Mircea Nedelciu: proza anilor ’80 şi valenţele politice ale textului
(apărut în Dilemateca, anul VI, nr. 58, martie 2011)
Dispărut prematur, în 1999 – la capătul unei lungi suferinţe –, cel care fusese considerat liderul generaţiei ’80, prin măiestria prozei sale scurte, dar şi prin intervenţiile sale teoretice, scriitorul Mircea Nedelciu a intrat, în deceniul care a trecut de la moartea lui, într-un con de umbră. Nemeritat, dar vremurile sînt necruţătoare cu scriitorii, mai ales cu cei dispăruţi. Cu toate acestea, în contextul reciclării de azi în arte şi literatură a comunismului (imagini şi nostalgii, obiecte şi simboluri), proza lui Nedelciu devine de o actualitate aiuritoare. E ca un muzeu în mişcare, o întreagă galerie retro de imagini şi personaje ale anilor ’80 (încă familiare unei părţi dintre noi, cu totul necunoscute altora).
Rezonanţă, precaritate, nostalgie
Cînd citim proza scurtă a lui Mircea Nedelciu, va trebui să ţinem cont în permanenţă de ceea ce istoricul şi teoreticianul Stephen Greenblatt numeşte rezonanţa unui obiect/text. Rezonanţă care reflectă, în cazul lui Nedelciu, un context istoric, politic şi social anume. Or, rezonanţa înseamnă, printre altele, şi precaritate, şi nostalgie – spune acelaşi Greenblatt –, iar lucrul e evident în cazul prozelor lui Nedelciu: subversivitatea lor există în raport cu acel context politic, în afara căruia ea dispare, iar universul social al prozelor sale ţine deja de domeniul nostalgiei, al reconstituirii unei epoci (a comunismului) – aşa cum o fac, de altfel, şi filmele româneşti ale ultimilor ani. Rezonanţa – scrie Greenblatt – înseamnă şi o anume intensitate a vocilor pe care le face să vorbească: concertul acesta de voci e esenţial şi pentru înţelegerea adecvată a prozei nedelciene, axată pe un dialogism inconturnabil.
Mircea Nedelciu debutează – printre primii din generaţia sa – cu un volum de proză scurtă, Aventuri într-o curte interioară, apărut la Cartea Românească în 1979. Vor urma alte două volume de proză – Efectul de ecou controlat (Cartea Românească, 1981) şi Amendament la instinctul proprietăţii (Editura Eminescu, 1983). Un ultim volum de proză scurtă îi apare chiar în 1989 – Şi ieri va fi o zi (Cartea Românească) –, precedat însă de două romane, Zmeura de cîmpie (Editura Militară, 1984) şi Tratament fabulatoriu (Cartea Românească, 1986). Spre sfîrşitul deceniului 9 e terminat şi romanul cu trei autori, Femeia în roşu (Mircea Mihăeş, Adriana Babeţi, Mircea Nedelciu), însă el nu va apărea decît postdecembrist, în 1990, la Cartea Românească. Nedelciu se stinge în 1999, lăsînd un roman neterminat, Zodia scafandrului, apărut postum, la Editura Compania (2000). În 1998 mai apăruse, la Editura Nemira, proza parodică Povestea poveştilor generaţiei ’80.
Pe cît de exacte sînt prozele volumului de debut (Nedelciu avea 29 de ani) – experte în localizări şi deictice în măsurători şi coordonate ale spaţiului luat în calcul –, pe atît sînt ele de incerte în plan existenţial şi identitar. Proza lui Nedelciu – deşi saturată de lecturi, de teorie franceză şi sociologie – pleacă de la experienţa personală, aici tatonantă, aflată la început de drum. Pe această „cartografiere“, luare în stăpînire a unui spaţiu – unul referenţial, dar în egală măsură şi unul literar – se plachează, aşadar, experienţa personală, care filtrează, la rîndul ei – eliminînd patetismul ori abstracţia generală – cîteva teme universale: identitatea, iubirea, sensul existenţei (plasarea acestei existenţe în cenuşiul comunist), moartea.
Nedelciu s-a angajat în cucerirea unui spaţiu – literar şi existenţial –, care se deschide, iniţial, către o „curte interioară“. Sintagma din titlul primei proze a volumului – „Aventuri într-o curte interioară“ – indică foarte bine spaţiul limitat de care dispune acest amator de „aventuri“ narative, dar lipsit de experienţa vieţii, care e tînărul prozator. Pe de altă parte, tentaţia explorării pe cont propriu a sensurilor existenţei – irepresibilă la un prozator, o tentaţie care deschide către lume şi social, iar Nedelciu este, orice s-ar spune, un pasionat de social – se conjugă cu interesul telquelist pentru spaţiul textual, pentru interioritatea productivă (în perspectivă marxistă, cum apare la telquelişti) a textului, spaţiul acesta putînd fi desemnat, şi el, tot drept o „curte interioară“.
La Nedelciu, există de la bun început dubla tentaţie, către interioritate vs exterioritate – pentru a prelua tot o distincţie cu care operează teoreticienii Tel quel (dedans vs dehors) –, în actul de scriere a prozei. Aşadar, nerenunţînd la a capta referentul – încărcat şi cu o valoare politică specifică –, uzînd cu pricepere de urechea şi privirea caragialiană, Nedelciu scrie, totuşi, în manieră telquelistă, luînd în stăpînire un spaţiu al scriiturii, problematizînd limbajul, exhibînd convenţiile literare şi jonglînd cu perspectivele narative. Prozele sale sună complet diferit în epocă, mai modern şi mai sincron cu literatura occidentală.
Privirea şi aparatul de fotografiat
Aventuri într-o curte interioară este o proză cu adevărat inaugurală – şi nu numai fiindcă deschide volumul de debut, ci prin tot ceea ce presupune scrierea ei: tinereţea personajelor (naratorul, Rolly, Pictoru, Americanu), aflate la început de drum, în căutarea unui „scop“, a unui sens al existenţei, revolta lor socială şi familială (Pictoru fuge de-acasă), dar şi inocenţa lor juvenilă, atît de „cristalin“ reflectată de puritatea zăpezii noi, căzute peste noapte în cîmpie şi surprinzîndu-i pe cei patru în cort: „Respiram pur şi simplu. Şi respiram nu pentru că peisajul ne cerea să facem lucrul ăsta, nu pentru că stătuse viscolul, nu pentru că bănuiam că păsările vin uneori să ciugulească seminţe de pe vîrfurile buruienilor rămase afară din zăpadă şi lasă nişte urme discrete în jurul lor, ci pentru că eram vii şi pentru că eram oameni şi pentru că ne era necesar oxigenul.“ Deşi tînărul Nedelciu încă mai tatonează cînd vine vorba de existenţă, scop, sens, în schimb el ştie foarte clar ce vrea de la proză: antipatetism, antilirism, descripţie viguroasă, precizie a detaliului, exactitate cvasiştiinţifică a luării în stăpînire, a cartografierii spaţiului. Incertitudinea existenţială şi – mai apoi – socială devine, prin compensaţie, precizie în concret, în detaliu, în fragment, adică în datele accesibile privirii, auzului, în genere simţurilor. O luare în stăpînire fenomenologică, treptată, a lumii, care e inspirată sau potenţată de prezenţa esenţială a aparatului de fotografiat.
Avem de-a face cu mai multe tipuri de privire: de la aceea nemediată, însă ageră, la privirea aşa-zicînd intertextuală, livrescă, contaminată de cultură (vezi: „Tehnica Godard: sunet direct, aparatul în mînă, montaj haotic, opinii cît mai diferite“). Tînărul Nedelciu – amator de film şi deţinător al unei rubrici de cronică de film în revista studenţească Noii – are ce învăţa de la un cineast „Nouvelle Vague“ care, pe lîngă noutatea imaginilor, a tehnicilor de filmare, a montajului, e preocupat şi el, în anii dominaţi de Noul Roman şi Tel quel, de problematizarea limbajului şi a existenţei convenţionalo-burgheze.
Cu „filmul virgin“ al aparatului de fotografiat – care implică şi nu implică o privire inocentă, mai degrabă una culturală –, personajul-narator pleacă în căutarea „aventurii“. Precizia lui tehnică va încerca să absoarbă momentul acesta inaugural, să surprindă sensuri şi certitudini acolo unde nu se află – încă – decît „murmur“, ţipete „nearticulate“, absenţă a cuvintelor, a unei „limbi comune“: „Strîngi uşor în pumn cutia filmului virgin. Feţele lor – tot atîtea portrete semnificative. NIMENI NU CREDE ÎNTR-O LIMBĂ COMUNĂ! Te opreşti. Priveşti o vitrină. Buzunarele tale ezită să vorbească cu ea. Priveşti un afiş, un panou, o reclamă. Murmurul feţelor lor trece prin tine, te străbate. Aştepţi un cuvînt (...)“.
Fuga de acasă a tînărului, în căutarea unei identităţi, echivalează cu a începe să privească lumea, a lua cunoştinţă de ea, dar şi – în siajul Noului Roman – a o institui în text/pe peliculă. Căutarea unei priviri, a comunicării – „limba comună“ – se traduce, la nivelul textului literar, în instituirea unei „semiologii“: zgomotul indistinct al lumii se va traduce în cuvînt, sensul, scopul vor găsi un răspuns în actul de a scrie, iar scriitura însăşi va încerca să devină acea „limbă comună“ căutată. Cu alte cuvinte, asistăm la naşterea prozei, la dezvoltarea „inauguralului“ şi la umplerea cu sens a lumii devenite text.
Deşi precizia meteorologică, în genere descripţia obiectuală şi spaţială tip Nouveau Roman marchează deja, la Nedelciu, o nouă abordare literară – noii romancieri şi telqueliştii afirmă materialismul scriiturii, în numele marxismului de la care se revendică – se face simţită, totuşi, încă de la început, la tînărul prozator român, o anumită distanţă, o diferenţă. Nedelciu e sensibil la social – cu atît mai mult cu cît e vorba de unul guvernat de un regim totalitar –, la poveste/poveşti (fire narative) şi, nu în ultimul rînd, la transcendent (figurat adesea sub regimul straniului, al debuşeului în fantastic, ca şi în finalul prozei de mai sus). Cu alte cuvinte, patronat de clasici precum Caragiale sau Camil Petrescu, Mircea Nedelciu pune în lumină, el însuşi, o latură clasică a scriiturii sale, continuînd să practice, la nivel tehnic, noile proceduri şi tratamente de text telqueliste.
Literatura cu subtext
Lucru remarcabil, încă de la început, Nedelciu pune o oglindă – în prozele sale scurte – comunismului autohton, fie că ea îi reflectă propria-i imagine – codificat critică –, fie că evocă, spre comparaţie, Occidentul. 1968 înseamnă, pentru narator şi prietenii săi, atingerea majoratului, maturizarea oficială şi deci, simbolic, revelaţia unui sens al vieţii, al libertăţii socio-politice, al unei lumi „mai puţin rectangulare“. Nedelciu spune toate acestea codat, fireşte – marcînd astfel debutul unui deceniu de scriitură codificată, de literatură cu subtext, de subversiune prin text: „Este un lucru minunat pentru noi că am devenit majori şi am căpătat dreptul de vot în chiar A.D. 1968. A doua zi după ce Pictoru suflase în cele 18 lumînări ale aşa-zisului tort pe care i-l pregătisem (...), am avut rara plăcere să salutăm steagul bleublancrouge care flutura pe limuzina lui însuşi De Gaulle. Noi fără să ştim (aşa cum, de fapt, nici De Gaulle nu ştia) că tocmai atunci la Paris ideile unui anume H. Marcuse, ca şi alte lucruri pe care nu se poate da vina, îi scoseseră pe sorbonişti în stradă şi-i făcuseră să scrie pe ziduri. (...) Lumea se dovedea mai puţin rectangulară decît o crezusem pînă atunci. Fără aceste dovezi, dialectica, despre care tocmai citisem şi noi cîte ceva prin manualele de liceu, ar fi rămas o simplă metafizică în capetele noastre. Am mai fi avut noi atunci dreptul să devenim majori?“
Iată o mostră tipică de limbaj aluziv. El „dă tonul“ scriiturii duble, scriiturii complice (cu un cititor-ţintă contemporan) şi care, chiar prin acest „pliu“ în afară pe care-l face, devine brusc mai mult decît o „literatură literală“, „obiectivă“ (cu termenii lui Barthes), ca la telquelişti. Devine, cel puţin în intenţie şi în pragmatica textului, o literatură subversivă.
Ţinînd cont de o declaraţie a lui Nedelciu şi în fond de underground-ul studenţesc în anii ’70 – cenaclurile şi revistele literare ale universităţilor din Bucureşti, Cluj, Iaşi, Timişoara –, se întrevede analogia pe care i-ar plăcea să o stabilească între cele două fenomene: tinerii optzecişti ar fi un soi de şaizecioptişti în spaţiul cultural şi socio-politic românesc. Însă contestaţia a rămas la nivel de underground, de spaţii informale. În scris, în momentul publicării cărţilor, optzeciştii vor face micile compromisuri necesare şi, în cel mai bun caz, vor practica înşelătoarea subversiune prin text.
„Corpul social“ al comunismului ceauşist
Există la Nedelciu două tipuri de proze: proza de formare, a naratorului-personaj (un soi de alter ego al autorului) aflat în pragul maturităţii, de regulă în compania cîtorva prieteni (Pictoru, Americanu, Rolly), care explorează/traversează spaţii, atît geografice şi sociale, cît şi literare (el scrie, notează faptele trăite în carnet şi reflectează la medierea prin scris, în genere prin artă, care falsifică imediatul); şi proza mediilor sociale, care va cunoaşte o carieră fulminantă la Nedelciu.
Personajul contemplativ al celui dintîi tip de proză se va retrage, discret, în umbră, făcînd loc proliferării limbajelor transcrise nemediat. Aceasta e soluţia literară pe care o alege Nedelciu, la capătul unor „aventuri“ preţ de un volum (de debut), unde a putut constata că luarea în stăpînire a lumii (realului şi scrisului) nu e o chestiune de limbaj sau de psihologie. Descrierea, povestirea – şi în general punerea în discurs – falsifică realul, sînt o „maimuţăreală a faptelor“, scrie el autoreferenţial în minunata Excursie la cîmp, în care natura, cîmpul, pădurea, rîul leneş de cîmpie sînt explorate cu superbie tinerească, cu setea de a se cufunda în experienţa nemediată, frustă; şi unde naratorul şi Americanu se ceartă la fel de vital pe tema medierii artei, a faptului că „o operă de artă, fie chiar şi un film de Fellini, poate să fie o mijlocire“. Ei bine, acest narator înţelege că atunci cînd descrie sau povesteşte – exact actul în curs, pe care-l face în Excursie la cîmp – limbajul e cel care-l ia în stăpînire, îl subjugă, îi inventează ori deturnează sensurile afirmate, se foloseşte de „voinţa şi conştiinţa“ lui. Luarea în stăpînire se face, aşadar, de către limbaj – iar observaţia aceasta e trăită dureros, dramatic, fiindcă, spre deosebire de scriitorii Nouveau Roman şi de telquelişti, Mircea Nedelciu caută întotdeauna un mal, o exterioritate, e gata întotdeauna să se bată – precum Americanu – pentru acel real frust de dincolo de cuvinte. „Excursie la cîmp“ e o bucată revelatoare pentru tensiunile dintre viaţă şi scriitură – o mică bijuterie, cu nucleu dur de experienţă concretă şi încrustaţii nostalgice „de artă“, cu parfum de cinema, de Fellini şi Godard. La capătul „excursiei“, vorbeşte un personaj-narator „bolnav“, înfierbîntat şi confuz, cu picioarele inflamate de „rapiţa uscată“ a cîmpului şi de arşiţa soarelui, şi cu spiritul nostalgic după experienţa nemediată.
Soluţia aleasă de Nedelciu este întoarcerea către discursurile nemediate ale socialului, către transcrierea limbajelor în act, către „transmisiunile directe“. Neîncrezător în psihologie ori în explorarea lingvistică pură, scriitorul se îndreaptă către social, către această exterioritate, pe care o redă punînd între paranteze comentariul, oglinda narcisistă, medierea. El va explora – cu o formulă a prietenului şi colegului său de generaţie Gheorghe Crăciun – „corpul social“ al comunismului ceauşist.
Gheorghe Crăciun – autorul a multor analize şi observaţii de excepţie legate de prozele regretatului său prieten (văd aici un ecou peste timp al discuţiilor lor pasionate din prima tinereţe, imortalizate adesea în fotografiile rurale, pe veranda casei, la un pahar de vin de ţară, la mi-chemin între nostalgiile satului şi sofisticăria „textuală“ a oraşului) – surprinde cu acuitate refuzul corpului intim, subiectiv la Nedelciu: „Nu este vorba despre un refuz de facto, nici despre un deficit de înzestrare somatografică a autorului, ci de sesizarea conflictului ireductibil dintre corp şi limbaj. Acest conflict nu sfîrşeşte însă într-o problemă, el nu devine substanţă a scrisului. La acest nivel, autorul nu se grăbeşte să acorde prea mult credit gîndirii speculative sau mijloacelor psiho-poetizante moştenite din proza antecesorilor. Corpul este un obiect netransparent.“
Nedelciu sacrifică „resorturile psiho-pulsionale ale existenţei“, psihologia individuală în favoarea unui spaţiu/corp social eterogen şi stratificat (dominat de raporturile complexe, intricate, adesea conflictuale între rural şi urban), în care individualul cedează apartenenţei la grup, la „un corp-masă, ghidat de stereotipii fundamentale, cu puternice inserţii istorice“, subordonat unui „imaginar colectiv, cu miturile şi fantasmele lui“. (Gh. Crăciun, Pactul somatografic) Toate aceste mişcări stereotipe ale unei psihologii colective se ghicesc doar în conduitele personajelor – numeroase şi diverse –, căci autorul adoptă un soi de „comportism“ ce seamănă uneori cu acela al erorilor rurali ai lui Marin Preda (cu care a şi fost comparat, în epocă; a se vedea, în acest volum, moromeţianul Ion Calafoc din „Cocoşul de cărămidă“).
De aici şi nevoia esenţială de story, de povestire, de fabulaţie, care are la Nedelciu nu numai conotaţii sociale, dar şi ontologice, e modul de a fi, de a se situa în lume al personajelor şi autorului lor dezvrăjit (de determinisme şi cauzalităţi psihologice, de adevărul limbajului şi al discursului literar).
Gh. Crăciun mai face o observaţie cu privire la proza socială nedelciană: e vorba de stranietatea ei, respectiv de apetenţa pentru insolitare a scriitorului. Insistînd cu acuitate asupra realului, privirea detectează, la limită, acele zone stranii, care scapă cuvîntului ori logicii, sau e conştientă că concretul cotidian are o rezonanţă metafizică proprie (ea se face simţită în momentele de „dereglare a tuturor simţurilor“, de pierdere a orientării spaţio-temporale etc., ca, de pildă, în Tratament fabulatoriu). Nedelciu nu e un fanatic al superficiei sociale, microrealiste, iar lucrul se vede încă din prima proză, omonimă, a volumului de debut, proză al cărei final se deschide către fantastic, fantasmatic, înfiorare transcendentă. Texte precum „O căutare în zăpadă“ (Amendament la instinctul proprietăţii) sau „Ora spre zero“ (Şi ieri va fi o zi) vibrează în faţa acestui necunoscut, ce se insinuează brusc şi nespectaculos în cotidianul cel mai firesc.
Toate jaloanele acestei „curţi interioare“ a literaturii nedelciene au fost fixate deja, din volumul prozastic de debut. Printre ele trece, ca un fir roşu, „stafia“ comunismului – vorba Manifestului comunist –, dar într-un alt sens: un sens subversiv, o critică constantă, deşi indirectă, o hărţuire intermitentă – cu mijloacele textuale – a discursului oficial.
Limbajul politicii
Imediat după evenimentele revoluţionare din decembrie 1989, Nedelciu se lansează într-o activitate publicistică susţinută, asigurînd două rubrici săptămînale, una la Suplimentul literar-artistic al Tineretului liber („Cronica receptării de Mircea Nedelciu“), suplimentul cultural al fostei Scînteia tineretului, şi cealaltă în Contrapunct, săptămînal editat de Uniunea Scriitorilor din România şi realizat în întregime de nume ale generaţiei ’80, rubrică intitulată „Platforme şi programe“.
Nedelciu formulează cu acuitate cîteva observaţii importante: una surprinde prezenţa publică şi gazetărească efervescentă (chiar perdantă) a optzeciştilor, în contextul unei libertăţi democratice la care nu visaseră niciodată, o alta atrage atenţia asupra posibilelor consecinţe negative ale scrisului jurnalistic asupra substanţei literaturii lor, care ar trebui să-şi forjeze drumuri noi, nu inerţiale, în postdecembrism.
În contextul incipientei economii de piaţă postdecembriste, spiritul său critic e în alertă în faţa unei noi – încă insesizabile – servituţi a literaturii/culturii, abia ieşite de sub cenzura ideologică şi deja intrate sub presiunea pieţei în democraţie.
Cu alte cuvinte, Nedelciu sesizează încă din 1990 – aşa cum o va face, de pildă, Vasile Ernu în Ultimii eretici ai imperiului (Polirom, 2009) – analogia de profunzime care există între mecanismele manipulării şi servituţii în comunism, respectiv capitalism: ambele creează „probleme“ literaturii şi ambele o pun în pericol, îi ameninţă libertatea, primul prin ideologizare, cel de-al doilea prin marşandizare, prin transformarea ei în marfă (vezi critica făcută capitalismului de Şcoala de la Frankfurt).
În capitalism – avea să descopere, însă, scriitorul – puterea nu mai este „textuală“ (cum scria Gheorghe Iova), ci economică (o spune şi Vasile Ernu, în Ultimii eretici ...) şi încercările lui Nedelciu de a analiza şi de a responsabiliza „limbajul politicii la noi în ţară“ se dovedesc vane.
Critica limbajului politic – făcută cu precădere în rubrica din Contrapunct („Platforme şi programe“) – eşuează destul de repede şi, dacă ar fi trăit, Nedelciu ar fi asistat – în cei 20 de ani care s-au scurs de la Revoluţie – la pierderea treptată a raportului cu adevărul a discursului public – nu numai cel politic, dar şi cel intelectual (propriul său discurs, în context) – şi la transformarea lui în marfă.