Comedia şi comedianţii

Publicat în Dilema Veche nr. 698 din 6-12 iulie 2017
Comedia şi comedianţii jpeg

● Festivalul Comediei Româneşti FestCO (ediţia a XV-a, 27 mai – 4 iunie). 

Festivalul Comediei Româneşti, organizat de Teatrul de Comedie din Bucureşti, este un eveniment eclectic, cu spectacole indoor şi outdoor (pentru diverse categorii de vîrstă), instalaţii, lansări de carte şi conferinţe. O formulă complexă (normală în festivalurile de gen) care vizează accesibilizarea discursului performativ prin prezenţa, în special, a unor spectacole „populare“, cu scopul atragerii unei mase largi de spectatori – asta se întîmplă şi la Sibiu, unde Festivalul Internaţional de Teatru are o componentă consistentă de performance stradal şi alta, la fel de consistentă, de spectacole indoor, destinate unor publicuri cu preferinţe diverse. Cît de benefic este un astfel de concept e discutabil. În cazul unui festival de mari dimensiuni, ca FITS, atragerea unor publicuri variate este esenţială, dar în cazul FestCO, eveniment de mai mică anvergură, dorinţa de a mulţumi pe toată lumea riscă să creeze confuzii sau chiar mai mult decît atît: spectatorii nemulţumiţi că nu e (întotdeauna) „de rîs“ vociferează în timpul spectacolelor (degradarea comportamentului publicului, remarcată tot mai mult în ultima vreme, trebuie pusă în relaţie cu lipsa de interes a instituţiilor de cultură faţă de comunicarea cu acesta). O clarificare a conceptului festivalului – a scopurilor şi publicurilor vizate – ar fi în beneficiul evenimentului.

Programul din acest an a cuprins, pe lîngă secţiunile clasice – concursul FestCO (selecţioner criticul de teatru Alice Georgescu), competiţia de dramaturgie (Concursul de Comedie Românească) şi cea de proiecte ale tinerilor regizori (COMEDIA ŢINE LA TINEri) –, ateliere de dramaturgie cu Saviana Stănescu şi Matei Vişniec, show-uri pentru copii şi adolescenţi, spectacole străine, conferinţe, expoziţia de desene a lui Horaţiu Mălăele.

rosencrantz2 foto c ganj jpg jpeg

În concurs au fost prezente cîteva spectacole reprezentative pentru stagiunea actuală, precum Artist talk de Gianina Cărbunariu, o explorare lucid-ironică asupra exploatării socialului în artă şi a bagajului emoţional pe care îl aduc astfel de subiecte şi care se constituie într un capital de imagine (şi implicit financiar) pentru autori. Jucat excepţional, Artist talk instituie şi o modalitate interesantă de inserţie a supratitrării în spectacol (video artist Mihai Păcurar), ca parte organică din spectacol.

De la Tîrgu Mureş a venit spectacolul lui Aba Sebestyén pe un text de Csaba Székely,:P Patru piesuţe politice despre duşmani, producţie a Teatrului Naţional, Compania „Liviu Rebreanu“, care reconfigurează în regim minor, prin intermediul unor fabule, probleme actuale – dictaturi, alegeri trucate, similitudinile instaurării terorii, indiferent de pozi-ţio-narea politică, refugiaţii. Csaba Székely descrie o lume care sucombă sub povara propriei obtuzităţi. Ultima piesă, care tratează explicit problema refugiaţilor şi manipularea politică prin media, pentru a menţine puterea (în recentul sezon din serialul House of Cards este descrisă aceeaşi strategie: iluzia „terorismului“, creată/amplificată pentru a cîştiga electoratul, înfricoşat de ameninţarea externă), are un al doilea set de simboluri, prin care se chestionează religia, ca un construct la intersecţia dintre nevoia de a crede şi imposibilitatea de a explica (sonda trimisă de NASA pe Marte devine zeul marţienilor şi există o doua naştere, profană, pe Marte, a lui Iisus, prin urmare ceea ce pentru pămînteni este normal, pentru marţieni este mistic şi invers – ceea ce nu cunoaştem capătă valenţe magice).

Radu Afrim a fost prezent cu două spectacole, unul de la Teatrul „Maria Filotti“, SÎNTRACK (În căutarea sunetului pierdut într-un oraş cu soare), o declaraţie de dragoste faţă de Brăila, oraş a cărui boemă multiculturală se stinge sub presiunea economică, şi altul, de la Teatrul Naţional din Tîrgu Mureş, Compania „Tompa Miklós“, Pasărea retro se loveşte de bloc şi cade pe asfaltul fierbinte, prezentat doar ca proiecţie video şi care a cîştigat toate premiile secţiunii Concurs. Pasărea retro… este un traseu performativ autoreflexiv în care regizorul, autor total aici (scenariul este creat cu elemente autobiografice), revizitează o copilărie subiectivă, creată din realitate şi magie, în care perspectiva prezentului, a copilului, este dublată de retrospectiva adultului. Memoria funcţionează la graniţa dintre obiectiv şi subiectiv şi readuce atmosfera retro (atît de dragă regizorului) a anilor ’70-’80, în care exista încă o oarecare libertate, dincolo de care se simte însă cum dictatura îşi ascuţea ghearele. Spectacolul creează portretul comunităţii de bloc, reprezentativă pentru societatea vremii, cu drame de familie şi caractere fabuloase, dar şi cu personajele negative, care pîndeau ameninţător din umbră. Asupra acestui complex spectacol al lui Afrim voi reveni într-un articol viitor.

Spectacol american invitat, 17 Border Crossing, un solo show cu Thaddeus Phillip, în regia Tatianei Mallarino, este o etalare a calităţilor performative ale actorului: rostire, mişcare, folosirea mai multor limbi şi capacitatea de a le imita sonoritatea (grammelot). Un turist vizitează 17 ţări şi întîmplările sale comico-dramatice de la vamă conturează specificul destinaţiei, un stereotip (uneori contrazis de realitate) etnic sau naţional, dar şi situaţia politică locală. Se resimt urmele războiului din Europa de Est şi ale celui actual din Siria, se vorbeşte despre epopeea refugiaţilor, violenţa din cartelul columbian al drogurilor, accesul bizar-înfricoşător în Cuba comunistă sau despre absurditatea unor reguli de la vama americană (critica faţă de alţii funcţionează mai bine în tandem cu autocritica). Subiectele actualităţii politice sînt atinse în treacăt, miza fiind mai degrabă imaginea generală a lumii ca spaţiu pentru diversitate. O scenă onirică, în care personajul, adormit în avion, se visează plutind pe deasupra zidurilor (al Berlinului, cel chinezesc sau cel preconizat de Donald Trump, între SUA şi Mexic), livrează mesajul central: barierele sînt constructe artificiale. Umanitatea este dincolo (sau deasupra) lor. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă, C. Gânj

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Peste pane cu bere  Sursa foto shutterstock 178185473 jpg
Pește pane cu bere. Îl prepari rapid şi e incredibil de crocant!
Spre finalul săptămânii, simţi nevoia de un preparat culiar reconfortant sau unul pentru care nu ai nevoie de prea mult timp pentru a-l găti. Acest peşte pane cu bere este uşor de făcut.
piedone jpg
Piedone, vacanță de vis alături de familie. Unde a plecat şeful ANPC: „La soare, după liniște și bucurie”
Cristian Popescu Piedone s-a gândit că a venit vremea să se bucure de o mică vacanță alături de familie, după controalele ANPC pe care le-a făcut în ultima perioadă, lăsându-i pe colegi să se ocupe de treburile de serviciu. Șeful Protecției Consumatorilor a publicat și câteva imagini pe rețelele de
490009517 29591370817121042 4874375550940847736 n jpg
In memoriam - Bogdan Teodorescu
Fac parte dintr-o generație care nu a mai apucat Cenaclul „Universitas”, condus de criticul Mircea Martin. Dar am fost sigur că Bogdan Teodorescu scrie și literatură de la primele sale articole din Tinerama.
Ksenia Karelina, captură video
Balerina ruso-americană, condamnată la închisoare în Rusia, a fost eliberată într-un schimb de prizonieri între Moscova și Washington
Rusia a eliberat-o pe balerina ruso-americană Ksenia Karelina într-un schimb de prizonieri desfășurat la primele ore ale dimineții între serviciile de informații conduse de Vladimir Putin și cele ale lui Donald Trump.
Ursula von der Leyen FOTO Comisia Europeana jpg
UE salută anunțul lui Trump privind suspendarea temporară a tarifelor. „Un pas important către stabilizarea economiei globale”
Președinta Comisiei Europene (CE), Ursula von der Leyen, salută anunțul președintelui Donald Trump privind suspendarea pentru 90 de zile a deciziei de aplicare a tarifelor reciproce.
image png
Secretul pentru o recoltă bogată de cartofi. Ce trebuie să faci când aceștia încep să crească. Acest lucru va ajuta plantele să producă mai mulți cartofi subterani
Grădinăritul oferă nu doar satisfacție personală, ci și legume sănătoase cultivate cu grijă. În cazul cartofilor, un pas esențial pentru a obține o recoltă generoasă îl reprezintă intervenția corectă în momentul creșterii plantelor
489648988 1140001064595671 8743006334930280598 n jpg
Mai este nevoie de istorie în școli? Dezbatere esențială la Biblioteca Academiei Române
Mai mult decât o colecție de date cronologice și evenimente de demult, istoria este o poveste care ne cuprinde pe toți, cei de ieri, de azi și de mâine.
George Simion FOTO Mediafax
„Rămâne un trădător, lupul îmbrăcat în oaie”. George Simion a pierdut procesul cu fostul ministru moldovean care l-a acuzat că s-a întâlnit cu agenți ruși
Fostul ministru al Apărării în Republica Moldova, Anatol Şalaru, anunţă că a câştigat procesul pe care George Simion i l-a intentat, în urmă cu aproape trei ani, după ce a spus că liderul AUR s-a întâlnit la Cernăuți cu spioni ai Rusiei.
«De la Burebista la Iohannis»  O perspectivă inedită asupra istoriei jpeg
Care au fost cele mai mari trădări din istoria României
În istorie nu rămân doar numele eroilor, ci și cele ale trădătorilor. Trădarea a fost o constantă în evoluția umană, iar în istoria României, acest fenomen s-a manifestat de-a lungul secolelor, uneori cu consecințe tragice pentru națiune