La zi în cultură

Pagina 43
Ceva nou pe frontul literar jpeg
Ceva nou pe frontul literar
„De la Cancan la Ministerul Culturii. 100 de zile cu Lucian Romaşcanu“, aşa se cheamă ancheta realizată de Răzvan Chiruţă în Suplimentul de cultură nr. 582 de acum două săptămîni, o anchetă-bilanţ a primelor o sută de zile din mandatul celui de-al 24-lea ministru al Culturii de la Revoluţie încoace.
Nuanţe jpeg
Nuanţe
Cîștigător anul acesta la Cannes în cadrul competiției „Quinzaine des réalisateurs“, Un beau soleil intérieur este și cel mai rohmerian film al regizoarei franceze Claire Denis. Tocmai de aceea, premisa este cît se poate de simplă: o femeie pe la cincizeci de ani caută, în van, o iubire deplină, interacționînd cu o sumedenie de bărbați care o dezamăgesc unul după altul.
Caleidoscop jpeg
Caleidoscop
Popularitatea trioului american The Bad Plus se datorează în bună măsură năzbîtiilor de natura adaptărilor jazz după hit-uri pop-rock.
De opt ori magie jpeg
De opt ori magie
Construit brechtian, cu o dramaturgie fragmentară care implică naraţiuni teatralizate, documentare prezentată ca atare, pseudo-joc, muzică live şi desene de Lucia Mărneanu (folosite pentru explicitări/comentarii caricaturale), spectacolul este un construct performativ analitic despre un simptom al schimbării lumilor, căci formele de aşa zis cîştig rapid proliferează în perioadele confuze politic şi sînt un indice al sărăciei. Apariţia tot mai multor săli de jocuri de noroc în ultima vreme pare a
„Sînt mai degrabă un povestitor decît un scriitor, şi vreau doar să trec la următoarea poveste“ – interviu cu Irvine WELSH jpeg
„Sînt mai degrabă un povestitor decît un scriitor, şi vreau doar să trec la următoarea poveste“ – interviu cu Irvine WELSH
Se întîmplă să scriu cîteva propoziții frumoase și apoi să mă gîndesc: „O, futu-i, dă-i înainte cu povestea, chestia asta mă exasperează.“
Livada de vişini, Ştiinţa spaţiului, Zodia Cancerului jpeg
Livada de vişini, Ştiinţa spaţiului, Zodia Cancerului
● În cel mai bun an editorial al prozei scurte româneşti din ultima vreme, două reviste ţin trena acestui gen care pare să treacă, în sfîrşit, printr-un revival atît de aşteptat: Iocan nr. 4 (cu povestiri de Adela Greceanu, Radu Aldulescu, Adrian Georgescu jr., Claudiu Constantinescu, Ana Erde, Nicoleta Balaciu, Bogdan Coşa, Bogdan Răileanu, Cristian Boricean, Felix Tzele ş.a.) şi Familia nr. 7-8/2017 (cu povestiri de Ana Alexandrescu, Diana Bădica, Simona Goşu, Adrian G. Romila, Horia Corcheş,
Wilhelm Fabini, 80 – la aniversare jpeg
Wilhelm Fabini, 80 – la aniversare
Această permanentă luptă de eliberare din tiparele impuse l-a făcut apt de a transforma obiectele în metafore materiale. P
„Viaţa, povestea, trec prin noi“ – interviu cu Attila BARTIS jpeg
„Viaţa, povestea, trec prin noi“ – interviu cu Attila BARTIS
Nu sînt clarvăzător și nu cred necondiționat în futurologie, dar nu prevăd încă cincisprezece mii de ani pentru umanitate. Adică nu e sigur că se va autosalva pentru viitorul îndepărtat.
Nina dansează jpeg
Nina dansează
Nina Cassian: Da, mereu alţii ştiu mai bine decît noi ce-o să facem şi ce nu. Eu am adus cu mine la New York cîteva flacoane cu barbiturice. Pentru orice eventua­litate.
O voce jpeg
O voce
„You must think that I’m stupid, / You must think that I’m a fool, / You must think that I’m new to this / But I have ­seen this all before.“ Și așa – sau mai ales așa – sună pop-ul astăzi.
Tehnologie şi corp jpeg
Tehnologie şi corp
Spectacolul lui Robert Lepage este un tur de forţă performativ, util prin noutate – confruntarea artiştilor, încă novici în folosirea tehnologiei pe scenă, şi a publicului local cu un tip de performativitate care încorporează multimedia la nivel de excelenţă.
Cronica unui cinematograf anunţat jpeg
Cronica unui cinematograf anunţat
În acest moment, cît de cît funcționale mai sînt Cinema Victoria și Cinema Republica, dar care de la 1 noiembrie au fost închise din cauza frigului.
Mindhunter, The Square, „Absent nemotivat“ jpeg
Mindhunter, The Square, „Absent nemotivat“
● Dacă aveţi Netflix, căutaţi neapărat Mindhunter (r. David Fincher), un serial nou, care intră în mintea oamenilor. În mintea criminalilor în serie, mai exact, prin intermediul a doi agenţi FBI care, în America anilor ’70, au complicata sarcină de a afla „cum gîndesc nebunii“. (Cristina Ştefan)
Politicile „traumei“ în dezbaterile criticii recente jpeg
Politicile „traumei“ în dezbaterile criticii recente
Ipoteza traumei şi a unei evoluţii anormale a literaturii române sub comunism, dimpreună cu consecinţele acestor fatalităţi au fost vehiculate la noi mai cu seamă în scrierile lui Eugen Negrici.
Seducţia pubertăţii jpeg
Seducţia pubertăţii
Gauguin, ca şi Degas, a preferat fetele tinere. La unul, ca şi la celălalt, toate au paisprezece ani. Atunci, la Paris sau în Tahiti, aceasta era vîrsta maturităţii sexuale. Seducţia pubertăţii e generală. Novalis va fi îndrăgostit de o tînără, frumoasă ca un înger, avînd treisprezece ani şi care se va stinge la cincisprezece ani. Ea pare a fi precursoarea necunoscută a Lolitei lui Nabokov.
Scene de viaţă basarabeană jpeg
Scene de viaţă basarabeană
Surprinde cam toate trăsăturile tematice şi stilistice ale prozei lui Anatol Moraru: o lume a bărbaţilor, unii mici intelectuali, care intră în tot felul de încurcături cu femei, alcool şi uneori bătăi, păstrînd însă întotdeauna un caracter be-nign şi, mai ales, ilustrînd latura comică a existenţei.
Bogăţie cromatică jpeg
Bogăţie cromatică
Basistul francez Henri Texier este neobișnuit de retras din propriul album Sky Dancers, ținînd seamă de pedigree-ul și poziția pe care și le-a asigurat în istoria jazz-ului încă din anii ’60, cînd lucra în subordinea trompetei lui Don Cherry.
FNT – ce, cum, de ce, pentru cine? jpeg
Cîteva păsări rare în zbor deasupra unui peisaj de „monştri sacri“
De ceva vreme, tineri regizori, Carmen Lidia Vidu, Cinty Ionescu sau Bobi Pricop și echipa sa, au început să le îmblînzească și pe scenele românești. Desigur, mai toate spectacolele își permit astăzi proiecții video sau imagini de sinteză.
FNT – ce, cum, de ce, pentru cine? jpeg
FNT – ce, cum, de ce, pentru cine?
Ce vrea să fie Festivalul Naţional de Teatru, dincolo de eleganţa discursurilor şi de utilitatea lui? Cui se adresează şi ce mize are? Sînt cîteva întrebări necesare pentru configurarea în viitor a unui eveniment important la nivel local, care ar putea avea însă semnificaţii şi dincolo de graniţele ţării.
SoNoRo, UrbanEye, Acasă jpeg
SoNoRo, UrbanEye, Acasă
● O carte, o poveste, o aventură umană și jurnalistică: Acasă. Jurnalistul Radu Ciorniciuc este coordonatorul acestui proiect care a însemnat documentarea unui an din viața celor 16 membri ai familiei Enache, dintre care 11 copii. Din Delta Văcărești în lume, s-ar putea numi această călătorie.
În goana trenului – noul sezon literar francez jpeg
În goana trenului – noul sezon literar francez
581 de romane noi au apărut în acest sezon literar. La cît de mult se scrie, cine mai are timp să citească? – ironiza un comentator situaţia cărţii în Franţa.
Cu heruvimii la film jpeg
Cu heruvimii la film
Totul pare o anticameră a infernului, cu limbaj de lemn și mimetism liturgic, în virtutea inerției, cu tabuuri și intimidare, în care niște suflete de copil, animate de dorința nobilă de a-L cunoaște pe Dumnezeu, sînt mînate de dorința surdă a părinților să-și piardă inocența din cauza unui preot profesor diabolic, secondat de un pedagog obtuz, întruchipări ale unui sistem concentraționar și corupător.
Mîntuire într un mod personal jpeg
Mîntuire într-un mod personal
Un respectabil post de radio a spus despre Un pas în urma serafimilor că este un film care va deranja mulți preoți. Pe mine nu m-a supărat. M-a bucurat și m-a întristat deopotrivă. Bucuria mea nu este un semn al răzbunării față de cineva, ea se referă la felul în care problema Bisericii sau a preoților este adusă în discuție, diferit, față de comentariile răsfirate ce apar pe ici-colo pe diferite site-uri, pe care le guvernează mai mereu pseudonimiști ce propun un mod de credință talibanic.
Profesoară vs Sistem jpeg
Profesoară vs Sistem
Adela Stan, respectată profesoară de limba şi literatura română de la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul“ din Turda, le-a recomandat elevilor de clasa a X-a filmul Total Eclipse, care prezintă, printre altele, relaţia dintre scriitorii Paul Verlaine şi Arthur Rimbaud.
Dramă la malul mării pe muzică de Ottis Redding jpeg
Dramă la malul mării pe muzică de Ottis Redding
Breaking News își desfide titlul și se arată mai curînd ca o expoziție de detalii, de fapte mărunte și drame cotidiene care compun, în fapt, viața noastră. Și tind să cred că ăsta e și marele atu al filmului.
Întoarcerea (în timp a) lui Beck jpeg
Întoarcerea (în timp a) lui Beck
La sfîrșitul lui 2015, cînd regretatul Prince îi înmîna un surprinzător Grammy pentru cel mai bun album al acelui an – spre crunta dezamăgire a unui din cale-afară de tupeist Kanye West, sărit în apărarea onoarei lui Beyoncé –, Beck Hansen trebuie să fi fost în al nouălea cer.
Autobiografia semificţională a lui Radu Afrim jpeg
Autobiografia semificţională a lui Radu Afrim
În ultimii ani, Radu Afrim a creat cîteva spectacole care reprezintă viziuni performative asupra unor subiecte legate de viaţa sa, cum ar fi teatrul.
UFO, Irvine Welsh la Bucureşti, Audrey Hepburn jpeg
UFO, Irvine Welsh la Bucureşti, Audrey Hepburn
● Dacă la primul spectacol regizat de Bobi Pricop pe care l-am văzut, (O întîmplare ciudată…) am uitat să-mi mișc picioarele de emoție, la UFO, noua sa premieră de la Teatrul Național din București, aproape că am uitat să respir. Recomand, așadar, mare grabă în a lua bilete – se dau ca pîinea caldă. (Stela Giurgeanu)
După melc jpeg
După melc
Melciclopedia are toate datele să devină o carte de melcăpătîi în literatura pentru copii şi rafinaţi.
„Parisul mi a adus anonimat, cel mai frumos cadou pentru scris“ – interviu cu Tatiana ŢÎBULEAC jpeg
„Parisul mi-a adus anonimat, cel mai frumos cadou pentru scris“ – interviu cu Tatiana ŢÎBULEAC
Haosul îmi place, ar fi trebuit să mă nasc în Babilon probabil, într-un mijloc de piață. Cu cît mai mulți, cu atît mai singuri, de fapt.
Marţi, 11 septembrie jpeg
Marţi, 11 septembrie
Din ușa bucătăriei îmi amintesc că am văzut căderea celui de al doilea turn și nu mi dădeam seama dacă nu cumva e reluarea căderii primului.
Călătorie prin stiluri jpeg
Călătorie prin stiluri
Jarle Bernhoft s-a apucat la un moment dat de R&B, o direcție care să-l asigure că la el acasă în Norvegia (și, de fapt, cam în toată Scandinavia) nu prea are competiție. În oricare din direcțiile respective sînt semne că un divorț de chitara care l-a însoțit prin toată cariera este iminent. Cu astfel de manevre, o parte din fani sînt întotdeauna sacrificați, însă de la norvegieni nu trebuie să aștepți niciodată loialitate ori constanță.
 „Artă cu de a sila nu ştiu să fac” – interviu cu actorul Bogdan ZAMFIR jpeg
 „Artă cu de-a sila nu ştiu să fac” – interviu cu actorul Bogdan ZAMFIR
În contextul globalizării actuale, acasă nu mai este o chestiune de teritorialitate. Acasă devine acel spaţiu şi timp mental, în care mă întîlnesc instinctiv cu mine, în care mă simt eu.
Les Films de Cannes à Bucarest, festivalul Narativ, Vara în care mama a avut ochii verzi jpeg
Les Films de Cannes à Bucarest, festivalul Narativ, Vara în care mama a avut ochii verzi
● Sîmbătă, 14 octombrie, de la ora 15, va avea loc Marșul „Împreună pentru siguranța femeilor!“, pornind din Piaţa Universităţii. Scopul acestuia este de a descuraja și de a condamna toate formele de violență ale bărbaților împotriva femeilor, pentru ca femeile și fetele să fie în siguranță acasă, în spațiile publice, la locul de muncă, în școli și în universități. (Cristina Ştefan)
„O conservă a unor epoci şi a unor proiecte medicale utopice“ – interviu cu regizorul Alexandru SOLOMON jpeg
„O conservă a unor epoci şi a unor proiecte medicale utopice“ – interviu cu regizorul Alexandru SOLOMON
Ne tratează ca și cum am fi din ce în ce mai proști. Mass-media instituțională a devenit din ce în ce mai puțin dispusă să riște cu forme documentare mai libere, mai puțin formatate, care lasă loc spectatorului să gîndească singur.
Brexit avant la lettre jpeg
Brexit avant la lettre
Majoritatea romanelor lui Jonathan Coe sînt satire, mai mult sau mai puţin politice, plasate în diferite perioade din istoria Marii Britanii: Clubul putregaiurilor se desfăşoară în anii ’70, şi nu e doar despre schimbările culturale produse de clash-ul dintre rock-ul progresiv şi punk, dar şi despre actele de terorism ale separatiştilor irlandezi şi grevele din industrie, Ce hăcuială! ajunge în anii ’80 marcaţi de reformele lui Margaret Thatcher, pentru ca Cercul închis să se ocupe de anii ’90 ş
Revelaţiile lui Marilyn Mason jpeg
Revelaţiile lui Marilyn Mason
Adam Kadmon, protagonistul din Holy Wood, furat de B.H. Warner din Cartea Genezei, a fost înghițit de contrarevoluție, transformîndu-se, poate, în Donald Trump.
Întîlniri cu sine jpeg
Întîlniri cu sine
Bobi Pricop propune un concept de scenografie virtuală: un spaţiu configurat multimedia şi acordat, ca tehnică, la convenţia textului şi, ca simbolistică, la esenţa acestuia. Tehnologia intermediază expresia scenică (şi emoţia) şi este potenţial facilitator de limbaje performative noi.
„Artistul nu este doar un business“ – interviu cu Tudor CHIRILĂ jpeg
„Artistul nu este doar un business“ – interviu cu Tudor CHIRILĂ
România poate fi cînd foarte „profi”, cînd cîrpită. Arta independentă nu înseamnă o artă independentă de orice, ci o artă neinstituționalizată. Inițiativele și efortul creativ ale acestui teritoriu artistic trebuie susținute de stat, asigurîndu-i, de pildă, o infrastructură: scene performante, teatre dotate, cinematografe, săli de concert etc.
„Artistul nu este doar un business“ – interviu cu Tudor CHIRILĂ jpeg
„Artistul nu este doar un business“ – interviu cu Tudor CHIRILĂ
România poate fi cînd foarte „profi”, cînd cîrpită. Arta independentă nu înseamnă o artă independentă de orice, ci o artă neinstituționalizată. Inițiativele și efortul creativ ale acestui teritoriu artistic trebuie susținute de stat, asigurîndu-i, de pildă, o infrastructură: scene performante, teatre dotate, cinematografe, săli de concert etc.
Sapiens  Scurtă istorie a omenirii, Moţu Pittiş, Sub ape jpeg
Sapiens. Scurtă istorie a omenirii, Moţu Pittiş, Sub ape
● Sapiens. Scurtă istorie a omenirii (Editura Polirom, traducere de Adrian Șerban, 2017) e o lectură plăcută pentru orice vîrstă. Eu le-aș citi-o și copiilor. E bine de știut unde te afli în lanțul evoluției. Tonul e cuceritor. În urmă cu „70.000 de ani a apărut limbajul ficțional. Odată cu Revoluția Cognitivă. Începutul istoriei. Sapiens se răspîndesc în afara Africii“. Sîntem vechi și, totuși, tineri. (Ana Maria Sandu)
Ultima utopie teatrală a secolului trecut jpeg
Ultima utopie teatrală a secolului trecut
Thibaudat notează că festivalul atinge apoteoza sa populară cu Ubu la Nancy care traversează orașul de la ora 10 dimineața, triumfă la balconul primăriei și se termină spre miezul nopții la teatrul permanent (în construcție).
Olympus de Jan Fabre şi durata extremă jpeg
Olympus de Jan Fabre şi durata extremă
Romanele numără în mod curent 600 de pagini, filmele, ca acelea ale lui Béla Tarr, depăşesc cadrul temporal obişnuit, instalaţiile ocupă spaţii vaste, odinioară nicicînd utilizate. La Paris, Le Grand Palais, cu vastele-i cupole transparente, s-a constituit într-un loc privilegiat pentru neaşteptatul succes al ciclului Monumenta care a reunit evenimente „hénaurmes“, cum spunea Alfred Jarry, semnate de artişti ca Anselm Kiefer, Christian Boltanski, soţii Kabakov, Kapoor, toţi partizani ai dilatări
După douăzeci de ani jpeg
După douăzeci de ani
Comeback-ul lui Răzvan Petrescu nu te menajează, este o lucrare deopotrivă rafinată şi dură, de o inventivitate extremă, cu accente autoreferenţiale, dar şi nenumărate tuşe clinice, în aceeaşi dimensiune plină de excese a tragismului şi a comicului, unde graniţele dintre satiră şi parodic, dintre farsă şi absurd, dintre elegie şi parabolă, dintre microrealism şi fantastic sînt la fel de fluide precum frazele sale care duc cu ele referinţe deopotrivă din cultura populară şi din arta (cea mai) îna
Slobozia, partea de mijloc jpeg
Slobozia, partea de mijloc
„Destinul“, afirmă el, „ca și caracterul, nu poate fi deslușit într-o privire de ansamblu decît prin semne, și nu în sine, deoarece dacă cutare sau cutare trăsătură de caracter, cutare sau cutare înlănțuire a destinului se oferă nemijlocit privirii, semnificația acestor concepte este totuși un ansamblu coerent care nu este «la fața locului» decît în semne, din cauză că se situează dincolo de ceea ce se poate vedea nemijlocit.“
Viaţa bate filmul, dar filmul bate teatrul? jpeg
Viaţa bate filmul, dar filmul bate teatrul?
Unora le place jazz-ul, altora le place teatrul, dar aproape tuturor le plac filmele. Cinematografia este, probabil, cea mai populară dintre arte după muzică, deși, conform părerii lui Alex. Leo Șerban, filmul deține supremația peste arte.
Celebrare & continuare jpeg
Celebrare & continuare
Albumul The Optimist e o celebrare a pariului menționat și o continuare conceptuală a materialului cu care trupa pășea în noul mileniu și în formatul muzical actual, acel A Fine Day to Exit (2001) care se remarca deopotrivă prin pesimism și ambiție. Avem, în sfîrșit, albumul pe care Anathema ar fi vrut să-l scoată în 2001, acum cu beneficiul experienței și al lui Lee Douglas.
Andy Warhol: Autoportret cu ketchup jpeg
Andy Warhol: Autoportret cu ketchup
Desigur, de la moartea lui Warhol încoace, lucrurile s-au radicalizat. Sloganul artistului, „Art is cash“, are astăzi o versiune oarecum nietzscheană: „Art is dead“.
„Depinde ce fel de preot alegi să devii“ – interviu cu regizorul Daniel SANDU jpeg
„Depinde ce fel de preot alegi să devii“ – interviu cu regizorul Daniel SANDU
Poți să îți atingi scopul prin minciună și trădare și să devii preot sau poți să refuzi minciuna și trădarea și tot să devii preot, un alt fel de peot. Cei care folosesc minciuna și trădarea pentru a-și atinge țelul nu sînt neapărat mincinoși și trădători non-stop, ci se lasă seduși de gîndul că doar o minciunică și o trădare micuță-micuță, urmate apoi de multe fapte bune, n-ar fi grav.
Un pas în urma serafimilor, Bucharest Science Festival, Istoria sticlei de vin jpeg
Un pas în urma serafimilor, Bucharest Science Festival, Istoria sticlei de vin
● Trei filme românești au intrat pe ecrane: Un pas în urma serafimilor (regia Daniel Sandu), Ouăle lui Tarzan (documentarul lui Alexandru Solomon) și Breaking News (regia Iulia Rugină). Mergeți să le vedeți. (Ana Maria Sandu)