Dilemateca

Pagina 6
„Cît, cum şi unde am greşit în ultimii 500 de ani“ jpeg
„Cît, cum şi unde am greşit în ultimii 500 de ani“
"Şi Ion Iliescu, şi regele Ferdinand au încercat să conserve în conjuncturi noi multe dintre elementele re­gi­mului politic preexistent. Ferdinand a fost un aprig susţinător al partidelor izvorîte din elitele Ve­chiului Regat, iar în 1920 a provocat, printr-o cva­silovitură de stat, demiterea unui guvern de coa­liţie al unor partide noi. Deci, într-un fel, a blo­cat ascensiunea la putere a unor noi elite po­litice şi a în­tîr­ziat foarte mult evoluţia democratică a societăţii ro­mâneşti."
Mircea Nedelciu: proza anilor ’80 şi valenţele politice ale textului jpeg
Mircea Nedelciu: proza anilor ’80 şi valenţele politice ale textului
Dispărut prematur, în 1999 – la capătul unei lungi suferinţe –, cel ca­re fusese considerat liderul generaţiei ’80, prin măiestria pro­zei sale scurte, dar şi prin intervenţiile sale teoretice, scriitorul Mircea Nedelciu a intrat, în deceniul care a trecut de la moartea lui, într-un con de um­bră. Nemeritat, dar vremurile sînt ne­cruţătoare cu scriitorii, mai ales cu cei dispăruţi.
„Întotdeauna am preferat latura întunecată a lucrurilor“ jpeg
„Întotdeauna am preferat latura întunecată a lucrurilor“
Da, trăim într-o societate care refuză moar­tea şi care, făcînd asta, refuză şi viaţa. Dacă ai un pro­fund simţ al sfîrşitului, vei da propriei vieţi ţe­luri mai bune şi vei avea idealuri mai înalte. Da­că nu, viaţa devine un lucru blînd şi vei trăi cu senzaţia că va dura veşnic. Moartea este ne­ga­tă în nenumărate feluri de societăţile con­tem­porane: transplanturi de păr, botox, liposucţie, chi­rurgie plastică, machiaj, produse dietetice etc. Chiar şi condamnarea vînătorii, de exem­plu, e tot
„Memoria este adevărata intrigă a literaturii“ jpeg
„Memoria este adevărata intrigă a literaturii“
M-a interesat întotdeauna felul în care ti­nerii relaţionează cu subiectul morţii. În rock-ul gotic sau de Halloween, de exemplu, vezi că la ei moartea e încă departe şi, de aici, o anume uşu­rinţă. Pentru ei moartea e un joc, un joc care uci­de, uneori. Dar tinerii se joacă cu ideea mor­ţii tocmai pentru că e atît de îndepărtată. E vor­ba mai mult de fascinaţie decît de frică. Cînd îm­bă­trîneşti însă, lucrurile se complică, jocul se ter­mină şi deodată vezi că totul e pe bune.
„Un scriitor trebuie să scrie ca şi cum scrisul este mai important decît viaţa în sine“ jpeg
„Un scriitor trebuie să scrie ca şi cum scrisul este mai important decît viaţa în sine“
„Scriitor politic“ este o expresie limitată. Trăim într-o epocă în care evenimentele pu­blice ne modelează vieţile private ca niciodată înain­te şi acesta este unul dintre subiectele lite­raturii mele. Dar numai unul dintre ele. Mi-am dorit întotdeauna să găsesc şi să spun cele mai bune, cele mai pătrunzătoare şi cele mai răsu­nă­toare poveşti posibile. Sînt un scriitor urban şi un scriitor care a călătorit foarte mult, un scrii­tor care vrea să interogheze felul în care este alcătuită lumea, fe
„Realitatea e o experienţă individuală“ jpeg
„Realitatea e o experienţă individuală“
Mă mir cînd văd atîţia oameni care scriu, mă spe­rii cînd intru într-o librărie şi văd cît se pu­blică. Unii or fi mai norocoşi sau mai talentaţi decît mine, de vreme ce scriu aşa de mult... Cînd am auzit că Uniunea Scriitorilor din Ro­mâ­nia are 3000 de aderenţi, am rămas cu gura căs­cată. Cred totuşi că pe lume există mai mulţi ar­tişti decît opere de artă. Ne lipsesc operele de artă, artişti sînt destui.
„Nu mi am dorit niciodată să cîştig respectul altor scriitori“ jpeg
„Nu mi-am dorit niciodată să cîştig respectul altor scriitori“
Se prea poate ca excesul de narcotice şi de sex să mă fi definit la un moment dat, dar a­cum sînt un bărbat de 47 de ani, cu patru copii, cu o căsnicie fericită, abstinent de alcool şi dro­guri de aproape un deceniu şi autorul a două­zeci de cărţi... Deci presupun că aceste eti­chete puse de media sînt doar asta, şi nimic mai mult: simple etichete fără altă funcţie decît să ofere o manieră facilă de a se înţelege cine sînt şi ce-i cu mine.
„Cele mai crunte conflicte sînt cele în care se confruntă două victime“ jpeg
„Cele mai crunte conflicte sînt cele în care se confruntă două victime“
Sînt înconjurat de cărţi de cînd m-am născut. Cărţile sînt pentru mine ca un peisaj, ca munţii, rîurile, pădurile şi cîmpiile. Alcătuiau peisajul copilăriei mele. Din cauza situaţiei politice şi militare, a trebuit să-mi petrec mult timp, poate chiar mai mult decît îmi doream, în casă. Trăiam într-un apartament mic, înghesuit, şi citeam enorm. Era singura scăpare, singura formă de a depăşi cămăruţa în care eram constrîns să-mi petrec timpul. Cărţile erau singurul peisaj la care aveam acces.
„Nu sînt fericit în faţa oglinzii“ jpeg
„Nu sînt fericit în faţa oglinzii“
"Atitudinea faţă de cărţile mele este diferită în funcţie de cultură. Europenii le citesc din interes pentru Turcia şi pentru turcii emigraţi masiv în Europa, americanii le citesc pentru ceea ce se cheamă „problema Islamului“, fiind interesaţi, mai ales după 11 septembrie, să vadă cum trăiesc oamenii în ţările islamice."
„Ficţiunea este facsimilul unei realităţi care ne este sau nu familiară“ jpeg
„Ficţiunea este facsimilul unei realităţi care ne este sau nu familiară“
"În roman, nu există decît lucruri care func­ţionează şi lucruri care nu funcţionează. Pentru că nu poţi şti niciodată care au fost (cu adevă­rat) intenţiile scriitorului. Cititorul e cel care in­terpretează lucrurile."
„Vreau să dau totul din mine şi cu orice preţ“ jpeg
„Vreau să dau totul din mine şi cu orice preţ“
Singurul domeniu literar străin mie pînă azi este teatrul – de fapt, am scris odată o mică piesă care s-a publicat şi jucat în Italia, dar a fost o excepţie. Nu am intenţia programatică să „ratez“ toate genurile, am făcut-o doar din curiozitate şi a­muzament. Sînt fericit că am deja 26 de ani de la debut şi că am rămas la fel de disponibil pen­tru orice experienţă, ca şi la prima carte.
„Visul meu acum e să trăiesc cu cărţi şi animale“ jpeg
„Visul meu acum e să trăiesc cu cărţi şi animale“
Eu am avut în plus darul pur românesc – moşte­nit de la Caragiale şi de la Tzara – de a descoperi absurdul în chiar cele mai evlavioase formulări ale propriilor noastre idei. În acelaşi timp, experienţa oglinzilor borgesiene, spiralele Crick-Watson, Es­cher şi Goedel, toate acestea le găseam în perdele, dar, frumos spuse, şi-n Borges şi-n Bhagavad Gîta.
Capcanele memoriei jpeg
Capcanele memoriei
Ţara poţi s-o ai numai pe fondul unei biografii, şi biografia mea e tot atît de valabilă ca biografia unui securist sau a unui dictator. Dar eu am plecat, ei au rămas, şi această lipsă de egalitate, această pierdere a biografiei, pe mine întotdeauna m-a deranjat. Exilul e totdeauna problematic. Nu poţi reveni sau, dacă revii, te întorci ca o altă persoană. Revii într-o altă ţară.
De peste 2000 de ani jpeg
Quijote 2.0
Academia Regală Spaniolă te invită să citeşti un fragment din Don Quijote pe YouTube (http://www.youtube.com/elquijote). Te poţi înscrie, primeşti fragmentul pe e-mail, porneşti webcam-ul şi gata. Nu există limită de vîrstă, important este să citeşti aşa cum îţi place. Astfel de proiecte apar zilnic în lumea largă.
Se caută film pentru erou baroc jpeg
Se caută film pentru erou baroc
Anul ăsta a împlinit 405 ani, şi mai toţi scriitorii importanţi l-ar lua cu ei pe o insulă pustie. Inclusiv Llosa care, într-un interviu pentru Nouvel Observateur, spune că l-ar strecura în geantă alături de Comedia umană şi Război şi pace (probabil că premiaţii Nobel primesc, pe lîngă bani, nişte genţi speciale pe care să le ia cu ei pe insulele pustii, în caz că le trebuie Balzacul tot).
Pîine cu miere şi suspans jpeg
Pîine cu miere şi suspans
Într-o rubrică destinată iubitorilor de thriller-e, policier-uri şi noir-uri, probabil nu e nici timpul, nici locul pentru mărturisiri. Şi cu toate astea, vă spun: îmi place să-i observ pe studenţii mei – băieţi şi fete cu talent de jurnalişti, însă, uneori, cu dezamăgitoare aspiraţii de „vedete” din formate mai mult decît tabloidizate (ca să nu dăm neapărat titluri!).
 New Orleans: poveşti şi povestaşi jpeg
New Orleans: poveşti şi povestaşi
Rareori mi s-a întîmplat, după vreo călătorie, să fiu impresionat de atît de multe lucruri, să am atît de multe poveşti pentru oricine ar fi dispus să le asculte sau, în cazul de faţă, să le citească. În primul rînd, poveşti despre muzică, poveşti despre o atmosferă cum n-am mai întîlnit nicăieri. Poveşti despre Bourbon Street, comercializata, dar încă originala stradă celebră a New Orleans-ului. Poveşti despre Frenchmen Street, acolo unde îi descoperi pe veritabilii jazzmani ai Americii.
Arabescuri creolo transilvano moldave  La New Orleans jpeg
Arabescuri creolo-transilvano-moldave. La New Orleans
În mai 2009, cînd am ajuns la New Orleans pentru întîia dată, cu prilejul lecturii din Submarinul iertat (Forgiven Submarine, cartea de poezie scrisă împreună cu Andrei Codrescu şi tradusă în engleză de copilotul meu), am ingurgitat oraşul ca pe un spaţiu prin excelenţă epic, ca pe un omfalos narativ. Poveştile erau pe stradă şi la colţul străzilor, în New Orleans, nu doar în cărţi. Şi erau berechet, un corn al abundenţei.
„În budoar şi în literatură e nevoie de exces”   interviu cu Marin MĂLAICU HONDRARI jpeg
„În budoar şi în literatură e nevoie de exces” - interviu cu Marin MĂLAICU-HONDRARI
Descoperind Cartea tuturor intenţiilor, Mircea Cărtărescu a scris: „Este o mare bucurie ca, într-o zi – după ce ani întregi s-au prăbuşit peste tine tone de cărţi inutile, necinstite, snoabe, mincinoase, neruşinate sau numai plictisitoare – să dai şi de o carte, în fine, adevărată. Am avut acest rar noroc cînd am descoperit Cartea tuturor intenţiilor... Publicată şi difuzată cum trebuie, cartea lui Marin Mălaicu-Hondrari are, cred eu, şansa să devină o carte-cult."
Nu există viaţă pentru morţi jpeg
Nu există viaţă pentru morţi
S-ar zice că, în ţara asta, nici morţii n-o duc prea bine. Sau, cu alte cuvinte, nu există viaţă pentru morţi. Nu ştiu de ce, dar scriitorii români de gen (adică SF, fantasy, horror) nu s-au prea înghesuit să scrie poveşti cu zombi. Poate n-au simţit nevoia. Poate n-au simţit că există un public pentru aşa ceva. Deocamdată de-abia se formează publicul pentru vampiri... Dar zombi? Hm! Nu prea.
Zombi, vîrcolaci, vampiri, fantome jpeg
Zombi, vîrcolaci, vampiri, fantome
Începînd cu anul 2010, luna mai a fost declarată The Zombie Awareness Month, în semn de consideraţie pentru numeroasele filme din istoria cinematografiei care descriu invazii zombie desfăşurate în luna florilor. Hotărîrea a fost promulgată de Zombie Research Society (www.zombieresearch.org), prima organizaţie nonprofit (mă rog, sectă internaţională) dedicată pregătirii omenirii pentru improbabila nenorocire.
Supereroul favorit jpeg
Supereroul favorit
Răspund: Adrian CIOROIANU, Matei FLORIAN, Radu Pavel GHEO, Angelo MITCHIEVICI, Dodo NIŢĂ, Radu PARASCHIVESCU, Ovidiu POP, Robert ŞERBAN, Radu VANCU
Dilemateca   work in progress jpeg
Dilemateca - work in progress
A apărut Dilemateca pe octombrie! În noul număr veți putea afla ce muzică au scriitorii în iPod, care sînt mizele ascunse ale predării literaturii universale și ce fac irlandezii cînd e vreme rea.
Cum ne am transformat cu toții într un poem jpeg
Posibilitatea unei ţări
În romanul lui Cormac McCarthy, Anton Chigurh nu are părul lung şi cărarea într-o parte. De fapt, nu are nimic în afară de ochi: „Albaştri ca lapislazuli. Sclipind pe neaşteptate şi complet opaci. Ca nişte pietre ude“. Prima descriere a ucigaşului care bîntuie ţinuturile Texasului apare de-abia la pagina 280, prin vorbele unuia din puştii martori la accidentul de maşină.
"Important e în ce limbă mori" jpeg
"Important e în ce limbă mori"
Mă adresez întotdeauna cititorilor mei, nu unei categorii anume de cititori. Cititorului ideal, să zicem. Dumneavoastră şi oricui mă citeşte. Şi mi se pare foarte important acest lucru – să intri de la bun început într-o relaţie cu cititorul – pentru că, dacă nu o faci, textul se transformă în ceva mort. Pentru mine, este absolut necesar să înţeleg lumea în care mă mişc, şi cel mai bine fac acest lucru scriind. Scrisul este un fel de cheie personală pentru descifrarea lumii.
Marketing pentru minte, creier și captivitate jpeg
Note, site-uri, ruşi
Deschid http://habarnam.ro, un website care a digitizat ediţia din 1986 a celebrei cărţi pentru copii Aventurile lui Habarnam, publicată de Nikolai Nosov în 1954. Priklyucheniya Neznaiki i ego druzei e un volum cult al copilăriei româneşti în final de comunism – un bun public al imaginarului juvenil. Cartea a apărut în 1986 la Editura Ion Creangă (în coproducţie cu Editura Raduga, Moscova).
Cine citeşte şi lasă jpeg
Cine citeşte şi lasă
Nu mai văzusem niciodată grămezi de cărţi lăsate în urmă de cei care le-au citit într-o călătorie şi n-au mai avut loc pentru ele în bagaj. Îmi amintesc că am dat peste personaje care, de vreme rea, rămîneau blocate în vreun han de secol XIX şi, de plictiseală, citeau de cîteva ori cele cîteva ziare lăsate acolo de alţi călători. Îmi mai amintesc că, speriată de perspectivă, am făcut un mic stoc de reviste şi cărţi cu care să nu se plictisească prietenii, în caz că li se întîmplă să nu poată cob
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Cella Delavrancea despre George Enescu
Să fie o întîmplare că portretistica literară cea mai interesantă este, cel puţin în limba română, produsul unor pene feminine? Un exemplu îl constituie Cella Delavrancea (1887-1991). Marea femeie, infinit de seducătoare, concertista şi profesoara de pian, acompaniatoarea lui G. Enescu, a lăsat pagini literare şi memorialistice de un mare interes. Nu numai că a frecventat o societate despre care ne place să ne aducem aminte: Caragialii – Ion Luca şi Matei –, Nicolae Grigorescu, Al. Vlahuţă, Octa
Actori la început de carieră jpeg
Aristocraţii gustului
Nu există prea multe locuri în Bucureşti în care te poţi simţi în acelaşi timp singur şi bine: cafenelele şi berăriile din centrul vechi sînt atît de bine populate încît la orice oră te-ai duce, sigur dai peste cineva cunoscut. În plus, muzica zgomotoasă şi vacarmul străzii te împiedică să citeşti. În cele cîteva localuri mai puţin umblate de pe lîngă Universitate, singurătatea este de-a dreptul angoasantă. Refugiile adevărate – cele care oferă adăpost, plăcere şi linişte – sînt, din păcate, mul
"Literatura nu a promis niciodată că are efectele unui SPA" jpeg
"Literatura nu a promis niciodată că are efectele unui SPA"
Ana Maria Sandu a debutat cu poemul epic Din amintirile unui Chelbasan, nominalizat în 2003 la Premiul ASPRO pentru experiment şi tradus în primăvara acestui an în limba franceză cu titlul L’écorchure. După publicarea primului roman, Fata din casa vagon, a participat la European First Novel Festival de la Budapesta, alături de alţi tineri scriitori din Europa, şi a fost selectată în proiectul 100 to watch – a Directory of New Romanian Creative Talent. Încă de la debutul în proză din 2006,
Crocodili și nebunie jpeg
Episodul Kugelmass
Kugelmass, profesor de ştiinţe umaniste la City College, se afla la a doua căsătorie nefericită. Daphne Kugelmass era o toantă. Kugelmass mai avea şi doi fii cam plictisitori cu prima soţie, Flo, şi era cufundat pînă-n gît în datorii şi pensii alimentare.
Teritoriul fiinţei noastre jpeg
Teritoriul fiinţei noastre
Pe cînd eram copil, fascinat de aventurile personajelor din romanele pe care le citeam, credeam că esenţa literaturii se află în incredibilele peripeţii şi în nenumăratele surprize ale poveştilor. Pe vremea acelor lecturi fervente, acţiunile îndrăzneţilor protagonişti care, în ciuda atîtor şi atîtor pericole nesfîrşite, îşi duceau la bun sfîrşit intenţiile erau pentru mine principalul motiv al identificării fuzionale cu ei. Trecerea anilor m-a făcut să descopăr acele calităţi literare mai
Pisicile prozei româneşti contemporane jpeg
Pisicile prozei româneşti contemporane
În bestiarul prozei româneşti actuale, pisica se regăseşte cu o frecvenţă pe care nu o putem pune doar pe seama insistenţei felinei de a intra, a se instala şi a se răsfăţa acolo unde vrea şi unde simte că îi este bine. De ce pisica, anume, între toate animalele, pare să deţină o forţă simbolică aparte? Să fie tocmai misterul care o aureolează răspunzător de succesul felinei în plan literar? Elastică, flexibilă, pisica refuză mereu să fie închisă într-o definiţie şi execută salturi îndrăzneţe în
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
DILEMATECA, numărul 1, mai 2006
Citiţi cu plăcere Dilemateca – unica revistă lunară despre cărţi şi autori din România? De acum, puteţi răsfoi primul număr on-line!
Ultimul Salon la Paris? jpeg
Ultimul Salon la Paris?
Pregătirile celei de-a 30-a ediţii a Salonului Cărţii de la Paris (26-31 martie 2010) n-au inceput cu dreptul
Poveşti digitale sau despre naraţiunile jocurilor pe calculator jpeg
Poveşti digitale sau despre naraţiunile jocurilor pe calculator
Cunoscînd o dezvoltare extraordinară şi conturînd un traseu marcat de revoluţii tehnologice, jocurile pe calculator sînt un fenomen cultural major al zilelor noastre.
Interviu cu Radu Paraschivescu   Sînt orice, numai moralist nu jpeg
Interviu cu Radu Paraschivescu - Sînt orice, numai moralist nu
De vorbă cu Radu Parschivescu despre limba română astăzi, despre ticurile verbale, limba de lemn şi „româna cu fixativ“ şi despre cea mai recentă carte a sa, Dintre sute de clişee, o analiză ironică şi spumoasă a clişeelor noastre de zi cu zi...
Cristian TEODORESCU: "Scriu dintr un fel de vinovată dependenţă, dar şi din plăcere"  jpeg
Cristian TEODORESCU: "Scriu dintr-un fel de vinovată dependenţă, dar şi din plăcere"
Citesc cărţi de hîrtie, îmi scot cîinii la aer pe străduţele din cartierul Militari şi le dau telefoane de pe stradă prietenilor.
Partea favorită/detestată a corpului  	partea întîi, fetele  jpeg
Partea favorită/detestată a corpului - partea întîi, fetele
„Cînd sufletul unei petreceri vrea să exprime prim mimă ideea de femeie frumoasă, el îşi unduieşte cele două mîini în aer şi rînjeşte semnificativ. Noţiunea de rotunjime este atît de strîns legată de semantica sexuală, încît unii nu se pot abţine să nu chicotească în dreptul unor indicatoare de circulaţie. Cea mai populară imagine a femeii, în ciuda exigenţelor comerţului vestimentar, este toată numai sîni şi fese, o secvenţă halucinantă de parabole şi protuberanţe. Corpul femeii este,
Japonia În Ţara Oglinzilor – Kyoto  jpeg
Japonia În Ţara Oglinzilor – Kyoto
Uneori, oamenii mari uită cum să privească în oglindă. Oboseala, tristeţea şi obişnuinţa le mişcă imperceptibil conturul şi îi aduc uşor de spate, suficient însă cît să nu se mai recunoască. Tot ce văd sînt ridurile de pe frunte, cearcănele de sub ochi, linia tot mai rărită a părului, nodul strîmb al cravatei şi toate acele „dacă“-uri şi „poate că“-uri fără de care ar putea să-l zărească, dincolo, pe copilul din ei care aşteaptă, la fel de curios ca altădată, şi le zîmbeşte, nerăbdător să pornea
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Gretel şi vrăjitoarea vegetariană
Pentru psihanalistul american Sheldon Cashdan, basmul Vrăjitorul din Oz reprezintă mai mult decît istoria unei fetiţe aruncate de taifun departe de casă. Cele trei personaje care o însoţesc în călătoria spre Oraşul de Smarald sînt aspecte emoţionale ale lumii ei lăuntrice. „Nici un copil nu vrea să creadă despre sine că este stupid, fără inimă sau laş. Copiii vor să creadă să sînt inteligenţi, plini de compasiune şi curajoşi“, observă autorul cărţii de psihologie a basmului Vrăjitoarea trebuie s
Hipnoterapia jpeg
Hipnoterapia
Hipnoterapia este încă neaşteptat de controversată atît în abordările clinice, cît şi în mediul profan. Unii o rejectează şi se apară spunînd că nu există, că nu este bună de nimic sau că e ceva ce merge doar pentru cei slabi sau fraieri (ei, evident, nu fac parte din această categorie); alţii se tem de ea ca de o putere magică pe care mai bine nu o foloseşti pentru că nu îi vei putea stăpîni limitele sau pentru că te poţi expune în faţa cuiva, ajungînd să spui şi să faci lucruri de care nici nu
Ce ţi trebuie ca să fii genial jpeg
Ce-ţi trebuie ca să fii genial
Se spune despre Malcolm Gladwell că, la cei 46 de ani, ar fi cel mai de succes jurnalist de pe planetă, autorul unui adevărat fenomen mediatic în ultimul deceniu, nu doar în SUA, ci peste tot în lume. Scrie în prezent pentru The New Yorker şi este autorul a trei cărţi, toate devenite best-seller: The Tipping Point (2000), Blink (2005) şi Outliers (2008), ultima dintre ele tradusă puţin forţat prin Excepţionalii. Nu mă omor după manuale de succes şi nici după cărţi de sociologie populară, cu atît
Cina exploratorului jpeg
Cina exploratorului
Tata îşi ratase vocaţia de explorator; mi-l amintesc citind la nesfîrşit aceeaşi carte: Cu săniile la Polul Nord, jurnalul de călătorie al renumitului explorator norvegian Fridjof Nansen. Un exemplar din anii ’70 mi-a căzut în mînă trezindu-mi amintirile. Povestirile tatei îmi înflăcăraseră imaginaţia. Pe Nansen şi acolitul lui, Johanson, îi asemănam legendarilor vikingi – de aceeaşi statură morală şi fizică, supraoameni străbătînd ţinuturile arctice, înfăşuraţi în blănuri grele, cu barba blondă
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Carte de înţelepciune
Într-o lume agitată de exagerările prezentului se cuvine să ne întoarcem la reperele oferite de maeştrii spiritului. Este ceea ce ne propune dl Laurenţiu Vlad prin republicarea unui grupaj de 49 de articole, interviuri şi note de lectură răspîndite de profesorul Alexandru Duţu în diverse publicaţii culturale din anii 1990. Alexandru Duţu (1928-1999) a fost unul dintre reperele luminoase ale culturii române din timpul comunismului şi din deceniul de după 1989. Într-o epocă a îngustării specializ
Senegalezii în sferturi jpeg
Senegalezii în sferturi
Fatou Diome este astăzi un icon al succesului multicultural, o scriitoare senegaleză imigrantă, devenită cunoscută pentru romanul Pîntecele Atlanticului, publicat în 2001. Succesul, dar şi condiţia de icon devin însă, ca în cele mai multe astfel de cazuri, coordonatele principale ale problematizării unui destin. Scriitoarea împărtăşeşte cu Salie – naratoarea şi protagonista romanului, în cea mai mare parte autobiografic – graficul tremurat al acestui destin: născută pe insula Niodior, în sud-est
Copilării jpeg
Copilării
„Faima este o trăsătură de familie la noi“, spune pe un ton arogant Sol, un băieţel american de şase ani, care crede că Dumnezeu şi preşedintele Bush sînt prieteni la cataramă şi că primul are planuri mari în ceea ce-l priveşte, altfel nu s-ar fi născut „în cel mai bogat stat din cea mai bogată ţară din lume, cu cel mai avansat arsenal nuclear, capabil să arunce în aer întreaga omenire şi s-o facă praf şi pulbere“. Sol este de acord cu războiul din Irak, îi place mai degrabă să se uite la execuţ
Lumina calică a soarelui jpeg
Lumina calică a soarelui
La Tîrgul Gaudeamus, Humanitas Fiction a lansat, în colecţia „Raftul Denisei“, romanul Drumul de Cormac McCarthy, cuvintele de prezentare fiind rostite de Denisa Comănescu, Cristian Tudor Popescu, Irina Horea (traducătoarea) şi Florin Iaru. Este un roman pe care mulţi dintre noi l-au aşteptat, mai ales de cînd s-a răspîndit zvonul că va apărea la Humanitas Fiction.
Cartea cenotaf jpeg
Cartea cenotaf
Între scrierile lui Danilo Kiš, Criptă pentru Boris Davidovici se remarcă prin intenţia, prezentă şi în subtitlu, de a recupera, din fragmente, adevărul unei istorii complexe şi întunecate. Şapte capitole ale uneia şi aceleiaşi istorii însumează aproape tot atîtea încercări de a recupera, din severitatea discursului istoric, din arhive şi din imaginarul colectiv, figurile incerte, recompuse prin propriile lor legende, ale revoluţionarilor din deceniile al doilea şi al treilea ale secolului XX. A
Despre mahala, cu dragoste jpeg
Despre mahala, cu dragoste
Prin Istoriile periferiei, Georgiana Sârbu îşi revendică întîietatea în abordarea sistematică, monografică a unei teme romaneşti de ordinul secundarului, însă cu potenţial pitoresc, atractiv, ca orice subiect din sfera ex(-)centricităţii. Motivaţia scrierii acestei cărţi (la origine teză de doctorat) pare să fie duală.