⬆
La zi în cultură
Pagina 110

Metafizică plină de umor
Treisprezece ani i-au trebuit lui Sorin Gherguţ să-şi publice acest al doilea volum de versuri, iar poezia sa nu pare să fi bătut pasul pe loc. A păstrat suficiente teme, motive, referinţe şi mărci retorice, precum şi umorul, încît să rămînă perfect recognoscibilă, cu toate astea acum se prezintă într-o formă şi într-un limbaj mai rafinate, cu un fond evident mai personal şi, aş spune, chiar dramatic.

Chipul tău, mîine. Dans şi vis
Cu acest roman ne aflăm în mai multe locuri deodată. Mai întîi de toate, ne aflăm în a doua parte a trilogiei pe care Javier Marías a construit-o în jurul protagonistului Jaime Deza, un fel de profiler hispanic ajuns să lucreze pentru serviciile secrete britanice.

Ce nu trebuie ratat la NexT 2011
Timp de cinci zile, de pe 6 pînă pe 10 aprilie, are loc la Bucureşti cea de-a cincea ediţie a Festivalului Internaţional de Film NexT. Spaţii de proiecţii şi discuţii: Cinema Scala, Cinema „Elvira Popescu“ şi Mansarda Cărtureşti. NexT 2011 vine cu o competiţie puternică, dar şi cu programe în afara ei şi cu cîteva secţiuni noi-nouţe.

„Pasionat și pasionant”
"Sper din tot sufletul ca NexT să fie întotdeauna fără fiţe şi prietenos. E un festival făcut de prieteni, un festival „de făcut“ prieteni şi un festival pentru prieteni ai unei stări de spirit pozitive. Cred (şi sper) că e şi tînăr şi aventuros, pentru că în fiecare an în echipă se adună oameni tineri, e o gaşcă deschisă."

Gardienii destinului, Radu Vancu, Saramago
În ideea că nu e bine să vedem, totuşi, numai capodopere absolute, vă recomand filmul Gardienii destinului (The Adjustement Bureau în original), cu Emily Blunt şi Matt Damon care mai întîi se-ndrăgostesc şi apoi se caută. O poveste de dragoste gen Matrix meets Eternal Sunshine… sau cum ar fi arătat un love story politic scris de Borges, coregrafiat de Magritte şi regizat de Escher. (Marius Chivu)

Minunea din Dumbravă
Aşa de tare ne-am obişnuit cu gîndul că la noi toate merg prost, că nimic din cele începute nu se termină, că funcţionează doar acele treburi în care sînt implicaţi oameni „interesaţi“, veroşi, cu gînduri ascunse, încît rămînem descumpăniţi, atunci cînd realitatea ne contrazice reflexul căpătat.

La Brașov, cu Okian-ul
Recunosc: dacă nu m-aş fi lăsat convins de îndemnul prietenesc al Ioanei Pârvulescu, nu aş fi ajuns nici mort pe 25 şi 26 martie la Braşov, văduvindu-mi, astfel, jurnalul plăcerilor culturale de două zile frumoase (mulţumesc, Ioana).

Lecții particulare de frumusețe
Teatrul Naţional din Tîrgu-Mureş, înconjurat de vaste suprafeţe „pietonale“ ocolite, de luni bune, de pietonii care vor să-şi protejeze pantofii şi picioarele, se înalţă falnic spre capătul superior al „centrului“, adică al arterei centrale rămase, şi azi, promenada favorită a cetăţenilor de felurite vîrste.

Soundtrack pentru Xanax
Cu privire la noul disc al lui Pedro Negrescu, am să împărtăşesc un gînd cald şi unul rece. Voi începe cu cel rece, să nu las impresia că ar fi o concluzie directă a recenziei – e mai degrabă o extrapolare de context. În Dilema veche de acum cîteva luni, dedicată „literaturii mici“, Adina Popescu observa că românii scriu de parcă s-ar lua la întrecere pentru premiile Nobel.

Cum se măsoară pH-ul hîrtiei?
În Atelierul de Carte, găzduit de MŢR, vreo 3000 de oameni au văzut, în patru ani, cum se face hîrtia de mînă, unii încercînd şi singuri, după. Atelierul meu tinde către o bibliotecă alcătuită din ediţii meşteşugite, case din deşeuri de hîrtie, o moară de hîrtie ca la carte şi un letterpress. Despre ele şi alte meşteşuguri puteţi citi în lunarul meţeriaşii.

Melodramatism bulimic
Alejandro González Iñárritu e talentat ca regizor (ca găsitor/constructor de ambianţe, chipuri şi detalii expresive), însă concepţia lui despre tragedie este una grosolan-aditivă, constînd în aglomerarea a cît mai multe evenimente şi elemente funeste sau morbide într-un interval de timp scurt din existenţa unui grup restrîns de personaje.

Moștenirea și moștenitorii lui Luther King
Atunci cînd interesele particulare se lovesc de interesul public, ies scîntei. Un incident recent ne arată că încurcate mai sînt căile democraţiei. Mai ales acolo unde o judecăm „consolidată“... Studiourile Universal au anunţat recent că renunţă să mai susţină producţia filmului Memphis în regia britanicului Paul Greengrass.

Totul despre Max Frisch
Revista literară germană Literaturen consacră o ediţie specială autorului elveţian Max Frisch. Titlul dosarului, un joc de cuvinte, vrea să spună că şi acum, la centenar, totul e proaspăt; sau că totul se învîrte în jurul lui Frisch; sau, în fine, că puteţi afla totul despre Frisch.

„Nu trebuie neapărat să fii ezoteric pentru a crede”
Considerat unul dintre cei mai importanţi chitarişti europeni de jazz, Wolfgang Muthspiel a concertat pe 3 martie în clubul Green Hours în cadrul proiectului „Austrian Hours at Green Hours“ organizat de Forumul Cultural Austriac. Mai multe despre Wolfgang Muthspiel la www.myspace.com/wolfgangmuthspiel.

Cît de gingașe mai sînt ideile?
„Astăzi, intelectualii propriu-zişi, dacă mai sînt vizibili, sînt deopotrivă duşmăniţi din două părţi: de lumea conservatoare şi de cea revoluţionară. Ei sînt atît de puţintei şi de mititei, şi lumile acestea aşa de mari şi grozave, încît la mijloc intelectualii se arată, iertaţi-mi vorba, destul de caraghioşi.“

Magazinul de sinucideri
„V-aţi ratat viaţa? Cu noi, moartea e un succes.“ Aşa sună reclama acestui magazin de obiecte destinate sinuciderii. Marfa de aici constă în frînghii cu laţul gata făcut, pistoale cu un singur cartuş, lame de ras pentru tăierea venelor, o gamă largă de otrăvuri şi veninuri, greutăţi de beton prevăzute cu mîner, veşminte arăbeşti cu bombe, aristocratice truse de seppuku.

Leipzig 2011
Orice ar face, Tîrgul de Carte din Leipzig stă în umbra Frankfurt-ului, care găzduieşte toamnă de toamnă cel mai important tîrg de carte din lume şi bate la fiecare ediţie noi recorduri – nu numai în ceea ce priveşte numărul vizitatorilor sau al editurilor participante, dar şi, de pildă, al licenţelor vîndute, chiar şi în vremuri de criză.

Pe uscat cu Augusten Burroughs
„Am vrut să arăt tuturor că doar pentru că nu mai bei nu înseamnă că nu mai poţi să fii nebun şi amuzant.“ Din păcate, la noi, cînd vrei să te laşi de băut, ori o faci cold turkey, ori n-o mai faci deloc. Noi nu avem obiceiul/cultura întîlnirilor AA (alcoolicilor anonimi), unde găseşti un oarecare sprijin şi un sponsor care să te „monitorizeze“ şi să te motiveze.

Ion Barbu, Naum, Portnoy
Recomand apăsat – ca pe editorialul nr. 1 al lunii martie – caricatura lui Ion Barbu din Adevărul, în care, la întrebarea unuia: „De ce n-au românii caracter şi bun-simţ?“, celălalt îi răspundea, sec şi admirabil: „Fiindcă românii au talent“. (Radu Cosaşu)

Regina Margot
Coaceţi în spuză 6 cartofi frumuşei, de soi făinos. Cînd s-au făcut, cojiţi-i şi puneţi-i într-un castron, cu o bucată de unt. Zdrobiţi cartofii şi pasaţi-i printr-o sită, cît sînt încă fierbinţi. Fierbeţi îndelung un cocoş, pînă cînd carnea se înmoaie şi se desprinde de la sine de pe oase.

Un martor al sensului
Am o superstiţie în legătură cu cititul: dacă, într-o perioadă scurtă de timp, dau, întîmplător, în cărţile pe care le citesc, de un nume, un titlu, o trimitere care se repetă, las orice altceva şi mă duc aţă unde sînt „trimisă“. Lecturile în acest sistem au fost întotdeauna surprinzătoare – şi dacă nu ştiam cartea respectivă, dar şi cînd credeam că o ştiu prea bine.

„Feminitatea în biografia literaturii române”
Asta era versiunea firoscoasă a titlului ales pentru conferinţa întru care am fost onorat de Universitatea „Al.I. Cuza“ din Iaşi, vineri, 18 martie. Pentru afiş însă, am ales un cîrlig oleacă mai frivol – „Muzele scriitorului român“ – dar cu lipici, judecînd după sutele de suflete prezente în „aula magna“.

Baterea de cîmpi, ca (auto)critică
Românul s-a născut nu doar poet, ci şi politician, inginer, avocat, popă, fotbalist, contabil, profesor, savant, artist – plus, evident, critic literar. Altfel spus, unde vine vorba de cap şi de picioare, e stăpîn şi domn; cu mîinile „le are“ mai puţin, în orice caz cu mîinile puse la treabă.

Schimbarea la (supra)față
Încep cu Michael Stipe: „Collapse Into Now se revendică unei înţelegeri a faptului că anumite idei, atitudini, contexte – de multe ori convenabile, dar complet nerealiste – ale secolului al XX-lea încă rezistă astăzi, deşi intrăm în a doua decadă a secolului XXI.“

„Frîngem inimi, beţe şi corzi“
Puneţi cap la cap: experienţa decenală a lui Doru cu AB4, pasiunea lui Florin pentru chitară şi combo-ul grunge-punk din care provin Alex şi Dorian. Acum apăsaţi pedala de distors pe fondul disonant al cinelelor şi ţineţi-o apăsată suficient timp cît să intraţi în starea propice pentru a asculta The Mono Jacks.

Hybris?
Într-o cronică tatonant-incisivă la Aurora, Iulia Blaga sugerează că filmul lui Cristi Puiu e prins în capcana unui paradox tipic demersurilor de căutare a unui mai „mare“ realism cinematografic. Pe de-o parte, Puiu urmăreşte mai departe implicaţiile esteticii lui „observaţionale“ din Moartea domnului Lăzărescu.

Francofonia. A quoi bon?
În vîrtejul actualităţii „fierbinţi“, ziua internaţională a Francofoniei a trecut, la noi, aproape neobservată. Unde să mai găseşti un colţişor de pagină pentru asemenea futilităţi cînd, vorba aia, Europa încă mocneşte după cazul Adrian Severin, pe continentul african temperatura e în continuă creştere, iar în Japonia, la Fukushima, focul din reactoare tot nu vrea să se stingă?

Artiștii independenți sînt triști
În Germania, pentru majoritatea artiştilor de teatru şi dans situaţia economică şi socială s-a înrăutăţit simţitor în ultimii ani. Cel puţin jumătate dintre artişti nu cîştigă suficient pentru a putea trăi doar din arta lor – se arată într-un raport publicat recent.

Un SF neortodox
Cele cincisprezece povestiri ale lui Adrian Buzdugan respectă, în mare, aceeaşi formulă. Personajele sînt, toate, nişte nebuni, uneori geniali, alteori foarte periculoşi, însă mereu captivi între patologie şi vizionarism, între delir şi speculaţia ştiinţifică sau filozofică, gata oricînd să pună la cale o conspiraţie sau să pornească o revoluţie.

Către un zeu necunoscut
Steinbeck era la începuturi cînd a scris acest roman. Literatura lui nu se hotărîse încă să facă o artă din privitul oamenilor şi din înţelegerea arcului voltaic ce le aprinde prieteniile, le încălzeşte convieţuirile, le încarcă sentimental micile gesturi, le electrizează laic şi cumsecade aerul prin care se mişcă.

Un fenomen numit „lisztomanie” - interviu cu pianistul Horia MIHAIL
Între anii 1846 - 1847, Franz Liszt a susținut un turneu în Țările Române. Piane încă nu se mai văzuseră în această regiune, așa că și-a transportat propriul pian în orașele vizitate. Pianistul Horia Mihail pornește cu "Pianul călător" pe urmele lui Liszt.

Vinuri, Gherguț, Biutiful
Dacă vă place vinul şi nu ştiţi încă tot despre licoarea asta minunată, Editura Litera a publicat o ditamai enciclopedie intitulată chiar aşa: Vinurile lumii. Găsiţi acolo istoria completă a vinului: descrieri şi informaţii despre toate soiurile de struguri, podgoriile şi tipurile de vinuri, arome, cele mai bune recolte şi cine le produce.

Cine citește și tace
V-aţi întrebat vreodată cine citeşte jurnale? Cine citeşte, în fond, ceea ce pretenţios se numeşte „literatură personală“, de parcă nu întreaga literatură ar fi personală şi subiectivă? Cine citeşte, aşadar, memorii, autobiografii, biografii, poveşti de viaţă, în fine, jurnale intime, acele însemnări fragmentare şi discontinue care-ar trebui, fără îndoială, arse, îngropate şi decontaminate?

Să te vezi și să nu crezi
Ce întîmplare cu skepsis! Pe 3 martie am fost la vernisajul expoziţiei tînărului Mircea Struţeanu „Scriitori români. Chipuri şi taine“ (55 de fotografii prezentate de Eugen Negrici şi Horia-Roman Patapievici) la Institutul Cultural Român, iar pe 8 martie, la Clubul „A“, într-o întîlnire moderată de un cristian, vorbeam cu meşterul Ion Cucu despre opera sa fotografică de-o viaţă în cuprinsul breslei literare.

Concentrație psihotropă superioară
Pentru a evita posibilele suspiciuni privind intenţiile acestui articol, voi stabili de la bun început axioma sub acoperirea căreia voi desfăşura prezenta pledoarie: toată lumea se droghează. Sensibilitatea la termeni e dată de implicaţiile socioeconomice ale adicţiei, de măsura şi modul în care e afectat comportamentul social şi de gradul de generalizare alocat termenilor „drog“ şi „adicţie“.

Straşnic de Triptic!
Proiectul Librăriei Triptic a luat naştere din dorinţa a trei tineri fără prea multă pregătire pentru vasta lume a afacerilor, dar cu foarte multe aşteptări de împliniri personale. Ne-am dorit să creăm un spaţiu public cultural, un bookshop relaxat şi deschis spre toate sferele vieţii artistice.

Aurora pe ecrane
Scriind despre Aurora, Alex. Leo Şerban l-a asociat cu „noul roman“ francez – curentul care, în anii ’50, a repus în discuţie, în mod polemic, funcţia descriptivă a literaturii. Alţi critici au comparat filmul lui Cristi Puiu cu Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), în care Chantal Akerman povesteşte trei zile din viaţa unei femei casnice.

Bani publici pentru acțiuni sociale
Nu e de mirare că legea privind parteneriatul dintre stat şi biserică – adoptată recent cu o largă majoritate – stîrneşte atîtea polemici. Căci ea atinge două zone extrem de sensibile ale societăţii. Pe de o parte, nevoia acută a intervenţiei sociale şi umanitare pe fondul eşecului statului de a-şi îndeplini atribuţiile.

McEwan despre Solar
Alexis Liebaert îi ia un interviu scriitorului Ian McEwan, care a publicat de curînd romanul Solar, aclamat de critica britanică. McEwan vorbeşte despre interesul său pentru ştiinţă: „Cred că nu există curiozitate intelectuală fără interes pentru ştiinţă.“

Provence pentru totdeauna
Peter Mayle, britanic din naştere (adică încă din 1939), a lucrat vreo 15 ani în industria advertising-ului, după care s-a reformulat integral, devenind un spornic autor de cărţi şi un fericit locuitor al regiunii Provence (cu casă, masă şi grădină într-un sat din zona Luberon).

„Istoriei artei estice trebuie scrisă de esticii înșiși”
"Au fost ani tumultuoşi în sensul că „urgenţele“ societăţii postcomuniste – stabilirea rolului artei şi al artistului în societate, restabilirea contactului cu publicul, evaluarea trecutului comunist în paralel cu încercarea de a înţelege schimbările bruşte din jur etc. – se prezentau simultan şi aveam senzaţia că trebuie să răspundem la toate acolo şi în acelaşi timp."

Limba engleză și întoarcerea lui Babel
Mi-am găsit o jucărie nouă: de cîteva săptămîni, mă amuz cu programele de traducere automate. Iau cîte un fragment de text în germană şi comand traducerea în franceză; sau iau un articol în engleză şi solicit versiunea românească. De cele mai multe ori, versiunea tradusă acoperă – într-o proporţie de, să zicem, două treimi – conţinutul iniţial.

Wilsonism încălţat
Pierre Hassner e un democrat, dar unul care a ştiut să se ferească de discursurile utopice şi de vorbele goale. Pragmatic şi vizionar în acelaşi timp, el susţine că ţările din nordul Africii pot deveni democratice. Dar nu preluînd modele prefabricate.

S-a spart gaşca
Dacă în romanul precedent (Cum să uiţi o femeie, 2009), protagonistul era părăsit de iubita sa care lăsa în urmă un foarte concis bilet de adio, situaţie ce-i dezechilibra viaţa şi obiceiurile sociale, de data aceasta, bărbatul, pe nume Victor, este cel care ajunge în punctul în care se mută la bătrîna lui mamă, fără a-i da vreo explicaţie soţiei.

Xavi, Aurora și Festivalul de Film Documentar
Gentle Giant, un internaut al Gazetei sporturilor, mi-a recomandat apăsat să citesc „un interviu fabulos al lui Xavi“; m-am conformat şi mă grabesc să-l recomand la rîndul meu: http://www.guardian.co.uk/football/2011/feb/11/xavi-barcelona-spain-interview. E imposibil să nu găsim printre dilematici şi cîţva microbişti de înaltă calitate; trebuie să ne gîndim şi la ei.

Mașina de strivit
Nu demult, jurnalistul Dominique Decèze a publicat cea de-a doua ediţie a cărţii sale îndelung comentate, La machine à broyer (Maşina de strivit), inspirată din scandalul celor 35 de sinucideri de la France Télécom. Adevărată psihopatie a vremurilor noastre, îndelungata istorie a privatizării mamutului francez a ascuns un adevărat carnagiu.

Leacuri pentru pesimism
Pînă acum vreo doi-trei ani sufeream şi eu, ca tot intelectualul conservator şi cu naturel simţitor, de scepticism şi mizantropie. Cunoaşteţi, cred, acel (aproape letal) amestec de senzaţii prin care ajungi la concluzia că eşti un om de prisos, în care contextul social mizerabil, agresiunea mitocăniei, umilirea constantă, buna-credinţă invariabil înşelată sau răstălmăcită fac să te invadeze gustul nimicniciei, lehamitea de oameni şi resemnarea.

Ce fac alții cu dramaturgia lor
În fiecare an, la Debrecen – oraş din estul Ungariei, la distanţă de vreo oră cu maşina de Oradea –, are loc un festival intitulat DESZKA („scîndură“, aluzie la scîndura scenei), care adună, pe parcursul unei săptămîni, spectacole cu texte maghiare contemporane jucate de teatrele maghiare din Ungaria şi din afara ei.

Povești din Anglia, povești din război
Bun. Îl avem, pe de o parte, pe Steven Patrick Morrissey – „I’ve been dreaming of a time when / The English are sick to death of Labour and Tories“. Îl ştiţi mai degrabă după nume, cel de familie. De cealaltă, pe turbulentul Peter Doherty – „Reebok classics / And canons at dawn / Terrible warlords, good warlords / And an English song“.

Avant'n'Gard
Despre sunet e vorba la mine-n viaţă. În mai puţine cuvinte: radio şi muzică. Desigur, frazele pot deveni mai lungi şi-atunci afli pixelii sau microtoniile. Emisiunea mea Dimineaţa crossover creşte de trei ani la Radio România Cultural.