facebook jpg
Nemții, uimiți de numărul românilor din tribune la Hoffenheim - FCSB. „Ai noștri nu se mai auzeau”
Campioana României a scos un punct pe terenul germanilor, în Europa League.
aparate colectare ambalaje SGR  foto Auchan jpg
RetuRO, despre neregulile descoperite la audit: Firma a fost desemnată în baza unei licitații
În urma articolului publicat în „Adevărul” pe baza auditului realizat de KPMG care scotea la iveală abateri care ar fi favorizat o anumită firmă de logistică, RetuRO precizează că „nu este vorba de abateri intenționate” și că firma a fost desemnată în baza unei licitații.
Tărăncuță odihnindu se, pictură Nicolae Grigorescu  Foto Artmark jpg
Nou record pentru piața românească de artă: cu cât s-a vândut o pictură de Grigorescu
Piața românească de artă a fost martora unei seri memorabile, cu multiple recorduri istorice stabilite în cadrul celei mai bune licitații de iarnă din ultimii cinci ani.