Un fenomen numit „lisztomanie” - interviu cu pianistul Horia MIHAIL

Publicat în Dilema Veche nr. 371 din 24-30 martie 2011
Un fenomen numit „lisztomanie”   interviu cu pianistul Horia MIHAIL jpeg

Între anii 1846 - 1847, Franz Liszt a susținut un turneu în Țările Române. Piane încă nu se mai văzuseră în această regiune, așa că și-a transportat propriul pian în orașele vizitate. Pianistul Horia Mihail pornește cu "Pianul călător" pe urmele lui Liszt. Începînd cu 1 aprilie, va lansa o serie de concerte în douăsprezece orașe ale țării, printre care și București (pe 15 aprilie), ultimele cinci dintre acestea fiind orașe în care nu există piane. La sfîrșitul turneului, pe 21 aprilie, Societatea Română de Radiodifuziune va da în folosință orașului Mediaș un pian de concert.

Anul acesta se celebrează bicentenarul naşterii lui Franz Liszt. Ce mai rămîne, astăzi, din muzica pe care a compus-o?

Pentru noi, profesioniştii, pentru pianişti în mod particular, Liszt e o personalitate care a revoluţionat tehnica pianului. Pentru melomani înseamnă extrem de multă muzică. Printre compoziţiile sale se regăsesc capodopere care vor rămîne în istoria umanităţii, indiferent ce se va întîmpla. Se ştie că Franz Liszt şi-a dedicat a doua perioadă a carierei sale muzicale exclusiv compoziţiei, iar atracţia lui către religie, către credinţă l-a făcut să fie cu cel puţin un pas înaintea generaţiei sale, în ceea ce priveşte modul de expresie. Pentru melomani, Liszt înseamnă de foarte multe ori un punct forte al oricărui recital de pian. Datorită uşurinţei cu care cînta, Liszt nu a avut nici o ezitare să noteze pe hîrtie multe dintre improvizaţiile sale – sînt piese pe care noi, după mai bine de 150 de ani, încercăm să le reproducem cît mai fidel.

Aţi vorbit despre tehnica pianistică a lui Liszt. Ce anume îl face atît de special? 

Poate cititorii sînt mai familiarizaţi cu Paganini, un adevărat diavol al viorii. Ei bine, Liszt este un diavol al pianului. El a folosit mecanismul instrumentului în toate modalităţile pe care ni le putem imagina. De aceea, citirea unei partituri nu se poate face cu aceeaşi lejeritate cu care se face în cazul altor compozitori. Pianiştii trebuie să petreacă mult mai mult timp asupra pieselor, doar pentru a desluşi notele. Sînt foarte multe note, foarte multe pasaje de o dificultate tehnică ieşită din comun. Programul pe care l-am ales pentru turneul de acum are în componenţă cîteva piese foarte dificile pentru pianişti. Liszt a făcut parte din educaţia mea în şcoala generală, în liceu, profesoara mea de atunci m-a „obligat“ să atac anumite studii ale lui Liszt. De la un moment dat încolo, am ales să-l pun pe Liszt deoparte – de fiecare dată din comoditate. Piesele sale s-au regăsit doar foarte rar în repertoriul meu de concert. Tocmai de aceea, această revenire a mea pe scenele de concert cu un program Liszt e un pariu. Sper să-l cîştig. 

La jumătatea secolului al XIX-lea, Franz Liszt a trecut şi prin ceea ce acum se numeşte România. Ce urme a lăsat? 

N-a lăsat urme foarte vizibile. Există cronici ale vremii care atestă aceste călătorii, plăci memoriale pe casele prin care a trecut. A cîntat în mai multe oraşe de pe teritoriul actual al României – la Timişoara, Aiud, Sibiu, Braşov, Iaşi – unde s-ar fi întîlnit cu Barbu Lăutaru (dar nu se ştie dacă e adevărat sau doar o legendă) – apoi la Bucureşti. Cum pe vremea aceea nicăieri în această zonă nu existau piane, a trebuit să-şi aducă instrumentul cu el. Şi-a plimbat pianul mai ales pe căi navigabile, căci drumurile de atunci erau comparabile cu cele de acum.  În Europa, Liszt a creat un fenomen. Un fenomen care în Europa se întîlneşte, după un secol şi ceva, cu The Beatles. Un fenomen numit „lisztomanie“. Avea foarte mulţi fani, oameni care îl urmăreau în timpul turneelor, care vroiau neapărat să aibă ceva de la Liszt: ori un autograf, ori o amintire... Cert este că atunci cînd a ajuns în Ardeal, apoi în Moldova şi, în cele din urmă, în Ţara Românească, a fost primit cu mare entuziasm de nobilimea de atunci. Şi nobilimea a mobilizat şi populaţia de rînd. Cronicile povestesc despre primirile fastuoase, în urale şi cu fanfare. Liszt se afla în perioada aceea la sfîrşitul carierei sale de pianist. Din punct de vedere financiar o ducea foarte bine. Aşa că toate onorariile pe care le primea erau destinate acţiunilor caritabile.

Acum o luaţi pe urmele lui Franz Liszt. Pregătiţi o serie de concerte în localităţi în care nu există piane...

Din păcate, în România secolului XXI există localităţi chiar mai mari decît Mediaşul, ba chiar şi reşedinţe de judeţ, în care nu există piane de calitate sau care nu posedă nici un fel de pian. Tocmai de aceea am ales să merg în cîteva dintre aceste oraşe – Hunedoara, Deva, Alba Iulia, Dumbrăveni şi apoi Mediaş – pentru a susţine concerte. E adevărat, aceste oraşe sînt apropiate din punct de vedere spaţial. Am fost constrînşi inclusiv de probleme de natură financiară să ne limităm la o zonă. Mediaşul e un oraş important al României, care, după o perioadă poate mai puţin fastă, imediat după Revoluţie, începe să-şi revină. În ultimii doi ani am fost de cîteva ori acolo şi, cum în oraş nu există un instrument de calitate, am fost nevoit să vin cu pianul de acasă. La ultimul concert au fost 600 de spectatori – e un semn că oamenii sînt interesaţi de muzică. Dacă raportăm această cifră la populaţia oraşului iese un procentaj fantastic.

„Pianul călător“ e deci în egală măsură un proiect cultural şi unul social...

E un proiect adresat unei comunităţi. Avînd în vedere că organizatorul evenimentului, Societatea Română de Radio, susţine proiectul pe o perioadă mai lungă – cel puţin trei ani – vom putea, de fiecare dată, să dotăm o altă sală de concert cu un pian de valoare.

 Cum e să cînţi la pian într-un oraş unde nu există piane?

Aproape imposibil. Tocmai de aici s-a născut şi această idee. Am întîlnit nenumărate situaţii în care am fost obligat să cînt pe piane insalubre, dezacordate, într-o stare tehnică jalnică. Publicul e astfel văduvit de mare parte din ce ar trebui să audă. Iar pentru pianist e un calvar. În ţările care au o tradiţie de mai lungă durată, fiecare sătuc are măcar un instrument decent pe care se poate susţine un concert în condiţii optime atît pentru public cît şi pentru muzician.

Credeţi că acest proiect, repetat periodic, poate fi un obstacol în calea manelizării? 

Eu nu înţeleg acest fenomen al manelizării. Probabil că era în stare latentă undeva, în mentalul românilor, şi, la un moment dat, i s-a dat voie să explodeze. Poate că şi poziţia noastră spaţială, la confluenţa atîtor civilizaţii, joacă un rol. Poate că asta ne face cîteodată să pierdem din vedere adevărata noastră identitate ca urmaşi ai lui Traian şi-ai lui Decebal. În asemenea momente de derivă apar fenomene precum manelele. Cred că la un moment dat vor dispărea de la sine sau vor deveni iarăşi marginale. Nu ştiu peste cît timp: cinci ani, cincizeci de ani, cinci sute de ani...

Cunoaşteţi mediul academic din România şi situaţia şcolilor de muzică de aici. Care este viitorul lor şi cel al studenţilor care ies din aceste şcoli? 

Acum trecem categoric printr-o perioadă specială. Această criză economică mondială mai mult sau mai puţin artificială creează nişte condiţii speciale. Să presupunem că România va trece cu bine şi peste acest moment. Cred că o bună oportunitate pentru tinerii care părăsesc Conservatorul ar fi creată dacă s-ar putea mobiliza şi latura managerială. În România nu există management cultural de calitate. Există prezentatori de evenimente muzicale, există interpreţi, dar nu sînt manageri. Tocmai de aceea acest turneu e manageriat de Societatea Română de Radio şi de Asociaţia Culturală Accedo. Există o şansă pentru muzicieni doar atîta timp cît vor exista şi manageri care să caute oportunităţi pentru concerte. Nu doar în Bucureşti şi în oraşele mari, ci şi în localităţile mici. Altminteri, calea cea dreaptă e tot Vestul – deşi nici acolo nu există garanţii. Oricum, nu e un moment bun să fii artist. Însă bucuria pe care o are orice artist în momentul în care este singur cu muzica lui este atît de mare, încît necazurile devin aproape insesizabile. 

Credeţi că muzica clasică mai are un viitor? Există o piaţă pentru ea – căci acum totul se rezumă la piaţă, nu-i aşa?

Nici nu se pune problema ca muzica clasică să nu aibă viitor. Gîndiţi-vă că în momentul acesta încă ascultăm muzică scrisă în urmă cu sute de ani. În acea perioadă existau o groază de compozitori. Dintre aceştia doar cîţiva au rămas. De ce Mozart, Bach sau Händel? Deoarece ei au reuşit să depăşească norma, normalitatea, din punct de vedere al expresiei unei idei.

a consemnat Matei MARTIN

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

simona marinas foto catalin tolontan jpg
Inițiatoarea petiției pentru independența magistraților contrazice ideile din reportajul Recorder, într-o discuție cu colegii. „Poate îți dorești de ani de zile asta”
O discuție internă între magistrați, după reportajul Recorder care a făcut valuri, a ajuns în spațiul public. Judecătoarea Sorina Marinaș, inițiatoarea listei cu semnăturile de susținere pentru „Justiție capturată”, susține în realitate idei incompatibile cu cele pentru care pretinde că luptă.
politia jpg
Tragedie în Timișoara: tânăr găsit mort acasă, după ce s-a întors de la un majorat. Cum l-a lăsat mama sa în cameră
Un elev în vârstă de 18 ani din Timișoara a fost găsit mort, sâmbătă după-amiază, în locuința familiei. Tânărul fusese descoperit fără suflare chiar de mama sa, care a alertat imediat autoritățile.
Trump îl întâmpină pe Zelenski la Casa Albă Profimedia jpg
Zelenski adoptă tactica „da, dar…” în fața planului de pace al lui Trump - analiză The Wall Street Journal
Președintele Ucrainei încearcă să răspundă constructiv propunerii Washingtonului, fără a-l antagoniza pe Donald Trump și fără a-și pierde sprijinul intern.
pieton gif
Momentul în care o femeie este izbită violent pe trecerea de pietoni de un șofer de 20 de ani. Victima a murit pe loc
O femeie a murit după ce a fost spulberată pe trecerea de pietoni, în dimineața zilei de 14 decembrie, în municipiul Iași. Accidentul s-a produs pe Calea Chișinăului, potrivit informațiilor transmise de Poliția Municipiului Iași.
Trei persoane, printre care un copil de 9 ani, rănite pe o trecere de pietoni din Bragadiru FOTO Facebook
O familie cu un copil, spulberată pe o trecere de pietoni din Bragadiru
Doi adulți și un copil de 9 ani au fost răniți, duminică dimineață, după ce au fost loviți de un autoturism în timp ce traversau regulamentar o trecere de pietoni din orașul Bragadiru, județul Ilfov. Mașina era condusă de un bărbat în vârstă de 66 de ani.
Nicușor Dan și Emmanuel Macron FOTO Profimedia
De ce am primit din partea SUA mesajul „să vă apere francezii”. Expert: „În aceste condiții, nu este surprinzător”
Expertul în securitate Gabriel Done atrage atenția că România pare că nu-și definește singură agenda externă, ci o adoptă după ce o validează Parisul. În aceste condiții, spune el, nu este surprinzător că în relația cu SUA a primit mesajul implicit: „să vă apere francezii”.
Donald Trump s-a întâlnit cu liderii europeni la Casa Albă (© x.com / The White House)
Care ar fi, de fapt, strategia lui Trump privind UE: de ce sunt vizate Italia, Austria, Polonia și Ungaria
Administrația Trump intenționează să îndepărteze patru țări de Uniunea Europeană, conform unei versiuni scurse publicului a Strategiei Naționale de Securitate a SUA. Documentul vorbește despre consolidarea relațiilor cu state aliniate și sprijinirea liderilor pro-tradiție europeană.
ride-sharing-uber-bolt
12.000 de mașini folosite la ride-sharing, suspendate de la funcționare de ANAF
Peste 12.000 de mașini folosite la ride-sharing au fost suspendate de la funcționare de către ANAF, în urma verificărilor efectuate în perioada septembrie - noiembrie 2025, fiind totodată aplicate amenzi de peste 82 milioane de lei.
Carnati Foto Freepik com jpg
Cum trebuie să afumi corect cârnații de Crăciun. Tipul de lemn folosit va modifica complet gustul de la final
O scurtă privire în calendar ne va arăta că deja începem să ne apropiem cu pași repezi de Crăciun. Iar cu această ocazie, românii din întreaga țară vor savura preparate tradiționale delicioase, cum ar fi sarmalele și salata de boeuf.