Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim

Alexandra ILINA
Publicat în Dilema Veche nr. 1009 din 10 august – 16 august 2023
Marin Gherasim
Marin Gherasim

Volumul bilingv al lui Alexandru Davidian, Marin Gherasim (Editura Vellant, București, 2019), conține o cercetare solidă asupra unei figuri importante, poate insuficient cunoscute, a istoriei artei românești. Textele sînt ușor de urmărit fiind scrise într-o limbă română bine cumpănită și foarte elegantă, uneori cu tușe arhaizante, care oglindește personalitatea și iconografia lui Gherasim. Pe lîngă aceste calități, cred că principalul merit al volumului este acela de a urmări, într-un mod coerent, parcursul intelectual și gîndirea lui Marin Gherasim. 

Gherasim este un artist care se înscrie în linia teoreticienilor picturii, un artist pentru care pictura e un instrument de a se gîndi pe sine și lumea, în transformările, adesea brutale, prin care a trecut. În prima parte a volumului, A. Davidian reface traseul biografic al artistului și pune în lumină anumite puncte din viața lui care vor deveni relevante în viziunea de mai apoi asupra artei și a picturii, înțeleasă ca „șansă de a comunica incomunicabilul” (p. 7). Credința, cu toate treptele, obstacolele și caznele ei, este cheia de boltă a creațiilor vizuale ale lui Gherasim. Volumul conține și prețioase note pe care și le lua citind volume despre artă și nu numai, prin intermediul cărora cititorul poate pătrunde în biblioteca mentală a artistului. Prima încercare grea la care este supus Gherasim e ruptura din ’47. Davidian dedică pagini consistente felului în care noul regim caută să distrugă moștenirea culturală și religioasă. Represiunea comunistă, malaxorul regimului și victimele lui din toate zonele societății sînt descrise în așa fel încît vedem cum, pentru Marin Gherasim, lumea a fost marcată de o traumă și s-a schimbat în chip esențial. 

Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu și, sub înrîurirea lui Petru Comarnescu, începe să scrie critică de artă. A. Davidian trasează liniile directoare ale preocupărilor lui Gherasim din anii ’60: credința că pictura și spiritul sînt întrețesute, schimbările care afectaseră lumea satului și întoarcerea constantă la „neliniște”, o stare care nu a încetat să revină în pictura lui. Crezul lui că pictura de șevalet e o formă de visare și de meditație, un gest cu încărcătură spirituală, decurge și din interesul tot mai mare pentru pictura medievală răsăriteană și occidentală, și mai ales pentru arta bizantină. Apropiat de mitologia barbiană și de matematizarea poeziei, caută formule picturale pentru a recupera într-un limbaj modern geometriile sacre pe care le extrage din incursiunile în artele medievale. Marin Gherasim vede în progresul tehnologic un pas forțat, iar în industrializare niște traume care destabilizează societatea și, prin ea, omul. Prin metonimii vizuale, precum blocul-cușcă și orașul-cușcă, vedem cum Gherasim se raportează la rezultatele politicii de urbanizare forțată duse de regim. Artistul, format în atmosfera creștină a Bucovinei, resimte schimbările accelerate ca pe o criză a dezrădăcinării, ca pe o sincopă. Ciclurile sale „Urbane” redau întocmai tumultul sufletesc din perioada anilor ’70.

În contrast cu un cotidian distopic, artistul își urmează parcursul spiritual în timpuri și spații pe care le numește medievale. Își reconstruiește, prin Evul Mediu, o vreme a completitudinii, un timp propriu în care își proiectează viziunea despre trecut și prezent. Pentru un artist care vede în artă și o formă de morală, limbajul vizual încorporează valorile moral-spirituale ale vieții. A. Davidian arată cum Gherasim sintetizează influențele de tip țărănesc și pe cele medievale într-o magmă rodnică. Din ce în ce mai conștient de ceea ce îi este propriu, de „sevele creștine”, Gherasim caută în mod explicit să apropie dogma creștină de expresia artistică contemporană, încercînd să practice o pictură ca expresie a lăuntricului. Pentru el, icoana, izvorîtă din limbajul de natură abstractă al dogmei creștine, are un potențial de modernitate de explorat, la fel ca simbolurile creștine sau elementele de arhitectură religioasă. Un alt merit al volumului este interesul pentru rolul colecționarilor de artă în asigurarea unei anumite vitalități a artei: aflăm cum, în perioada comunistă, colecționarii au jucat un rol important în culisele scenei artistice, sprijinind artiștii într-un act de complicitate împotriva esteticii oficiale.

Ghidat de volum, cititorul ajunge să înțeleagă strategiile de integrare în pictură a mai multor tipuri de memorie: personală, religioasă și istorică, pentru care Gherasim încearcă să găsească codificări cromatice și geometrice cît mai potrivite. Pictura lui e deopotrivă instrument de gîndire și unealtă arheologică, iar imaginile lui sînt repertorii iconografice și căutări stilistice și spirituale. Volumul invită la descoperirea, printr-un artist, a unei întregi lumi cu o arhitectură riguroasă și solidă, și este o contribuție importantă la istoria artelor românești.

Alexandra Ilina este cercetătoare la Institutul de Cercetare al Universității din București și lector la Departamentul de Franceză al Facultății de Limbi și Literaturi Străine, Universitatea din București.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.
p 21 WC jpg
Orwell, petrolul și qatarezii
n vremea lui Rebreanu și a lui Camil Petrescu, reprezentanta României sub proaspătul încoronat Carol al II-lea pornea lungul și năucitorul drum spre Lumea Nouă.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.