Dragostea tăiată la montaj. Heinrich Böll despre doliul Germaniei

Publicat în Dilema Veche nr. 998 din 25 mai – 31 mai 2023
Heinrich Böll
Heinrich Böll

Mai întîi, Heinrich Böll a fost revelația Grupului 47, grupul tinerilor scriitori antimilitariști și antinaziști, care se s-au apucat să reconstruiască literatura germană postbelică. (Au mai trecut pe acolo Ingeborg Bachmann, Günter Grass și alții.) Le-a citit o proză scurtă („Oile negre“) și i-au dat premiul anului 1951. Cîțiva ani mai tîrziu, a intrat în atenția europeană, după ce a luat premiul Meilleur étranger pentru Haus ohne Hüter. (La noi, romanul a apărut cu titlul de Casa văduvelor, dar există variante de traducere și mai nefericite, în Franța – Les enfants des morts, în Anglia – Tomorrow and Yesterday.) Cînd a primit premiul Nobel s-a spus despre literatura lui că are o dublă temă – estetica umanității și lipsa ei de adăpost – și prezentarea continuă cam așa: „poveștile lui sînt despre o societate în sine fără acoperiș deasupra capului, o epocă deraiată, dislocată, care stă la fiecare colț de stradă cu mîna întinsă, rugîndu-se pentru mila unui spirit blînd și pentru solidaritatea umană“ (am încheiat citatul). 

Greu de spus dacă e chiar așa. Case efectiv dărîmate, ruine apar în proza lui Heinrich Böll ca elemente naturale din decorul Germaniei bombardate. (În Cum s-a sfîrșit războiul, cînd își vede din camionul cu prizonieri de război, care străbate Köln-ul, propria casă cu peretele de la stradă decorticat și, printre dărîmături, pianul părinților, în Unde ai fost, Adam?, în Partida de biliard de la 9 ½.) Dar personajele lui nu umblă pe la colțul străzii și nu stau cu mîna întinsă, în mod sigur comisia Nobel s-a jucat cu sensul figurat, sau mai bine zis e vorba de cămine în loc de case, despre familii și căsnicii, oamenii lui Böll, care au darul să devină exemplari fără să forțeze, pur și simplu refac lumea în care trăiesc, o readuc pe drumul celălalt, cel care ar fi trebuit urmat la răscrucea istorică din 1933. „Cum ar fi fost dacă ar fi fost?“ e întrebarea.

Casa văduvelor

În acest oraș fără nume, de pe malul Rinului (cel mai probabil, Köln-ul de origine, al lui Böll), casele sînt în picioare, s-au salvat aparent intacte. De aproape însă se observă o modificare periculoasă în structura de rezistență a căminelor. Stîlpul central a căzut și centrul de greutate a fost deplasat pe altul, de împrumut, așa încît casele sînt ușor hîite și se sprijină unele pe altele. De la distanță par populate și animate. Există cîte o mamă, cîte un copil (sau mai mulți), cîte o bunică, o prietenă de-ale ei, chiar și un refugiat, dar nu există nici un tată. În locul capilor de familie, al bărbaților căzuți pe front, au apărut alți tați, de conjunctură sau de nevoie, care poartă amabil numele de unchi, nefiind căsătoriți în acte cu tinerele văduve. Prin urmare, raporturile de familie se păstrează în alți termeni și funcționează aproximativ. 

Martin, puștiul prin ochii căruia se deschide romanul, știe destule cazuri numai la el în clasă. Șapte băieți din clasă nu mai aveau tată: Brielach și Welzkam, Niggemeyer și Poske, Benherdt și el însuși. Și Grebhake era în aceeași situație, numai că Grebhake avea un tată nou. Cînd un bărbat tînăr devine unchi (de preferat, tată nou), lucrurile se schimbă fundamental într-o casă. 

Semnul distinctiv al taților era oul la micul dejun. Semnul distinctiv al taților era viața ordonată. Viața ordonată însemna: trezire, oul la micul dejun, slujbă, ziar, întoarcere acasă, somn.

Aceste schimbări le privesc chiar și mai mult pe femei, tinerele văduve. În timp ce copiii nu au apucat să își cunoască tații, mamele trebuie să facă un joc complicat de conștiință, prin care să-și salveze dragostea pentru bărbații lor (rămași necuviincios de tineri în fotografiile de nuntă), dar să își continue într-un fel sau altul viața cu ceilalți, cei care au fost suficient de norocoși să se întoarcă acasă. Din fericire, dragostea în romanul lui Böll chiar există și e așa cum ar trebui să fie. Bună și frumoasă, sinceră și investită ca la început. Din păcate, doar femeile mai sînt implicate în ea. Bărbații au dispărut în război.

Nella și doliul complicat cu depresie 

Pînă de curînd, în DSM IV, doliul se deosebea de depresie în principal prin criteriul de timp. Simptomele depresive și anxioase de după pierderea unei persoane dragi țineau de doliu dacă se limitau la două luni, iar dacă săreau termenul, intrau în sfera depresiei. DSM V vine cu o viziune nuanțată – tristețea intensă, ruminațiile negative, insomniile, sentimentele de blamare și mînie, care apar după decesul unei persoane dragi, trebuie judecate în context clinic și pe baza istoricului. Stările pot să dureze luni sau ani. 

În psihologie (Kübler-Ross), sînt schițate etapele travaliului de doliu (cu precizarea că limitele dintre ele sînt vagi și nu trebuie parcurse o singură dată, într-un singur sens). În fază inițială de refuz, asociată cu o stare de aparentă amorțire, persoana pare afectată superficial de pierdere, dar în realitate caută să se protejeze de suferința acută. Urmează dorul și căutarea persoanei pierdute, cu stări de neliniște, plîns și mînie. Apoi dezorganizarea și disperarea cresc, apar retragerea și introversia. De abia după ce doliul cedează vine faza de reorganizare, locul gol este populat cu amintiri dragi, chiar dacă marchează în continuare absența.

Cînd face frescă socială și roman axiologic, Böll nu se avîntă în psihologia abisală. Nu ar avea rost să țină și detaliul, și perspectiva. Personajele sînt monolitice, fie de partea speranței (micul Heinrich, micul Martin, unchiul Albert și Wilma), fie de partea mîniei și răfuielii cu trecutul. Iar Nella e principala figură din partea celor blocați în ce-a fost. După Bowlby sau Parks, pare că rătăcește undeva între etapa a doua și a treia a travaliului de doliu. Blocajul e lung, de aproape zece ani, timp în care nu s-a mai apropiat de nici un alt bărbat, deși e încă tînără și foarte dorită, locuiește în casa bună, cu statut, bani și, mai important decît orice, mîncare. Noaptea citește romane franțuzești (Thérèse Desqueyroux) și fumează mult, scrumînd în spatele patului. Ziua se refugiază în întunericul difuz al sălilor de cinema sau la Hähnel, cofetăria cu 144 de sortimente de înghețată și firma luminoasă în formă de cocoș cu pene multicolore, care se aprind pe rînd, verde cum e cîmpul și roșie ca rodia, galben ca steagurile de pe trenurile de muniții, negru cum e cărbunele, iar ea, într-o stare de aproximativă derealizare, face același exercițiu de memorie, reface obsesiv filmul imposibil cu Rai, tăiat brutal de un ofițer nazist, care i-a trimis soțul într-o misiune mortală.

Între prezentul rostogolit ca un ou și trecutul care în aparență se rotea atît de regulat se intercalase un al treilea disc, strident de galben, gonind nebunește: vremea care nu existase niciodată, viața care nu fusese niciodată trăită.

Wilma și doliul necomplicat

De partea cealaltă, mai tînără cu aproape opt ani și chiar mai frumoasă, e Wilma. Împinsă de sărăcie, viața ei se rostogolește peste hîrtoape. După zîmbitorul caporal de tancuri, care acum zăcea undeva între Zaporoje și Dniepropetrovsk, au urmat Erich și Gert, Karl „Viață nouă”, Leo și, în final, brutarul care putea să-i plătească dinții zgîlțîiți de malnutriție și să le asigure celor doi copii un viitor cît de cît mai bun. Apoi, cine știe, poate chiar Albert. La fel ca în confruntarea doliu vs depresie, Wilma e cea care trezește empatie și simpatie celorlalți. Simptomele ei se diminuează cu timpul. Răspunde la reasigurări și contacte sociale. Nici ea nu-i deloc fericită, vizitează aceleași săli de cinema, unde iluziile se proiectează pe ecran, aceleași colțuri ale memoriei din care amintirile încep să se evapore. Să simtă nici nu poate fi vorba deocamdată. 

În vocabularul lui Leo nu exista cuvîntul, și ea găsea că e mai bine așa; dragostea există în filme, în romane, la radio, în cîntece. În filme, ochii bărbaților strălucesc dintr-o dată și chipurile lor devin livide din pricina pasiunii sau capătă culoarea ciocolatei. 

Doar că, în ciuda șirului lung de înfrîngeri, o particulă de speranță continuă să lumineze intermitent în interiorul ei, ca un element constituțional, ca o necesitate a prezervării vieții. Pentru că Wilma și Nella, doliul care se vindecă și depresia care stagnează, sînt de fapt cele două opțiuni din Germania postbelică. Evident, Böll o va alege pe prima, iar romanul său rămîne deschis către viitor prin conștiința lui Heinrich, copilul Wilmei. 

Dar nu la asta se gîndea Heinrich acum: el se gîndea la speranța care luminase o clipă chipul mamei, numai o singură clipă, dar știa că o clipă înseamnă mult.

Augustin Cupșa este scriitor și psihiatru. Cea mai recentă carte publicată: Străinătate, Editura Humanitas, 2022.

1025 21 Iamandi jpg
Business as usual
Poate că britanicii, spre deosebire de alte nații mai versatile, mai cameleonice, au exercițiul normalului.
VJ jpg
La aniversară. Valeriu Jereghi în spațiul filmului european
Creator a 19 filme ca regizor, 21 și ca scenarist, opt ca director de imagine și unul ca producător, a fost și actor în patru filme.
1014 23 jpg
„Probabil cel mai aşteptat album rap din ultimii zece ani” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu PHUNK B –
Prima mea casetă de hip-hop românesc a fost Familiarizează-te de la La Familia, în 2001, septembrie, de ziua mea, la 7 ani.
p 21 WC jpg
Digital și analogic
Dincolo de sensul intrinsec al unui cuvînt sau al unei expresii, mai există unul, extrinsec, care rezultă din relația acestora cu contextul.
1013 23 Miru fotosoto jpg
„De ce iubim femeile MCs” (II) – G.P. VOLCEANOV în dialog cu MIRU
„Mi-ar plăcea măcar la Conservator, fiind de specialitate, să fie o materie legată de rap.”
image png
Trasul de șireturi
Dar nici cel din urmă nu se oprește vreodată din citit. Nu va declara niciodată că nu mai are nevoie de cărți.
1010 22 coperta jpg
image png
Hoțul de timp
Ei se fortifică în interiorul iluziei de a „avea în mînă accelerarea sau încetinirea călătoriilor la graniță, nu cea geografică, ci cea a veșniciei”
image png
Solidaritatea de aparență
Grație coincidenței onomastice, își însușise fără jenă „faptele de vitejie” ale acestui fotbalist sîrb; și-i mersese de minune pînă să fie descoperit.
image png
Iarna pe uliță
Psihic, însă... mi se pare că e invers.
image png
Privirea ca formă de gîndire în arta lui Marin Gherasim
Preocupările teoretice ale pictorului se manifestă de timpuriu.
index jpeg 7 webp
Ce a căzut, de fapt, în 1989?
Ce nu știm este dacă această situație va dura. Experiența ne arată că omul nu poate trăi fără narative și că istoria la un moment dat se repetă.
pata umana jpg
Pata umană. Despre intoleranță și mizantropie
„Ignoranța nu este un vid, este un preaplin de scenarii și de certitudini.”
p 23 jpg
p 22 Dimitrie Cantemir WC jpg
Cantemir – confluenţe culturale şi aculturaţie
Cel care făcea această observaţie vorbea în bună cunoştință de cauză, sugerînd una din componentele procesului de aculturaţie.
p 22 jpg
Întotdeauna tu, niciodată eu sau despre violența invizibilă
Termenul de „violență psihologică” este intrat de puțini ani în vocabularul colectiv și conștientizat ca fenomen care se petrece și la care am fost și sîntem expuși fără a ne da seama.
987 23 Volceanov jpg
„De ce iubim femeile MCs” – G.P. VOLCEANOV în dialog cu GANI (partea I) –
Cel mai important e să fii true şi pasionat pînă la capăt.
982 22 Lepenies jpg
Muncă intelectuală
Munca intelectuală a lui Martus/Spoerhase e o carte foarte interesantă și plină de învățăminte.
p 23 jpg
În aerul firav al Globului
Ce lecție transfiguratoare despre puterea teatrului este acest spectacol! Și totuși, care Ioana? Ioana pitit/ă în fiecare din noi, care-și dorește să fie ascultat/ă, recunoscut/ă și acceptat/ă. Nimic mai simplu.
980 21 Badescu jpeg
Copel Moscu și jocul de-a realitatea
Filmele lui Moscu sînt documentare ale unei lumi ascunse, a unei alter-realități adevărate, care există, dar nu este într-un mod de la sine înțeles, adică prin însuși faptul de a fi, observată și băgată în seamă.
index jpeg 4 webp
Pe scurt, despre iluzia schimbării
Cădem de acord că aceste vremuri trecute erau frumoase atît pentru fete, cît și pentru băieți.
index jpeg 2 webp
Cu iubirea în minte, cu mintea în iubire
Cînd, la rîndul nostru, iubim o anumită persoană, această iubire se poate extinde la un obiect care i-a fost drag, poate deveni o colecție de obiecte iubite de acel om sau o pasiune pentru un anumit domeniu.
Robert Harron and Gertrude Norman in The Tender Hearted Boy (1913) (cropped) jpg
Iubire "all inclusive” sau prietenie?
Ceilalți, care își investesc energia în mai multe relații, în mai multe preocupări, au de-a face cu limitele, distanța, absența și iubirea neîmpărtășită toată viața.
p 21 WC jpg
Orwell, petrolul și qatarezii
n vremea lui Rebreanu și a lui Camil Petrescu, reprezentanta României sub proaspătul încoronat Carol al II-lea pornea lungul și năucitorul drum spre Lumea Nouă.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.