Hoțul de timp

Alina NECȘULESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 1010 din 17 august – 23 august 2023
image

Întîrzierea cronică este un comportament care afectează atît pe cel care nu reușește să scape acestui simptom, cît și pe cei cu care interacționează. Acești oameni cer timp suplimentar în mod constant sau îl iau cu forța de la ceilalți, lăsînd impresia că nu cred în caracterul limitat al resurselor temporale ale tuturor. Hoțul de timp se lasă așteptat, dispare brusc și atroce din planurile comune cu ceilalți și se împăunează cu aroganță în iluzia că timpul propriu e mai valoros decît al altora. A fi prezent la timp și în timpul alocat pare ceva de nerealizat pentru persoanele care întîrzie în mod habitual. Hoțul de timp îi vătămează inconștient pe ceilalți prin furtul din timpul lor, generînd valuri turbulente și derutante împrejur, jonglînd în afara lor cu istoria unui gest compulsiv, repetitiv. Invariabil, o astfel de persoană sfîrșește prin a dezamăgi pe cei din jur și pierde poziția de om pe care să te poți bizui. Hoțul de timp este o persoană aproape mereu defazată între timpul psihic și timpul obiectiv.

Oare ce semnificație are acest „furt de timp” și cărui scop servește?

Cu adevărat, timpul este ireversibil, el nu poate fi dilatat, întins, condensat sau oprit precum în picturile lui Salvador Dalí. Timpul introduce o ordine mentală într-un material reprezentabil, organizează și structurează. Dezmembrarea coordonatelor spațio-temporale indică o respingere a realității dureroase, nicidecum o cochetărie. Hoțul de timp este un suferind de propria viață netrăită, de propria deprivare pe care nu o poate accepta. El nu poate face doliul pentru acele părți din viață care i-au fost răpite și, astfel, să își apropie experiența netrăită. Nu e doar despre ce s-a întîmplat, despre o așteptare perpetuă într-un timp mort, ci și despre ce nu s-a întîmplat, astfel încît persoana respectivă să poată reintra în timp, să poată calibra dimensiunea temporală subiectivă cu cea obiectivă, fără să pună în ceilalți propria stare de deprivare și fără să revendice de la ei plata pentru pierderea suferită.

Finitul și limita sînt antiteza directă a infinitului. Pragul de acces în viață este dat, înainte de toate, de existența în gînd, iar persoana care ființează este atît ramură, cît și rădăcină. Prin intermediul a două momente precise, acelea ale nașterii și morții, conținem spațiul vieții în propriul corp. Istoria personală, intim legată și ea de timp, este o elaborare secundară a psihicului care oferă contur și structură persoanei. Corpul este un ceas viu. Dezvoltarea unei conștiințe a timpului favorizează dezvoltarea propriei dimensiuni spațio-temporale, care are susținerea în corp. Aidoma pielii care delimitează și cuprinde corpul, cuvintele și reprezentările cuprind afectul și, astfel, reintroduc persoana în curgerea firească a existenței. Ieșirea din starea de suspendare a unei eternități inconștiente are nevoie de punți ale reprezentării pentru a nu mai fi vărsată în acțiuni, simptome și explozii sau implozii afective. Edward Munch, în faimoasa pictură „Țipătul”, reprezintă o persoană care urlă cu o gură larg deschisă, aproape mutilată de violența unui țipăt care se face ascultat prin imagine. Ochii persoanei sînt încercuiți concentric de culori închise și violete care redau tumultul interior, imposibilitatea de a dormi și visa experiența. Este reprezentarea evacuării emoțiilor prin acțiuni și senzorialitate atunci cînd capacitatea de a și le reprezenta a celui care trăiește violența afectelor se dizolvă.

Personalitatea umană este conștientă de „sentimentul oceanic” (Sigmund Freud) fără limite, neconținut, ca o dispersie psihotică ce acaparează tot spațiul și timpul existenței. Recunoașterea înăuntru a violenței propriilor emoții – propria ură, disperare și frică de a înnebuni – poate să dea „corp” afectului prin gînd și cuvînt, astfel încît să nu se mai disperseze „oceanic”. Reprezentarea, „corpul” experienței, se poate întîmpla tocmai pentru că în această clipă mintea este întreagă. Hoțul de timp nu are un sine mărginit de timp și spațiu, de corp ca ancoră în realitate. El „condensează” inconștient în acțiunea întîrzierii cronice experiența de întrerupere a existenței neintegrate și negarea vehementă a îmbătrînirii și finalului, deci a morții. El o plasează și o deplasează dincolo de propriile granițe, aidoma personajelor din prima parte a romanului lui Jose Saramago Intermitențele morții, care preferă să se contorsioneze în suferința suspendată doar pentru a nu accepta moartea proprie, preferînd compromisul de a rămîne în afara existenței, un „viu mort”. Autorul redă senzația de suprasațietate și lăcomie întrebuințînd redundant virgula, evocînd astfel, în cititor, lipsa răgazului și a încheierii. 

Anacronismul este un modus vivendi pentru persoanele care în mod pasiv-agresiv joacă absența și non-prezența, aruncînd moartea în afara propriilor granițe și intrînd într-un proces de descompunere psihică. Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei” (Jose Saramago).

Alina Necșulescu este psihoterapeut specializat în psihanaliză.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
p 21 Heinrich B”ll jpg
Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei
Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.
p 21 WC jpg
Orwell, petrolul și qatarezii
n vremea lui Rebreanu și a lui Camil Petrescu, reprezentanta României sub proaspătul încoronat Carol al II-lea pornea lungul și năucitorul drum spre Lumea Nouă.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.