Brexit avant la lettre

Publicat în Dilema Veche nr. 712 din 12-18 octombrie 2017
Brexit avant la lettre jpeg

● Jonathan Coe, Expo ’58, traducere de Nadine Vlădescu şi Sanda Watt, Editura Polirom, 2015. 

Majoritatea romanelor lui Jonathan Coe (opt din unsprezece au fost traduse în limba română la Editura Polirom) sînt satire, mai mult sau mai puţin politice, plasate în diferite perioade din istoria Marii Britanii: Clubul putregaiurilor se desfăşoară în anii ’70, şi nu e doar despre schimbările culturale produse de clash-ul dintre rock-ul progresiv şi punk, dar şi despre actele de terorism ale separatiştilor irlandezi şi grevele din industrie, Ce hăcuială! ajunge în anii ’80 marcaţi de reformele lui Margaret Thatcher, pentru ca Cercul închis să se ocupe de anii ’90 şi de ceea ce, privind retrospectiv, putem numi revoluţia în telecomunicaţii.

Expo ’58, penultimul său roman, publicat în 2013, merge mult înapoi în timp, fiind plasat la sfîrşitul anilor ’50 la Bruxelles în timpul primei mari Expoziţii Universale de după al Doilea Război Mondial. „Marea Britanie a avut dintotdeauna sentimentul unui loc prea mic în lume“, spunea undeva Jonathan Coe, care şi-a descris propriul roman ca o ilustrare a felului în care Marea Britanie şi-a dorit dintotdeauna să se situeze în fruntea iniţiativelor de pe piaţa de schimb, mai ales după război, cînd s-a trezit într-o postură nouă: deopotrivă învingătoare şi traumatizată de experienţa războiului, fără să mai fie un mare imperiu, dar avînd posibilitatea de a deveni o putere economică majoră. „Identităţile naţionale pot fi observate mult mai bine atunci cînd mergi în străinătate, mai ales în contextul unui Expoziţii Universale, unde oamenilor li se cere să-şi prezinte identitatea naţională şi să se identifice cu ea“, mai spunea Jonathan Coe, explicînd de ce romanul său, poate cel mai britanic şi, în mod cert, cel mai comic, îşi desfăşoară acţiunea într-un Bruxelles postbelic.

Deschiderea romanului oferă o limpede punere în context: Expoziţia Universală de la Bruxelles „urma să fie primul eveniment de acest fel de după terminarea războiului. Urma să aibă loc într-un moment în care naţiunile europene implicate în acea conflagraţie se apropiau şi mai mult de cooperarea paşnică şi chiar de unificare – iar asta într-o epocă în care, pe de altă parte, tensiunile politice dintre NATO şi ţările blocului sovietic ajunseseră la apogeu. Urma să se desfăşoare într-un moment de un optimism fără precedent în privinţa progreselor recente din domeniul ştiinţei nucleare şi într-o perioadă în care acel optimism era temperat de o nelinişte nemaiîntîlnită faţă de ce ar fi putut să urmeze dacă progresele respective ar fi fost folosite într-un mod mai degrabă distructiv decît paşnic. Ca simbol al acestui mare paradox, chiar în mijlocul complexului expoziţional avea să fie înălţată o structură metalică enormă, cunoscută sub numele de Atomium.“

Cu aceste premise atomice se deschide un roman comic de la un capăt la altul. Silueta personajului lui Jacques Tati uitîndu-se la Atomium este foarte nimerită pe coperta cărţii, în măsura în care romanul lui Jonathan Coe (prozator care s-a revendicat mereu de la tradiţia romanului satiric britanic: P.D Woodhouse, Evelyn Waugh, Henry Fielding, Michael Frayn sau Kingsley Amis) este, după propriile mărturisiri, nu doar o parodie a cărţilor de spionaj despre Războiul Rece, dar şi un omagiu adus filmelor de comedie (britanice) din anii ’30-’50.

Thomas Foley (personaj secundar într un alt roman al lui Jonathan Coe, Ploaia înainte să cadă) este un funcţionar trimis la Bruxelles să supravegheze activitatea pub-ului numit Britannia amplasat simbolic chiar în mijlocul pavilionului din cadrul expoziţiei, pavilion care ar trebui să reprezinte deopotrivă elementul britanic tradiţional şi pe cel modern. Thomas Foley este un James Bond căsătorit, de birou, fără pistol şi fără experienţă, iar pub-ul, ca simulacru, ca simbol al unei false identităţi britanice, devine locul de relaxare, confruntare, spionaj şi contraspionaj la scară domestică al reprezentanţilor pavilioanelor britanice, americane şi sovietice. Toţi urmăresc ceva şi pe cineva, cu toţii primesc informaţii şi le dau mai departe, există o circulaţie permanentă a zvonurilor, a bîrfelor, a informaţiilor false şi a mesajelor cu sens ascuns. Au loc furturi deghizate, dispariţii temporare, încurcături erotice, toate întreţesute de subînţelesuri exagerate, presupuneri greşite, predicţii naive sau proiecţii ridicole.

Sub aparenţa unei celebrări internaţionale, expoziţia se transformă, de fapt, într-o manifestare avant la lettre şi în cheie comică, fireşte, a globalizării şi a concurenţei pieţelor libere. Indecizia britanică cu privire la ce anume ar trebui expus în cadrul pavilionului, discuţia despre adevărata identitate britanică (vezi şi fragmentul de mai jos), prudenţa cu care îşi pregăteşte propria expunere în Europa, văzută cumva ca o corvoadă, sentimentul de nesiguranţă, dar şi de superioritate pe care îl are în relaţionarea cu ceilalţi, satisfacţia de a fi făcut o figură frumoasă, dar şi de a se putea întoarce acasă la ale sale, toate acestea capătă şi un alt sens în perspectiva Brexitului. Cum spuneam, Expo ’58 a apărut cu trei ani înainte, iar semnificaţiile politice ale momentului aruncă acum o lumină uşor diferită asupra sensului secundar al cărţii, aşa cum Dunkirk, noul film al britanicului Christopher Nolan despre retragerea trupelor britanice din Franţa, a fost comentat pe larg ca o metaforă a Brexitului. Restul însă este comedie pură.

Jonathan Coe va fi invitat în radio-emisiunea All You Can Read de luni, 16 octombrie, de la ora 22, pe www.urbansunsets.com.

****

Jonathan COE
Expo ’58 (fragment)

– Expoziţia Universală de la Bruxelles se deschide peste trei luni. Sîntem în întîrziere cu cîteva săptămîni la construcţia pavilionului. Nu e puţin cam tîrziu să venim acum şi cu idei noi? Mai ales idei aparte, precum… (aruncă o privire peste hîrtiile din faţa lui) „O istorie a toaletei britanice“.

– O, spuse Gardner, nu v-a plăcut chestia asta?

– Pare o chestiune futilă… adică „bizară“, ca să folosesc un termen politicos. De fapt, voi reformula şi voi spune că sugestia dumneavoastră mi se pare… de-a dreptul stupidă şi jignitoare.

– Cu tot respectul, sir John, dar contribuţia Marii Britanii la evacuarea excrementelor umane nu a fost niciodată recunoscută aşa cum se cuvine. Şi asta nu e doar părerea mea, ci un fapt istoric.

– Baţi cîmpii, Gardner.

– De fapt, domnul Gardner are dreptate, interveni Sykes. Toaletele sînt un element crucial al vieţii de zi cu zi. Adică le folosim cu toţii, nu? Noi toţi… (înghiţi un nod) facem asta.

– Facem asta, domnul Sykes? Ce facem?

– N-are sens să pretindem contrariul. Nu-i aşa?

– Despre ce Dumnezeu vorbiţi?

– Păi ştiţi foarte bine. Noi toţi facem… treaba mare.

– Treaba mare?

– Exact! sări Gardner în picioare şi începu să se plimbe în jurul mesei. -Sykes a pus punctul pe i. Cu toţii o facem, sir John. Chiar şi dumneata. Toţi facem treaba mare. Poate că nu ne place să vorbim despre ea, dar cu ani în urmă cineva s-a gîndit la ea, s-a gîndit mult şi vîrtos – scuzaţi-mi expresia – iar rezultatul e că acum putem să facem cu toţii treaba mare într-un mod curat, fără să fim stînjeniţi şi, în consecinţă, o ţară întreagă – lumea întreagă – e un loc mai bun. De ce n-am elogia faptul ăsta la Expoziţia Universală? De ce n-am elogia că, pe lîngă faptul că au cucerit o jumătate de glob, britanicii au luptat şi într-o bătălie istorică împotriva treburilor mari şi au ieşit învingători?

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

TANC NOU jpg
US Army trece la tancurile de nouă generație. Când va fi prezentat AbramsX VIDEO
Într-o postare pe Twitter, gigantul General Dynamic a anunțat că AbramsX, varianta de ultimă oră a celebrului tanc M1 Abrams, va fi prezentată publicului luna viitoare la expoziția de apărare AUSA care are loc la Washington.
Regele Charles al III-lea FOTO Getty Images
Cifrul regal al regelui Charles al III-lea, dezvăluit. Cum arată FOTO
Monograma combină inițialele sale „C” și „R” de la „Rex”, cuvântul latin pentru rege, plus III de la cel de-al treilea rege Charles. Cifrul înlocuiește „E II R” al reginei Elisabeta a II-a.
Marius Bodochi in filmul Capra cu trei iezi  JPG
Marius Bodochi este bărbatul-lup din filmul “Capra cu trei iezi”
Povestea care ne fascina în copilărie devine azi un horror pshilogic. Marius Bodochi este bărbatul-lup din filmul “Capra cu trei iezi”.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.