Şcoala noastră mită poartă

Publicat în Dilema Veche nr. 697 din 29 iunie – 5 iulie 2017
Şcoala noastră mită poartă jpeg

● Uneducated, de/cu: Ion Borș, Nora Dorogan, Nicoleta Esinencu, Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc, sunet: Kira Semionov. Teatru-Spălătorie, Chişinău. Turneul Teatrului-Spălătorie la Bucureşti face parte din programul „Arta de rezistență“, proiect cofinanţat de AFCN. 

Eveniment excepţional al anului teatral în curs, turneul Teatrului-Spălătorie din Chişinău, iniţiat şi organizat de Macaz Bar Teatru Coop şi cofinanţat de AFCN, a adus la Bucureşti patru spectacole, eseuri poetice (stereotipul automăgulitor care zice că românul s-a născut poet e încă parte din identitatea naţională în Moldova), tăioase ca bisturiul – aici, dramaturgul Nicoleta Esinencu rupe clişeul în două, căci înlocuieşte lirismul duios cu licenţiozitatea care sfredeleşte convenţiile şi dezgoleşte (verbul acesta, cu subtilităţi senzuale, este utilizat profan în Moldova) ipocrizia societăţii. Cu umor şi autoironie, cu acest lirism urban, muşcător şi obraznic, cu o ireverenţiozitate aproape ingenuă care dezarmează şi confuzează publicul (conservator/naţionalist/pudibond), cu limbaj licenţios (care pare să fi acaparat atenţia presei şi spectatorilor moldoveni mai mult decît subiectele), spectacolele Teatrului-Spălătorie creează un disconfort programat. Realitatea „dezgolită“ a trecutului recent sau a prezentului, livrată fără ură şi fără părtinire, şfichiuieşte conştiinţele. În public, privirile se întorc, corpurile îşi caută o poziţie comodă pe scaune, fără să o găsească. Inconfortul adevărului, dincolo de retorica oficială sau de propriile opinii autovalidante, loveşte cu forţă şi uneori gîtuie cuvintele. Ce s-ar mai putea spune după mărturiile evreilor despre antisemitismul românesc din al Doilea Război Mondial?

Spectacolul Uneducated este „o radiografie a sistemului educațional moldovenesc“ – după cum este prezentat –, făcută cu dureroasă luciditate. Realitatea este sumbră, dar tonul spectacolului e intenţionat senin (indică acceptarea răului ca parte din „normalitate“), în contrapunct – unul dintre multele – cu subiectul. În România au existat cîteva spectacole care au analizat sistemul de învăţămînt. Cel mai concentrat asupra temei este Amintiri din epoca de şcoală, text de Mihaela Michailov, regia de Radu Apostol, care realizează o investigaţie asupra mentalului copiilor şi a presiunilor la care aceştia sînt supuşi, prin restricţii şi interdicţii, acasă şi la şcoală. Tangenţial, problema şcolii apare în spectacolul aceloraşi Michailov şi Apostol, În cuvintele tale, un eseu performativ despre dificultatea depăşirii unei traume de către o fetiţă căreia nici şcoala, nici familia nu îi sînt de ajutor, şi în Cine a omorît-o pe Szomna Grancsa?, regia Mihai Lukács, un performance despre contextul şi motivaţiile sinuciderii unei adolescente de etnie romă pe care părinţii nu au lăsat-o la şcoală.

Uneducated este un spectacol exemplificator despre sistemul de învăţămînt aproape complet distrus din Republica Moldova. Perspectiva este detaşată, lucidă, se schimbă cu uşurinţă unghiul de vedere, de la cel implicat, al elevilor/profesorilor/părinţilor, la cel obiectiv, al naratorului (uneori ele sînt conţinute în acelaşi timp, în acelaşi personaj). Uneducated construieşte cronologic imaginea unui sistem, dincolo de ceea ce el se pretinde. Este aici o formă profund bolnavă a şcolii care, în loc să dezvolte personalitatea elevului, să îi ofere şi structureze cunoştinţe, îi distruge identitatea şi îl învaţă comportamentul deviant (chiar infracţional) acceptabil, ba chiar necesar, la nivel social. Spectacolul Nicoletei Esinencu şi al trupei de la Spălătorie prezintă elementele-cheie pe care le promovează şcoala într-un context social pervertit: mita, minciuna, abuzul, căderea în derizoriu a educaţiei.

rosencrantz2 foto nicu lazur jpg jpeg

Yes, we (s)can

Prezentarea reformei Educaţiei în Republica Moldova proclamă cu emfază modernizarea – iluzorie – a învăţămîntului, în contrast cu sistemul actual, retrograd şi corupt. Reforma nu a schimbat esenţial pilonii pe care este construit sistemul, de la mită la lipsa educaţiei. Dar este oare acest sistem inadecvat în Moldova de astăzi? Dacă educaţia înseamnă a crea aptitudinile necesare pentru a trăi în societatea contemporană, răspunsul este negativ. Căci dacă şcoala pregăteşte copiii pentru viaţă, iar societatea în care ei trăiesc este profund coruptă şi mecanismele ei de funcţionare sînt complet viciate, atunci pervertirea lor socială, pentru a se adapta acestei societăţi, trebuie să înceapă la grădiniţă. Lucrurile învăţate la şcoală – mită, abuz, furt (copiat), incompetenţă – vor fi astfel practicate cu succes mai tîrziu. Ce face spectacolul este să arate cum un lung şir de acte de corupţie duce la anularea actului educaţiei. Şcoala pune presiune deopotrivă pe copii şi părinţi, care trebuie să facă faţă financiar multiplelor forme de extorcare: taxe pentru înscrierea la o grădiniţă bună, pentru fondul clasei, ziua învăţătorului, examene, bacalaureat, intrarea la facultate, examenele de an şi cel de diplomă etc. Este aici o formă inventivă de corupţie care se va regăsi ulterior în viaţa de zi cu zi (după absolvirea facultăţii se „cumpără“ angajarea). Reproducerea comportamentelor abuzive (inclusiv agresiunile sexuale) ale profesorilor (dar şi ale părinţilor) de către copiii deveniţi adulţi validează sistemul. „Eşti ceea ce înveţi“ este scris pe tablă la finalul spectacolului. O sintagmă cît o teză de doctorat.

Spectacolul este construit coral cu trei actori, excelenţii Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc şi Ion Borş, care îşi asumă ipostaze multiple, uneori contradictorii (părinţi/profesori) ca poziţionare, dar similare ca atitudine (abuz). Contrapunctul funcţionează ironic – de exemplu, un inventar al costurilor, legale şi ilegale, ale şcolii are ca fundal sonor valsul lui Eugen Doga din filmul Gingaşa şi tandra mea fiară, intrat în patrimoniul UNESCO şi devenit astfel parte din identitatea naţională a Moldovei. Ca şi corupţia, de altfel. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Nicu Lazur

Afis 14 dec Sala Radio jpg
Violonistul francez DAVID GRIMAL, invitat special la Sala Radio
Concertul va fi dedicat în exclusivitate muzicii unuia dintre mari compozitori germani: FELIX MENDELSSOHN, considerat un geniu al muzicii sec. XIX, așa cum fusese Mozart un secol mai devreme.
974 16 Iamandi coperta jpeg
Pledoarie pentru revalorizarea arhaicului
Sîntem destul de receptivi la astfel de influențe, de care uneori nici nu mai sîntem conștienți.
p 17 2 jpg
Puzzle
Pe urmele ei, Serre-moi fort se dovedește un veritabil film de laborator, de joacă cu posibilitățile mediului
974 17 Breazu jpeg
Anatolia neopsihedelică
Iar peste toate astea stă vocea lui Gaye Su Akyol, versatilă și stăpînă pe situație.
p 23 Omul ideal, 1943 jpg
Victor Brauner – Alfa și Omega. Pictura în ceară și „desenul cu lumînarea“
În creația brauneriană a anilor 1943-1945, desenul incizat în ceară devine o imagine magică adecvată timpurilor moderne.
Afis 9 dec Sala Radio jpg
CHRISTIAN BADEA DIRIJEAZĂ SIMFONIA „DIN LUMEA NOUĂ” LA SALA RADIO
Vineri, 9 decembrie 2022 (de la 19.00), veți asculta lucrarea compozitorului ceh în interpretareaORCHESTREI NAŢIONALE RADIO.
973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?

Adevarul.ro

image
Dieta care o ajută pe Loredana Groza să fie wow. „E o muncă foarte grea să arăți bine!”
Loredana Groza, una dintre cele mai îndrăgite artiste, are un secret atunci când vine vorba despre talie trasă ca prin inel. Vedeta ține o dietă-minune de câte ori dorește să topească din kilogramele acumulate.
image
Supraviețuitoarea tragediei de pe DN1 a murit. Familia de spanioli se afla în vizită la fiica studentă în România
Patru membri ai unei familii din Spania au murit în urma unui accident produs pe o șosea din România. Șoferul a fost arestat preventiv, iar organele victimelor au fost donate cu acceptul rudelor.
image
Tempest, avionul de luptă care citește gândurile. Trei țări colaborează pentru dezvoltarea unei arme invincibile | FOTO VIDEO
Rishi Sunak a anunțat o colaborare între Marea Britanie, Italia și Japonia pentru dezvoltarea unui nou avion de luptă care utilizează inteligența artificială.

HIstoria.ro

image
Arestarea Mariei Tănase: Reținută și anchetată de germani
Arhiva M.A.I. ne spune că în 1940 Maria Tănase a fost reținută și anchetată de germani pentru că avea o relație „fierbinte” cu Maurice Nègre
image
Căderea comunismului în Polonia şi Ungaria. „Reabilitarea” lui Imre Nagy
Dintre cei șase sateliți ai Uniunii Sovietice în Europa răsăriteană, Polonia și Ungaria au reprezentat un caz aparte.
image
Prima zi de ocupație germană în București
În dimineața zilei de 6 decembrie 1916, primarul Bucureștilor, Emil Petrescu, însoțit de mai mulți ambasadori – Vopicka (SUA) sau baronul Vredenburg (Olanda) – au ieșit în întâmpinarea armatelor Puterilor Centrale până aproape de Chitila.