Şcoala noastră mită poartă

Publicat în Dilema Veche nr. 697 din 29 iunie – 5 iulie 2017
Şcoala noastră mită poartă jpeg

● Uneducated, de/cu: Ion Borș, Nora Dorogan, Nicoleta Esinencu, Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc, sunet: Kira Semionov. Teatru-Spălătorie, Chişinău. Turneul Teatrului-Spălătorie la Bucureşti face parte din programul „Arta de rezistență“, proiect cofinanţat de AFCN. 

Eveniment excepţional al anului teatral în curs, turneul Teatrului-Spălătorie din Chişinău, iniţiat şi organizat de Macaz Bar Teatru Coop şi cofinanţat de AFCN, a adus la Bucureşti patru spectacole, eseuri poetice (stereotipul automăgulitor care zice că românul s-a născut poet e încă parte din identitatea naţională în Moldova), tăioase ca bisturiul – aici, dramaturgul Nicoleta Esinencu rupe clişeul în două, căci înlocuieşte lirismul duios cu licenţiozitatea care sfredeleşte convenţiile şi dezgoleşte (verbul acesta, cu subtilităţi senzuale, este utilizat profan în Moldova) ipocrizia societăţii. Cu umor şi autoironie, cu acest lirism urban, muşcător şi obraznic, cu o ireverenţiozitate aproape ingenuă care dezarmează şi confuzează publicul (conservator/naţionalist/pudibond), cu limbaj licenţios (care pare să fi acaparat atenţia presei şi spectatorilor moldoveni mai mult decît subiectele), spectacolele Teatrului-Spălătorie creează un disconfort programat. Realitatea „dezgolită“ a trecutului recent sau a prezentului, livrată fără ură şi fără părtinire, şfichiuieşte conştiinţele. În public, privirile se întorc, corpurile îşi caută o poziţie comodă pe scaune, fără să o găsească. Inconfortul adevărului, dincolo de retorica oficială sau de propriile opinii autovalidante, loveşte cu forţă şi uneori gîtuie cuvintele. Ce s-ar mai putea spune după mărturiile evreilor despre antisemitismul românesc din al Doilea Război Mondial?

Spectacolul Uneducated este „o radiografie a sistemului educațional moldovenesc“ – după cum este prezentat –, făcută cu dureroasă luciditate. Realitatea este sumbră, dar tonul spectacolului e intenţionat senin (indică acceptarea răului ca parte din „normalitate“), în contrapunct – unul dintre multele – cu subiectul. În România au existat cîteva spectacole care au analizat sistemul de învăţămînt. Cel mai concentrat asupra temei este Amintiri din epoca de şcoală, text de Mihaela Michailov, regia de Radu Apostol, care realizează o investigaţie asupra mentalului copiilor şi a presiunilor la care aceştia sînt supuşi, prin restricţii şi interdicţii, acasă şi la şcoală. Tangenţial, problema şcolii apare în spectacolul aceloraşi Michailov şi Apostol, În cuvintele tale, un eseu performativ despre dificultatea depăşirii unei traume de către o fetiţă căreia nici şcoala, nici familia nu îi sînt de ajutor, şi în Cine a omorît-o pe Szomna Grancsa?, regia Mihai Lukács, un performance despre contextul şi motivaţiile sinuciderii unei adolescente de etnie romă pe care părinţii nu au lăsat-o la şcoală.

Uneducated este un spectacol exemplificator despre sistemul de învăţămînt aproape complet distrus din Republica Moldova. Perspectiva este detaşată, lucidă, se schimbă cu uşurinţă unghiul de vedere, de la cel implicat, al elevilor/profesorilor/părinţilor, la cel obiectiv, al naratorului (uneori ele sînt conţinute în acelaşi timp, în acelaşi personaj). Uneducated construieşte cronologic imaginea unui sistem, dincolo de ceea ce el se pretinde. Este aici o formă profund bolnavă a şcolii care, în loc să dezvolte personalitatea elevului, să îi ofere şi structureze cunoştinţe, îi distruge identitatea şi îl învaţă comportamentul deviant (chiar infracţional) acceptabil, ba chiar necesar, la nivel social. Spectacolul Nicoletei Esinencu şi al trupei de la Spălătorie prezintă elementele-cheie pe care le promovează şcoala într-un context social pervertit: mita, minciuna, abuzul, căderea în derizoriu a educaţiei.

rosencrantz2 foto nicu lazur jpg jpeg

Yes, we (s)can

Prezentarea reformei Educaţiei în Republica Moldova proclamă cu emfază modernizarea – iluzorie – a învăţămîntului, în contrast cu sistemul actual, retrograd şi corupt. Reforma nu a schimbat esenţial pilonii pe care este construit sistemul, de la mită la lipsa educaţiei. Dar este oare acest sistem inadecvat în Moldova de astăzi? Dacă educaţia înseamnă a crea aptitudinile necesare pentru a trăi în societatea contemporană, răspunsul este negativ. Căci dacă şcoala pregăteşte copiii pentru viaţă, iar societatea în care ei trăiesc este profund coruptă şi mecanismele ei de funcţionare sînt complet viciate, atunci pervertirea lor socială, pentru a se adapta acestei societăţi, trebuie să înceapă la grădiniţă. Lucrurile învăţate la şcoală – mită, abuz, furt (copiat), incompetenţă – vor fi astfel practicate cu succes mai tîrziu. Ce face spectacolul este să arate cum un lung şir de acte de corupţie duce la anularea actului educaţiei. Şcoala pune presiune deopotrivă pe copii şi părinţi, care trebuie să facă faţă financiar multiplelor forme de extorcare: taxe pentru înscrierea la o grădiniţă bună, pentru fondul clasei, ziua învăţătorului, examene, bacalaureat, intrarea la facultate, examenele de an şi cel de diplomă etc. Este aici o formă inventivă de corupţie care se va regăsi ulterior în viaţa de zi cu zi (după absolvirea facultăţii se „cumpără“ angajarea). Reproducerea comportamentelor abuzive (inclusiv agresiunile sexuale) ale profesorilor (dar şi ale părinţilor) de către copiii deveniţi adulţi validează sistemul. „Eşti ceea ce înveţi“ este scris pe tablă la finalul spectacolului. O sintagmă cît o teză de doctorat.

Spectacolul este construit coral cu trei actori, excelenţii Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc şi Ion Borş, care îşi asumă ipostaze multiple, uneori contradictorii (părinţi/profesori) ca poziţionare, dar similare ca atitudine (abuz). Contrapunctul funcţionează ironic – de exemplu, un inventar al costurilor, legale şi ilegale, ale şcolii are ca fundal sonor valsul lui Eugen Doga din filmul Gingaşa şi tandra mea fiară, intrat în patrimoniul UNESCO şi devenit astfel parte din identitatea naţională a Moldovei. Ca şi corupţia, de altfel. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Nicu Lazur

p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.
p 17 jpg
Două debuturi importante disponibile online
Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI.
979 17 Biro coperta1 jpg
Filiera basarabeană
Nu cred că am dus vreodată lipsă de dive în cultura noastră pop – înainte de ’90, Angela Similea ori Corina Chiriac dominau preferințele și colecțiile de discuri Electrecord, dominație de gen ce s-a păstrat și în anii ’90
979 22 coperta1 jpeg
Rushdie neînțelesul
El însă a ajuns în această situație pentru că nu a avut cum să fie altfel decît el însuși.
p 23 Fiinta retractata si refractata, spionata de constiinta sa, 1951 jpg
Victor Brauner – Retractarea sau „retragerea în sine“
Prin reinstaurarea imaginilor mitice, căderea este „răul eliberator“ care conduce la obţinerea elixirului vieţii (Gershom Scholem, La Kabbale et sa symbolique, Payot, Paris, 2003).
Afis Lettre jpg
De Ziua Culturii Naționale, dezbatere despre viitorul presei culturale tipărite, organizată de ICR prin Centrul Național al Cărții
Cu prilejul Zilei Culturii Naționale, duminică, 15 ianuarie 2023, de la ora 16.00, la Seneca Anticafe (str. Arhitect Ion Mincu 1), va avea loc o întîlnire cu tema Presa culturală: schițe pentru un viitor posibil
Afis 13 ian 2023 Sala Radio jpg
Concert de Ziua Culturii Naționale la Sala Radio
Vineri, 13 ianuarie 2023 (de la 19.00), primul concert al noului an pe scena Sălii Radio va fi prezentat cu ocazia Zilei Culturii Naționale și se va desfășura sub bagheta lui ADRIAN MORAR, dirijor al Operei Naționale Române Cluj-Napoca.
MRM ian15 2023 portrait jpg
„Moștenitorii României muzicale”: turneu susținut de pianista Kira Frolu
Câștigătoarea bursei “Moștenitorii României muzicale” – ediția 2022, va susține o serie de recitaluri-eveniment ce vor avea loc la Brașov, București și Timișoara
p 16 Dan Barbilian adevarul ro jpg
Viața sau opera
„Personal, mă consider un reprezentant al Programului de la Erlangen, al acelei mișcări de idei care, în ceea ce privește întinderea consecințelor și răsturnarea punctelor de vedere, poate fi asemuită Discursului Metodei sau Reformei înseși.

Adevarul.ro

image
Tatăl care și-a violat fiul cu retard mental: „Trebuie să aibă și el viaţă sexuală. Nu poate rămâne virgin”
Motivarea hotărârii prin care bărbatul din Zlatna a fost condamnat la 12 ani de închisoare pentru două infracţiuni de viol, victima fiind fiul său cu retard mental, arată o situație cutremurătoare
image
image
Când au elevii vacanță în februarie, în funcție de județ. Harta cu toate informațiile
La decizia inspectoratelor şcolare judeţene şi al municipiului Bucureşti, următoarea vacanţă a elevilor, de o săptămână, va fi programată undeva în perioada 6 - 26 februarie, dar nu pentru toată lumea la fel.

HIstoria.ro

image
„Orașul de aur”, de sub nisipurile Egiptului
Pe lista descoperirilor recente și considerate fascinante se înscrie și dezvăluirea unui oraș de aur, din Luxor, Egipt.
image
Din culisele Operațiunii Marte
În istoria războiului sovieto-german, nume ca „Moscova”, „Stalingrad”, „Kursk”, „Belarus” sau „Berlin” evocă mari victorii sovietice.
image
Ce mai mare soprană a nostră, Hariclea Darclée, cea care a salvat opera La Tosca / VIDEO
E duminică, 14 ianuarie 1900, iar pe scena Teatrului Constanzi din Roma are loc o premieră memorabilă:„Tosca”, opera în trei acte a lui Giacomo Puccini. E prima reprezentaţie a poveştii dramatice care va cuceri lumea, iar soprana româncă Hariclea Darclée o interpretează pe Floria Tosca.