⬆
La zi în cultură
Pagina 46
Ce facem cu circul?
Grădina zoologică poate fi, evident, asimilată unei „puşcării“ generale, unde cineva ca Radu Penciulescu a văzut gîfîind un imens urs polar pe timp de caniculă toridă.
Jumătate de veac
Sudamericana, editura argentianiană înfiinţată de Jorge Luis Borges şi care îi publica pe Juan Carlos Onetti şi pe Julio Cortázar, i-a acceptat manuscrisul, iar tirajul primei ediţii a fost de opt mii de exemplare, cifră care l-a panicat pe scriitor prin enormitatea ei.
Fantoma lui Jack
Salazar, creat prin CGI, scuipînd salivă neagră, foarte asemănător modului în care o făcea Pinguinul din Batman se întoarce al lui Tim Burton (deşi Bardem demonstrase, de la Nu există ţară pentru bătrîni al fraţilor Coen, că nu are nevoie deloc de efecte speciale pentru a fi complet înfiorător), vine, împreună cu echipajul navei cu care se scufundase, să întoarcă serviciul pe care i-l făcuse Jack: să îl trimită dincolo şi să îşi îndeplinească vechiul vis de a distruge toţi piraţii de pe mare ca
Roluri
„Bluecid“, unul dintre single-urile extrase de pe ISON, albumul de debut al lui Sevda Alizadeh, devine emblematic pentru sound-ul și filozofia artistei născute în Teheran acum 30 de ani
Comedia şi comedianţii
Festivalul Comediei Româneşti, organizat de Teatrul de Comedie din Bucureşti, este un eveniment eclectic, cu spectacole indoor şi outdoor (pentru diverse categorii de vîrstă), instalaţii, lansări de carte şi conferinţe.
„Orașul vulnerabil“, B-Fit in the Street, Outernational Days
● Din articolul „Orașul vulnerabil“, semnat de Georgiana Ilie și apărut în numărul 28 din Decât o Revistă, ne putem face o idee despre cît de ascuțită e sabia cu care trăim deasupra capului. Citiți-l! Se estimează că, la un cutremur mare, în București vor muri cam 6500 de oameni doar de la impact (în ’77 au murit 1500). Fiindcă în capitală există peste 2350 de clădiri cu risc seismic. (Ana Maria Sandu)
Biroul Oval al muzicii clasice
Programul lui Barenboim are însă o portanţă mai largă. Căci şi ambiţiile sînt mari. Barenboim-Said-Akademie se numeşte instituţia pe care a creat-o lîngă Opera din Berlin.
„Am simţit nevoia foarte acută să nu-mi mai pun limite“ – interviu cu Aurora KIRALY
La alegeri îţi dai seama ce minoritate sîntem. Cînd crezi că atîta lume gîndește ca tine, te loveşti de statistici, realizezi că trăiești într-un cerc foarte mic. La fel e şi cu arta contemporană, e o scenă foarte mică şi e la fel şi la nivel internaţional, dacă te raportezi la restul societății.
Rocanotherworld – festivalul celor care n-au vrut să uite
Ioan Dan Niculescu era un om care, așa cum îl descriu mai toți cei care l au cunoscut, a reușit să influențeze într-un fel sau altul viețile mai tuturor celor cu care a intrat în contact.
Distanţe şi parcuri
Una din plăcerile călătoriei departe de locurile în care îți hașurezi harta zilnică – o știm mai mult sau mai puțin cu toții – este redescoperirea peisajului.
Jefuirea corpului
Dar rasa este copilul, nu tatăl rasismului. Și procesul prin care definim „poporul“ nu a fost niciodată o problemă de genealogie sau fizionomie în aceeași măsură în care a fost una legată de ierarhie.
Soap opera incoerent
Povestea iubirii atinge o nouă limită a kitsch-ului cu buget exorbitant, cu actori celebri, peisaje exotice, evenimente spectaculoase, dar care, în final, nu spune nimic.
Filmism catifelat
Există o oarecare înclinaţie spre italianism în Mare Nostrum II, după ce primul volum se prezentase ceva mai divers, mai exotic, mai euro-indulgent (includea chiar un omagiu pro-turc, sînt vreo zece ani de atunci, alte vremuri).
Şcoala noastră mită poartă
Uneducated este un spectacol exemplificator despre sistemul de învăţămînt aproape complet distrus din Republica Moldova.
Bucharest International Film Festival, Mad Men, Pura Vida Sky Bar
● La Teatrul Odeon din București se joacă Jurnalul lui Robinson Crusoe, un spectacol de Mihai Măniuțiu după Insula lui Gellu Naum, cu cîntece de Ada Milea. Mi-nu-nat. (Matei Martin)
Cu dragoste şi nelinişte de la Sibiu – Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, 9-18 iunie 2017
Primele zile au propus și primele provocări; l-am regăsit pe dramaturgul Matei Vișniec cu două spectacole, dar nu în formula care l-a consacrat, post-absurdul și verva sa poetică, am regăsit aici dramaturgul ce privește cu ochii jurnalistului, comentator politic la RFI Paris.
„Noi nu deţinem adevărul“ – interviu cu Ileana BÎRSAN şi Claudiu MITCU
Procesul, un film documentar semnat de Claudiu Mitcu și Ileana Bîrsan, a avut premiera românească la TIFF, în cadrul Zilelor Filmului Românesc. Filmul a stîrnit deja reacții vii din partea publicului, pentru că prezintă un caz complicat și controversat care a avut, de-a lungul timpului, ecouri în mass-media. Mihai Moldoveanu, fost ofițer al armatei române, a fost condamnat la 25 de ani de închisoare pentru o crimă pe care susține că nu a comis-o. După un lung şir de încercări de a-şi demonstra n
Evreitate şi/sau adulter
Contraviaţa este un spectacol narativ absolut al perspectivelor şi al permutării personajelor celor doi fraţi – Henry, convenţionalul familist vs Nathan, artistul libertin (aceşti Cain şi Abel ai lui Roth) – care, oglindindu-se reciproc în propriile convingeri, slăbiciuni şi pasiuni, trăiesc fiecare contraviaţa celuilalt. Contraviaţa este una dintre capodoperele lui Roth, iar traducerea Alexandrei Coliban se ridică la nivelul ei.
O mie şi una de perspective la NexT
Ediţia a 11-a a Festivalului Internaţional de Film NexT, dedicat filmelor de scurt şi mediumetraj, care se desfăşoară anul acesta între 22 iunie și 26 iunie în Bucureşti, e una dintre rarele ocazii pentru publicul cinefil român de a descoperi, într-un timp foarte scurt, de cîteva ore, ce e mai proaspăt, mai actual şi mai divers în cinema-ul de astăzi, de la filmele unor cineaşti consacraţi (anul acesta, scurtmetrajul Vapour al cineastului Apichatpong Weerasethakul, The Hunchback, al regizorilor
Joc secund
Să apari de niciunde și, la nici 16 ani, să bifezi prima poziție în Billboard Hot 100 trebuie să însemne ceva.
Războiul de după colţ
Trei dintre spectacolele Teatrului-Spălătorie tratează în diverse feluri tema războiului. Ceea ce diferă de la un spectacol la altul este războiul însuşi: al Doilea Război Mondial în Clear History, cel din spatele Cortinei de Fier în Vorbind despre vreme şi conflictul separatist din regiunea Doneţk în Life.
„La jazz oricine ar trebuie să fie binevenit“ – interviu cu Alin VAIDA
Am acasă un pick-up și cumpăr cît pot de des discuri pe care le iau nu doar ca să le ascult, dar și ca un tribut pentru artiști. Sentimental, unul dintre cele mai valoroase discuri e cel cu Robert Glasper, artist pe care noi l-am adus anul trecut.
TIFF la Bucureşti, John Williams, Twin Peaks
● Chiar dacă primele două episoade s-au difuzat pe 22 mai (nu le-am prins nici eu, eram pe alte meleaguri) și de atunci au mai curs cîteva pe ecran, merită să vă cufundați, fie și cu întîrziere (pe HBO), în apele cețos-translucide ale sezonului 3 din Twin Peaks. Încîntare/înfiorare garantate. (Dan Stanciu)
Titu Maiorescu revizitat de Cécile Folschweiller
Această demonstraţie prezintă avantajul de a opune argumente serioase clişeelor care reduc opera junimiştilor la o reacţie conservatoare inspirată de metafizica germană contra modelului raţionalist universalist al iluminismului francez.
„Publicul Gărînei e ales, doct şi pasionat“ – interviu cu Marius GIURA
Am depășit cu mulți artiști relația strict profesională. Păstrez legătura cu Charles Lloyd, cu Nils Petter Molvær, cu Mike Stern și cu mulți alții.
Elegie pentru copilărie
Scris cu multă grijă pentru detalii şi expresie, poemul narativ elegiac dintr-o singură frază al lui Andrei Crăciun are cusurul că te lasă nostalgic după mai mult.
Fotograful-arlechin
Într-un eseu din minunata ei carte Despre fotografie, Susan Sontag scrie la un moment dat despre efectul liniștitor pe care fotografiile de călătorie îl au asupra anxietăților, dezorientărilor turiștilor moderni extrași dintr un mediu dominat de „etica foarte rigidă a muncii“. Ce faci cu mîinile, acest rezistent simbol al muncii, atunci cînd te extragi din rutina zilnică și te arunci în timpul suspendat al călătoriei, al vacanțelor? Faci poze, spune tandru-ironic Sontag, ca „un surogat priete
Abbas Kiarostami la TIFF
76 de minute şi 15 secunde cu Abbas Kiarostami, reprezintă atît durata filmului, cît și o aluzie la vîrsta lui Abbas Kiarostami la momentul dispariției sale, de 76 de ani și 15 zile. Intimist și fără pretenții de explorare biografică, documentarul lui Seyfolah Samadian e asemănător unui album fotografic, creat pentru admiratorii cinema-ului regizorului iranian.
Răsfăţuri tranzitorii
Veteranul Bill Frisell poate fi abraziv ca John Zorn în momentele sale inumane, dar şi mai romantic decît cei mai calzi chitarişti latino.
În culise
Am văzut în primăvară, la Tîrgu Mureş, Pescăruşul de Cehov, în regia lui Attila Keresztes,un spectacol care se petrecea în teatrul lui Treplev şi care exhiba tendinţele spre teatralizare ale personajelor, ce simţeau nevoia „să joace“ sau „să regizeze“ (adică să îi manipuleze pe ceilalţi).
Tora Vasilescu la TIFF, Art Safari, Sense8
● Sense8 (2015-2017, J. Michael Straczynski, Lana Wachowski, Lilly Wachowski) – un serial ce poate fi văzut pe Netflix, aparent SF, dar, de fapt, ocupîndu-se de multe din problemele și dezideratele lumii noastre: globalizare, intimitate și expunere, identitate sexuală și de gen, comunicare, empatie, experiențe extrasenzoriale. (Iaromira Popovici)
O lege pentru cinema
Alarmant e și că destinul unui asemenea act normativ depinde, în ultimă instanță, de o decizie a președintelui. Căci, în fond, asta e chemat să hotărască acum președintele, în scrisoarea pe care i-au adresat-o peste 450 de profesioniști din cinematografie.
„Cioran are rezerve inepuizabile de umor“ – interviu cu Constantin ZAHARIA
Manuscrisele lui Cioran au fost depuse la Biblioteca Doucet de Simone Boué, la scurtă vreme după moartea autorului.
Punk, pulp, prozac
Dacă unii l-ar putea numi pe Alex Tocilescu un iconoclast (pentru Biserică este un ficţionar eretic), alţii l-ar putea numi pornograf.
Poate fi persanul arbitru între creştinism şi filozofie?
Să citeşti un roman magnific într-un tren îţi permite să uiţi de unde vii şi unde pleci acum, ca să te gîndeşti de unde vii şi unde pleci de fapt: cu această întrebare, în toată frumoasa ei ambiguitate, începe şi dialogul Phaidros.
Urmărindu-l pe Pablo Neruda
Deși preponderent poetic, filmul nu efasează evenimentele istorice și nici nu le prezintă în mod glorios.
Priştina – Londra, fără retur
Dua Lipa s-a născut la Londra în 1995, fiind fiica a doi albanezi din Kosovo, emigrați la începutul anilor ’90 în capitala Angliei, și trăiește astăzi în visul lui Warhol.
Priveşte înapoi cu tristeţe
Rhett Butler zicea că averea se face cînd se prăbuşeşte o lume.
„O comunitate de adolescenţi super-entuziaşti“ – interviu cu Luca ISTODOR
Am văzut niște filme uluitoare făcute de adolescenţi. Temele abordate sînt atît sociale, politice sau despre relațiile dintre copii și părinți, cît și fantasy – pe scurt, mici bijuterii cinematografice.
„Fiecare obiect e în fiecare clipă altfel“ – interviu cu Ştefan CÂLŢIA
Un fel de însingurare. Cînd am o compoziție cu două-trei personaje care stau într-o anumită relație, niciodată nu mă gîndesc să pictez o conversație.
Canneseuforia
„Nous avons la Palme, desolé!“…? Cu ce mîndrie patriotică (nu sînt moldovean, da’ orișicît!) am văzut poza cu Mungiu, „anturat“ de Jane Fonda, Charlotte Rampling și Alain Delon…? Sau aia din Libération, mare, pe prima pagină, cu titlul „Le genie des Carpathes“…?
„Perú Amazónico“, Ultimul căldărar, Ascuns în transparenţă
„Perú Amazónico“, Ultimul căldărar, Ascuns în transparenţă
Un milion şi jumătate de cititori
Reducerea TVA la carte, acum doi ani, a fost doar o gură de oxigen pentru un organism aflat în colaps. În orice ecuație ai pune-o, industria cărții din România șchioapătă.
Un eveniment. Faust la Budapesta
Faust e un spectacol legendar. El e soclul pe care s-a construit progresiv identitatea Teatrului „Radu Stanca“ din Sibiu. Contrariul lui Faust, Ofelia Popii, alături de noul său partener, fascina ca de la debutul său în rol de acum zece ani. Publicul i-a salutat entuziast pe unul şi pe celălalt, căci dacă savantul contaminat de melancolie capătă acum un surplus de energie faţă de precursorul său, Mefisto îşi prezervă condiţia ambiguă, nici bărbat, nici femeie, un androgin incert, o creaţie a mi
Cînd ea nu mai e
La patru sau cinci zile de la moartea ei, stăteam singur în camera de zi și mă întrebam ce să fac. Mă simțeam la fel de gol ca un spînzurat. Copiii dormeau. Eu beam. Fumam țigări răsucite la fereastră.
Fragilitatea e un tatuaj în pielea oraşelor
Mi-a rămas în minte scrisoarea unui frate Minovici, din casa în stil românesc, în care acesta scria că a construit-o cît mai departe de centrul orașului, în pădurea Băneasa, în admirația pentru acel miraj al detașării și suspendării, al fragilităților întrebătoare pe care nordul le aduce cu sine.
Miracole mici la Helsinki
Cealaltă parte a speranţei, al doilea film regizat de Aki Kaurismäki care tratează direct tema refugiaţilor, după drama-fantezie precedentă, Le Havre, e o comedie plasată în Finlanda, la fel de inconfundabil stilizată în stilul Kaurismäki, şi se alătură şi ea uneia dintre viziunile regizorale de astăzi cele mai impregnate de acel umanism tipic neorealismului italian, al filmelor lui De Sica, dar într-o manieră mult mai distanţator-antisentimentalistă.
Muzică de petrecere
Există păreri care susţin că vocea şi versurile n-au ce căuta în muzică. Nu-i pasă nimănui de grijile şi rimele vreunui cîntăreţ – dacă are ceva de spus, să şi le scrie undeva, eventual într-o poezie. Muzica trebuie să fie sunet manufacturat şi inginerie sonoră, iar vocea e doar un ingredient al trişorilor care bruiază experienţa audiofilă cu vorbe în vînt.
Arheologia familiei
Familia fără zahăr – analiză comic-dramatică a familiei la români, realizată în plină dezbatere asupra redefinirii constituţionale a acesteia, spectacolul oferă o imagine de ansamblu asupra modelelor, regulilor şi viciilor înregistrate în celula de bază a societăţii. Spectacolul înregistrează declinul, în practică, al ideii clasice de familie, tot mai restrictivă în raport cu schimbările din societate.
„TIFF-ul a crescut cot la cot cu Noul Val“ – interviu cu Mihai CHIRILOV
Succesele de anul trecut cu diametral opusele Sieranevada și Două lozuri vorbesc de la sine, pentru că, în mod paradoxal, nici Cristi Puiu, nici Paul Negoescu nu se așteptau la un asemenea flux de simpatie din partea publicului.