În culise

Publicat în Dilema Veche nr. 695 din 15-21 iunie 2017
În culise jpeg

● Pescăruşul de A.P. Cehov, traducerea: Raluca Rădulescu, regia: Andrei și Andreea Grosu, scenografia: Vladimir Turturica. Cu: Alina Berzunțeanu, Marius Damian, Dan Bădărău, Nicoleta Lefter, Laurențiu Lazăr, Elvira Deatcu, Florina Gleznea, Mihai Smarandache, Gelu Nițu, Cezar Antal. Teatrul Odeon.

Am văzut în primăvară, la Tîrgu Mureş, Pescăruşul de Cehov, în regia lui Attila Keresztes,un spectacol care se petrecea în teatrul lui Treplev şi care exhiba tendinţele spre teatralizare ale personajelor, ce simţeau nevoia „să joace“ sau „să regizeze“ (adică să îi manipuleze pe ceilalţi). În fapt, întregul spectacol era creat în jurul ideii de manipulare care împarte oamenii în „păpuşi“ şi „păpuşari“. La Odeon, regizorii Andreea şi Andrei Grosu merg mai departe cu reconfigurarea Pescăruşului ca teatru în teatru prin prelucrarea postmodernă a textului, într-o viziune care chestionează resorturile valabilităţii piesei astăzi şi posibilele chei de lectură anticanonică.

În Sala Studio a Odeonului tronează teatrul lui Treplev, o structură rudimentară de lemn cu accesorii metalice, prinse de sfori – combinaţie de materiale primordiale – care reprezintă partea principală a decorului, spaţiul propriu-zis al acţiunii şi planul median în geometria spaţiului de joc. Perspectiva publicului asupra construcţiei este inversată, astfel că în prim-plan este fundalul teatrului, iar în al treilea plan, în spatele scenei, stau spectatorii-personaje. Cu alte cuvinte, pare că reflectorul este pus, metaforic, pe dramele din spatele cortinei. Este şi nu este aşa întrucît, deşi „bucătăria internă“ a teatrului tinde să capteze atenţia, o parte din dramediile de aici se mută pe scenă (cea din spectacol), unde sînt expuse teatral, cu „actori“ şi „spectatori“.

Andreea şi Andrei Grosu deschid spectacolul prin stabilirea convenţiei: „actorii“ (toate personajele) şi „regizorul“ (Treplev) se pregătesc pentru show şi fac exerciţii de încălzire a vocii şi corpului. Şi cum vorba cu pistolul care, dacă apare în primul act, trebuie „să joace“ pînă la final, este a lui Cehov, regizorii au respectat-o: exerciţiul pregăteşte nu doar personajele să devină actori, ci şi spectatorii, cei reali, să fie de două ori public (la spectacolul propriu-zis şi la spectacolul din spectacol). Multe scene se joacă în culisele „teatrului“, dramele se desfăşoară printre sau pe sub cortine şi recuzită, uneori direct pe scenă. Se trăieşte intens pe după paravane, la „curte“ şi „grădină“ (dreapta, respectiv stînga scenei, privind din sală), borcanul de murături îşi joacă rolul de pescăruş şi este dezmembrat pătlăgică cu pătlăgică în marea scenă dintre Arkadina şi Trigorin (căruia „i s-a acrit“ de relaţia lor sufocantă şi îşi demonstrează nevoia de libertate cu ajutorul gogoşarilor muraţi – scena mi a amintit de demonstraţia tragediei cu aripioare de pui în piesa lui Rodrigo Garcia, Agamemnon). Textul este tăiat, scurtat, reaşezat, dar apar şi momente inexistente în piesă (nunta Maşei cu Medvedenko).

rosencrantz1 foto a bulboaca jpg jpeg

Personajele evoluează în general în formula cehoviană, dar distribuţia provoacă, în cîteva cazuri, spargerea tiparelor binecunoscute. Marius Damian schimbă complet imaginea de geniu romantic, suferind şi anemic, a lui Treplev, dîndu i nu doar o siluetă rubicondă, ci şi un caracter coleric. Treplev este furios şi grotesc în furia sa, gelos fără graţie şi îndrăgostit posesiv, atît faţă de Nina, cît şi faţă de mama sa. La Trigorin operează, de asemenea, o mutaţie de paradigmă, Mihai Smarandache fiind semnificativ mai tînăr decît e îndeobşte creditat personajul. Prin urmare, în relaţia cu Arkadina – Alina Berzunţeanu – este esenţială calitatea lui de bărbat-trofeu care corespunde nevoii ei de validare personală. Nina este o fată stîngace şi nu tocmai pasionată de teatru: e obsedată să nu întîrzie acasă, uită replicile (în piesa lui Treplev, ea este încapsulată într-un ou care nu a eclozat, e un pescăruş nenăscut), iar singura ei motivaţie pentru teatru pare a fi amorul cu Trigorin. Nicoleta Lefter face o Nina mai degrabă simplă decît fragilă, o femeie nesofisticată, dar şi neprefăcută. Asistentă de regie a lui Treplev, Maşa îşi manifestă dragostea pentru el prin susţinerea, în special profesională (ei alcătuiesc un cuplu groupie-star, care are o anume doză de ridicol). Nici ea nu este vulnerabilă şi Florina Gleznea îi conferă forţa cu care îi dislocă pe ceilalţi din jurul lui Treplev, ca să îl protejeze. Singurul personaj feminin fragil este Polina – pentru care Elvira Deatcu a trebuit să-şi ţină în frîu frumuseţea –, o femeie abuzată de ambii bărbaţi din viaţa ei, strivită de ridicolul lor şi secată de dezinteresul lor faţă de ea: maestrul gafelor Dorn (Gelu Niţu) şi agresivul Şamraev (Laurenţiu Lazăr). Sorin este şi el mai tînăr decît prevede textul, prin urmare Dan Bădărău îi dă o atitudine boemă, de tip cu capul în nori, în locul sclerozei. De altfel, moartea sa este „sărită“ în spectacol. Medvedenko este locvace şi stupid, Cezar Antal îi atribuie un aer de permanentă umilinţă (la antipodul personajului tăios construit de Henn János la Tîrgu Mureş).

„Viaţa ca teatru“ pare a fi sloganul spectacolului, căci personajele se joacă de-a improvizaţia, oferindu-şi un divertisment prin expunerea teatralizată a propriilor drame în faţa celorlalţi, fără a fi clar dacă în aceste mini-spectacole este vorba despre „realitate“ sau „ficţiune“ (care funcţionează ca un canal pentru realitate). Confuzia poate fi intenţionată, dar fragilizează demersul regizoral. Şi asta pentru că se pune problema modului în care sînt resemantizate replicile la nivel minor (îşi modifică sensurile în raport cu spaţiul, decorul sau celelalte personaje). Un text universal(izat) poate susţine diferite interpretări şi contextualizări. Andreea şi Andrei Grosu au o idee bună pentru lectura Pescăruşului, atît de viziune, cît și de poziţionare anticanonică. Dar materializarea propriu-zisă a ideii pluteşte pe deasupra sensurilor, rămîne superficială, la nivelul jocului de cuvinte şi al comicului imediat.

Iar deconstrucţia postmodernă a textelor clasice – aici finalul chiar anulează textul, care este proiectat ca o supratitrare, în timp ce actorii performează non-verbal scena ce se transformă astfel într un divorţ simbolic între text şi spectacol – a devenit şi ea un tip de lectură în curs de canonizare. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

blocuri pixabay jpg
Apartamentele se vând destul de repede la final de an, de teama scumpirilor și mai mari care vor veni
Apartamentele se vând destul de repede la final de an, de teama scumpirilor și mai mari care vor veni anul viitor, experții din piață precizând că cel mai scurt timp este privește Capitala.
emil racovita colaj captura video jpg
15 noiembrie: Ziua în care se naște primul român care a ajuns în Antarctica, savantul Emil Racoviță
În ziua de 15 noiembrie s-a născut savantul Emil Racoviță, primul român care a explorat Antarctica, iar în 1987 au avut loc revoltele muncitorilor de la Brașov.
Bancnote lei bani FOTO Shutterstock jpg
Românii se împrumută tot mai mult la instituții nebancare. Topul celor mai mici dobânzi
Legea care limitează dobânzile practicate de instituțiile financiare nebancare a intrat în vigoare din 11 noiembrie, multe dintre IFN-uri reducând deja procentul pe care-l aplică creditului.
unghii exfoliate remedii png png
Ce trebuie să facem dacă avem unghii fragile, exfoliate sau casante. Remedii făcute în casă, rapide și deloc costisitoare
Unghiile fragile, exfoliante, casante pot fi o adevărată problemă, mai ales când acestea nu arată sănătos sau se rup ușor. Cauzele pot fi diverse, de la expunerea constantă la substanțe chimice, alimentația deficitară, până la obiceiuri greșite de îngrijire.
Colegiul Național Gheorghe Lazăr Bucurwsti  FOTO Fb jpg
Soluția unui liceu de top din Capitală pentru eficientizarea cursurilor: Elevii de clasa a 12-a vin la școală doar trei zile pe săptămână
Colegiul Național Gheorghe Lazăr, unul din cele mai bune licee din Capitală, se reinventează de patru ani, de când conducerea unității a gândit un proiect pilot curajos, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.
44220460 1004 webp
Boți și trolli. SRI zice că nu sunt periculoși
În campania electorală nu rușii fac propagandă ci fermele de trolli arondate prezidențiabililor și partidelor. SRI recunoaște că în țară există fabrici de troli și boți, dar spune că activitățile lor nu sunt periculoase.
colaj insta jpg
Adela Pestrițu, vacanță de lux într-o destinație fabuloasă. Adela Popescu, uluită de locul unde s-a cazat vedeta: „Există așa ceva?”
Adelina Pestrițu i-a pregătit soțului ei o surpriză de proporții cu ocazia zilei sale de naștere. Vedeta a organizat în secret o escapadă romantică în una dintre cele mai luxoase destinații din Arabia Saudită. Locația a impresionat pe toată lumea, în special pe Adela Popescu.
marcel bolos jpg
Veste bună pentru români! Ministrul Finanțelor anunță prelungirea amnistiei fiscale! Care este noul termen
Marcel Boloș a anunțat că termenul pentru aplicarea amnistiei fiscale a fost prelungit, până pe 20 decembrie 2024. Decizia vine ca urmare a faptului că tot mai mulți români i-au cerut luarea acestei măsuri.
ceasuri de lux barbat femeie png
Piața ceasurilor de lux SH crește vertiginos: a ajuns la peste 44 miliarde de dolari
Piața ceasurilor de lux SH din România parcurge, în ultimii ani, un proces de transformare profundă, devenind din ce în ce mai atractivă sub impactul dezvoltării noilor tehnologii.