Politicile „traumei“ în dezbaterile criticii recente

Publicat în Dilema Veche nr. 715 din 2-8 noiembrie 2017
Politicile „traumei“ în dezbaterile criticii recente jpeg

De la Negrici citire

Ipoteza traumei şi a unei evoluţii anormale a literaturii române sub comunism, dimpreună cu consecinţele acestor fatalităţi au fost vehiculate la noi mai cu seamă în scrierile lui Eugen Negrici. Pentru a putea înţelege resorturile adînci ale transformărilor survenite odată cu instaurarea realismului socialist, trebuie luate în calcul, crede criticul şi profesorul bucureştean, caracterul atipic şi felul bizar în care literatura română evoluează după 1948, sub şocurile repetate produse de ingerinţele brutale ale factorului politic represiv:

„Nimic din ce se întîmplă în procesul unei literaturi dezvoltate sub guvernare totalitară nu are o explicaţie naturală. Direct sau indirect, totul este replică, reacţie, ripostă, repliere defensivă, disperată sau inventivă, strategemă de supravieţuire… Anamneza nu poate face abstracţie de faptul că, dincolo de aparentele lui concesii şi de deschiderile operate din cînd în cînd, regimul – care, esenţialmente, a fost unul dictatorial – a socotit mereu literatura şi pe scriitori ca pe instrumentele lui. Dacă nu le mai putea stăpîni şi folosi nemijlocit ca în primii zece ani, le putea manipula discret, ca în ceilalţi treizeci şi ceva.“ (Eugen Negrici, Literatura română sub comunism, Editura Fundaţiei Pro, 2002) „Literatura dezvoltată sub guvernare totalitară nu ar putea fi închipuită decît ca un soi de teren al anomaliilor stilistice, cu excrescenţe, formaţiuni insidioase, multiplicări stranii, deformări vicioase, concrescenţe defensive.“ (Eugen Negrici, Iluziile literaturii române, Cartea Românească, 2008)

Deşi adoptînd nuanţe diferite în Despre idei & blocaje (Humanitas, 2006), la concluzii apropiate ajunge şi H.-R. Patapievici, preluînd (şi prelucrînd) însă unele sugestii venite dinspre gîndirea noiciană (din „Comunicare şi cuminecare“, în Cuvînt împreună despre rostirea românească): „În mod paradoxal, tipul de comunicare la care ne-a condamnat clandestinitatea adevărului sub comunism a fost unul constrîns să includă în formula lui cuminecarea. Cum se ştie, cuvîntul „cuminecare“, ca şi cuvîntul „comunicare“, vine tot din latinescul communicare, doar că a trecut prin tradiţia ecleziastică, şi înseamnă împărtăşire de la ori întru ceva. Regimul comunist, interzicîndu-ne sociabilitatea spaţiului public, ne deschidea posibilitatea de a explora sociabilitatea catacombelor, oferindu-ne involuntar prilejul unui spor de interioritate. Doar că sporul în interioritate nu rămînea fără plată, iar beneficiul, cu un paradox întors, era tot al regimului. Într adevăr, deşi este minunat ca orice comunicare adevărată să fie şi o formă de cuminecare, e o pierdere pentru obiectivitatea comunicării ca adevărul comunicării să fie condiţionat de realizarea cuminecării. Adevărul obiectiv al comunicării nu ar trebui să depindă, pentru a se realiza, de adevărul subiectiv al împărtăşirii. Astfel, dubletul comunicare/cuminecare făcea ca transmiterea unui înţeles să depindă de capacitatea persoanelor implicate în actul comunicării de a împărtăşi o seamă de subînţelesuri, ceea ce reducea drastic comunicarea şi, în plus, refuza încă o dată pieţei de idei şansa de a se forma. Concluzia este că interstiţiile de libertate din comunism nu puteau forma nuclee de societate deschisă.“

Ce spun ardelenii

La concluzii mai nuanţate, mai concrete şi mai puţin radicale vor ajunge Sanda Cordoş sau Alex Goldiş. În „Ideologia realismului socialist în România“ din volumul Lumi din cuvinte: reprezentări şi identităţi în literatura română postbelică (Cartea Românească, 2012), cercetătoarea şi profesoara clujeană este de părere că, odată depăşită epoca „patului procustian“ impus literaturii române de către realismul socialist pe durata a mai bine de două decenii „ce pot să pară astăzi de neînţeles“, în urma unei ofensive polifonice şi purtate pe diverse planuri, se va reveni treptat la criteriile artistice ale literaturii şi se va renunţa la multe dintre cerinţele dogmatice. În Sincronizarea criticii româneşti postbelice în deceniile opt şi nouă (MNLR, 2013), Alex Goldiş remarcă, la rîndul său, că deşi trauma manifestată, între altele, prin „denigrarea revanşardă“ a metodelor, teoriilor şi instrumentelor criticii a marcat iremediabil discursul criticii şaizeciste româneşti, odată cu anii ’70-’80, acesta începe treptat să se specializeze. Simptomele acestor recuperări ar fi reprezentate prin reactualizarea clasicilor în noi interpretări, prin deschiderea spre teorii occidentale, prin gradul de aderenţă la fenomenul contemporan şi prin profunzimea profesiunilor de credinţă despre critică. Deşi, privind în ansamblu, critica românească nu a preluat atît paradigme de gîndire critică în această perioadă, cît „limbaje critice, într-un amestec destul de liber“, totuşi, criticii adevăraţi, remarcă Goldiş, angajează în circuitul cultural(ist) al ideilor şi un discurs asupra metodei ori unele inovaţii de ordin critic, oferindu-se aici drept suport argumentativ cazurile conceptelor lansate de însuşi Eugen Negrici sau de către Mihai Zamfir: expresivitatea involuntară, respectiv stilistica diacronică.

Trauma a murit, trăiască trauma!

La polul opus faţă de Eugen Negrici se poziţionează Ion Simuţ în Literaturile române postbelice (Editura Şcoala Ardeleană, 2017), care mută accentele, supralicitînd, în opinia noastră, rolul unor scriitori precum Paul Goma sau I.D. Sîrbu în economia literaturii române postbelice, dinspre literatura oportunistă asupra contrapartidei reprezentate de triada evazionism – subversiune – disidenţă, probabil şi din dorinţa de a restabili un echilibru asupra discuţiei prin contrabalansare, echilibru bruiat de ceea ce fusese citit drept un radicalism negativist al intervenţiilor lui Negrici (vezi rezervele lui Mircea Martin cu privire la finalitatea practică a acestui aşa-numit radicalism: „După ce recunoaştem (toate) iluziile şi denunţăm (toate) relele, ce ne rămîne, cu ce rămînem?“ în Radicalitate şi Nuanţă, Tracus Arte, 2015), cu care criticul ardelean întreţine o polemică uşor stridentă, după ce îşi făurise în aproape trei decenii de critică postdecembristă un renume şi o imagine de critic-sociolog prudent şi echilibrat. În opinia domniei sale, eticheta literaturii române „sub comunism“ este nefuncţională, căci noi nu am apucat, de fapt, să ajungem sub comunism. Termenii propuşi de Simuţ sînt: „dictatură socialistă“, „socialism dictatorial“, „socialism dinastic“ (epoca ceauşistă) etc. O remarcă aici în ceea ce îl priveşte pe Steinhardt: eseurile subversive ale lui Steinhardt sau Paleologu nu pot intra în aceeaşi categorie cu Jurnalul fericirii, în opinia mea. La fel cum acesta din urmă nu poate să facă parte din categoria literaturii disidente, din raţiuni de ordin în primul rînd etimologic… O altă categorie, aceea, eventual, a literaturii oponente ar putea da seamă de această operă, pentru că ea critică regimul de pe suprafaţa îngustă a unei platforme de dreapta. Altfel privind lucrurile, nu sînt oare destinul unui I.D. Sîrbu sau discursul postdecembrist al unui Paul Goma tocmai produsele sau efectele acelei traume blestemate, la care se referea de la bun început Eugen Negrici?

Deşi sacrificînd sau exagerînd prin centrarea a aproape întregului său discurs critic pe o teză şi pe o percepţie exclusiv organiciste asupra literaturii române – obiecţie excelent formulată de Alex Goldiş – este foarte dificilă, dacă nu imposibilă, demontarea în bloc a observaţiilor formulate de Negrici în cele două volume mai sus citate. Percepţia traumei, a atipicului şi a bizarului sînt reale şi pot fi decelate la fel de bine şi în interiorul concepţiilor puse în circulaţie de către critica şi eseistica postbelică. 

Adrian Mureşan este doctorand al Universităţii din Bucureşti.

Foto: Eugen Negrici

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

interventie pescar electrocutat vaslui, 12 iulie 2025   foto ISU Vaslui (1) mp4 thumbnail png
Pompierii vasluieni chemați să stingă un incendiu au găsit un pescar electrocutat. Bărbatul, transportat cu elicopterul la Timișoara
Pompierii ISU Vaslui au avut parte de o intervenție deosebită sâmbătă, 12 iulie 2025, în localitatea Stănilești. Chemați să stingă un incendiu de furaje, salvatorii au găsit la fața locului un bărbat electrocutat, cu arsuri pe 60% din suprafața corpului.
Ilie Bolojan FOTO Mediafax
Schimb acid de replici la Congresul PNL. Roman: „Unii au ajuns în acoperiș pe ușa din spate”. Cum i-a răspuns Bolojan
Premierul Ilie Bolojan și candidatul la funcția de prim vicepreședinte PNL, Florin Roman, au avut un schimb de replici acide în timpul congresului liberal.
ELICOPTER SMURD jpg
Accident aviatic pe aeroportul Tuzla: parașutist găsit inconștient după aterizare
Un parașutist a fost găsit inconștient, imediat după aterizare, sâmbătă 12 iulie, pe Aeroportul Tuzla.
horoscop 22 ianuarie webp
Horoscop duminică, 13 iulie. Un nativ încheie un capitol din viață, altul e lovit de dezamăgiri colosale
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale, pentru ziua de duminică, 13 iulie.
Halkidiki Grecia FOTO Shutterstock jpg
Experiența de coșmar de care a avut parte o familie de români în Halkidiki: „Aveți grijă la mașini!”
Ce ar fi trebuit să fie câteva zile de vis s-a transformat rapid într-o experiență de coșmar pentru o familie de români care a mers în vacanță în Halikidiki. Odată ce au ajuns în faimoasa stațiune din Grecia, turiștii au trecut prin clipe dificile despre care s-a și vorbit în mediul online.
rugaciune jpg
Rugăciunea care te ajută să îți îndeplinești orice dorință. Spune-o de 3 ori pe zi
Rugăciunea care te ajută să îți îndeplinești orice dorință. Spune-o de 3 ori pe zi
Ilie Bolojan, Nicușor Dan și Ionuț Moșteanu FOTO Inquam / Codrin Unici
Culise. Congresul PNL, marcat de absența PSD. De ce a lipsit Grindeanu? Nicușor Dan: Bună întrebare!
Congresul PNL, care a dus la înscăunarea lui Ilie Bolojan ca președinte cu puteri depline, a fost marcat de absența unui emisar PSD. Partenerii liberalilor, USR și UDMR, au trimis reprezentanți la Congres.
517441531 1291993518955382 8771079750894157817 n jpg
Cea mai curată imagine din politica românească: Ilie Bolojan strângând gunoaiele din sala Congresului PNL
O scenă rară în politica românească a avut loc în sala în care se desfășura Congresul Extraordinar al PNL. În timp ce colegii săi votau noua conducere a partidului, premierul Ilie Bolojan a început să strângă gunoaiele rămase în urmă.
Ilie Bolojan FOTO INQUAM / Octav Ganea
Ilie Bolojan este noul președinte al PNL. Cine sunt cei patru prim-vicepreședinți ai partidului
Ilie Bolojan a fost ales noul președinte al PNL, cu 976 de voturi. El a fost și singurul candidat pentru această funcție.