Atelierul din umbr─â

Publicat în Dilema Veche nr. 884 din 18 - 24 martie 2021
Atelierul din umbr─â jpeg

M─â g├«ndesc la Georges Perec ├«n fiecare ├«nceput de martie, luna ├«n care s-a n─âscut ├«n urm─â cu 85 de ani ╚Öi cea ├«n care a murit, ├«n urm─â cu 39. Devenit la 30 de ani membru al OuLiPo, trece ├«n 1971 printr-o psihanaliz─â cu Jean-Bertrand Pontalis pentru a-╚Öi rezolva un conflict r─âmas neasumat, complexul adic─â nedesf─â╚Öurat, legat ╚Öi de faptul c─â prozatorul ├«╚Öi pierduse p─ârin╚Ťii ├«n copil─ârie ÔÇô tat─âl pe front, iar mama deportat─â la Auschwitz. Apuc├«ndu-se s─â-╚Öi noteze visele, ajunge la concluzia c─â, p├«n─â sau de la un punct, nu mai viseaz─â dec├«t provocat ╚Öi, mai ales, textual. Experien╚Ťa de vis─âtor apare ca pur─â experien╚Ť─â a scrisului, fascina╚Ťia unui text care se produce singur. Visul e perceput drept gata scris: un pre- sau hipo-text. Or asta ├«nseamn─â c─â transpunerea sa e de la bun ├«nceput o transcriere, o hiperscriere. O traducere. Nicidecum, a╚Öadar, o ÔÇ×cale regal─âÔÇť de acces la incon╚Ötient sau alte fantasme, ci doar ├«nc─â o cale retoric─â de acces la masa de cititori.

La Boutique obscure. 124 r├¬ves (Deno├źl, Cause commune, 1973) este una dintre c─âr╚Ťile cele mai des─âv├«r╚Öite ale lui Perec. Jurnal de vise atipic, autobiografie nocturn─â, butic f─âr─â canapea cu suveniruri onirice, opera unui stilist ce pare s─â-╚Öi caute fiecare cuv├«nt, fiecare virgul─â cont├«nd, p├«n─â ╚Öi ea fiind cuv├«nt. Greu de crezut c─â vis─âtorul acesta nu rescria totul. Anumite cuvinte ╚Öi construc╚Ťii s├«nt prea complexe pentru a fi putut fi notate la cald ca atare. Textul e constr├«ns. Eul se vede astfel deposedat, impersonalizat, redat numaidec├«t laconic. Asist─âm la deconstruc╚Ťia subiectului, ├«nghesuit ├«n apartamente pline de lume ╚Öi esplanade ticsite cu poli╚Ťai (ÔÇ×flicsÔÇť). Toposul oniric nu mai face diferen╚Ťa ├«ntre interior ╚Öi exterior, public ╚Öi privat, fragmentele erotice put├«ndu-se desf─â╚Öura ├«n v─âzul tuturor. Visele nu exist─â dec├«t povestite, ├«n diverse forme ╚Öi formule: simpl─â relatare, poem, c├«teva cuvinte aparent f─âr─â noim─â, c├«teva episoade aparent f─âr─â vreo leg─âtur─â, pies─â de teatru, scenariu de film ÔÇô la persoana I, a III-a sau a II-a.

Mai mult, cum cartea nu e paginat─â, ea se m─âsoar─â efectiv ├«n vise. Ca ╚Öi cum ├«nc─â visate ar fi fost ni╚Öte pagini, ele s├«nt cele numerotate, nu paginile volumului pe care-l citim. Totul ne face s─â credem c─â pe copert─â Georges Perec ar fi trecut ceva de genul Titlu generic. Num─âr de pagini. Mai departe, cuprinsul se constituie defalcat pe ani-capitole, iar detaliatul index final ├«ncearc─â s─â traseze ╚Öi s─â adune laolalt─â cuvintele-cheie, liniile de fug─â, modalitate prin care onirograful ├«╚Öi claseaz─â singur oferta din spatele tejghelei, ├«ncropind un fabulos instrument pentru compara╚Ťii tematologice. Cu titlu de contraexemplu, dac─â ├«n La R├ęvolution surr├ęaliste (1924-1929) au ap─ârut abia 49 de relat─âri de vise, La Boutique obscure, tot ├«n cinci ani (mai 1968 ÔÇô august 1973), va num─âra de 2,5 ori mai multe!

Primul vis transpus e c├«t se poate de lucid: ÔÇ×Ca de la sine ├«n╚Ťeles, visez ╚Öi ╚Ötiu c─â visez ca de la sine ├«n╚Ťeles c─â s├«nt ├«ntr-un lag─âr. Bine├«n╚Ťeles, nu e vorba chiar de un lag─âr, e o imagine de lag─âr, un vis cu lag─âr, un lag─âr-metafor─â, un lag─âr despre care ╚Ötiu c─â nu e dec├«t o imagine familiar─â, ca ╚Öi cum a╚Ö avea mereu, f─âr─â oprire, acela╚Öi vis, ca ╚Öi cum nu a╚Ö avea niciodat─â alt vis, ca ╚Öi cum nu a╚Ö avea niciodat─â nimic altceva de f─âcut dec├«t s─â visez acest lag─ârÔÇť.

Imensa traum─â de-a fi evreu cu mam─â exterminat─â se traduce prin repeti╚Ťie. Visul e de fapt un co╚Ömar con╚Ötient, ├«ns─â vis─âtorul suprapune aceast─â certitudine peste realitatea lag─ârului, ce risc─â, astfel, s─â ia propor╚Ťiile celei reale ÔÇô de parc─â subiectul ne-ar semnala instantaneu c─â se afl─â ├«ntr-un vis obsedant, ├«n care s├«ntem arunca╚Ťi ╚Öi noi, ca martori mu╚Ťi. Formula complet─â pe care trebuie s-o ├«n╚Ťelegem este urm─âtoarea: Perec ╚Ötie c─â viseaz─â un lag─âr concentra╚Ťionar.

Unica excep╚Ťie notabil─â de la prezentul nara╚Ťiunii se dovede╚Öte analepsa din visul n┬║ 57, datat martie 1971 (adic─â din urm─â cu fix o jum─âtate de secol), cel mai lung din volum, o povestire ├«n toat─â regula. Dup─â ce regimul trecutului se insinuase deja ├«n rememorarea prezentului oniric (ÔÇ×Amintirile din via╚Ťa petrecut─â la maharajah ├«ncep s─â se estompeze: eram omul de ├«ncredere, servitorul personal al maharajahuluiÔÇť), urmeaz─â un pasaj efectiv cu amintiri ├«n vis, con╚Ťin├«nd o punere ├«n abis, un procedeu at├«t de tipic pentru Georges Perec: ÔÇ×Alt─âdat─â [ÔÇŽ] maharajahul mi-a ├«nm├«nat o decora╚Ťie. Era o plac─â de argint dreptunghiular─â, mare cam c├«t o bancnot─â de 10 franci, ondulat─â ├«ntr-un mod foarte complex: ne-o putem imagina ├«mp─âr╚Ťit─â ├«n ÔÇô s─â zicem ÔÇô dou─âsprezece p─âtr─â╚Ťele, fiecare fiind r├«nd pe r├«nd o scobitur─â ╚Öi o ridic─âtur─â; fiecare scobitur─â ╚Öi fiecare ridic─âtur─â fiind la r├«ndul lor ├«mp─âr╚Ťite ├«n dou─âsprezece scobituri ╚Öi ridic─âturi, ╚Öi a╚Öa mai departeÔÇŽÔÇť.

Nu mai r─âm├«ne absolut nici o diferen╚Ť─â ├«ntre visul visat, visul narat ╚Öi visul citit, dup─â cum din start fusese inoperabil─â trihotomia clasic─â eu nocturn ÔÇô eu diurn ÔÇô eu scriptural. P├«n─â la urm─â, doar ultimul supravie╚Ťuie╚Öte, ├«n imagina╚Ťia ╚Öi pe ochii lectorului.

Acest La Boutique obscure vine de la faimoasa Via delle Botteghe Oscure din Roma, al c─ârei nume se leag─â el ├«nsu╚Öi de un fapt nel─âmurit: ├«n Evul Mediu, acolo ├«╚Öi aveau sediul numeroase activit─â╚Ťi me╚Öte╚Öug─âre╚Öti exercitate ├«n tot at├«tea ├«nc─âperi ├«ntunecoase, pentru c─â f─âr─â ferestre. G├«ndindu-m─â cum s─â traduc ├«n rom├ón─â un titlu precum La Boutique obscure, dup─â ce o prim─â variant─â, Buticul ├«ntunecos, a p─ârut imediat nepotrivit─â, chiar dac─â p─âstra formatul original, dup─â ce urm─âtoarea, Buticul din umbr─â, a scos la iveal─â conota╚Ťiile peiorative ale substantivului ÔÇ×buticÔÇť, datorit─â al─âtur─ârii cu o sintagm─â capabil─â s─â cuprind─â ambiguitatea din fran╚Ťuzescul ÔÇ×obscureÔÇť (├«ntunecos, dar ╚Öi nedeslu╚Öit), am ajuns la Atelierul din umbr─â. Pentru c─â, mai mult dec├«t un magazin cu articole de serie mic─â, a╚Öadar o ├«nc─âpere deschis─â unei clientele (pare incredibil, ├«ns─â Perec e primul autor care s─â-╚Öi fi publicat un jurnal de vise ├«n timpul vie╚Ťii, pun├«ndu-╚Öi-le, iat─â, singur ├«n v├«nzare), prin ÔÇ×boutiqueÔÇť se ├«n╚Ťelege, ├«n acest caz, mai cur├«nd locul ├«n care se produce (adic─â viseaz─â/scrie/traduce) opera unui artizan. Care, dac─â editorii no╚Ötri nu ar fi at├«t de ├«ngu╚Öti ├«n alegeri, de mult ar fi trebuit tradus─â integral ├«n limba rom├ón─â. S─â fie ├«ntr-un vis bun!

Ovidiu Komlod este scriitor ╚Öi traduc─âtor. Cea mai recent─â carte publicat─â: noapte-lumin─â, poeme, Casa de Editur─â Max Blecher, 2017.

Foto: Georges Perec, wikimedia commons

Week end ├«n patru puncte principale ╚Öi multe alte divaga╚Ťii jpeg
Week-end ├«n patru puncte principale ╚Öi multe alte divaga╚Ťii
Pe undeva, este ╚Öi o dulce ╚Öi t├«rzie r─âzbunare a noastr─â, cu toate c─â ├«ntregul patrimoniu mo╚Ötenit dup─â 1918 apar╚Ťine statului rom├ón, indiferent de st─âp├«nitori, supu╚Öi ╚Öi complicatele raporturi care au existat ├«n trecut ├«ntre ei.
Scrisoare c─âtre Leonida Neam╚Ťu jpeg
Scrisoare c─âtre Leonida Neam╚Ťu
├Ä╚Ťi scriu, pentru c─â recent s-a reeditat una dintre c─âr╚Ťile tale.
Despre singur─âtatea din noi ÔÇô nu i a╚Öa c─â ├«╚Ťi place de mine? jpeg
Despre singur─âtatea din noi ÔÇô nu-i a╚Öa c─â ├«╚Ťi place de mine?
Este demonstrat─â ╚Ötiin╚Ťific leg─âtura dintre creier, corp, mediu ╚Öi vulnerabilitatea genetic─â.
Vie╚Ťile netr─âite jpeg
La ora prînzului
E o aten╚Ťie pentru lumea mic─â, nev─âzut─â, ├«n mi╚Öcare, din jurul nostru, pentru care parc─â n-am avut ochi p├«n─â acum.
La stînga sau la dreapta? jpeg
La stînga sau la dreapta?
G├«ndirea binar─â ÔÇô natur─â versus cultur─â ÔÇô este prea rigid─â ca s─â explice complexitatea comportamentului verbal, care ├«n mod clar e o combina╚Ťie ├«ntre cele dou─â.
Sf├«r╚Öitul competen╚Ťei: inamicul nev─âzut al democra╚Ťiei?  ÔÇô o discu╚Ťie pe marginea c─âr╚Ťii lui Tom Nichols jpeg
Sf├«r╚Öitul competen╚Ťei: inamicul nev─âzut al democra╚Ťiei? ÔÇô o discu╚Ťie pe marginea c─âr╚Ťii lui Tom Nichols
Ceea ce suscit─â interesul ÔÇ×diagnosticianuluiÔÇŁ s├«nt atitudinile tot mai multor oameni. ├Än primul r├«nd, leg─âtura invers propor╚Ťional─â ├«ntre ÔÇ×lipsa de informa╚ŤiiÔÇŁ ╚Öi ÔÇ×opiniile fermeÔÇŁ.
G├«nduri pa╚Önice ÔÇ×├«n vreme de r─âzboiÔÇŁ, pentru ortodoc╚Öi ╚Öi nu numai jpeg
G├«nduri pa╚Önice ÔÇ×├«n vreme de r─âzboiÔÇŁ, pentru ortodoc╚Öi ╚Öi nu numai
S├«ntem ├«ntr-o alt─â etap─â a unui r─âzboi surd p├«n─â acum, ├«ntr-o nou─â formul─â, ÔÇ×reloadedÔÇŁ, dar tot h├«d─â, de a ne raporta la alteritate.
Procese de onirin╚Ť─â jpeg
Procese de onirin╚Ť─â
Niciodat─â nu ╚Ötii ce conduce la vis, pe c├«nd ce vine dup─â aceea e mai limpede: rememorarea, reluarea lui ├«n g├«nd p├«n─â la dispari╚Ťie.
Din jurnalul unui om cu ÔÇ×o micÔÇŁ jpeg
Din jurnalul unui om cu ÔÇ×o micÔÇŁ
Respectul difer─â de polite╚Ťe, at├«t ├«n categoriile etice, c├«t ╚Öi la locul de munc─â.
O dilem─â moral─â a fiec─ârei zile jpeg
O dilem─â moral─â a fiec─ârei zile
La nivelul societ─â╚Ťii noastre ├«nt├«lnim mul╚Ťi oameni care func╚Ťioneaz─â ├«n rol de victim─â, e mai simplu s─â plas─âm responsabilitatea ├«n exteriorul nostru dec├«t s─â ne asum─âm alegerile.
Vise la feminin jpeg
Vise la feminin
H├ęl├Ęne Cixous reordoneaz─â material dintr-un jurnal de vise imens, m─ârturisind c─â n-a modificat nimic din ebo╚Öa ini╚Ťial─â.
Sovietizarea selectiv─â a capitalismului american jpeg
Sovietizarea selectiv─â a capitalismului american
Tesla ╚Öi alte afaceri ÔÇ×nou ├«mbog─â╚ŤiteÔÇť se bazeaz─â adesea┬ápe finan╚Ť─âri externe, nu pe profituri.
Adapta╚Ťi pentru viitor  Etica ╚Öi estetica fericirii postmoderne jpeg
Adapta╚Ťi pentru viitor. Etica ╚Öi estetica fericirii postmoderne
Fericirea ne arat─â cum s─â devenim eroi ai propriei noastre vie╚Ťi, ce ├«nseamn─â ╚Öi cum s─â fim cu adev─ârat ni╚Öte eroi buni ╚Öi frumo╚Öi.
Traduc─âtorul orchestr─â ÔÇô interviu cu Andrei VIERU jpeg
Drag─â domnule Andrei Cornea
Un om despre care nu s├«ntem siguri c─â a existat vreodat─â ÔÇô de exemplu, Arjuna din┬áBhagavad-Gita┬áÔÇô face parte din umanitate sau nu?
ÔÇ×Unde ni s entuzia╚Ötii, vis─âtoriiÔÇť jpeg
ÔÇ×Unde ni-s entuzia╚Ötii, vis─âtoriiÔÇť
Oniriștii nu pornesc de la visele lor nocturne, inventînd hiperlucid altele, diurne.
De ce a murit macroeconomia? jpeg
De ce a murit macroeconomia?
P├«n─â c├«nd economi╚Ötii nu vor recunoa╚Öte existen╚Ťa unei incertitudini inevitabile, nu se va putea vorbi de o teorie macroeconomic─â, ci doar de m─âsuri de prevenire pentru situa╚Ťii de urgen╚Ť─â.
Contabilitatea schimb─ârilor climatice jpeg
Contabilitatea schimb─ârilor climatice
ÔÇ×COP26ÔÇŁ, Conferin╚Ťa ONU privind schimb─ârile climatice de la Glasgow, a adus o important─â mutare de accent de la responsabilitatea guvernelor la puterea sectorului privat.
Visele de apoi jpeg
Visele de apoi
C├«╚Ťi nu ne trezim, ├«n veghea imediat urm─âtoare unui co╚Ömar, cu ve╚Önica analogie dintre spa╚Ťiul oniric ╚Öi via╚Ťa de apoi?
Imagine, iconoclasm, icoan─â jpeg
Imagine, iconoclasm, icoan─â
Imaginea e liber─â de orice cenzur─â, de orice limit─â tehnologic─â.
O afacere bun─â jpeg
O afacere bun─â
Militarii nu s├«nt mai de╚Ötep╚Ťi dec├«t al╚Ťi oameni, dar se pricep de minune s─â stoarc─â din fiecare soldat maximum de efort ├«n minimum de timp.
Antinomiile istorice ale ortodoxiei jpeg
Rămîne Dumnezeu dator?
Vorb─âria care consum─â via╚Ťa chiar ╚Öi ├«n preajma mor╚Ťii arat─â cel mai bine inconsisten╚Ťa caracterelor.
Dileme auctoriale jpeg
Dileme auctoriale
Atunci cînd lectura devine boală, lucru destul de frecvent, leacul vindecării trebuie căutat în altă parte: cartea nu mai e medicament, iar biblioteca nu mai e farmacie.
F─ât Frumos de Magheru jpeg
F─ât-Frumos de Magheru
Cum stăteam noi așa, prin gangul care făcea legătura cu trotuarul a apărut o arătare cu copite.
Trei pactizan╚Ťi cu visul jpeg
Trei pactizan╚Ťi cu visul
Odată calea deschisă, bolnavul ajunge să comunice cu presupusa lume a spiritelor încă din stare de veghe.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?