Iubire "all inclusive” sau prietenie?

Alina NECȘULESCU
5 ianuarie 2023
image

Într-un articol apărut în 1987, apărut în Journal of Family History, intitulat The Formation of the Couple, André Burguière subliniază că, pînă în secolul al XVII-lea, iubirea nu era considerată, în general, un motiv de căsătorie, dar putea să se dezvolte după întemeierea căsniciei. Din cercetările lui reiese că mariajul era considerat pînă atunci, mai degrabă, o afacere de familie care nu îi privea pe viitorii miri, ci pe părinții acestora. În general, scopul principal al căsătoriei era, se pare, de natură pecuniară și oferea o siguranță prezumției de paternitate a moștenitorilor. Chiar dacă nici în epoca Renașterii cel mai adesea mirii nu hotărăsc singuri propria căsătorie, aceasta a fost totuși o epocă a permisivității sexuale, caracterizîndu-se printr-un climat care sprijinea relațiile conjugale. Ca reacție la această libertate, potrivit sociologului Jean-Claude Kaufmann (2007, Sociologie du couple, Paris), în Societatea Clasică căsătoria devine un contract între miri menit să conserve averea și să asigure bunul mers al societății. Se pare că uniunea în căsătorie din motive precum iubirea era considerată fragilă. Acest lucru nu însemna că iubirea nu putea să apară în căsătorie, însă cu certitudine nu era obișnuit să o fundamenteze. 

Abia în secolul al XIX-lea dragostea apare ca o condiție importantă pentru căsătorie. O dată cu acest secol cuplul conjugal începe, din ce în ce mai mult, să se impună ca o celulă de bază în detrimentul familiilor de proveniență ale celor doi. Dragostea devine punctul central al intereselor cuplului în zorii secolului XX. Literatura, filozofia, dreptul modifică imaginea unui cuplu. Însă, iubirea care determină în cea mai mare măsură căsătoria nu mai este considerată ca fiind pentru toată viața. „Pînă cînd moartea ne va despărți” nu mai are aceeași greutate ca în celelalte perioade. Jean-Claude Kaufmann identifică o schimbare de formă fundamentală. Înaintea vremurilor contemporane, căsătoria fonda cuplul, în zilele noastre căsătoria îl încununează. Dacă, înainte, verigheta simboliza uniunea în familie indiferent de existența iubirii în noul cuplu fondat, în contemporaneitate aceasta simbolizează încununarea iubirii unui cuplu care formează o familie. Cuplul contemporan este, însă, vulnerabil, instabil, așa cum dovedesc statisticile oficiale de după 1970: a crescut numărul de cupluri aflate în concubinaj, a scăzut numărul de căsătorii, a crescut fulminant numărul de divorțuri și despărțiri. Totodată, numărul cuplurilor care coabitează este diminuat și crește semnificativ numărul celor care trăiesc singuri. Totuși, acestea nu înseamnă că viața sexuală este mai săracă, nici că nu există parteneriate, ci doar că acestea durează tot mai puțin.

Definiția familiei și a cuplului se modifică și se transformă cu aceeași fluiditate cu care apare o diversificare a relaționărilor. Conceptul tradițional de familie nucleară este redefinit făcînd loc unei noi și mai fluente structuri de familie. Această nouă structură lasă loc și diverselor tipuri de constelații de părinți, de parteneri de cuplu romantic sau conjugal. Nu e oare, în zilele noastre, prietenia mai durabilă decît căsătoria? 

Oare nu ajunge un prieten ca martor al existenței noastre? Nu este un prieten mai mult decît este un soț sau o soție?

Asta nu înseamnă că iubirea se modifică. Formele ei sociale, însă, par să se tot transforme. 

Mulți s-ar speria că se duce societatea „de rîpă” pentru că devenim consumatori de relații. Acest consumism relațional pare a fi cauzat de așteptări nerealiste și idealizante de la partener. Fiecare devine pretențios cu ceilalți și pare să își caute parteneri ”all inclusive”, iar la cea mai mică nemulțumire sau neîndeplinire a standardelor înalte ale partenerului relația se rupe definitiv sau intră într-o buclă suspendată temporal, repetitivă exasperant în dihotomia  iubire/ură. Aceasta este marcată de o ambivalență intensă, dificil de suportat, care poate pune la îndoială calitatea morală a partenerilor: „e narcisic”, „e borderiță”, „e isterică”. Acești termeni au fost decupați din limbajul de specialitate și sînt folosiți ca o formă de devalorizare a celuilalt în calitatea lui umană, a capacității de a iubi, pierzîndu-și, de fapt, scopul apariției lor. Acestea devin cuvinte folosite, mai degrabă, drept „gloanțe” în distrugerea imaginii celuilalt pentru că neîmplinirea iluziei iubirii ”all inclusive” este trăită ca un atac la propria imagine.

Putem observa deseori în jurul nostru persoane care se oferă 100%, în totalitate. Dar este asta cu adevărat de dorit? O persoană care se oferă în totalitate, va cere totul. Totul nu este niciodată ușor de dat. Asta înseamnă că data viitoare cînd te întîlnești cu un prieten, partenerul sau partenera va fi teribil de furioasă că ai oferit ceva altcuiva.

Cum ar fi dacă s-ar oferi 68%, iar restul de 32% păstrează pentru sine? 

Oamenii care vor să devină unul cu celălalt, să fuzioneze (”merger-seeking personalities”), au fost descriși de Kohut, în 1978, în lucrarea „Personalitățile narcisice”. 

De ce devin oamenii hiperprotectivi și obsesivi față de alți oameni? De ce sînt ei neputincioși să își dezlipească investiția de obiectul de care s-au pironit și agățat? Pare că ei nu pot trăi fără o iubire care nu este împărtășită constant și la cel mai înalt nivel. Acești oameni revendică o iubire totală și tot timpul. Ei nu pot tolera nicio formă de distanță, de absență și de limită între ei și obiectul obsesiei. Obiectul sau persoana de care sînt fixați nu pot fi lăsate libere, pentru că aceștia sînt containerul unei resurse vitale și ar însemna că ar pierde tot. Ei s-ar pierde pe sine cu fiecare dispariție a celuilalt, chiar și temporară, sau la nivel abstract în propriile gînduri. Orice formă de absență, de retragere, oricît de scurtă ar echivala cu moartea proprie. Asemenea vrăjitoarei din Hansel și Gretel, această persoană care nu se poate distanța de propria obsesie ar promite întîi toate dulciurile de pe pămînt, ar fi „lapte și miere”, apoi, pe măsură ce apar primele semne de libertate, ar încerca metaforic să-l înghită pe celălalt. Aidoma Mamei-Lup din povestea „Caprei cu trei iezi”, care cîntă frumos un cîntec de leagăn pentru a-i convinge să deschidă ușa și să-i devoreze, posedîndu-i complet și recreînd fuziunea. Menținerea fuziunii cu celălalt de care s-au fixat, indiferent de forma pe care o ia fixația, devine o luptă acerbă pentru supraviețuire. Oare, este posesivitatea o formă a iubirii sau a lipsei ei? Nu este oare posesivitatea o dificultate de a tolera orice formă de pierdere, o iluzie de a avea totul care transformă fantasmatic oamenii în extensii ale sinelui, depersonalizîndu-i?

Orice reunire cu un celălalt, orice dor, are la bază o dispariție marcată ulterior de o apariție. Această dispariție-apariție, cum este jocul de-a „bau-bau” exersat în relație cu bebelușii, este ceea ce creează spațiul pentru posibilitatea existenței intimității, a iubirii, a relației. Este nevoie de doi pentru a exista o relație și asta presupune o delimitare între două corpuri, între două minți, o distanțare sau o dispariție temporară, urmată de o apariție. 

Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața. Restul oamenilor se îndrăgostesc de mai multe ori într-o viață și, după fiecare deziluzie, trebuie să își ia înapoi investiția și reinvestesc în sine, în alte relații sau în alte preocupări.

Alina Necșulescu este psihoterapeut specializat în psihanaliză.

Foto: wikimedia commons

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
p 21 WC jpg
Orwell, petrolul și qatarezii
n vremea lui Rebreanu și a lui Camil Petrescu, reprezentanta României sub proaspătul încoronat Carol al II-lea pornea lungul și năucitorul drum spre Lumea Nouă.

Parteneri

romania tragere la sorti captura tv jpg
mircea diaconu film profetul aurul si ardelenii jpeg
Cariera impresionantă a marelui actor Mircea Diaconu și rolurile care l-au consacrat
Mircea Diaconu a avut o carieră impresionantă în teatrul și cinematografia din România. Marele actor s-a stins din viață sâmbătă la 74 de ani, după ce s-a confruntat cu o boală grea.
banner mircea diaconu 2 png
Locul care a rămas mereu în sufletul actorului Mircea Diaconu. Visa să-și trăiască acolo bătrânețile iar în ultima vreme îl vizita tot mai des
Actorul Mircea Diaconu s-a luptat în ultimii ani cu o boală cumplită, cancerul de colon. De altfel, actorul stătea tot mai mult la casa părintească de la țară.
Autoturism de lux căutat de autoritățile din Polonia, descoperit de poliţiştii de frontieră în Portul Constanța Foto Poliția de Frontieră jpg
Autoturism în valoare de un milion de lei, căutat de autoritățile din Polonia, descoperit în Portul Constanța. Cine era șoferul vehiculului de lux
Poliţiştii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă au descoperit, pe 12 decembrie, în Portul Constanța un autoturism de lux căutat de către autoritățile din Polonia. Autovehiculul este evaluat la aproximativ 200.000 de euro.
image png
Dorel Vișan deplânge moartea lui Mircea Diaconu: „Marii artiști se duc și nimeni nu mai spune un cuvânt despre ei”
Dorel Vișan, afectat de moartea colegului său de breaslă și prieten Mircea Diaconu! Remarcabilul actor a acceptat să stea de vorbă cu Click! și să ofere o primă reacție legată de trecerea în neființă a lui Mircea Diaconu.
mircea diaconu jpg
Boala cruntă de care suferea Mircea Diaconu. Ce este cancerul de colon și ce simptome provoacă
Mircea Diaconu, unul dintre cei mai îndrăgiți actori și politicieni din România, a plecat dintre noi lăsând în urmă o carieră remarcabilă, dar și o poveste tristă despre lupta cu o boală nemiloasă.
tragerea la sorti M 2026 FIFA webp
Diana Lupescu si Mircea Diaconu jpg
Femeia alături de care Mircea Diaconu a stat 44 ani. „Dacă te-aș cere de soție, ce-ai zice?”
Mircea Diaconu, actorul care s-a stins din viață sâmbătă, 14 decembrie 2024, cu zece zile înainte de a împlini 75 ani, a stat alături de aceeași femeie timp de 44 ani. Cum a cucerit-o pe Diana Lupescu.
oala presiune jpeg
Cum să gătești sarmalele în mai puțin de o oră. Trucul știut doar de bucătarii din restaurante de lux
Sarmalele sunt cele mai cunoscute și mai delicioase preparate tradiționale din țara noastră. Însă, în ciuda gustului delicios al acestora, cu toții știm că trebuie să stea foarte mult pe foc pentru a se face așa cum trebuie. Din fericire, există un truc care ne ajută să le gătim mult mai repede!