Prive┼čte ├«napoi cu triste┼úe

Publicat în Dilema Veche nr. 694 din 8-14 iunie 2017
Prive┼čte ├«napoi cu triste┼úe jpeg

ÔŚĆ ÔÇÖ90 de/cu: Alexandru Fifea, Alice Monica Marinescu, Katia Pascariu, Alexandru Potocean, Andrei ╚śerban, scenografia: Irina G├ódiu╚Ť─â, coregrafia: Paul Dunca, afi╚Ö: Andrei C├ómpan, regia ╚Öi dramaturgia: David Schwartz. O produc╚Ťie O2G ╚Öi MACAZ Bar Teatru Coop. Spectacolul face parte din proiectul ÔÇ×Pove╚Ötile tranzi╚Ťiei ÔÇô investigarea performativ─â a istoriilor tranzi╚Ťiei post-socia┬şlisteÔÇť cofinan╚Ťat de AFCN. MACAZ Bar Teatru Coop. 

Rhett Butler zicea c─â averea se face c├«nd se pr─âbu┼če┼čte o lume. Mi-am amintit de asta imediat dup─â Revolu┼úie ┼či ceva mai t├«rziu, c├«nd au ├«nceput s─â apar─â primele scandaluri de corup┼úie, semn c─â unii, chiar dac─â nu or fi citit-o pe Margaret Mitchell, au intuit bine cum se ob┼úine profitul ├«n haosul postrevolu┼úionar. Ce nu spune personajul din Pe aripile v├«ntului este c─â tot atunci, c├«nd se schimb─â lumile, se ┼či pierd averile, nu numai cele mari, ci ┼či cele mici, alc─âtuite doar din lucrurile care asigur─â un trai decent: serviciu, cas─â, demnitate.

Creat la Macaz ÔÇô care a ├«mplinit un an de existen┼ú─â, timp ├«n care ┼či-a creat ┼či fidelizat publicul ┼či a devenit, ca ┼či Centrul Replika, unul dintre spa┼úiile performative vii din capital─â ÔÇô, spectacolul lui David Schwartz, ÔÇÖ90, pune ├«n discu┼úie confuzia general─â de dup─â Revolu┼úie ┼či modul ├«n care aceasta a afectat via┼úa cotidian─â ┼či nivelul de trai. Entuziasmul efervescent postcomunist s-a disipat c├«nd oamenii au ├«nceput s─â se confrunte cu ┼čomajul, s─âracia, pierderea locuin┼úelor, ceea ce a produs o schimbare de pozi┼úionare politic─â la nivel individual. ├Än 1990, concepte precum ÔÇ×democra┼úieÔÇť ┼či ÔÇ×capitalismÔÇť erau asociate, ├«n mentalul colectiv, cu ÔÇ×prosperitateÔÇť ┼či ÔÇ×echitate social─âÔÇť. Drumul de la idealizarea unor principii ┼či sisteme la deziluzia aplic─ârii lor haotice (ÔÇ×originaleÔÇť, cum spunea Ion Iliescu) ├«n practic─â s-a soldat cu victime. Clase sociale ┼či comunit─â┼úi etnice/locale s-au pr─âbu┼čit c├«nd s-au inversat polii societ─â┼úii: dup─â ce au fost eroiza┼úi ├«n vechiul regim, muncitorii au devenit victime ale economiei s─âlbatice de pia┼ú─â, ceea ce a dus la pauperizarea lor ├«n mas─â. Nedrept─â┼úi ale trecutului ÔÇô precum na┼úionalizarea imobilelor ÔÇô au fost ÔÇ×reparateÔÇť prin noi abuzuri (evacuarea for┼úat─â a chiria┼čilor).

ÔÇÖ90 este un spectacol-confesiune, scris de actori pe baza pove┼čtilor personale care se constituie ├«ntr-o arhiv─â de istorii familiale de la intersec┼úia a dou─â regimuri politice. ├Än fiecare poveste, perspectiva este a copilului, interpretat de alt actor dec├«t protagonistul real, care poate lipsi sau ├«┼či rezerv─â alt rol. Cele cinci piese scurte s├«nt legate/separate/rezumate de intermezzo-uri muzicale cu hit-uri, interpretate live, din playlist-ul vremii al postului Atomic TV, cu func┼úia practic─â de a oferi spa┼úiu de manevr─â pentru preg─âtirea scenografic─â a urm─âtorului moment (dintre pu┼úinele elemente scenografice se deta┼čeaz─â o mas─â rabatabil─â pe rotile, care se mai g─âse┼čte ┼či ast─âzi prin unele locuin┼úe). Pe l├«ng─â asta, parodia muzical─â se juxtapune cu realismul pove┼čtilor ├«ntr-o formul─â brechtian─â ce permite distan┼úarea, necesar─â pentru observarea fenomenelor de dincolo de cazurile individuale, ┼či ofer─â debu┼čee comice care anuleaz─â tendin┼úa spre melodram─â, c─âci intermezzo-urile s├«nt asumat caricaturale (actorii se folosesc autoironic de propriile calit─â┼úi muzicale sau de lipsa acestora).

rosencrantz1 foto r ibold jpg jpeg

Falimentul speranţei

Privirea retrospectiv─â asupra anilor ÔÇÖ90 urm─âre┼čte abandonarea speran┼úelor de realizare personal─â, pierderea identit─â┼úii pentru unele grupuri sociale ┼či reinventarea unor biografii individuale, dezirabile ├«n noua configura┼úie politic─â, resuscitarea unor forme de judecat─â public─â, fals legitimate, resetarea criteriilor de acceptabilitate ├«n societate ┼či demonizarea unor categorii profesionale. Pove┼čtile se constituie ├«n m─ârturii exemplare pentru un timp convulsiv. Un profesor universitar este supus ÔÇ×judec─â┼úiiÔÇť tribunalului ad-hoc al studen┼úilor, imediat din Revolu┼úie. La masa de Cr─âciun, o familie de or─â┼čeni intelectuali ┼či una de mineri dezbat, de pe pozi┼úii adverse, (dez)avantajele capitalismului. Mirajul jocurilor de noroc ┼či al antreprenoriatului (┼či el un joc de noroc ├«ntr-o economie haotic─â) pune st─âp├«nire pe un osp─âtar de provincie. Un cuplu de medici liberali dintr-o cas─â na┼úionalizat─â trebuie s─â fac─â fa┼ú─â retroced─ârii imobilului ┼či evacu─ârii. Coper┼úile spectacolului ├«mpart povestea mamei care merge la protestele din 1989 ┼či este b─âtut─â de poli┼úie ├«n prima scen─â, pentru ca ├«n ultima s─â o reg─âsim, c├«┼úiva ani mai t├«rziu, tr─âind la limita subzisten┼úei, resemnat─â ┼či bolnav─â. Personajele au speran┼úe dup─â c─âderea comunismului, dar naufragiaz─â ├«n mla┼čtinile capitalismului s─âlbatic: ├«┼či pierd serviciul, casa, demnitatea, trec prin experien┼úa dur─â a muncii ├«n str─âin─âtate, se ├«mboln─âvesc sau mor, f─âr─â a-┼či reg─âsi locul ├«n societate.

Ce fel de public ├«┼či alege ca partener David Schwartz ├«ntr-un astfel de spectacol, ├«n care rememorarea unui timp precis implic─â referin┼úe ÔÇô date, ac┼úiuni, persoane ÔÇô reale? Nu a┼č spune c─â este absolut necesar─â cunoa┼čterea anilor ÔÇÖ90, dar cred c─â, pentru ├«n┼úelegerea profund─â a spectacolului, acest lucru ar fi binevenit. ┼×i tot aici, identificarea pove┼čtilor (care cui actor apar┼úine) este chiar mai pu┼úin important─â, dar rezolvarea acestui puzzle clarific─â structura spectacolului.

Schwartz lucreaz─â constant cu actori care-i ├«mp─ârt─â┼česc viziunea teatral─â ┼či pe care ┼čtie s─â ├«i valorizeze. Alexandru Potocean ├«┼či exerseaz─â aici, dincolo de rolurile ÔÇ×serioaseÔÇť, o anume aplecare spre autoironie ┼či ┼čarj─â. Alice Monica Marinescu ┼či Katia Pascariu func┼úioneaz─â ├«n roluri dramatice (chiar tragice, ├«n cazul Katiei) ┼či au ÔÇ×partea leuluiÔÇť ├«n intermezzo-urile muzicale. Alexandru Fifea joac─â credibil ┼či adolescen┼úi confuzi, ┼či justi┼úiari la fel de confuzi. M-am bucurat s─â ├«l rev─âd pe Andrei ┼×erban, actor care joac─â rar, aproape numai ├«n spectacolele lui Schwartz, ┼či care are o amprent─â comic─â personal─â fin─â, un stil de interpretare (inclusiv la nivelul rostirii) singular, ┼čtie s─â exprime mult f─âc├«nd pu┼úin. Andrei ┼×erban este un actor care merit─â s─â joace mai mult.

M-am reg─âsit cu triste┼úe ├«n acest spectacol ÔÇô care are, de altfel, mult umor ÔÇô despre oameni care nu-┼či mai g─âsesc locul. Pentru c─â aici s├«nt ┼či pove┼čtile p─ârin┼úilor mei. ┼×i cred c─â ┼či a mea. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: R. Ibold

Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS jpeg
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, ├«ncep├«nd cu ora 16:00, la sediul institu╚Ťiei din strada Matei Voievod 75-77
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ jpeg
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ
├Äntre┬á29 aprilie ╚Öi 28 mai, ├«n Pia╚Ťa Regelui Mihai din Bucure╚Öti, va putea fi vizitat─â expozi╚Ťia┬áStop the War (in Ukraine),┬áprin care opt arti╚Öti rom├óni ╚Öi o serie de arti╚Öti ucraineni continu─â s─â ia atitudine ├«mpotriva r─âzboiului din Ucraina ╚Öi s─â militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mi╚Öca, a motiva ╚Öi a ├«mpinge la ac╚Ťiune.
C─âs─âtoria lui Teofil jpeg
C─âs─âtoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria ╚Öi Teofana ├«naintea ei, Teodora s-a v─âzut transformat─â din ÔÇ×nimeniÔÇŁ ├«n cel mai de seam─â personaj feminin din imperiu.
O cineast─â de redescoperit jpeg
O cineast─â de redescoperit
Filmele Lanei Gogoberidze par s─â articuleze o preocupare pentru muta╚Ťiile istorice, pe care le altoie╚Öte cu o privire feminin─â, mereu dispus─â la autoreflexivitate subtil─â.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.