„Cît, cum şi unde am greşit în ultimii 500 de ani“
- interviu cu Bogdan MURGESCU -
(apărut în Dilemateca, anul VI, nr. 58, martie 2011)
Rar mi-e dat să aflu dintr-o carte atît de multe lucruri despre un domeniu despre care îmi place să cred că ştiu, totuşi, destul de multe. Cartea lui Bogdan Murgescu, România şi Europa. Acumularea decalajelor economice (1500-2010), are ambiţia de a face istoria economică a Ţărilor Române în ultimii 500 de ani, într-un context comparativ, alături de alte cîteva ţări europene. Şi reuşeşte de minune. În faţa unui efort de culegere, asamblare şi interpretare atît de minuţios, nu poţi decît să-ţi scoţi pălăria. Într-un mediu academic în care domină reinventarea apei calde prin cărţi făcute pentru dosarul de promovare, pe modelul „Introducere în teoria generală a ceva-grandios-inventat-în-Vest-acum-45-de-ani“, Bogdan Murgescu se diferenţiază pentru că produce valoare adăugată locală şi pare a şti totul despre un domeniu deopotrivă vast şi concret. Cartea sa e în mod clar cartea anului 2010, pentru mine. Am dorit să fac un interviu cu omul Bogdan Murgescu. Acum, editîndu-l, îmi dau seama că a ieşit un interviu cu cartea lui Bogdan Murgescu. Poate pentru că eram amîndoi fascinaţi de ea. (C. G.)
Spuneţi-mi, în primul rînd, cît aţi scris la cartea aceasta?
E greu de măsurat exact, în ore sau minute. Am început proiectul în urmă cu 12 ani, dar nu am lucrat numai la această carte în acest timp, am şi predat, am mai avut şi alte cîteva proiecte care s-au intercalat şi care mi-au mai dispersat atenţia. A fost însă o carte care a necesitat multă documentare.
Este o carte neobişnuită pentru istoriografia românească, bazată foarte mult pe statistici, cifre. Istoria economică este o ramură subdezvoltată la noi?
Este o ramură care nu se bucură de foarte multă atenţie. Există, totuşi, şi cîteva lucrări valoroase, pe care m-am putut baza, astfel încît nu a trebuit să abordez un teren complet nelucrat şi nu a trebuit să reinventez mereu roata. Pe de altă parte, domeniul încă ar avea nevoie de mai mulţi oameni care să-l lucreze, şi tentaţia nu e foarte mare, pentru că istoria economică are constrîngerile ei metodologice şi tematice.
Dar aici, la facultate (interviul a fost realizat în biblioteca Facultăţii de Istorie – n.m., C.G.), se predă această metodologie?
Cînd eram student, la facultate nu se învăţa istorie economică, deşi era înainte de ’89. Acest lucru arată cît de abandonat era domeniul în perioada comunistă. În 1993, am iniţiat în facultate un curs opţional de „Probleme şi metode de istorie economică“, ce ar fi avut drept complement un curs de statistică istorică. Cursul de statistică istorică n-a rezistat reducerilor de norme şi plan de învăţămînt, astfel încît studenţii pot urma acum numai cursul mai general de probleme şi metode.
Modelul danez şi media europeană
Vă propun să intrăm în substanţa cărţii. Faceţi un excurs comparativ foarte interesant, între Ţările Române, Serbia, Danemarca şi Irlanda. Spuneţi că, în secolul al XVI-lea, situaţia era similară, Danemarca fiind atunci o ţară de periferie economică, subdezvoltată faţă de centrele pe lîngă care gravita, dar care a recuperat apoi. Presupunînd că sîntem la un curs scurt de dezvoltare economică, daţi-ne trei secrete pe care ar trebui să le urmeze o ţară, pentru a repeta succesul Danemarcei.
Trei secrete se pot da, dar ele nu vor descrie complet realitatea. Primul secret ar fi, probabil, dezvoltarea capitalului uman. În Danemarca, alfabetizarea şi tranziţia demografică s-au produs relativ devreme – ceea ce a constituit un avantaj din multe puncte de vedere. Al doilea aspect l-au constituit reformele agrare de la sfîrşitul secolului al XVIII-lea, care au pus bazele unei ţărănimi înstărite. Nu mă refer la toată ţărănimea daneză, ci la un grup masiv de fermieri cu proprietăţi relativ însemnate, de 10-20 de hectare sau chiar mai mult, care produceau pentru piaţă, nu numai pentru uzul gospodăriei. Al treilea aspect care merită menţionat este şansa de a te conecta la un centru economic, la o piaţă de desfacere importantă, cum a fost Marea Britanie în secolul al XIX-lea pentru Danemarca.
Deci, dacă ar fi să rezumăm, cele trei secrete au fost: alfabetizarea (sau capitalul uman, într-un sens mai larg), ţărănimea-clasă de mijloc şi orientarea spre export sau capacitatea de conectare la o economie dominantă. Avînd cele două modele de reuşită – modelul irlandez şi modelul danez (faţă de Danemarca, Irlanda s-a dezvoltat mult mai tîrziu, arzînd într-un fel etapele printr-o strategie intensivă pro-piaţă) –, care dintre ele ar fi mai plauzibil pentru ca România să facă pasul spre dezvoltare?
Cred că nu va putea fi aplicat nici unul în formă brută, ci probabil o formulă de sinteză. Concret, chiar dacă ne-ar plăcea, România nu şi-ar putea permite un stat asistenţial în forma în care a fost el dezvoltat în Danemarca. Pe de altă parte, nici nu va putea aplica un capitalism atît de violent cum a fost cel irlandez, în unele faze ale sale, pentru că integrarea în Uniunea Europeană micşorează anumite marje de libertate de alegere. Va trebui, aşadar, găsită o formulă care să ţină un anumit echilibru între cele două variante şi care să valorifice, în acelaşi timp, avantajele competiţionale ale României. Pe de altă parte, nu sîntem încă în faza de „decolaj economic“. Dacă ne vom mişca bine în următorii 10-20 de ani, vom fi mai degrabă în situaţia de pregătire pentru o creştere economică accelerată şi susţinută.
Am văzut în carte un grafic pentru perioada 2000-2008, care arată că România se apropie încet de media europeană.
România s-a apropiat, dar de la nivelul de 26% la puţin peste 40%. Sprintul pentru a atinge şi a depăşi media europeană se declanşează de obicei la 60-70%.
Vă propun să vorbim de agricultură, pentru că ţările acestea au trecut, toate, printr-o etapă în care agricultura era baza economiei. Modelul danez se bazează pe o creare programatică a acestei pături de ţărani înstăriţi sau de fermieri – agricultura de mijloc, i-aş spune eu –, care creează invariabil şi o castă de cetăţeni care vor fi activi politic. Ei au fost creaţi prin intervenţia inteligentă a statului. De ce e nevoie ca un stat să acţioneze în acest fel? Dumneavoastră demonstraţi că, şi în perioada interbelică, statul român a exploatat resursele din agricultură, pentru a le îndrepta spre alte zone. Unde a fost greşeala aici?
Au fost mai multe greşeli. Astfel, reformele agrare de la noi au fost orientate mai degrabă spre o dimensiune socială – a face dreptate sau a face o împărţire echitabilă a pămîntului –, pierzîndu-se din vedere nevoia de a îmbunătăţi performanţa strict economică a agriculturii. A fost o tentativă, în timpul lui Cuza, de a lega împărţirea pămîntului de numărul de vite, dar aceasta a fost eclipsată de modul în care a fost aplicată reforma agrară. Reforma de după Primul Război Mondial a fost teribil de strict orientată spre problema socială şi a fost însoţită de o catastrofă, în ceea ce priveşte productivitatea agricolă. În consecinţă, în interbelic producţia efectivă pe cap de locuitor a fost sensibil mai mică decît în perioada de dinainte de Primul Război Mondial.
Dar, pe de altă parte, marile exploataţii sînt mai eficiente din punct de vedere economic. De ce nu a funcţionat modelul acela?
Nu întotdeauna. Pot să fie mai eficiente, dar depinde cine le lucrează şi cum se lucrează, pentru că şi o mare exploataţie, lucrată de ţărani fără mijloace moderne şi după tehnici învechite, poate să fie destul de mediocră, cum au fost multe dintre latifundiile României din secolul al XIX-lea. În acest caz, ar fi fost nevoie de proprietari care să se implice direct în organizarea producţiei şi în modernizarea ei. Acest lucru nu a existat. În Danemarca, încă din secolul al XVIII-lea, exista Societatea Regală de Agronomie, se organizau concursuri de inovaţii, se acordau premii anuale. Era un întreg efort instituţional de a selecta cele mai bune practici şi de a le disemina în rîndul producătorilor, astfel încît performanţa de ansamblu să fie mai bună.
Spuneţi, la un moment dat, că, în cazul danez, statul a încercat să facă oarecum „ordine“, să intervină în relaţiile dintre ţărani şi marii proprietari sau arendaşi, garantînd nişte drepturi în mod activ pentru cei mici. În schimb, în România statul acţiona arbitrar, în favoarea moşierilor. Care a fost diferenţa de decizie politică? De ce acolo s-a putut ca statul să aibă această politică, şi în favoarea celor mici, iar în România statul a rămas captivul marilor proprietari?
În acest caz, raţionalitatea nu este strict de natură economică, ci mai degrabă socio-politică. În Danemarca existase, chiar din secolul al XVIII-lea, un nucleu birocratic de oameni care gîndeau în termenii raţiunii de stat şi care nu era foarte numeros, dar era relativ omogen şi bine educat. În România modernă, statul a fost acaparat de către marii proprietari, fără ca birocraţia să fie stabilizată şi suficient de puternică, astfel încît să poată promova reforme în folosul statului şi al ansamblului societăţii. Practic, statul român, mai ales după 1866, a fost controlat destul de ferm de către marii proprietari, şi acest lucru se vede foarte clar după felul în care statul a intervenit în relaţiile agricole, după felul cum este împărţit bugetul etc.
Ion Iliescu şi regele Ferdinand – greşeli repetate
Ajungem la momentul-cheie de după Primul Război Mondial şi la acea împroprietărire a ţăranilor pe care Neagu Djuvara o numeşte „cea mai mare redistribuire de pămînt din Europa“. Ce nu a mers, de ce nu s-a creat acea clasă de mijloc din agricultură, care să poată susţine economia?
Această clasă de mijloc nu s-a creat fiindcă nu exista o concepţie adecvată pentru crearea ei. Concepţia a fost că lotul normal era un lot de cca 5 ha. Nu s-a ajuns ca toţi ţăranii să aibă 5 ha, dar cam asta era ideea dominantă. Or, acesta este exact lotul pentru asigurarea subzistenţei familiei. Nu s-a crezut că reforma trebuie să îmbunătăţească sau să mărească capacitatea de a vinde pentru piaţă. Al doilea aspect: era deja foarte tîrziu, la presiunea demografică ce începuse să se acumuleze, la nivelul de densitate al populaţiei pe teritoriu, era foarte greu de făcut o reformă care să asigure loturi mai mari de pămînt. Ar fi însemnat să laşi un număr foarte mare de ţărani fără pămînt – un risc pe care statul român nu şi-l putea asuma uşor în condiţiile de după Primul Război Mondial. A rezultat o fragmentare mult prea mare a exploataţiilor. Au mai fost şi tot felul de restricţii în ceea ce priveşte posibilitatea de a dispune de pămîntul primit prin reforma agrară, astfel încît liberalizarea vînzărilor s-a făcut tîrziu, iar comasările au fost neglijabile.
Greşesc dacă spun că atît regele Ferdinand, cît şi Ion Iliescu au făcut aceeaşi greşeală – adică au dat pămînt, risipindu-l, şi nu au dat uneltele şi mijloacele necesare pentru ieşirea pe piaţă ?
Nu, nu greşiţi. Nu este singura paralelă care s-ar putea face. Amîndoi au încercat să conserve în conjuncturi noi multe dintre elementele regimului politic preexistent. Ferdinand a fost un aprig susţinător al partidelor izvorîte din elitele Vechiului Regat, iar în 1920 a provocat, printr-o cvasilovitură de stat, demiterea unui guvern de coaliţie al unor partide noi. Deci, într-un fel, a blocat ascensiunea la putere a unor noi elite politice şi a unor noi grupuri de cetăţeni şi a întîrziat foarte mult evoluţia democratică a societăţii româneşti. Desigur, se poate argumenta că noile partide nu aveau experienţă guvernamentală, că guvernul de coaliţie reieşit după primele alegeri interbelice din 1919 – format din naţionaliştii transilvăneni, din ţărăniştii din Vechiul Regat, din basarabeni şi din partidul lui Iorga – era relativ slab, dar coaliţia funcţiona totuşi şi avea opţiuni mai bune decît cele ale elitelor de tip Averescu sau Brătianu.
Grînarul Europei – şi nu prea
V-aş ruga să vorbim despre miturile istoriografiei româneşti. Poate cel mai important este cel referitor la agricultura de azi. Am ajuns să importăm mîncare, deşi am fost grînarul Europei. Am fost grînarul Europei?
Grînarul Europei stricto sensu, nu. Noi am fost exportatori de cereale în anumite perioade istorice, mai mult în secolul al XIX-lea şi mai ales spre sfîrşitul secolului al XIX-lea şi în primii ani ai secolului al XX-lea, deci pînă la Primul Război Mondial. Ponderea noastră în importurile totale ale ţărilor din Europa apuseană a fost undeva în zona lui 10-13%. Dacă ne raportăm la consumul respectivelor ţări, în care mai intra şi producţia lor proprie, exporturile româneşti contau şi mai puţin. Chiar dacă, în anumiţi ani şi pentru unele ţări occidentale, ponderea exporturilor româneşti a fost eventual mai mare, niciodată România nu a fost cel mai mare exportator de cereale în Occident, exporturile noastre fiind eclipsate de cele ruseşti sau, ulterior, americane.
Dar spuneţi dvs. că acest export de cereale e defavorabil faţă de un export cu o valoare adăugată mai mare – cum ar fi animale, brînzeturi etc.
Evident. Noi nu am făcut pasul pe care ar fi trebuit să-l facem după 1873, în anii 1880-1890. Ar fi trebuit să schimbăm structura producţiei agricole în favoarea exporturilor animaliere. Este pasul pe care l-a făcut Danemarca şi care, într-un fel, i-a asigurat succesul – mai ales pentru că preţurile cerealiere fuseseră mari în Occident, de la 1840 pînă la 1873, după care au scăzut foarte mult. Danemarca a reuşit să-şi schimbe tipul de activitate economică, să prelucreze mai mult, să crească mai multe animale şi să exporte produse animaliere. Nu a fost simplu pentru că au avut de înfruntat restricţii fito-sanitare şi de altă natură, dar au reuşit această trecere fiindcă erau deja dominaţi de un număr relativ mare de fermieri puternici, bine educaţi şi orientaţi spre piaţă, şi care la nevoie au reuşit să-şi formeze cooperative prin care să-şi susţină interesele şi să promoveze exporturile. La noi nu exista o ţărănime echivalentă, nici ca putere economico-socială, nici ca educaţie – să nu uităm că noi eram foarte departe ca nivel de alfabetizare, iar analfabetismul a fost un element care a împiedicat preluarea unor elemente tehnice moderne.
E mai uşor să exporţi grîu brut decît celebra brînză daneză.
Mai întîi trebuia să faci brînza respectivă (sau conserve de carne, mezeluri de diverse forme etc.), ceea ce nu era simplu. Dar, la noi, marii proprietari nu s-au implicat suficient în modernizarea producţiei domeniilor lor, preferînd să-i pună pe ţărani să le lucreze în mod tradiţional. Şi acest lucru a făcut ca economia românească să-şi accentueze componenta cerealieră, într-o conjunctură cînd acest lucru era contraindicat.
Să vorbim acum de alt mit. Politica „prin noi înşine“ este citată destul de des, în dezbaterile politice, ca o chestiune de care românii erau mîndri. Dvs. demonstraţi în carte că această strategie de restricţionare a importurilor, în ideea de a dezvolta industria internă, nu a produs recuperarea de dezvoltare, nu a dezvoltat industria.
Politica „prin noi înşine“ cuprindea şi măsuri de drenare a resurselor dinspre agricultură înspre dezvoltarea industriei şi a oraşelor. Într-un fel, o asemenea drenare părea indispensabilă, dacă se dorea dezvoltarea industrială. Nu existau alte posibilităţi – agricultura era resursa cea mai importantă. Totuşi, din cauza faptului că agricultura era principala ramură economică, în care lucrau cam trei sferturi din populaţie, drenarea prea mare de resurse dinspre agricultură bloca productivitatea şi condamna societatea la sărăcie. Acest lucru a fost deosebit de defavorabil. În agricultură se puteau realiza progrese, cu investiţii relativ mici, dacă era urmărită o politică relativ clară în această privinţă, iar orice spor de productivitate agricolă, datorită ponderii mari a agriculturii în ansamblul economiei, ar fi avut un impact semnificativ la nivelul produsului intern brut. Prin comparaţie, în industrie ar fi fost nevoie de creşteri mult mai mari, pentru a se obţine un spor cît de mic la nivelul ansamblului economiei. În plus, s-a optat pentru dezvoltarea industriilor orientate nu spre pieţele externe, ci mai degrabă spre substituirea importurilor, ceea ce limita deschiderea spre fluxurile economiei mondiale şi împingea spre o dezvoltare orientată spre interior.
Prin urmare, ar fi trebuit mai degrabă să dezvoltăm agricultura, decît să forţăm industria.
Probabil că după 1919 prioritatea ar fi trebuit să fie găsirea unor formule care să contracareze scăderea de productivitate a agriculturii. Acest lucru nu s-a întîmplat, iar scăderea producţiei agricole a fost foarte mare. Ea a fost cauzată şi de distrugerile din război şi de nesiguranţa în ceea ce priveşte proprietatea, în contextul reformei agrare. Criza agricolă ar fi putut fi însă contracarată. Analizele realizate în epoca interbelică de către Institutul Agronomic arătau că anumite îmbunătăţiri ale productivităţii se puteau realiza fără investiţii tehnice majore, doar printr-o pedagogie socială bine pusă la punct şi prin crearea instituţiilor care să difuzeze informaţia şi care să stimuleze producţia. Existau, aşadar, rezerve de creştere a productivităţii, dar ele nu au fost valorificate pentru că s-a pus accentul în altă parte, iar statul a fost foarte dezinteresat – mai degrabă a prădat mediul rural, decît l-a ajutat să se ridice. În ceea ce priveşte industria, problema a formulat-o cel mai bine Ştefan Zeletin, care era un teoretician al neoliberalismului, dar care a criticat foarte sever politica „prin noi înşine“. Zeletin a spus că ridicarea industriei este un lucru distinct de naţionalizarea capitalului. Ridicarea industriei presupune aducerea de resurse de unde sînt, inclusiv prin atragerea de capital străin. Potrivit lui Zeletin, nu poţi să izgoneşti capitalul străin sau să îl naţionalizezi şi, în acelaşi timp, să şi ridici industria. Or, asta s-a încercat prin politica „prin noi înşine“, care sună foarte bine, dar care era complet inadecvată, întrucît nu exista suficient capital autohton pentru a dezvolta industria. Atunci cînd se încerca restricţionarea accesului capitalului străin, se condamnau de fapt ramurile respective la o dezvoltare „împiedicată“. România a pierdut astfel cîteva momente interesante, în care ar fi putut să profite – cum a fost cazul petrolului în primii ani interbelici. Consumul mondial creştea, preţurile au fost temporar ridicate, dar România nu a reuşit să-şi mărească suficient producţia şi exporturile, decît după ce preţurile mondiale au scăzut.
Daţi în carte exemplul IAR, care e foarte interesant. România şi-a creat o industrie aviatică ce avea un singur client: statul român. Se produceau avioane puţine, scumpe şi cu probleme tehnice. Nu era bine să avem avioanele noastre, să nu depindem de nimeni – de nemţi sau de alţii?
Putea fi bine, dar nu a fost. Dezvoltarea producţiei de avioane a fost handicapată de faptul că IAR a produs pentru un singur client – statul român, respectiv aviaţia militară română. Or, ca să poţi să susţii pe termen mai lung o industrie aeronautică, trebuia ca aceasta să producă şi pentru pieţe externe, adică să devii un actor mai mare în această branşă, să faci din industria aeronautică un agent de export, un agent de participare la diviziunea internaţională a muncii. Trebuia să concurezi cu cei puternici, să găseşti forme de asociere sau alte combinaţii. România nu a mers în această direcţie, s-a limitat la dotarea propriei aviaţii militare; a reuşit acest lucru într-o bună măsură, a realizat şi progrese tehnice respectabile, dar, în acelaşi timp, pentru avioanele produse în ţară s-a plătit mai mult decît dacă ar fi fost importate. Iar la ora h, cînd a venit Al Doilea Război Mondial, România nu a avut destule avioane. Chiar dacă a avut aviatori buni, chiar dacă avioanele au fost destul de performante, România nu a avut suficientă aviaţie, nici pentru a susţine frontul, nici pentru a-şi apăra spaţiul aerian cînd au început bombardamentele anglo-americane. Sigur, era foarte greu să ai o aviaţie care să fie superioară celei sovietice sau celei americane, dar aceasta nu este o scuză. Pur şi simplu, opţiunea de a dezvolta producţia de avioane ar fi trebuit însoţită şi de o concepţie economică realistă şi pragmatică.
Ghinioanele istorice
Citeam acolo despre nişte dezbateri care mi se păreau exotice, între liberali – „prin noi înşine“ – şi ţărănişti, care au deschis piaţa către investiţii străine. Doar că s-a întîmplat prea tîrziu, deja venise criza economică globală. Acesta ar fi un prim ghinion istoric.
Ghinionul istoric a fost că ţărăniştii şi aliaţii lor transilvăneni au fost îndepărtaţi de la guvern în 1920.
Am încercat, atunci cînd am citit cartea dvs., să număr aceste ghinioane istorice. România exporta puţine cereale atunci cînd preţurile la nivel mondial erau sus. Cînd preţurile au scăzut, România a început să exporte mult. Cel mai zdrobitor exemplu a fost cel din perioada ceauşismului tîrziu, cînd România a devenit campioană la producţia de oţel pe cap de locuitor, pe cînd ţările foste mari producătoare se orientau spre servicii, informatică, spre alte zone de industrie. Ce se întîmplă cu noi? Avem ghinion ori sîntem proşti, la nivel istoric?
Ne-am dovedit înceţi în a percepe mutaţiile care se produc în economia mondială. Aici a fost marea problemă: nu am fost suficient de atenţi şi de orientaţi pentru a ne regla politica în funcţie de conjunctura mondială. În interbelic, la fel ca şi în comunism, analiza raţională a oportunităţilor şi a măsurilor economice ce se impuneau a fost deseori obstrucţionată de pre-concepţiile politice. A lipsit mai ales grija de a adapta activitatea economică proprie în funcţie de conjunctura economiei mondiale. Or, conjunctura bună nu ţine veşnic, ea trebuie prinsă repede, pentru că altfel se evaporă. România interbelică a fost deficitară în adaptarea la conjunctură şi, atunci, a vîndut în condiţii defavorabile produsele sale. În ceea ce priveşte perioada comunistă, Ceauşescu rămăsese cu impresia că industria grea e baza unei economii şi nu a vrut să înţeleagă nimic din mutaţia care se producea la nivel mondial.
Metrou fără comunism sau comunism fără metrou?
Să vorbim despre comunism. Spuneţi că România a recuperat ceva dezvoltare în perioada comunistă, dar bilanţul tot negativ este – adică, tot am rămas cu un decalaj faţă de alte ţări, chiar comuniste, mai ales în perioada ultimă a ceauşismului, cînd s-au luat nişte decizii catastrofale din punct de vedere economic. Întrebarea mea e oarecum contrafactuală. Există această percepţie a oamenilor simpli că Ceauşescu a făcut metroul, industrie, şosele. Am fi avut metrou şi industrie fără Ceauşescu? Comunismul a însemnat ceva special ca dezvoltare economică sau era oricum un trend de dezvoltare spre care mergeam? Cum ar fi arătat România fără comunism?
Nu este simplu de spus. Depinde care ar fi fost conjunctura geopolitică mai largă, pentru că performanţa interbelică a fost destul de mediocră şi România intrase, la sfîrşitul anilor ’30, într-o fundătură a dezvoltării economice. Desigur, se puteau găsi soluţii la această situaţie, dar nu putem fi siguri că acestea ar fi fost aplicate la terminarea celui de-Al Doilea Război Mondial, în condiţiile unei libertăţi de alegere complete din partea elitelor interne. Ţările occidentale, care s-au redresat după 1945, au profitat de planul Marshall, care a adus şi bani, şi unele constrîngeri de politică economică ce s-au dovedit benefice pe termen lung. Dar planul Marshall a fost promovat de SUA şi pentru că exista pericolul comunist. Nu a fost un act de caritate absolută. Deci, dacă nu ar fi fost comunismul, poate nu ar fi fost nici planul Marshall. Nu putem şti dacă România ar fi putut să beneficieze de genul acesta de îndrumare. Ideal ar fi fost ca România să nu fi fost ocupată de Uniunea Sovietică, să nu fi fost comunizată şi să fi beneficiat şi de planul Marshall, şi de îndrumarea americană. Chiar şi aşa însă, problemele structurale erau foarte grave: o populaţie covîrşitor rurală şi agricolă, un nivel redus de acumulare a capitalului uman – alfabetizarea nu era finalizată, mortalitatea era mare şi speranţa de viaţă rămăsese la puţin peste 40 de ani. Erau multe lucruri de recuperat. Nu era deloc simplu.
Am fi avut metrou?
E o întrebare foarte bună. Probabil că da, pentru că majoritatea capitalelor europene apropiate ca mărime de Bucureşti şi-au făcut metrou.
Comunismul nostru a fost mai prost decît al altora
Cum au ieşit ţările din comunism, comparativ? Am avut ghinion şi cu comunismul, l-am avut mai prost decît al altora?
Evident, comunismul nostru a fost mai prost decît al altora, dar aici trebuie imediat să adăugăm că, în general, comunismul s-a dovedit un sistem subperformant pe termen lung, peste tot unde a fost aplicat. Această inadecvare s-a dezvăluit treptat. Astfel, comunismul a ajutat la rezolvarea unora dintre elementele de blocaj care se acumulaseră în interbelic. A fost o strategie acceptabilă pentru faza de dezvoltare industrială, dar s-a dovedit complet inadaptat pentru asigurarea unei sustenabilităţii economice pe termen lung, mai ales cînd omenirea a trecut la un model de dezvoltare postindustrială bazată mai ales pe sectorul serviciilor.
Să rămînem puţin la prima etapă. Care au fost succesele de dezvoltare ale comunismului? Alfabetizarea, urbanizarea?
Da, au fost unele succese, şi în plan economic, şi în plan social. Să luăm alfabetizarea. Aceasta progresase deja înainte, dar comuniştii au reuşit s-o finalizeze prin măsuri decise de alfabetizare. Au fost progrese şi în ceea ce priveşte asigurarea sănătăţii oamenilor – campanii de vaccinare etc. Speranţa de viaţă a crescut în perioada comunistă. Au fost progrese, şi în dezvoltarea industrială, prin investiţii masive de capital şi de resursă umană. S-a avansat pe calea urbanizării, iar producţia agricolă a crescut şi ea, deşi numărul celor care lucrau în agricultură a scăzut.
Comunismul, controlînd economia şi societatea complet, a putut să extragă resurse şi bani din societate şi să îi redirecţioneze în investiţii.
Da, într-o societate democratică acest lucru era mai greu de realizat, iar nivelul investiţiilor nu ar fi putut să fie la fel de ridicat – sau, în orice caz, ar fi trebuit aranjamente complicate pentru ca populaţia să accepte pe termen lung asemenea niveluri de investiţie. Într-o anumită perioadă, a fost utilă această concentrare a resurselor, deoarece a contribuit la spargerea unor blocaje.
Daţi-ne un exemplu.
Înainte de comunism nu erau destule maşini agricole şi suficientă industrie care să sprijine agricultura. Pentru a se putea creşte productivitatea şi producţia agricolă, au fost necesare investiţii, şi acestea au venit din partea statului. Sistemul anterior nu reuşise o asemenea concentrare de resurse. Pe de altă parte, în întreg sistemul socialist a avut loc o încetinire a creşterii economice, care s-a simţit gradual şi în România, la sfîrşitul anilor ’70 şi în anii ’80. Pe lîngă încetinirea acestei creşteri, se resimţea şi inadaptarea la condiţiile noi ale economiei mondiale. La noi, marile greşeli au fost făcute în cincinalul ’71-’75. Ceauşescu a mers cu investiţii mai multe şi mai concentrate spre siderurgie, petrochimie şi, în general, în industria grea. Pe de altă parte, în transporturi, resursele au mers spre locuri precum Transfăgărăşanul şi Canalul, care nu au avut nici o utilitate economică.
Tocmai scria cineva în România liberă: Canalul va fi amortizat ca investiţie în anul 2500. Dvs. daţi în carte un exemplu interesant: am dezvoltat industria petrochimică, de care eram mîndri, dar România importa petrol scump şi exporta produse finite, iar la fiecare tonă exportată pierdea 25 de dolari. Asta pentru că, de cînd s-a luat decizia pînă s-a pus în aplicare, petrolul s-a scumpit pe plan mondial.
România a încercat să joace la ruletă cu producţia petrochimică, dar în general nu a fost capabilă să joace bine. Ţine tot de comunism faptul că producţia industrială se făcea cu o mare risipă de mijloace. Regimul comunist nu a lăsat să se dezvolte mecanismele care puteau conduce spre reduceri semnificative ale costurilor. Nu exista feedback, nu exista libertatea preţurilor.
Încet şi pauşal
Faceţi în carte un scurt epilog pentru perioada actuală. Mi se pare că nu prea reuşim să învăţăm din propriile greşeli sau din greşelile altora şi parcă ne încăpăţînăm să repetăm aceste greşeli. Vi se pare că facem la fel şi acum?
Da, cred că da. Nu învăţăm faptul că ne va fi bine tuturor dacă reuşim să facem nişte lucruri bine pînă la capăt. De exemplu, acum este importantă ajustarea financiară, de fapt echilibrarea parţială a bugetului public. Ne încăpăţînăm să mergem încet şi pauşal cu ea.
Spuneţi în carte că, în Irlanda anilor ’80, un guvern care avea un deficit bugetar îngrijorător a trecut la măsuri de austeritate. Iar cei de dreapta din opoziţie au susţinut că guvernul face ce trebuie şi nu l-au atacat pentru asta. Şi au ajuns la un compromis care le-a permis să stabilizeze situaţia. Credeţi că avem vreo şansă să facem aşa ceva în România?
Ar fi bine, dar nu-mi fac iluzii. Şansele sînt mici cu actualii politicieni.
a consemnat Cristian GHINEA
___________________
Bogdan Murgescu este profesor dr. la Facultatea de Istorie din cadrul Universităţii Bucureşti. A fost distins cu Premiul „Nicolae Iorga“ al Academiei Române pentru lucrarea Circulaţia monetară în Ţările Române în secolul al XVI-lea (Colecţia „Biblioteca Băncii Naţionale“, Editura Enciclopedică, 1996). Alte lucrări publicate: Istorie românească – istorie universală (600-1800), Colecţia „Biblioteca istorica annales“, Universitas, 1994; A fi istoric în anul 2000, All, 2000; Istoria României în texte (coord.), Corint, 2001; Revoluţia română din decembrie 1989. Istorie şi memorie (coord.), Polirom, 2007; România şi Europa. Acumularea decalajelor economice (1500-2010), Colecţia „Historica“, Polirom, 2010.