Debut la preţ redus

Publicat în Dilema Veche nr. 456 din 8-14 noiembrie 2012
Debut la preţ redus  jpeg

● Constanţa Roşoiu, Preţul corect, Editura Cartea Românească, 2012. 

Spuneam săptămîna trecută că 2012 a fost, cel puţin pînă acum, un an foarte slab pentru proză, dar că la tîrgul de carte îşi vor lansa noile romane, printre alţii, Radu Aldulescu, Filip Florian şi Florina Ilis, ceea ce ar mai putea salva onoarea pierdută a acestui gen care, în ultimii doi-trei ani, a dat cîteva cărţi bune, deja traduse. Proza scurtă pare însă în continuare fragilă şi nebăgată în seamă. Anul trecut am avut ce citi (deşi, îmi amintesc că am fost şi atunci nemulţumit), comeback-ul lui T.O. Bobe – Contorsionista (Humanitas), best of-ul lui Răzvan Petrescu – Rubato, (Curtea Veche), plus trei debuturi, unul în gen, al lui Bogdan O. Popescu – Viaţă de aruncat (Polirom), şi două absolute, ambele la Casa de pariuri literare, Mihai Mateiu cu Oameni şi Lavinia Branişte cu Cinci minute pe zi, ambele remarcabile şi despre care am scris pe larg la vremea lor.

De altfel, remarcam, la bilanţul făcut anului editorial 2011, faptul că editurile mari păreau deja să fi pierdut monopolul pe debut şi pe literatura tinerilor. De la momentul din 2004, cînd Polirom a dat un mare vot de încredere literaturii tinere, debutînd şi lansînd în doi-trei ani un număr impresionant de noi autori, de la acel moment de revitalizare şi efervescenţă editorială pare să fi trecut o veşnicie. În acei ani, pe trendul iniţiat şi întreţinut de Polirom, se activaseră şi editurile mai mici (Paralela 45, Curtea Veche, Aula) care mai toate intraseră pe piaţa debuturilor, dar şi Humanitas, unde, la un moment dat, au debutat cîţiva scriitori interesanţi într-o colecţie de proză care n-a rezistat însă foarte mult. Preluarea editurii Cartea Românească de către Polirom a însemnat însă şi predarea unei ştafete, majoritatea debuturilor, deopotrivă, în proză şi poezie, fiind, ani buni, publicate de revitalizata editură care, practic, în 2006 scosese deja de pe piaţa de poezie edituri precum Vinea, Pontica sau Paralela 45, edituri care nu (şi-)au mai revenit, practic, niciodată pe acest culoar. Între timp însă, în timp ce proza tînără apărea tot mai puţin la Polirom, colecţia de poezie de la Cartea Românească (care, la un moment dat, edita şi CD-uri cu poeţii citindu-şi versurile) n-a ţinut nici ea prea mult timp strocul şi, în ultimii doi-trei ani, a pierdut terenul în faţa noilor edituri mici şi chiar foarte mici (Casa de pariuri literare, Charmides, Institutul Blecher, Tracus Arte, Herg Benet, Pandora M sau mai vechea Brumar). Acestea au scos titluri mult mai interesante, preluînd rapid literatura tinerilor, în special debuturile, ba chiar reeditînd şi cărţile mai vechilor generaţii de scriitori care au început să „migreze“ dinspre editurile mari. Humanitas a revenit, parţial, prin publicarea cărţilor cîştigătoare ale concursului de debut UniCredit-Ţiriac, dar cele mai bune debuturi din ultimii ani, deopotrivă în poezie şi-n proză, n-au mai apărut la marile edituri care, între timp, nici de reeditări (la un moment dat, acestea luaseră amploare la Paralela 45, Corint şi Polirom) nu mai sînt interesate – excepţia notabilă fiind colecţia de Opere complete de la Polirom dedicată însă doar unei mîini de scriitori. Reversul faptului că literatura tinerilor este acum încurajată şi publicată masiv de noile edituri ar putea fi, ceea ce sper să nu devină o constantă, „prematurizarea“ debuturilor. În acest an am remarcat – sper să fie doar o impresie – şi înmulţirea debuturilor grăbite, nerelevante sau superficiale. N-ar fi recomandabil ca lipsa de interes şi de încredere în noii scriitori a editurilor mari să fie „concurată“ acum de entuziasmul insuficient selectiv al editurilor mici.

Revenind la proza scurtă bună „nepublicată“ anul acesta, pînă acum am recenzat un singur volum: Liviu Antonesei, Victimele inocente şi colaterale ale unui sîngeros război cu Rusia (Polirom), situaţie, conform propriei arhive, fără precedent. De aceea m-am bucurat să aflu că volumul premiat la ediţia de anul acesta al concursului de manuscrise al USR este de proză scurtă. Bucuria însă n-a ţinut mult, căci Preţul corect, cartea de povestiri a Constanţei Roşoiu (n. 1978), este, în cele mai bune pagini ale sale, mediocră. (Ar putea sta foarte bine alături de romanul Lilianei Lazăr, Pămîntul oamenilor liberi, publicat anul acesta de Editura Trei.) De altfel, menţiunea că povestirile din acest volum au fost premiate la diverse concursuri naţionale de proză scurtă sau de creaţie literară pentru elevi şi studenţi, concursuri în care, mă grăbesc s-o spun, nu am nici cea mai mică încredere, această menţiune, aşadar, a fost, pentru mine, un semn rău din start. Asta în ciuda recomandării de pe coperta a patra a lui Radu Aldulescu, o recomandare, de altfel, complet inadecvată, falsă de-a dreptul, atunci cînd vorbeşte despre „lumea moromeţiană“, „drama omenescului frizînd umanitatea“ sau „originalitatea“ volumului. Absolut nimic din toate acestea în cartea Constanţei Roşoiu, ale cărei povestiri, zece la număr, sînt, stilistic şi narativ, nişte compuneri primitive pe tema nenorocului şi a nenorocirii în viaţă, texte lipsite de orice fineţe, mai ales dpdv psihologic (căci autoarea este absolventa unei facultăţi de psihologie), cu oarecare momente de oralitate rurală acceptabilă, fără însă a se ridica la nivelul Veronicăi A. Cara din volumul de povestiri Baba Lina, spre exemplu. O femeie îşi părăseşte bărbatul beţiv; o alta, folosindu-se de o procură, goleşte contul unei bătrîne care-şi lăsase averea unor nepoţi apăruţi în ultima clipă; o altă femeie are coşmaruri cu un episod de agresiune din trecut (coşmarul/visul premonitoriu este, de altfel, nelipsit din aceste povestiri); un autobuz cu nuntaşi are un accident (o temă recurentă în aceste proze, unde accidentul rutier apare de cîteva ori); o fată începe să se prostitueze şi este agresată de un client (da, şi agresiunea e o temă recurentă); un bărbat se sinucide; apoi un băiat se sinucide; un bărbat, care-şi pierduse un braţ în urma unui accident, moare... Agresiune-coşmar-sinucidere sau vis premonitoriu-accident-moarte în diverse combinaţii – cam asta ar fi schema ideală a literaturii Constanţei Roşoiu. Uşurinţa cu care, în doar cîteva pagini, se întîmplă toate aceste nenorociri („drama omenescului frizînd umanitatea“, cum spune Radu Aldulescu) povestite pe un ton fals ori într-un stil melodramatic-sentimentaloid („smerenie asumată pas cu pas“) poate fi explicată doar prin aspiraţia admirabilă, dar naivă a autoarei: „Întotdeauna am simţit literatura ca pe lumina şi iluminarea ce-mi permit să înţeleg realitatea în toate profunzimile ei şi să empatizez cu oameni din cele mai diverse categorii sociale“.

Nici nu mă mai leg de chestiuni ce ţin de stilistică (sute de semne de exclamare; trei puncte folosite, în medie, cam de zece ori pe pagină; clişee sau formulări involuntar comice: „fereastra lăsa să pătrundă în încăpere lumina naturală“), trec direct la adevărata problemă. Lipsa talentului şi a cunoaşterii literare îi aparţin autoarei, dar vina pentru publicarea acestei cărţi în această formă (sub)mediocră le aparţine, de fapt, celor care au premiat-o şi au publicat-o. Tot ei sînt responsabili pentru ceva şi mai grav: încrederea prematură sau nejustificată pe care i-au dat-o scriitoarei în literatura sa încă neformată, plină de naivităţi, defecte şi carenţe. Insuccesul pe care-l va avea această carte va fi, de fapt, opera lor.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Photo credit  Vlad Cioplea jpeg
INTERVIU Mara Bugarin, actriță în „Moromeții 3“: „Bunicul meu a murit într-o închisoare pentru o piesă de teatru antisistem“
Pentru Mara Bugarin, filmul „Moromeții 3“ este mai mult decât o experiență unică, e o legătură profundă cu trecutul propriei sale familii.
cosmin avram in frankfurt png
Merită să muncești în Germania? „Prețurile la alimente sunt ca în România, salariile încep de la 1.600 de euro lunar”
Vloggerul Cosmin Avram a vizitat Germania și a vorbit cu doi români din Frankfurt despre costul vieții din metropola germană. Prețurile la alimente sunt aproximativ la fel cu cele din România, iar salariile încep de la 1.600 de euro.
image png
Și-a înșelat iubita care nu poate deveni mamă cu fosta celui mai bun prieten: „Iubita mea a trecut printr-o menopauză precoce”
Un bărbat în vârstă de 39 de ani a dat dovadă de lipsă de principii morale atunci când și-a înșelat iubita cu fosta iubită a celui mai bun său prieten. Vina a fost și ea ei, întrucât este logodită cu un bărbat alături de care își poate petrece restul vieții.
vot generic mana buletin in urna alegeri prezidentiale 2020 (3) JPG
Cum s-au gândit candidații la președinție să schimbe Educația din România. Cu ce promisiuni ne cheamă la vot
Lupta autorităților împotriva abandonului școlar va fi și mai aprigă, iar salariile profesorilor vor ajunge la nivelul celor din sănătate. Învățământul tehnologic și dual vor fi finanțate și dezvoltate astfel încât să ne ofere specialiștii și meseriașii care ne lipsesc în acest moment.
matei corvin
Secretele ”Legiunii Negre”, cea mai de temut armată de mercenari din istoria Europei. A fost creația singurului rege al Ungariei cu origini românești
Matei Corvin, regele Ungariei cu origini românești, a ridicat cea mai puternică armată de mercenari a Evului Mediu. Formată din oameni căliți în focul luptei, bine echipați și plătiți, regele Ungariei, a semănat teroare în Europa Centrală. Ba chiar a reușit imposibilul, cucerind Viena.
nicusor dan referendum Foto Facebook 1250 jpg
LIVE TEXT Referendum în București. În jur de 1.8 milioane de bucureșteni sunt așteptați să răspundă la cele trei întrebări ale lui Nicușor Dan
Pe 24 noiembrie, odată cu alegerile prezidențiale 2024, va avea loc, în București, referendumul lui Nicușor Dan. Aproximativ 1.8 milioane de locuitori ai Capitalei sunt așteptați la urne pentru a răspunde la cele trei întrebări de pe buletinele de vot.
somn pixabay jpg
Cinci semne alarmante ale apneei în somn, fără legătură cu sforăitul. Cum le poți combate
Fii atent la semnalele de alarmă ale apneei în somn, chiar și dacă nu sforăi. O serie de simptome, cum ar fi trezirea frecventă noaptea pentru a merge la baie, pot indica o afecțiune ce necesită atenție.
Trump Israel EPA
Îi va da Trump undă verde lui Netahyahu pentru un război cu Iranul? Analist: „Ar însemna implicarea SUA în război, ori el a zis că aduce pacea”
Dacă Trump îi dă undă verde lui Netanyahu pentru un război cu Iranul, asta ar însemna o implicare directă a SUA în conflict, ceea ce vine în contradicție cu unul dintre pilonii campaniei electorale a republicanului, spune experta în relații internaționale Ioana Constantin Bercean.
racheta intercontinentala rubeja/ FOTO: defence.mgimo.ru
Putin mizează pe imagine amenințând cu o rachetă veche sub o denumire nouă. Specialiștii nu sunt impresionați
Racheta Oreșnik a Rusiei nu este atât de nouă precum susține Vladimir Putin.